Valp 2021 - del 2

Behöver verkligen ta tag i att hitta och aktivera av-knappen på valpen 🙈
Hon vill helst röja runt till hon somnar i språnget och det är inte riktigt så jag vill ha det...

Hon kan gå och lägga.sig i ett annat rum eller i sin koja, men hon kan inte komma till ro om någon rör sig eller pratar. Inte heller i knät och med ryggsäcken tar det lååång tid. Hon rastas, busar med storasyster, vi leker mm, så hon är inte understimulerad. Tvärtom blir hon övertrött när hon fortsätter härja när vi kommit in/slutat leka och då har hon ännu svårare att koppla av.

Vad är era bästa sätt att lära valparna att koppla av?
Instämmer i @inverterad tips om kompostgallerhage. Inser att vi kanske fick mycket gratis i somras när valpen och Skrället var tvungna att vara åtskiljda. Valpen åkte ofta i hagen när det var sovdags och när han började blev hysteriskt övertrött. I hans fall sov han också i hage bredvid sängen innan vi började våga släppa upp honom tillsammans med Skrället i sängen vilket säkert också hjälpte.
 
Ställde ingen klocka inatt, jag vaknade några gånger för hon la sig till rätta lite olika men vid tjugo i 4 vaknade jag och kände att det nog var dags att kissa för då knölade hon lite ner och började tugga på filten osv. Sen gick vi in och sov igen fram till strax före sju då var hon pigg och började tugga på det mesta. Tyckte hon skötte sig fint, och höll sig länge trots vi la oss ganska tidigt vid 22 tiden 😊 idag blir det adventsfrukost hos mamma, så vi går in lite tidigare så hundarna kan busa av sig lite och förhoppningsvis somna tills det är dags för oss att äta 😅 sen blir det att testa åka bil igen, jag behöver posta/hämta paket så mamma följer med och har henne medan jag går in, men tanken är att hon ska åka i baksätet själv (har köpt bilsele och sånt skydd för baksätet som täcker benutrymmet så hon inte ska kunna ramla ner).
IMG_20211128_075221.jpg
 
Instämmer i @inverterad tips om kompostgallerhage. Inser att vi kanske fick mycket gratis i somras när valpen och Skrället var tvungna att vara åtskiljda. Valpen åkte ofta i hagen när det var sovdags och när han började blev hysteriskt övertrött. I hans fall sov han också i hage bredvid sängen innan vi började våga släppa upp honom tillsammans med Skrället i sängen vilket säkert också hjälpte.
Och @inverterad
Bra tips! Utmaningen där ligger I att hon hoppar över kompostgaller. Och lyckas hon inte så pressar hon till hon är igenom... men tänker att jag då helt enkelt återgår till burträningen (som vi fick göra intensivt för att alls kunna åka bil.med valp 🙈) så hon kopplar ihop mätt, rastad och aktiverad = nöjd, dags att vila 💕

Kom gärna med fler tips om hur man får valp att slappna av i knät, i "ryggsäcken" (mellan mina ben) eller på annat sätt utan att behöva sätta undan henne 🙂
 
Kom gärna med fler tips om hur man får valp att slappna av i knät, i "ryggsäcken" (mellan mina ben) eller på annat sätt utan att behöva sätta undan henne 🙂
Det skulle jag också vilja veta, men på min har det åtminstone kommit lite av sig själv med åldern
 
Och @inverterad
Bra tips! Utmaningen där ligger I att hon hoppar över kompostgaller. Och lyckas hon inte så pressar hon till hon är igenom... men tänker att jag då helt enkelt återgår till burträningen (som vi fick göra intensivt för att alls kunna åka bil.med valp 🙈) så hon kopplar ihop mätt, rastad och aktiverad = nöjd, dags att vila 💕

Kom gärna med fler tips om hur man får valp att slappna av i knät, i "ryggsäcken" (mellan mina ben) eller på annat sätt utan att behöva sätta undan henne 🙂

Ryggsäcken tycker jag är jättebra för avslappning (använder den för att klippa klorna mest). Det är väl lite olika vad en vill använda övningen till, jag är inte ute efter att hunden ska somna utan bara att kunna ligga (hyfsat) avslappnat och stilla och inte rusa upp utan ligga kvar en stund för att det är mysigt. Min älskar verkligen att bli kliad på magen så det är ju tacksamt. Om hunden inte direkt är mottaglig skulle jag köra med godis, faktiskt, och så långsamt öka tiden mellan godisbitarna och ersätta med kli och smek, och nöja mig när hunden var lite avslappnad, och så långsamt öka tiden och öka avslappningsgraden så att hunden får gå upp när den har slappnat av.

Sen tänker jag att mycket kring vardagen och att bli övertrött osv blir automatiskt bättre iom ålder.

Passivitet på nya ställen är ju ett annat sätt att öva av-knappen på, men inte riktigt vad du är ute efter tror jag.
 
Ryggsäcken tycker jag är jättebra för avslappning (använder den för att klippa klorna mest). Det är väl lite olika vad en vill använda övningen till, jag är inte ute efter att hunden ska somna utan bara att kunna ligga (hyfsat) avslappnat och stilla och inte rusa upp utan ligga kvar en stund för att det är mysigt. Min älskar verkligen att bli kliad på magen så det är ju tacksamt. Om hunden inte direkt är mottaglig skulle jag köra med godis, faktiskt, och så långsamt öka tiden mellan godisbitarna och ersätta med kli och smek, och nöja mig när hunden var lite avslappnad, och så långsamt öka tiden och öka avslappningsgraden så att hunden får gå upp när den har slappnat av.

Sen tänker jag att mycket kring vardagen och att bli övertrött osv blir automatiskt bättre iom ålder.

Passivitet på nya ställen är ju ett annat sätt att öva av-knappen på, men inte riktigt vad du är ute efter tror jag.
Målbilden med ryggsäcken är ungefär där du är tror jag. Att hon ska slappna av och sitta eller ligga kvar utan att poppa iväg som det popcorn hon är 🙃 Om jag dessutom kan gå därifrån när hon slappnat av, även om hon inte somnat, och hon fortfarande är kvar och vilar så vore det skönt 😄
Tror absolut att hon blir lugnare med tiden, men är inte övertygad om att hon kommer installera sin av-knapp själv 🙈💕
 
Målbilden med ryggsäcken är ungefär där du är tror jag. Att hon ska slappna av och sitta eller ligga kvar utan att poppa iväg som det popcorn hon är 🙃 Om jag dessutom kan gå därifrån när hon slappnat av, även om hon inte somnat, och hon fortfarande är kvar och vilar så vore det skönt 😄
Tror absolut att hon blir lugnare med tiden, men är inte övertygad om att hon kommer installera sin av-knapp själv 🙈💕

Hm, menar du att man ska kunna gå ifrån en aussie och den ligger kvar? 😅🙈
Så fort jag reser mig i soffan måste min hänga med... 🙄🙈
 
Och @inverterad
Bra tips! Utmaningen där ligger I att hon hoppar över kompostgaller. Och lyckas hon inte så pressar hon till hon är igenom... men tänker att jag då helt enkelt återgår till burträningen (som vi fick göra intensivt för att alls kunna åka bil.med valp 🙈) så hon kopplar ihop mätt, rastad och aktiverad = nöjd, dags att vila 💕

Kom gärna med fler tips om hur man får valp att slappna av i knät, i "ryggsäcken" (mellan mina ben) eller på annat sätt utan att behöva sätta undan henne 🙂
Stor skillnad i utgångsläge, Tudde tog ju buren hela vägen upp från Kalmar till Norrbotten (ca 130 mil) vid 8 veckor utan att klaga. Han är däremot också en liten bulldoozer så vi har fått fästa kompostgallrena i tyngre möbler för att han inte ska pressa sig ut. Ryggsäcken eller hålla i knät var svårt att få till med honom i början, och jag tycker nog fortfarande att ha slappnar av bättre om jag ber honom gå och lägga sig än vid fysisk kontakt. Klart det också kräver träning men är säkert lite individuellt också.
Vi har också svårt med att han ska ligga kvar och vila om jag reser mig upp, och till viss del är det ju som @Sleepan säger, dom tenderar ju att följa efter. Men vi har ändå börjat träna på att han ska stanna i soffan när jag reser mig upp för att tex hämta ett glas vatten. Det skulle jag med facit i hand gjort tidigare.
 
Hm, menar du att man ska kunna gå ifrån en aussie och den ligger kvar? 😅🙈
Så fort jag reser mig i soffan måste min hänga med... 🙄🙈
😄 Haha, ja alltså tänker att hon framför allt inte ska poppa upp och bita storasyster i öron, nos, ben, päls eller annat. Men ja, det vore nice att kunna lämna ett rum och de båda är kvar där de ligger 😍
 
Stor skillnad i utgångsläge, Tudde tog ju buren hela vägen upp från Kalmar till Norrbotten (ca 130 mil) vid 8 veckor utan att klaga. Han är däremot också en liten bulldoozer så vi har fått fästa kompostgallrena i tyngre möbler för att han inte ska pressa sig ut. Ryggsäcken eller hålla i knät var svårt att få till med honom i början, och jag tycker nog fortfarande att ha slappnar av bättre om jag ber honom gå och lägga sig än vid fysisk kontakt. Klart det också kräver träning men är säkert lite individuellt också.
Vi har också svårt med att han ska ligga kvar och vila om jag reser mig upp, och till viss del är det ju som @Sleepan säger, dom tenderar ju att följa efter. Men vi har ändå börjat träna på att han ska stanna i soffan när jag reser mig upp för att tex hämta ett glas vatten. Det skulle jag med facit i hand gjort tidigare.
Hon kom hit i sällskap med sin mamma, därefter tog det två veckor innan hon kunde åka bil utan att skrika, alltså verkligen skärande skrika, så fort hon kom in i bilen. Hon verkligen hatar att vara instängd bakom galler och/eller att vara fasthållen 🙈

Övertäckt bur och stängda dörrar går mycket bättre tack och lov! Har inga problem att vara hemma själv med storasyster nån timme ibland, bara hon inte ser eller hör mig.

Hmm... kanske lättare att lära in ett gå och lägg dig med henne, ska absolut fundera på det! Den äldre går och lägger sig, men skulle hellre komma upp i knät och lägga sig då. Och det är ju mysigt 😍 Men är ju också skönt om de inte alltid behöver följa efter så fort jag reser på mig 😄

I en förlängning tänker jag att ryggsäcken ska fungera ute med störning också, men det är ett tag kvar till jag ens tänker prova 🙈😂
 
Målbilden med ryggsäcken är ungefär där du är tror jag. Att hon ska slappna av och sitta eller ligga kvar utan att poppa iväg som det popcorn hon är 🙃 Om jag dessutom kan gå därifrån när hon slappnat av, även om hon inte somnat, och hon fortfarande är kvar och vilar så vore det skönt 😄
Tror absolut att hon blir lugnare med tiden, men är inte övertygad om att hon kommer installera sin av-knapp själv 🙈💕

Min ligger absolut inte kvar när jag reser mig, han går inte så djupt i avslappningen utan för honom är det nog ungefär som ett "kommando" men som är mysigt. Typ han ligger kvar så länge jag kliar (och håller fast honom lite med benen) och reser sig när jag reser mig. Det räcker för mig.

Nej, hundar har ju olika lätt för att få till den där av-knappen, det behöver helt klart övas på men jag är mycket för att låta hunden hitta sitt eget lugn (i en kompostgallerhage/annat rum/i koppel utomhus) istället för att jag ska göra så himla mycket. Ryggsäcken använder jag mest som en hanteringsövning, inte så mycket för själva avslappningen även om det är en bonus.
 
Gå och lägg dig lär jag in genom att vänta ut hunden, när den självmant lägger sig lägger jag på ett kommando (typ "braaaa gå och lägg dig") och så förstärker jag med kommandot varje gång jag ser att hunden gör det. Jag vill inte lära in det med godis för jag vill att det ska vara noll förväntan på belöning efteråt, mer än verbalt då möjligen. Min är nu 8 månader och det funkar inte än att han lägger sig på kommandot men jag ser att han börjar få större förståelse för vad det innebär nu.
 
Det här att inte ställa klockan gick ju bra *peppar peppar ta i trä*. Inatt sov vi 22.30-05 och sen ut och kissa. Sen in och sova lite till och det blev en rejäl sovmorgon, vi gick upp 8.20 😂 lite motigt att gå ut, - 12,5 grader 🥶 men vi kissade, gick in och åt frukost och gick ut och bajsa 😊 idag ska vi ut och åka bil igen, vi testade ju igår och det gick jättebra. Gnälligt på vägen in till byn, men sen fick hon ett ben medan hon var kvar i bilen med mamma när jag gick in och hämtade paket, sen åkte vi till nästa uthämtningsställe där vi gick ut och kissade medan mamma hämtade sina paket. Hon fick behålla benet och då var hon knäpptyst hela vägen hem 😊
Snapchat-1477949094.jpg
 
Kan bara instämma med @Trott att tips om att ställa klockan på natten finns på många ställen, bla Arken, AniCuras och Agrias hemsidor. Tänker att det är rätt vanliga källor för Svensson som skaffar valp och de kommer dessutom högt upp på Googles träffar.

Jag följde det här rådet med min fodervalp, fick samma tips från uppfödaren. Nu i efterhand så var det ju en ganska konstig metod. Med Freja så ställde jag ingen klocka utan vaknade när hon vaknade och så gick vi ut tillsammans. Blev kanske 3-4ggr per natt istället för 6-7 ggr med klockan... :o
 
Mattes fot är redan såååå mycket bättre. Herregud vad jag ojade mig i onödan. Nu kan jag gå på toalettrundorna själv med Frejan och vi kunde till och med halta runt i området i 20-30 minuter på idag på förmiddagen (när typ inga andra hundar var ute och med minimalt med störningar). Och bajseriet har gått bättre så nu behöver Freja inte toalettpaus var och varannan timme.

I brist på utomhusaktiviteter köpte jag en sån där aktiveringsleksak från Nina O. Blev så ruskigt imponerad över hur lätt Freja löser pusslet på någon minut. Vi har kört lite inomhus-leta-godis-och-få- leksak, tränat tre nya trick "genom", "stå" och "vinka" från "sitt fint". Tror brukshunden ska få bli cirkushund i stället :p

Såg att hundklubben lagt ut kurser för våren och nu är jag banne mig så sugen på att anmäla oss till typ ALLT!
 
ILY fortsätter vara ett A-barn. Hon är så himla enkel, gosig, vänlig och tokrolig. Lekfull och rar! ❤️ Hon skäller sällan. Men gör ett ljud som en av våra gäster sa att ”så där kanske en döv hund låter”. För det blir som ett skall som sväljs och nästan blir utan ljud. Mer bara luft i rörelse. 😂
Pebban blir mer och mer pratbar och förstår saker. Hon kan fortfarande bli för våldsam i lekandet med ILY. Så vi måste hålla koll. Men vi har berömt ILY de få gånger hon lackat ur och kastar omkull Peb och stått över och fräst. Så lite mer säger hon ifrån nu.
Och finns det något man kan stoppa i truten även när man springer 300 km i h så gör man det tycker Pebban. Och sen drar man tills det går sönder typ. Tur att hon är liten! 😅
Hon börjar tycka om kroppskontakt mer och vill upp i knäet på mig. Och kan ligga tryckt mot mig och låta mig massera huvudet så hon inte kan hålla koll och slappna av i det. Försöker sambon så mer än bara ha i knäet så knorrar hon bara. 😂
Vi hade besök av folk och hund som hundarna inte träffat alla av i helgen. Båda flickorna tyckte det var urkul. Pebban spårade totalt av glädje. Ena släktingen är speciallärarinna för barn med särskilda behov. Hon undrade vilka bokstäver Pebban har och menade på att det var nog hela alfabetet. 😂 Men hon tog iaf rättning av den äldre och större hunden när den tyckte hon skulle skärpa sig.
Pebban visar talang vid enkla spår vi lagt. Så kanske kan det bli ngt för henne och husse. Hennes skalle kräver mer än ILYs, helt klart!
Söta Peb börjar få ansikte:
19D88479-71DE-4AD2-8343-7165F1C0FC01.jpeg
 
Nu har islandstoken upplevt sin första (riktiga) snö. Helt galen! Rusade varv på varv runt gården av ren glädje! Behövde gå ut en extra gång efter morgonrundan (hann nog inte riktigt göra allt han skulle första gången - allt var ju så ROLIGT!) och precis lika galen då! Blir en spännande dag! :rofl:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 485
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 336
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp