Status
Stängd för vidare inlägg.
Om två dagar ska vi hälsa på valparna. De har då hunnit bli 7 veckor och kanske blir det då bestämt vilken som får flytta hem till oss 🥰 Har träffat de två gånger innan men det är svårt att veta så mycket om hur de kommer att bli när de är så små som de varit då.
Nervöst men också kul 🤩
Ser fram emot bildbomd när valpen äntligen kommit. Dvärgschnauzervalpar är bland det sötaste jag vet :love:
 
18676AEC-5F12-4583-9E15-6E3CAA787A47.jpeg


På skärtorsdagen kommer hon hem! 😍
Vi hälsade på i tisdags och fick reda på vilken valp det blir, vilket också varit min favorit hela tiden. Så glada och orädda valpar som direkt sprang fram med viftande svansar och skulle hälsa och pussas.
Typ omöjligt att fota när de var vakna så det fick bli en bild när hon somnat precis innan vi åkte hem. Längtar ihjäl mig!
 
Tack! Det ska bli kul, min första springer. Det är en import :) Blir ju nyfiken på vad du har tittat på för kullar? :D jag var i princip garanterad en tikvalp från en svensk uppfödare som skulle ha en kull nu i vår, men hon bestämde sig för att para till hösten istället. Sen fick jag erbjudande om en tikvalp hos en uppfödare som jag haft span på länge utomlands så då blev det så!:)
Ååh, så spännande! Då blir det valp till sommaren för dig eller?

Jag hade en tik som jag hoppades mycket på, men jag gillar inte hanen som uppfödaren valt. Kvar finns nu två tikar hos två olika uppfödare - ingen av dem har valt hane till kullarna ännu. En tredje uppfödare har en kull som jag tycker verkar trevlig, men jag lyckas inte få tag på uppfödaren... :cautious: Så just nu känns det som att det kan gå lite hur som helst. Har börjat kika på andra raser också för att se om jag hittar något jag gillar. Tollarna ligger nära till hands just nu - ska dra iväg några mail till uppfödare och se vad som kommer tillbaka.
 
Ååh, så spännande! Då blir det valp till sommaren för dig eller?

Jag hade en tik som jag hoppades mycket på, men jag gillar inte hanen som uppfödaren valt. Kvar finns nu två tikar hos två olika uppfödare - ingen av dem har valt hane till kullarna ännu. En tredje uppfödare har en kull som jag tycker verkar trevlig, men jag lyckas inte få tag på uppfödaren... :cautious: Så just nu känns det som att det kan gå lite hur som helst. Har börjat kika på andra raser också för att se om jag hittar något jag gillar. Tollarna ligger nära till hands just nu - ska dra iväg några mail till uppfödare och se vad som kommer tillbaka.
Japp, är redo för leverans i Juni :) känns som en evighet tills dess!

Har du haft springer förut? :) Vad är det som gör att du väljer bort vissa (alltså vad är det du inte uppskattar hos hanen/tiken)? Den svenska uppfödaren jag skulle köpt av sköt ju upp sin kull till nästa löp i höst. Jag tycker den kombon är intressant, men vi har kanske olika åsikter om det :D
 
Visa bifogad fil 66892

På skärtorsdagen kommer hon hem! 😍
Vi hälsade på i tisdags och fick reda på vilken valp det blir, vilket också varit min favorit hela tiden. Så glada och orädda valpar som direkt sprang fram med viftande svansar och skulle hälsa och pussas.
Typ omöjligt att fota när de var vakna så det fick bli en bild när hon somnat precis innan vi åkte hem. Längtar ihjäl mig!
Jag dööööör :love:
 
Alltså, jag vågar nästan inte tro att det är sant men... nu har jag blivit erbjuden en valp utomlands, så om allt går som det ska kommer en liten schweizerost till mig i midsommarveckan. :heart :love: Det är bara transporten och Corona som ska klaffa, de fyller tre veckor i veckan och verkar vara ett livskraftigt och hungrigt gäng. Längtar ihjäl mig nu tills det syns lite mer personlighet och egenskaper så jag och uppfödaren kan börja bolla vilka individer det kan tänkas stå mellan.
 
Det har blivit parning nu iaf... Så nu är det "bara" att vänta för att se om hon blev dräktig, om allt går bra med förlossningen (inte för att det är vanligt alls med problem inom rasen, men det har ju hänt att något gått fel), hoppas att alla valpar mår bra osv, och så hoppas på att det är tillräckligt många tikar för att det ska räcka till mig. BWAH!

Men ja. Uppfödaren håller mig ju uppdaterad, så hon ser det inte som helt chanslöst iaf...
 
Bilbur införskaffad! Hoppas den hinner levereras hem innan jag hämtar hem lillan. Har en Artfex small till mina andra som står i bagageutrymmet och sen har vi sambons Whippet som sitter i bilbälte i bagageutrymmet. Han kan bara åka bilbur om den är jätterymlig annars piper han hela resan, men tyvärr går det inte in en bur i hans storlek i vårt bagageutrymme i vår lilla Toyota Auris 😅
Så det fick bli en Mim Care2 att ha i baksätet till nya valpen, den verkar ju himla smidig den buren och vi får fortfarande plats att ta med två personer i baksätet vid behov.
 
Till alla er som längtar efter valp kan jag kanske mildra er längtar genom att meddela att vi har nått vår ”puppy blues”. :D

Hon biter och äter på allt! Herregud vad hon går en på nerverna. Min sambos händer och armar är fulla med rivmärken efter valpens tänder och även mina. Ibland på kvällen eller precis innan hon somnar är det som värst. Då hoppar hon efter oss eller biter oss i hälsenorna. Vi försöker ge henne leksaker eller tugggodis istället men vi är ju så klart mycket roligare att bita på. Vi har försökt att resa oss upp och vända ryggen till eller gå ifrån henne och det har väll funkat helt okej men när hon blir uppspelt är inte alls kul.

Saker hon tuggat sönder: ljusslingor, ett par vantar, vattenavledaren till tvättmaskinen, två pallar, alla våra köksstolar och ett par headset. Och ja hon har leksaker i alla möjliga texturer och storlekar som vi varvar för att de inte ska bli tråkiga. Vi försöker att ge henne den aktivering hon behöver. Vi matar henne inte direkt ur matskål utan ger henne mat på de korta promenaderna och när vi tränar.

Vad jag fattat är det helt normalt valpbeteende. Men så klart är det jobbigt och frustrerande. Ena timmen är hon hur lyhörd och duktig som helst. Men i nästa kan hon bli en riktig liten landhaj. Jag tror det är för att hon inte fattar när hon är övertrött och har svårt att komma till ro. Det är så svårt att hålla humöret och ha tålamod men jag vet ju att hon inte gör så för att vara dum.

Men till det positiva, allergierna verkar ha blivit mildare! Sambos astma är borta och han kan andas genom ena näsborren i alla fall. Jag känner bara på huden efter att hon bitit mig... Det enda som vi inte har tagit till oss ännu som vi fått tips om är att låta henne sova utanför sovrummet men vi tänkte kanske börja med det efter påsk. Annars är hon så otroligt smart och duktig. Aldrig träffat en sån matmotiverad hund förut. Vi har redan lärt henne massor av kommandon och självdisciplinsövningar. Några andra hundar har hon fått leka med fint och hon verkligen älskar andra människor. Jag längtar bara så mycket tills hon är lite större så vi kan börja gå längre promenader!

På torsdag ska vi i alla fall på vår första valpkurs så ser framemot det massor! Vi upptäckte att hennes lillasyster också ska gå samma kurs så det ska bli himla kul att få se och lära känna andra valpägare 😊
 

Bifogade filer

  • 22502A73-5F4E-44AD-8410-154899F14E45.jpeg
    22502A73-5F4E-44AD-8410-154899F14E45.jpeg
    268,4 KB · Visningar: 81
Visa bifogad fil 66892

På skärtorsdagen kommer hon hem! 😍
Vi hälsade på i tisdags och fick reda på vilken valp det blir, vilket också varit min favorit hela tiden. Så glada och orädda valpar som direkt sprang fram med viftande svansar och skulle hälsa och pussas.
Typ omöjligt att fota när de var vakna så det fick bli en bild när hon somnat precis innan vi åkte hem. Längtar ihjäl mig!
Åh herr gud så söt!
 
Till alla er som längtar efter valp kan jag kanske mildra er längtar genom att meddela att vi har nått vår ”puppy blues”. :D

Hon biter och äter på allt! Herregud vad hon går en på nerverna. Min sambos händer och armar är fulla med rivmärken efter valpens tänder och även mina. Ibland på kvällen eller precis innan hon somnar är det som värst. Då hoppar hon efter oss eller biter oss i hälsenorna. Vi försöker ge henne leksaker eller tugggodis istället men vi är ju så klart mycket roligare att bita på. Vi har försökt att resa oss upp och vända ryggen till eller gå ifrån henne och det har väll funkat helt okej men när hon blir uppspelt är inte alls kul.

Saker hon tuggat sönder: ljusslingor, ett par vantar, vattenavledaren till tvättmaskinen, två pallar, alla våra köksstolar och ett par headset. Och ja hon har leksaker i alla möjliga texturer och storlekar som vi varvar för att de inte ska bli tråkiga. Vi försöker att ge henne den aktivering hon behöver. Vi matar henne inte direkt ur matskål utan ger henne mat på de korta promenaderna och när vi tränar.

Vad jag fattat är det helt normalt valpbeteende. Men så klart är det jobbigt och frustrerande. Ena timmen är hon hur lyhörd och duktig som helst. Men i nästa kan hon bli en riktig liten landhaj. Jag tror det är för att hon inte fattar när hon är övertrött och har svårt att komma till ro. Det är så svårt att hålla humöret och ha tålamod men jag vet ju att hon inte gör så för att vara dum.

Men till det positiva, allergierna verkar ha blivit mildare! Sambos astma är borta och han kan andas genom ena näsborren i alla fall. Jag känner bara på huden efter att hon bitit mig... Det enda som vi inte har tagit till oss ännu som vi fått tips om är att låta henne sova utanför sovrummet men vi tänkte kanske börja med det efter påsk. Annars är hon så otroligt smart och duktig. Aldrig träffat en sån matmotiverad hund förut. Vi har redan lärt henne massor av kommandon och självdisciplinsövningar. Några andra hundar har hon fått leka med fint och hon verkligen älskar andra människor. Jag längtar bara så mycket tills hon är lite större så vi kan börja gå längre promenader!

På torsdag ska vi i alla fall på vår första valpkurs så ser framemot det massor! Vi upptäckte att hennes lillasyster också ska gå samma kurs så det ska bli himla kul att få se och lära känna andra valpägare 😊
Haha, fick lite oväntat erbjudande om valp innan helgen, från att ha varit helt inställd på unghund, och det här var eventuellt precis vad jag behövde läsa 😅
 
Till er som inte har valp än så kan jag säga att jag mest väntar på att han ska växa upp så man kan börja på riktigt 😝..
"Sorken" som numera är smeknamnet på Tay har gått lite hårt åt köksvägg och några lister men i övrigt har vi varit förskonade då det jämt finns tuggben som alternativ.
Vi har varit på introduktions kurs i vallning och träffat kullsyster där, hon gick igång på fåren men Tay var lite måttligt intresserad än så länge men cool med fåren.
Husse och han går på valpkursen och han sköter dig bra där fast han är yngst. Husse funderar på att gå vidare med en pre-agilitykurs även om man kanske får anpassa och byta ut nån övning för Tay då han inte har så mycket till kroppskontroll än, ser mest ut som en gänglig nyfödd kalv alternativt kattunge när han skuttar fram.
Det enda jag jobbar med är inkallning och lite annat basic men husse kör sina övningar från kursen.

IMG_20210329_101001.jpg
 
Till alla er som längtar efter valp kan jag kanske mildra er längtar genom att meddela att vi har nått vår ”puppy blues”. :D

Hon biter och äter på allt! Herregud vad hon går en på nerverna. Min sambos händer och armar är fulla med rivmärken efter valpens tänder och även mina. Ibland på kvällen eller precis innan hon somnar är det som värst. Då hoppar hon efter oss eller biter oss i hälsenorna. Vi försöker ge henne leksaker eller tugggodis istället men vi är ju så klart mycket roligare att bita på. Vi har försökt att resa oss upp och vända ryggen till eller gå ifrån henne och det har väll funkat helt okej men när hon blir uppspelt är inte alls kul.

Saker hon tuggat sönder: ljusslingor, ett par vantar, vattenavledaren till tvättmaskinen, två pallar, alla våra köksstolar och ett par headset. Och ja hon har leksaker i alla möjliga texturer och storlekar som vi varvar för att de inte ska bli tråkiga. Vi försöker att ge henne den aktivering hon behöver. Vi matar henne inte direkt ur matskål utan ger henne mat på de korta promenaderna och när vi tränar.

Vad jag fattat är det helt normalt valpbeteende. Men så klart är det jobbigt och frustrerande. Ena timmen är hon hur lyhörd och duktig som helst. Men i nästa kan hon bli en riktig liten landhaj. Jag tror det är för att hon inte fattar när hon är övertrött och har svårt att komma till ro. Det är så svårt att hålla humöret och ha tålamod men jag vet ju att hon inte gör så för att vara dum.

Men till det positiva, allergierna verkar ha blivit mildare! Sambos astma är borta och han kan andas genom ena näsborren i alla fall. Jag känner bara på huden efter att hon bitit mig... Det enda som vi inte har tagit till oss ännu som vi fått tips om är att låta henne sova utanför sovrummet men vi tänkte kanske börja med det efter påsk. Annars är hon så otroligt smart och duktig. Aldrig träffat en sån matmotiverad hund förut. Vi har redan lärt henne massor av kommandon och självdisciplinsövningar. Några andra hundar har hon fått leka med fint och hon verkligen älskar andra människor. Jag längtar bara så mycket tills hon är lite större så vi kan börja gå längre promenader!

På torsdag ska vi i alla fall på vår första valpkurs så ser framemot det massor! Vi upptäckte att hennes lillasyster också ska gå samma kurs så det ska bli himla kul att få se och lära känna andra valpägare 😊
Hur mycket är ni ute med henne och hur gammal är hon nu? :) Nu är ju mina hundar av helt annan modell, men märkte när yngsta var valp att det var som att hon hade viss mängd energi, det enda jag kunde göra var att styra var hon gjorde av med den. Antingen skuttade hon i skogen och slet i pinnar, eller så hade hon kapplöpning i hemmet och demolerade inredning. Jag valde därför skogen som hennes lekplats, med resultatet att hon inomhus var väldigt lugn. Visst, lite tuggig osv var hon, men inte i närheten av lika destruktiv och vild som hennes syskon som ägarna försökte hålla lugna.
 
Hur mycket är ni ute med henne och hur gammal är hon nu? :) Nu är ju mina hundar av helt annan modell, men märkte när yngsta var valp att det var som att hon hade viss mängd energi, det enda jag kunde göra var att styra var hon gjorde av med den. Antingen skuttade hon i skogen och slet i pinnar, eller så hade hon kapplöpning i hemmet och demolerade inredning. Jag valde därför skogen som hennes lekplats, med resultatet att hon inomhus var väldigt lugn. Visst, lite tuggig osv var hon, men inte i närheten av lika destruktiv och vild som hennes syskon som ägarna försökte hålla lugna.
Hon är precis 12 veckor, fick sista sprutan idag! Vi går inte jätte långt men när vi gått ut med henne har vi varit ute kanske 30 min 1-2ggr om dagen bortsett från alla kiss och bajspauser var och varannan timme. Igår var vi ute på vår första timmes långa äventyr i skogen. Hon brukar bli gnällig och ängslig ganska så snabbt så då brukar jag gå hemåt igen. Vi bor i en liten stadsdel med ganska så frisk trafik så det blir många intryck på kort tid. Vi har ungefär 500m till närmaste skog just nu men vi ska nog börja gå med henne dit snart. Tror som du äger att promenader kan nog hjälpa mycket med all energi.

Jag ska erkänna att jag varit lite feg med att gå ut allt för långt. Med vår förra valp så gick vi alldeles för långt och länge de första veckorna fick vi höra senare. Då gick fick cirka 50 min på morgonen och 50 min en gång till under dagen. så vi har ju baserat på det tagit det ganska så lugnt. Jag har ju skaffat rasen för att jag vill kunna gå långa dagsturer i framtiden så blir inte ledsen om vi får gå långa turer :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 510
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 715
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp