Valp 2021 - del 2

Vi har varit nere på kontinenten en snabb sväng; en natt i Tyskland, fyra nätter i Loiredalen och sen skulle det varit ytterligare fem nätter i norra Frankrike men det ställe vi hade bokat där var så fel och kasst att vi åkte hem efter en natt.

Vi tog med Indigo och Griseo (beauceronerna) medan Dunit (whippeten) fick stanna hemma hos en kompis då han avskyr långa (i hans värld = mer än 30 minuter ;)) bilresor.

Griseo är ju en försiktig hund och vi hade ingen aning om hur det skulle gå men jag laddade upp med flera tuber baconmjukost för att kunna hjälpa honom när det blev för stökigt.

Det har dock gått förvånansvärt bra! Värst var färjan Rødby-Puttgarden, den avskydde han och jag förstår honom; massor av människor, väldigt många hundar och så jäkla stökigt överallt. Han är en hund som behöver lite tid på sig och det funkar inte så bra i såna situationer. På hemvägen körde vi över Stora Bält istället så att han slapp färjan som sista minne av semestern.

Men utöver färjan så gick det mesta riktigt bra. Han är lugn och obekymrad när det gäller att vara i nya miljöer, det är sociala interaktioner som är svårt för honom. Motellet i Tyskland ligger i ett industriområde och på måndagsmorgonen var det väldigt mycket ljud och rörelse men det var ju inget med det tyckte Griseo.

Han har varit med på restaurang (på motellet i Tyskland, då det var så lugnt där) och skött sig riktigt bra.

Vi råkade komma ner till Frankrike i värsta värmeböljan så några stadspromenader blev det inte, det var för varmt, men det var nog rätt bra ändå för nu blev det en lagom introduktion till semesterresor för Griseos del.

Tyvärr kunde vi inte låta dem bada i floden då det var problem med bakterier pga värmeböljan, vi blev som tur var varnade både av folk på turistbyrån samt på en vingård alldeles i närheten av där vi bodde.

Den gîte (gästhus) vi bodde i var toppen, liten men funktionell, mitt bland alla vingårdar och med AC (tack och lov).

Vi siktar på ny resa nästa år och tills dess ska vi träna Griseo på att klara av mer stökiga miljöer, han behöver som sagt lite tid på sig för att vänja sig.

Bild på grabbarna och husse när vi var i slottsparken på Château de l'Islette, ett superfint ställe där vi åt picknick i parken.

20220809_123749.jpg
 
84A39045-C117-4124-81CF-D7B373450571.jpeg

Lille Peb har nu ätit bra länge, lagt på sig muskler och hull öht. Sååå skönt att hon mår bra och slippa noja kring det mer! ❤️
Hon är så jäkla rolig den här energiska dåren! 😍
Så lättlärd och snabb i både kropp och knopp.
Idag kom min pappa på besök. Peb var lite osäker på att hälsa. Hon ville men var försiktig och hukade sig när hon masade sig fram. Hon hörde och såg men utan större respons. Sen luktade hon och då ramlade poletten ner. Det var ju hennes kompis! Sen var festen igång! 🥳💃🏎🐶😂
 
C5117F87-C5E6-47F5-86B3-A9BD8FA2E033.jpeg

ILY fortsätter vara världens enklaste, roligaste och gosigaste. ❤️ På bilden upplevde hon bakdelen som halv-lam pga tortyr-löpbyxan. Det fönstret är hennes favoritplats om hon inte får vara i knäet. Bäst är när det är öppet och hon kan stå på fönsterblecket och glo.
Jag lärde henne morra på signal förut i förhoppning att hon skulle morra ifrån till Peb förut. Det blev så. Nu har jag lärt henne hålla kvar i sina leksaker som om livet hängde på det. Nu kan man lyfta henne i leksakerna. Peb kunde ju ibland gå fram och rycka saker ur ILYs mun. Nu har det blivit så att ILY kan rycka saker ur Pebs mun ibland istället. 👍😅
Tänker varje dag på hur lyckligt lottade vi är som fått två så underbara flickor som ger så mkt glädje och kärlek! ❤️
 
Åh jag och Izor går en sån bra spårkurs just nu! Det är en kurs med fokus på hårda spår/teknikspår/IGP-spår, och instruktören är så jäkla duktig, pedagogisk och kan verkligen läsa hund! Vi kör en hund i taget och hon går med och instruerar och sen diskuterar vi alla deltagare varje hund. Alla övningar är individanpassade efter varje hund och efter tänkt tävlingsgren (i gruppen finns de som jobbar med praktisk jakt, de som ska tävla viltspår, någon som ska köra specialsök/IGP, några som ska köra bruksspår och så några som bara använder det som aktivering). Så jäkla kul och inspirerande! Izor gick sina två första teknikspår igår och fattade galoppen supersnabbt, och tog en 90-gradersvinkel lätt som en plätt. :heart duktiga grabben!
 
Här fortsätter vi att träna rallylydnad och har börjat gå med i en träningsgrupp som är på onsdagar vid 18 tiden på vår brukshundsklubb :). Vi ska även göra doftprov på lördag inför nosework och hoppas vi klarar av det och kan börja tävla.
Har även kontaktat en vallnings instruktör vi ska börja gå hos lite mer regelbundet :D.

Hexa har även börjat simma mycket bättre med sin flytväst och blir bara bättre och bättre för varje gång.
 

Bifogade filer

  • 299343457_595022005364092_4757064370657258285_n.jpg
    299343457_595022005364092_4757064370657258285_n.jpg
    11,7 KB · Visningar: 34
I kväll när vi var ute på promenad fick vi se hur flickorna reagerade på skott nära inpå. En jägare hade följt en skadad hjort som behövde avlivas. Jägaren låg bredvid vägen vi gick på och såg inte oss och vi inte honom. Så han sköt när vi var hyfsat nära. Ily studsade till och Peb skvätte iväg typ 1,5 meter innan hon vände sig för att kolla. Sen var det inget mer med det. De har ju hört på håll förut och inte visat rädsla. Men bra att se det här också. Även om Peb flydde lite först känns det ju som en rimlig reaktion.
 
Jahapp, då var vi i "NEJ!", "Gå väck därifrån!", "Sluta med det där"-åldern 🙄. Tror även att den kallas för "Jag hör vad du säger, men jag bryr mig inte"-åldern. Alltså inte jätteroligt att umgås till vardags nu, men fortsatt rolig hund att träna med. Ligger i detta nu och surar över utegångsförbudet som är ett resultat av att det VERKLIGEN inte går att låta bli att gräva i morsans rabatter... Skrutthund, tur att han är söt :love:.
 
Jahapp, då var vi i "NEJ!", "Gå väck därifrån!", "Sluta med det där"-åldern 🙄. Tror även att den kallas för "Jag hör vad du säger, men jag bryr mig inte"-åldern. Alltså inte jätteroligt att umgås till vardags nu, men fortsatt rolig hund att träna med. Ligger i detta nu och surar över utegångsförbudet som är ett resultat av att det VERKLIGEN inte går att låta bli att gräva i morsans rabatter... Skrutthund, tur att han är söt :love:.

Bell har återfunnit ett dille i att bita tag i kopplet och börja hoppa runt med den där ”SÄG ÅT MIG DÅ”-blicken. Trodde vi lämnat koppelbitande bakom oss, men det är kul igen!

Utan koppel, men posen säger väl allt :D

2F09CA4E-6268-4DA3-9D22-D1AA4C9D9AB1.jpeg
 
Längesen vi uppdaterade här! Oklart om någon kommer ihåg oss ens :laugh:

Tilja är nu drygt 16 månader och börjar bli vuxen, i alla fall på träningsplan. Till vardags är det en del tonåringstjafs för tillfället, men det hör ju till :p Hon är nog ändå den enklaste tonåring jag har haft, så jag klagar inte.

Vi har tävlat lite rally, och hon är verkligen en supertalang. Av tio starter har hon vunnit fem, fått tre hundrapoängare, bara kvalificerade resultat och två titlar (RLD N och RLD F). Det är plågsamt uppenbart att om bara jag håller ihop min skit så kan hon gå hur långt som helst :cautious:. Hennes morbror vann SM, så hon har lite att brås på. Ingen press där :laugh:
Det roliga är att även om det går så bra så känns tävlingssituationen så himla lätt med henne, vi är aldrig nervösa varken hon eller jag, det är verkligen bara roligt och hon älskar det till 100% varje gång hon får gå in på plan, träning eller tävling. Om några veckor planerar vi att förhoppningsvis starta avancerad klass, det ska bli spännande!

Tyvärr har vi haft lite otur i sommar. Först skar hon sig i en trampdyna på något ute i skogen (ingen aning om vad tyvärr), så hon fick ha foten i paket i ett par veckor. Efter det har hon haft en jobbig magsjuka som inte velat ge sig, där hon har fått ligga inne på Evidensia i ett par omgångar. Vid den senaste omgången så började jag fundera på om det är så att hon inte tål kyckling. Hon har ingen kyckling i maten utan enbart i ett par sorters godis, och efter lite funderande tror jag att det finns ett samband mellan när vi haft sånt godis och när hon blivit dålig. Så nu kör vi en kycklingfri diet ett tag och håller tummarna att vi är något på spåren. Det är tur att hon inte vet hur mycket roligt hon har missat i form av kurstillfällen och tävlingar, när hon har legat hemma i soffan och surat för att matte säger att hon måste vila.

När vi väl börjat få rätsida på magen så.... tadaa, andra löpet. Det är verkligen fascinerande att se hur denna glada, lättränade, motiverade, genialiska arbetsmyra förvandlas till något som bäst kan liknas vid en stenad Paradise Hotel-deltagare, som undrar varför matte joddlar fram serbokroatiska trollformler som hon aldrig har hört talas om när undertecknad ber om "sitt". Lyckligtvis är vi på sista veckan av löpet nu, så det är bara att hålla i och hålla ut, som det heter :laugh:

Så stolt över sin RLD F-titel!

Tilja RLDF.png
 
20220826_145050.jpg


Igår gjorde den här lilla damen ett väl genomfört BPH. :) Trygg, lättsam och glad tjej. Inga problem med skott eller underlag. Flera kullsyskon var också på plats, det är en jämn och trevlig kull mentalitetsmässigt, kan vi konstatera.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 495
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 453
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 328
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp