Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja herregud, det är ALLDELES för mycket som ska klaffa. Tycker tiken och hanen om varandra? Blir det en bra parning? Tar det sig? Kommer dräktigheten och valpningen gå bra? Hur många? Hur många tikar???

Tortyr :nailbiting:
Allt med avel känns som ett jäkla väntande.

Vänta på löp
Vänta på höglöp
Vänta på hängning
Vänta på dräktighetstecken
Vänta på valpning
Vänta på att de öppnar ögonen
Vänta på leverans
Vänta på att valptänderna ska lossna
Vänta på att de blir stora nog att starta på fåren
Vänta på avelsutvärderingen...

Ugh...
 
Allt med avel känns som ett jäkla väntande.

Vänta på löp
Vänta på höglöp
Vänta på hängning
Vänta på dräktighetstecken
Vänta på valpning
Vänta på att de öppnar ögonen
Vänta på leverans
Vänta på att valptänderna ska lossna
Vänta på att de blir stora nog att starta på fåren
Vänta på avelsutvärderingen...

Ugh...
Precis, och det är väntande man har noll kontroll över!

Allt man kan göra är sitt bästa att välja bra avelsdjur, allt annat är utom ens kontroll. Ren och skär galenskap, men vill man ha bra hundar så får man så lov att bita i det sura äpplet :meh:
 
Allt med avel känns som ett jäkla väntande.

Vänta på löp
Vänta på höglöp
Vänta på hängning
Vänta på dräktighetstecken
Vänta på valpning
Vänta på att de öppnar ögonen
Vänta på leverans
Vänta på att valptänderna ska lossna
Vänta på att de blir stora nog att starta på fåren
Vänta på avelsutvärderingen...

Ugh...
Och glöm inte besiktningen!
 
Jag hade sån stenkoll på mina valpar så den var ingen stor grej- jag är petigare i min vardagsbesiktning än de flesta veterinärer är med valpbesiktningen 😂

Som köpare... ja, då är det ännu en väntan
Jag har ju inte haft en valpkull än, men jag gissar att jag skulle vara likadan 🙈
 
Här gick tiken tom. Mitt vanliga flyt :grin: Tredje gången gilt. Hörde av mig på en tik som var konstaterad dräktig men de tog inte emot fler intresseanmälningar. Inte så oväntat dock.

Blir att vänta på löp i sommar på samma tik som sist plus den jag väntade på förra sommaren. Riktigt less på att vänta nu när jag inte har någon hund alls...
 
Här blir det valp framåt april månad. En Schäfer blir det. Den fjärde vi har nu. Vi hade funderingar på en annan ras, men kände inte att det klickade med uppfödare vi hade kontakt med. Så vi fortsätter med Schäfer och ser fram emot en arbetsmyra med långa rader bruksmeriterade släktingar bakåt i leden.
 
Här blir det valp framåt april månad. En Schäfer blir det. Den fjärde vi har nu. Vi hade funderingar på en annan ras, men kände inte att det klickade med uppfödare vi hade kontakt med. Så vi fortsätter med Schäfer och ser fram emot en arbetsmyra med långa rader bruksmeriterade släktingar bakåt i leden.
Just ja, jag glömde helt av att jag skulle tipsa er om beauceronuppfödare, men då behöver jag inte göra det nu alltså.... det var ju lite tråkigt att höra att ni valde bort rasen. Men det ska ju kännas rätt och ni är vana vid schäfer så det blir säkert bra.
 
Just ja, jag glömde helt av att jag skulle tipsa er om beauceronuppfödare, men då behöver jag inte göra det nu alltså.... det var ju lite tråkigt att höra att ni valde bort rasen. Men det ska ju kännas rätt och ni är vana vid schäfer så det blir säkert bra.
Nej, det är säkert inte något fel på rasen. Den skulle säkert passa oss bra. Det kändes inte som om vi var intressanta som valpköpare hos den ena uppfödaren och så ville vi inte vänta till hösten för att eventuellt få köpa valp hos någon annan. Så det fick bli en Schäfer efter rekommendation från en som vi tränat hund ihop med tidigare. Så det blir säkert kanon 👍
 
Nej, det är säkert inte något fel på rasen. Den skulle säkert passa oss bra. Det kändes inte som om vi var intressanta som valpköpare hos den ena uppfödaren och så ville vi inte vänta till hösten för att eventuellt få köpa valp hos någon annan. Så det fick bli en Schäfer efter rekommendation från en som vi tränat hund ihop med tidigare. Så det blir säkert kanon 👍
Så tråkigt - jag som hade trott att ni skulle vara väldigt rätt som valpköpare. Men ja, vänta kan man tyvärr få göra, föds inte så många kullar, då är det ju enklare att välja schäfer.
 
Skickat ett mejl till en annan kennel nu för att visa intresse. Planeras ett par kullar där i år och det är en etablerad kennel men många fina och meriterade hundar. Hade egentligen tänkt kontakta dom redan innan jag kom i kontakt med den vi sen hamnade i kö hos :) Så ja, vi får se!
 
Så tråkigt - jag som hade trott att ni skulle vara väldigt rätt som valpköpare. Men ja, vänta kan man tyvärr få göra, föds inte så många kullar, då är det ju enklare att välja schäfer.
Ja, lite trist inställning, men, men. Just tävlingsmomentet var viktigt i det här fallet, medan vi vill träna och inte är så intresserade av tävling. För schäfervalpen är huvudkravet från uppfödaren träning istället, så det passar oss bättre. 🙂
 
Tey är 11 veckor nu, han ska få sin spruta nästa vecka. Eftersom det blev så himla snorkallt ute nu så blir det mest korta rastningar och lösspring i trädgården. Han tycker att det kallt när temperaturen är neråt - 20, när det inte fullt så kallt har han fått hänga med på lite promenader.
Han äter, sover och leker och är en rätt så okomplicerad valp. Vi har börjat introducera klicker, lite kamplekar och att vänta på sin mat samt att komma när man ropar. Om nån vecka ska maken börja gå "valpkurs för blivande agilityhundar" med honom.


IMG_20210208_114456.jpg
 
Har väntat på en tik genom tre parningar nu men hon har tyvärr gått tom varje gång. Har kull sedan tidigare och är testad efter konstens alla regler för att se vad som är fel. Även byte av hane till en jag själv letade upp. Men icke, nu har hon gått tom för tredje gången och pensioneras därmed. Över till plan b, samma hane men annan, också väldigt trevlig, tik.

Det är ju knappt så man vågar viska det nu men tiken kommer nog snart i löp. (Smygdans)
 
Knappt så jag vågar tro det men nästa vecka flyttar valpis in, känns fortfarande overkligt och jag tror fortfarande inte att det är sant. Hoppas bara oron att den ska dö ska släppa, är fruktansvärt rädd att något ska hända så man näst intill vill linda in den i bubbelplast. :meh:
 
Här blir det valp framåt april månad. En Schäfer blir det. Den fjärde vi har nu. Vi hade funderingar på en annan ras, men kände inte att det klickade med uppfödare vi hade kontakt med. Så vi fortsätter med Schäfer och ser fram emot en arbetsmyra med långa rader bruksmeriterade släktingar bakåt i leden.
Åh va kul! Vilken kennel blev det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 805
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 340
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 737
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 817
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp