Valp 2021 - del 2

Hejdå enkla, välartade mysiga lilla valp - välkommen SLYNGEL! :banghead:

Lille H har i dagarna blivit 6 månader, han är plötsligt överallt, tar sitt uppdrag som gårdsvaktare på dödligt allvar (igår kväll skällde han på STJÄRNORNA :crazy:), kan inte längre gå i koppel, verkar stundtals helt döv för både inkallning och andra kommandon och tuggar sönder det mesta som kommer i hans väg (det har han iofs alltid gjort).

Nåja, får väl glädjas åt att han fortfarande är världens gladaste hund, att han är hyfsat lugn inomhus (när han inte jagar katten…) och att han fortfarande inte är tillnärmelsevis så jobbig som riesenschnauzern var som unghund…
 
Tur man har en timid ras som rottweiler.. :D

(som försöker slå världsrekord i antal kottar man kan knö in i käften på en promenad :cautious:)

Idag:
”Eh Bella… vad har du i munnen..?”

Ut kom 4 stycken.
 

Bifogade filer

  • 7BEF1E0D-D18C-4947-8618-BD6B704F0D81.jpeg
    7BEF1E0D-D18C-4947-8618-BD6B704F0D81.jpeg
    181,1 KB · Visningar: 172
Är helt övertygad om att uppfödaren blandat in get i denna kull.

En kullsyster har precis varit inlagd för buköppning pga åt upp sina leksaker. Nu har de fått vara inne och kräka henne pga åt upp mössa. En kullbror har varit inne för kräkning två gånger och de har hunnit använda upp tre (!) sparrisburkar.

Det är ju skönt att inte vara ensam med problemen med vad i helvete alltså? :rofl:
Låter som släkting till sambos dotters ena Corgi. Han var inlagd 2 ggr som yngre pga lyckats smyga i sig diverse saker trots typ konstant övervakning. En gång operation och en gång kräkning. Det var som att ha en kleptoman med sväljreflex aktiverad av att se/höra matte/husse.
”Har du något i munnen?”
Glump, ner i magen!
”Ska du ha godis?”
Glump!
 
Alltså. Jag är rätt förskonad, det vet jag, Bell har inte gnagt sönder nånting förutom lite märken på en toffla och ett hål i en hundsäng. Men seriöst! Hon ger fasiken inte upp hoppet på att få gnaga på köksmattan 😩 48000 tillsägelser och avledningar spelar ingen roll.
 
Terrorn och jag har chillat lite smått med träningen, men jäklar vad han har vuxit i skallen, trots att han är tonårskille med allt vad det kan innebära.
Hundmötena är fortfarande dryga, han vill hälsa på alla vi möter, men vi jobbar på. Ensamträningen är tyvärr också en utmaning men samma där, jobbar på.
Nästa vecka blir det helgkurs igen, med fokus på startklass. Agilityträningen går som på räls, efter en månads juluppehåll jobbade han på med fokus och fart och ignorerade störningen att annan hund tränade på samma plan.
Ikväll har vi köpt nytt halsband och koppel, eventuellt hans "for life" som hussen uttryckte det. Vi får väl se hur han utvecklar sig fysiskt. 20 kilo och knappa tre cm lägre än Skrället än så länge.
 
Här går det framåt med en del saker och bakåt med några andra. All träning och rumsrenhet, ensamhetsträning går väldigt, väldigt bra och kan inte vara mer nöjd med henne.

Men kämpar fortfarande med att få henne att inte dra. Är alltid värst precis i början på en promenad och bäst, så klart i slutet när hon är trött. Har verkligen försökt berömma henne så fort hon går fint, efter tipsen här senast jag skrev om hennes dragande. Det har hjälpt men samtidigt förknippar hon berömmen med att börja dra igen. Kan dock vara mitt tonläge? Ja vi kämpar på :).

Vi har hittills gått vanlig valpkurs där jag tycker hon var en absolut stjärna. Sen har vi precis börjat tävlingsinriktad valpkurs (Förra lördagen) missade dock första tillfället då jag var sjuk. Ska nu på torsdag börja vår nosework kurs. Sen i februari börjar vår första rallylydnads kurs :D

Tycker det är så otroligt roligt att träna och gå kurser med Hexa. Hon ger så mycket tillbaka och är så snabb på att fatta vad jag vill.
Hon har dock börjat tappa sin passivitet hemma och kan springa runt och leka, pipa trots att vi precis kommit hem från 1 h kurs. Har dock inga problem med att bli lämnad eller gå iväg från oss och sova i ett av sovrummen själv.
Hon älskar att sova i bilburen och har inga problem med att bli lämnad där heller :).

Hexa är nu snart 7 månader och ca 46 cm hög :heart.

 

Bifogade filer

  • 271741547_614759119623888_1588019167933906641_n.jpg
    271741547_614759119623888_1588019167933906641_n.jpg
    9,1 KB · Visningar: 70
Här går det framåt med en del saker och bakåt med några andra. All träning och rumsrenhet, ensamhetsträning går väldigt, väldigt bra och kan inte vara mer nöjd med henne.

Men kämpar fortfarande med att få henne att inte dra. Är alltid värst precis i början på en promenad och bäst, så klart i slutet när hon är trött. Har verkligen försökt berömma henne så fort hon går fint, efter tipsen här senast jag skrev om hennes dragande. Det har hjälpt men samtidigt förknippar hon berömmen med att börja dra igen. Kan dock vara mitt tonläge? Ja vi kämpar på :).

Vi har hittills gått vanlig valpkurs där jag tycker hon var en absolut stjärna. Sen har vi precis börjat tävlingsinriktad valpkurs (Förra lördagen) missade dock första tillfället då jag var sjuk. Ska nu på torsdag börja vår nosework kurs. Sen i februari börjar vår första rallylydnads kurs :D

Tycker det är så otroligt roligt att träna och gå kurser med Hexa. Hon ger så mycket tillbaka och är så snabb på att fatta vad jag vill.
Hon har dock börjat tappa sin passivitet hemma och kan springa runt och leka, pipa trots att vi precis kommit hem från 1 h kurs. Har dock inga problem med att bli lämnad eller gå iväg från oss och sova i ett av sovrummen själv.
Hon älskar att sova i bilburen och har inga problem med att bli lämnad där heller :).

Hexa är nu snart 7 månader och ca 46 cm hög :heart.


Jag backar gärna när jag koppeltränar. Jag byter inte håll men principen är väl typ den samma. När hunden drar börjar jag backa, jag backar tills hunden tar kontakt eller slakar på kopplet. Hunden får gärna komma in vid min sida innan vi går framåt igen. Kastar sig hunden framåt så backar jag igen och börjar inte gå framåt förrens jag känner att hunden taggat ner lite. Att gör så här har funkat mycket bättre för mig än att stanna, byta håll, locka osv. Självklart belönar jag med röst och ibland godis om hunden självmant sluter upp vid sidan när vi är ute och går.
 
Terrorn 7 månader har löptik på jobbet. Idag är hon inte där och trots det har han tydligen suttit och gnällt och jobbigast av allt; kissat inne flera gånger. Märker även hemma att han småskvätter, men till skillnad från Skrället som kissar ganska ordentligt och sen skvätter några droppar så sparar Terror på sina dyrbara droppar så pass att han ibland inte kissat "färdigt" ens efter promenader på 40 minuter och uppåt. Oh the joys of könsmognad 🙄
 
Jaha. Här fick man slänga sig in i bilen på morgonkvisten och åka till affären efter en burk sparris. Det finns en risk att Iris fått i sig en liten nålspik. Jag hittar fragment av delen som den suttit på, men jag hittar inte själva nålspiken.

Gråt och tandagnissel är alltså vad som bjuds på idag.
Jävla, jävla hund rent ut sagt.
 
Jaha. Här fick man slänga sig in i bilen på morgonkvisten och åka till affären efter en burk sparris. Det finns en risk att Iris fått i sig en liten nålspik. Jag hittar fragment av delen som den suttit på, men jag hittar inte själva nålspiken.

Gråt och tandagnissel är alltså vad som bjuds på idag.
Jävla, jävla hund rent ut sagt.
Så jobbigt för er.
Jag håller tummarna för att det går bra!
 
Jaha. Här fick man slänga sig in i bilen på morgonkvisten och åka till affären efter en burk sparris. Det finns en risk att Iris fått i sig en liten nålspik. Jag hittar fragment av delen som den suttit på, men jag hittar inte själva nålspiken.

Gråt och tandagnissel är alltså vad som bjuds på idag.
Jävla, jävla hund rent ut sagt.
Jävla skithund. :heart

Håller tummar och tår att allt går bra för det lilla eländet. :heart
 
Fröken Vega är nu 15,5 veckor gammal och är fortsatt helvild. Idag under mitt möte fick hon ett av sina vanliga ryck och sprang över soffan, men den här gången tog hon en flygtur upp till matbordet också. Får ofta ha koppel på henne inomhus för att rädda henne från henne själv, hon har liksom ingen egen självbevarelsedrift utan springer in med skallen före i stolsben 🥲

Jag har sett en viss osäkerhet hos henne men det har tonats ner i takt med att hon rört sig mer bland okända människor och hundar. Det tror jag inte är något som kommer finnas kvar när hon får mer vana ihop med tydliga ramar. Hon är mycket glad i folk och hundar vi känner.

Skulle säga att hon är hyfsat rumsren nu och ensamhetsträningen går väldigt smidigt. Koppelträningen går framåt.
Hon är väldigt rolig att ta med till nya miljöer, allt ska undersökas med stor nyfikenhet. Det är nästan som att hon dras till "konstiga" underlag, vill gärna gå upp för gallertrappor och klättra över metallstänger vid byggplatser på eget initiativ 😄

Jag har fortsatt att träna henne i igp-spår och hon skulle klara av att avancera mer än vad vi gjort, men årstiden är ju så jäkla tråkig. Antingen är det för blött eller för mörkt.. Längtar till ljusare tider! Planen är just nu att tävla bruksspår och kanske att vi även glider in på igp.

Bild på valp som tycker att husse ska sluta jobba så mycket 😒

270834840_328031845853072_1075459724416125271_n.jpg
 
Jaha. Här fick man slänga sig in i bilen på morgonkvisten och åka till affären efter en burk sparris. Det finns en risk att Iris fått i sig en liten nålspik. Jag hittar fragment av delen som den suttit på, men jag hittar inte själva nålspiken.

Gråt och tandagnissel är alltså vad som bjuds på idag.
Jävla, jävla hund rent ut sagt.

Håller tummarna att spiken bara ramlat ner i en golvspringa eller nått! 🙁
 
Jaha. Här fick man slänga sig in i bilen på morgonkvisten och åka till affären efter en burk sparris. Det finns en risk att Iris fått i sig en liten nålspik. Jag hittar fragment av delen som den suttit på, men jag hittar inte själva nålspiken.

Gråt och tandagnissel är alltså vad som bjuds på idag.
Jävla, jävla hund rent ut sagt.
Åh nej, vi håller tummarna för att den inte är i magen utan bara försvunnit någonstans :heart
 
Fröken Vega är nu 15,5 veckor gammal och är fortsatt helvild. Idag under mitt möte fick hon ett av sina vanliga ryck och sprang över soffan, men den här gången tog hon en flygtur upp till matbordet också. Får ofta ha koppel på henne inomhus för att rädda henne från henne själv, hon har liksom ingen egen självbevarelsedrift utan springer in med skallen före i stolsben 🥲

Jag har sett en viss osäkerhet hos henne men det har tonats ner i takt med att hon rört sig mer bland okända människor och hundar. Det tror jag inte är något som kommer finnas kvar när hon får mer vana ihop med tydliga ramar. Hon är mycket glad i folk och hundar vi känner.

Skulle säga att hon är hyfsat rumsren nu och ensamhetsträningen går väldigt smidigt. Koppelträningen går framåt.
Hon är väldigt rolig att ta med till nya miljöer, allt ska undersökas med stor nyfikenhet. Det är nästan som att hon dras till "konstiga" underlag, vill gärna gå upp för gallertrappor och klättra över metallstänger vid byggplatser på eget initiativ 😄

Jag har fortsatt att träna henne i igp-spår och hon skulle klara av att avancera mer än vad vi gjort, men årstiden är ju så jäkla tråkig. Antingen är det för blött eller för mörkt.. Längtar till ljusare tider! Planen är just nu att tävla bruksspår och kanske att vi även glider in på igp.

Bild på valp som tycker att husse ska sluta jobba så mycket 😒

Visa bifogad fil 84283
Alltså, lägg av 😍. Är man så söt lär man ju komma undan med precis allt 😆. Uppsynen påminner dessutom om en annan valp jag känner 😅
 

Bifogade filer

  • 20220104_115016.jpg
    20220104_115016.jpg
    214,3 KB · Visningar: 95
Hur har det gått med Iris, @Fruentimber?
Vi är sjuka. Troligen Covid då en i familjen testat positivt. Vi andra har dock negativa provsvar.

Jag tog i alla fall ut vårt lilltroll i skogen idag. Han har fått några lugna dagar, stackarn och behövde få komma ut ordentligt.

Vi promenerade samma runda som jag brukar motionera hästarna på. Förhoppningen är att Mio ska kunna hänga med lös på ridturer så småningom.
Jag tänkte att vi först promenerar han och jag (han gick lös hela rundan idag, förutom i början och slutet, eftersom vi måste korsa en väg), därefter att jag promenerar med hunden och häst vid hand, för att när det fungerar sitta upp.
Jag har sett ut en stubbe som jag kan använda för uppsittning så tanken är att promenera tills vi kommer bort en bit från vägen.
Vad tror ni. Låter det som en rimlig metod?
Mio har börjat vara med vid utsläpp och intag av hästarna ibland för att vänja sig och det går bra. Tyvärr har vi vägen precis intill gården så jag törs inte ha honom lös när jag rider hemma.
16426058728154997880640776555123.jpg

En annan nybörjarfråga: Mio väljer nästan alltid vänster galopp. Är det något jag behöver kolla upp redan nu? Han är fem månader.
Eller kan jag göra något för att han ska bli mer liksidig? Säkert en dum fråga från en hästmänniska...
En bild på krumeluren, i alla fall liiite trött efter sex km i skogen.
Edit. Man kan se några flisor av det som är kvar av vår tvättkorg...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 484
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 257
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp