Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med att vänta på löp alltså..! :nailbiting: Hon kunde ha börjat löpa nu i februari, men gjorde inte det. Och sedan ska hon såklart gilla hanen och det ska bli valpar och det ska bli tillräckligt många friska och glada valpar för att räcka så att en kan flytta hit och så ska det gå jääääättelång tid innan valp ens kan komma hit eftersom det tar hundra evigheter till när det är import det gäller. Herregud. Jag är otålig nu och det blir inte valp förrän sensommar/höst, eller vem vet om det kanske blir vintervalp för att tiken inte löper förrän sent? eller om det kanske inte blir valp alls?!
 
Det där med att vänta på löp alltså..! :nailbiting: Hon kunde ha börjat löpa nu i februari, men gjorde inte det. Och sedan ska hon såklart gilla hanen och det ska bli valpar och det ska bli tillräckligt många friska och glada valpar för att räcka så att en kan flytta hit och så ska det gå jääääättelång tid innan valp ens kan komma hit eftersom det tar hundra evigheter till när det är import det gäller. Herregud. Jag är otålig nu och det blir inte valp förrän sensommar/höst, eller vem vet om det kanske blir vintervalp för att tiken inte löper förrän sent? eller om det kanske inte blir valp alls?!
Jag vet. Frimärken. Jag bara säger det.
 
Det där med att vänta på löp alltså..! :nailbiting: Hon kunde ha börjat löpa nu i februari, men gjorde inte det. Och sedan ska hon såklart gilla hanen och det ska bli valpar och det ska bli tillräckligt många friska och glada valpar för att räcka så att en kan flytta hit och så ska det gå jääääättelång tid innan valp ens kan komma hit eftersom det tar hundra evigheter till när det är import det gäller. Herregud. Jag är otålig nu och det blir inte valp förrän sensommar/höst, eller vem vet om det kanske blir vintervalp för att tiken inte löper förrän sent? eller om det kanske inte blir valp alls?!
Det är hemskt! Jäkla löp, de kommer alltid när man inte vill ha dem, och aldrig när man väntar på dem 😂
 
Jag ger aldrig valpfoder.
Jag kommer inte ge det till nästa valp heller (gav inget sådant till Ebrah). Men gissar att det blir lite skillnad för oss som ger rått hela tiden. Torrfoder verkar vara lite mer komplicerat... Jag gav färskfoder och barfade, gav lite mer kalcium till henne än till Aysu eftersom hon verkade behöva det och tja, hon växte utmärkt (och till synes jämnare än syskonen...).
 
Det är hemskt! Jäkla löp, de kommer alltid när man inte vill ha dem, och aldrig när man väntar på dem 😂
Hopplösa tikar! Hur ska jag någonsin klara av att ta egen kull? Alltså. Jag har lite lösa planer på vad det kan bli för saluki i framtiden även om det inte blir något med den här kullen, mina uppfödarbekantingar tvekar inte att hålla mig uppdaterad om planerna och hoppas på att jag vill köpa från dem. Men ja, just den här kullen är ändå planerad och lär bli väääldigt bra. De andra kullarna är bara "någon gång i framtiden" och det är inte spikat vilka hundar som faktiskt ska användas.

Hatar också att jag haft kontakt med uppfödaren till och från så länge, men ändå inte kom mig för att fråga förrän det var så sent att många redan ställt sig på valpkö. Alltså. Kullen finns inte på annons någonstans, det nämns inte ens ett ord om det på hemsida eller några sociala medier (finns knappt bilder på tiken heller för den delen...). Det är ju inte som om det varit lätt att hitta i tid. Trots bra kontaktnät. Men ja, uppfödaren har inte haft kull på lääänge och är ingen "stor och känd" uppfödare heller. Herregud, mina nerver... :arghh: Det är SÅ mycket lättare när uppfödarna hör av sig först och då säger "Hej, jag planerar kull, du får en om du vill!"
 
Jag kommer inte ge det till nästa valp heller (gav inget sådant till Ebrah). Men gissar att det blir lite skillnad för oss som ger rått hela tiden. Torrfoder verkar vara lite mer komplicerat... Jag gav färskfoder och barfade, gav lite mer kalcium till henne än till Aysu eftersom hon verkade behöva det och tja, hon växte utmärkt (och till synes jämnare än syskonen...).
Jo det är klart, ger man barf så är ju det säkert bättre än vanligt valpfoder. Jag tänkte folk gick direkt över på vanligt torrfoder för vuxna hundar och det verkar lite torftigt för en valp
 
Pratade igårkväll med killen jag träffar (som visst ska bli min sambo..), igen. Tänkte att det trots allt är bra om han får säga vad han tycker om att dela hemmet med tre hundar istället för två, framförallt eftersom han inte är någon hundmänniska. Inte för att han får bestämma om mina hundar, men ja, jag vill ju att han ska vara ok med alla mina planer ändå. Hade ändå väntat mig någon av de klassiska kommentarerna från icke-hundfolk, något i stil med "blir det inte för jobbigt? måste du verkligen ha tre? Bara två är ju många!" osv. Är van vid att min mor och hennes tidigare partner alltid protesterat högljutt så fort jag ens nämnt att någon vän ska skaffa valp, de har pratat om att vännen är galen och att jag absolut inte ska göra samma sak.

Men nej, det jag fick var "Blir det inte jobbigt med valp om det blir samtidigt som vi ska renovera?" (det som behöver renoveras kommer vara klart innan, resten får vänta tills eventuell valp vuxit lite ;) ). Annars var det mest "Det är väl ingen skillnad om det kommer en till? Det borde ju vara större skillnad att köpa en valp om man inte har någon? Nu har vi ju redan hundar så då påverkar väl en till inte så mycket?" :rofl: Och ja, han är fortfarande pepp på att följa med och träffa uppfödare, även utomlands.

Idag ska jag försöka få möjlighet att prata med chefen om semester.
 
Minns inte riktigt vad jag skrev sist här men vi står iallafall i kö hos en annan uppfödare nu, en som jag känner igen sen innan och har ett gott öga till då familjen haft hund därifrån tidigare :)
Dom ska para två tikar och båda kullarna är intressanta! Den ena tiken förväntas löpa nu under mars.
 
Det var tidigt att gå över på vuxenfoder. Ger du tillskott av sånt som växande hundar behöver? Typ kalcium och fosfor och så vidare.
(den där har ju så mycket näringsbrister att tungan är alldeles missfärgad ;))
Nej, jag har under alla mina dryga 30 år med rasen alltid givit vuxenfoder. Mina första kullar föddes helt och hållet upp på vuxenfoder och de senaste kullarna har fått valpfoder fram tills att de är ca 6-7 veckor. Jag avråder bestämt mina valpköpare att ge valpfoder/juniorfoder eller annat högenergifoder, utan de ska ha ett normalt vuxenfoder. Jag gör detta då det är min övertygelse och erfarenhet att risken för tillväxtstörningar minskar betydligt. Trots att jag har en ras med stora ledproblem (både höfter och armbågar) så har jag under drygt 30 år ägt en enda hund med HD och sist jag hade en hund med ED (ED 1) var en tik som var född 2002. Jag har i min uppfödning en betydligt bättre ledstatistik än vad rasen som helhet har (alla uppfödningar utom en är röntgade) och mina hundar blir ofta gamla. Min första kull på fyra blev alla minst 12 år, men ingen blev lika gammal som deras mamma som blev 15,5 år.
Jag ger inga tillskott alls under uppväxten.
 
Uppfödaren kom och hämtade fodertiken i söndags (7/3) och jag flaggade för att hon nog är redo, hon bara skrattade åt mig då hon började blöda den 1/3. Men igår åkte hon iaf och prog-testade henne och hon var mer än redo så hon fick åka raka vägen till hanen och så pang bom färdigt! 😅😂

Jag är dock rädd att det var lite för sent på det.. men hon började blöda 1/3 och var nog perfekt redo fre-lör dvs dygn 5-6. Hur är det ens möjligt? Kan hon ha tyst löp fram till höglöpet? Hon blöder alltid bara ca fem dagar.

7Rei0ze.jpg


Ser hon inte lite preggo ut? 🥰
 
Uppfödaren kom och hämtade fodertiken i söndags (7/3) och jag flaggade för att hon nog är redo, hon bara skrattade åt mig då hon började blöda den 1/3. Men igår åkte hon iaf och prog-testade henne och hon var mer än redo så hon fick åka raka vägen till hanen och så pang bom färdigt! 😅😂

Jag är dock rädd att det var lite för sent på det.. men hon började blöda 1/3 och var nog perfekt redo fre-lör dvs dygn 5-6. Hur är det ens möjligt? Kan hon ha tyst löp fram till höglöpet? Hon blöder alltid bara ca fem dagar.

7Rei0ze.jpg


Ser hon inte lite preggo ut? 🥰
Hur långa köp brukar hon ha? Min ena tik löpte bara 12-14 dagar så hon var också redo tidigt. Men absolut kan det vara så att hon inte blöder särskilt mycket i början så att du missar några dagar.
 
Hur långa köp brukar hon ha? Min ena tik löpte bara 12-14 dagar så hon var också redo tidigt. Men absolut kan det vara så att hon inte blöder särskilt mycket i början så att du missar några dagar.
Hon blöder fem dagar och sen är det slut lixom. 🤷🏻‍♀️ Jag har kollat henne varje dag i över en vecka innan och inte en droppe. Men hon tvättar sig ju mer så kan ju missa något såklart..
 
Tay växer så det knakar, han har börjat på valpkurs med husse och i helgen var vi på hundträff för lite social träning. Vi tuffar väl på, det väl egentligen inga konstigheter och han är en väldigt lätt valp att ha att göra med på de flesta plan.

IMG_20210310_090334.jpg
 
12 veckorssprutam idag. Skällde ut veterinären efter noter, förutom när hon satte sprutan 😂
Gått från 4kg vid 8,5 veckor till 6,5 vid 12!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 209
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 845
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 728
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp