Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var iväg på kvällen med Tay hos en klubbkamrat som skulle filma lite klipp för att visa hur hon börjar grunda en valp i agilityn, kul och intressant då hon är väldigt duktig. Väldigt lyxigt att få "hjälp" av ett proffs, flyt för oss att hon fick det här projektet just nu 😁. Dessutom pratade vi om att vi kanske kunde hänga på till fåren hon brukar låna för vallning sen när det dax, skulle vara otroligt smidigt då det nära och att ha nån som kan ha lite koll på en.
Ska bli så kul att gå på vallkursen med Tey, inte minst för att hans helsyster också var anmäld.

Imorgon blir det valpkurs för husse och Tay igen.

IMG_20210316_122448.jpg
 
Nu är det väl ändå lägligt att göra en till valptråd, för oss som hoppas på valp 2021 :D

Corona har utan tvekan gjort allt mer komplicerat, mina planer har trasslats ihop väldigt eftersom så många gränser är stängda. Men nog finns det chans att det blir ett tillskott här till sommaren :love:
Jag hoppas på valp iår men det är många som är intresserade och köerna är långa.
 
Vi har stött på ett mardrömsproblem... min sambo verkar vara allergisk.

Jag var helt övertygad om att det var jag om någon som skulle få problem då jag har haft astma större delen av mitt liv men nä, det är hans näsa som rinner konstant och är täppt. Så pass illa att han får svårt att sova. Det här är inget som var så allvarligt när vi hade vår foderhund så såg det inte komma alls. Och vi märkte inte heller något när vi träffade valparna vid 6 veckors ålder fast vi verkligen borrade om ansiktet i pälsen på dem.

Vi har diskuterat lite strategier hur vi ska försöka lösa det. Han ska testa lite olika mediciner, vi har ett luftfilter hemma (HEPA/kol) i vardagsrummet eftersom jag har astma men ska nog skaffa ett till till sovrummet. Vi har nyss också skaffat en dammsugare med HEPA-filter och vi ska städa oftare. Vi bor i en ganska stor luftig lägenhet med parkett och vi har städat ca 1ggr i veckan. Det blir ingen mer valp i sängen eller på hemmakontoret. Jag har köpt allergishampo och hoppas det ska hjälpa men än så länge har hon inte lärt sig duscha så det har vi nye hunnit påbörja och om jag fattat rätt tar det några tvättningar innan man märker skillnad och att allergener i hemmet måste städas bort med tiden. Hoppas också det blir bättre när hon slutar bita/slicka och byter päls. Vi båda är i alla fall fast beslutna om att försöka lösa allergiproblemen men mardrömmen är ju att det inte kommer funka. Usch får ont i magen och ångest varje gång jag kommer att tänka på det.:cry: Någon med liknade erfarenheter?
 
Vi har stött på ett mardrömsproblem... min sambo verkar vara allergisk.

Jag var helt övertygad om att det var jag om någon som skulle få problem då jag har haft astma större delen av mitt liv men nä, det är hans näsa som rinner konstant och är täppt. Så pass illa att han får svårt att sova. Det här är inget som var så allvarligt när vi hade vår foderhund så såg det inte komma alls. Och vi märkte inte heller något när vi träffade valparna vid 6 veckors ålder fast vi verkligen borrade om ansiktet i pälsen på dem.

Vi har diskuterat lite strategier hur vi ska försöka lösa det. Han ska testa lite olika mediciner, vi har ett luftfilter hemma (HEPA/kol) i vardagsrummet eftersom jag har astma men ska nog skaffa ett till till sovrummet. Vi har nyss också skaffat en dammsugare med HEPA-filter och vi ska städa oftare. Vi bor i en ganska stor luftig lägenhet med parkett och vi har städat ca 1ggr i veckan. Det blir ingen mer valp i sängen eller på hemmakontoret. Jag har köpt allergishampo och hoppas det ska hjälpa men än så länge har hon inte lärt sig duscha så det har vi nye hunnit påbörja och om jag fattat rätt tar det några tvättningar innan man märker skillnad och att allergener i hemmet måste städas bort med tiden. Hoppas också det blir bättre när hon slutar bita/slicka och byter päls. Vi båda är i alla fall fast beslutna om att försöka lösa allergiproblemen men mardrömmen är ju att det inte kommer funka. Usch får ont i magen och ångest varje gång jag kommer att tänka på det.:cry: Någon med liknade erfarenheter?
Visserligen inte pälsdjursallergi men damm- och kvalsterallergiker och astmatiker båda två, våra besvär är ju klart värre sen vi skaffade hund.
Vi bäddar rent 1 gång i veckan, kör robotdammsugare två gånger om dagen, har luftrenare som vi flyttar runt lite grann, vädrar så mycket det går, ser till att tvätta alla andra textilier ofta (!) (soffkuddar, sofföverdrag osv). Så lite gardiner, mattor och övriga textilier som möjligt i hemmet, det tänker jag kanske gäller även vid pälsdjursallergi om håren och allergenerna får fäste på det?

Det är stor skillnad på att borra ner huvudet i pälsen vid ett tillfälle och att leva med det hela tiden.
Ni kanske faktiskt borde överväga att inte ha valpen i sovrummet alls så småningom.

Förstår verkligen ångesten, sambon är kattallergiker och var osäker på hur det skulle gå med hund, vi försökte låna hem hund osv innan men det var ändå nervöst de första veckorna, tack och lov går det bra.
 
Åh är så sugen, fick veta att en uppfödarvän planerar kull på en för mig riktig drömkombo (Welsh corgi pembroke) min favorithane i landet kombinerat med en tik som är halvsyster med min ena hane och det rycker verkligen i valpmuskeln... tror dock inte att det är läge för valp just för oss, men min pappa blev precis hundlös (har haft schäfer) och funderar över mindre hund så jag håller tumme att han kanske kommer ta en valp ur den kullen eftersom jag vet att jag kommer vara den som får köra utställningsbiten, pappa sitter gärna vid sidan av ringen som stolt ägare. 😅
 
Vi har stött på ett mardrömsproblem... min sambo verkar vara allergisk.

Jag var helt övertygad om att det var jag om någon som skulle få problem då jag har haft astma större delen av mitt liv men nä, det är hans näsa som rinner konstant och är täppt. Så pass illa att han får svårt att sova. Det här är inget som var så allvarligt när vi hade vår foderhund så såg det inte komma alls. Och vi märkte inte heller något när vi träffade valparna vid 6 veckors ålder fast vi verkligen borrade om ansiktet i pälsen på dem.

Vi har diskuterat lite strategier hur vi ska försöka lösa det. Han ska testa lite olika mediciner, vi har ett luftfilter hemma (HEPA/kol) i vardagsrummet eftersom jag har astma men ska nog skaffa ett till till sovrummet. Vi har nyss också skaffat en dammsugare med HEPA-filter och vi ska städa oftare. Vi bor i en ganska stor luftig lägenhet med parkett och vi har städat ca 1ggr i veckan. Det blir ingen mer valp i sängen eller på hemmakontoret. Jag har köpt allergishampo och hoppas det ska hjälpa men än så länge har hon inte lärt sig duscha så det har vi nye hunnit påbörja och om jag fattat rätt tar det några tvättningar innan man märker skillnad och att allergener i hemmet måste städas bort med tiden. Hoppas också det blir bättre när hon slutar bita/slicka och byter päls. Vi båda är i alla fall fast beslutna om att försöka lösa allergiproblemen men mardrömmen är ju att det inte kommer funka. Usch får ont i magen och ångest varje gång jag kommer att tänka på det.:cry: Någon med liknade erfarenheter?
Har han testat receptfri allergimedicin?

Jag tar piller varje dag och ögondroppar/nässpray vid behov.
 
Vi testar just nu fexofenadine som är på recept (mitt recept sen innan) som funkar bra plus nässpray men han vill inte behöva ta nässpray varje dag. Vi har testat desloratadin lite sporadiskt tidigare mot pollen men vi ska prova den sen också. Vi ska väll testa oss fram och se vad som hjälper. Han har läkarbesök på måndag för annat besvär men han tänkte ta upp och fråga om allergimedicin då. Jag tror vi måste testa en och samma medicin under en längre tid för att kunna göra en rimlig utvärdering av vad som funkar Och sen kanske testa nästa för att se hur det går. Jag ska försöka hålla hoppet öppet. Vi båda vill ju att det ska gå bra!

Jag tycker bara det är så skumt. Han har inte visat på allergi på det här sättet förut. Jag har i hela mitt liv varit allergisk mot katt, hö, damm och häst. Pillar jag mig i ögonen utan att ha tvättat dem så blir jag svullen på en gång. Och min astma har ju inte gjort saken bättre. Men hund har nästan alltid gått bra. Det är saliv på huden jag kan ha reagerat på. Och i början när Freja kom kunde jag känna lite första dagarna men det försvann snabbt. För min sambo kom besvären nu 3 veckor efter att hon kommit. Jag har funderat på om det kan vara något annat. Typ pollen eller kvalster. Men jag hoppas läkaren vill göra ett allergitest så får vi veta säkert.
 
Visserligen inte pälsdjursallergi men damm- och kvalsterallergiker och astmatiker båda två, våra besvär är ju klart värre sen vi skaffade hund.
Vi bäddar rent 1 gång i veckan, kör robotdammsugare två gånger om dagen, har luftrenare som vi flyttar runt lite grann, vädrar så mycket det går, ser till att tvätta alla andra textilier ofta (!) (soffkuddar, sofföverdrag osv). Så lite gardiner, mattor och övriga textilier som möjligt i hemmet, det tänker jag kanske gäller även vid pälsdjursallergi om håren och allergenerna får fäste på det?

Det är stor skillnad på att borra ner huvudet i pälsen vid ett tillfälle och att leva med det hela tiden.
Ni kanske faktiskt borde överväga att inte ha valpen i sovrummet alls så småningom.

Förstår verkligen ångesten, sambon är kattallergiker och var osäker på hur det skulle gå med hund, vi försökte låna hem hund osv innan men det var ändå nervöst de första veckorna, tack och lov går det
Ska verkligen ta till mig av allt det där med städ och tvätt. Vi båda är redan väldigt noggranna sen innan med att städa, lufta och hålla rent så för oss är det absolut värt en extra ansträngning för att få luften ren. Nu har vi tyvärr en textilsoffa men den kanske får ryka.

Jo, det är ju klart det är viss skillnad. Men eftersom vi haft hund på foder så trodde jag det skulle funka, lite naivt av mig kanske. jag vet inte.

Jag tror det kommer bli så, att hon får sova själv utanför helt enkelt. Nu i veckan har hon och jag sovit i vardagsrummet för att sambon verkligen behövde sin sömn den här veckan och han säger att det är mycket bättre. Men han vill ju att hon ska kunna vara i sovrummet och på hans datorrum.
 
Ska verkligen ta till mig av allt det där med städ och tvätt. Vi båda är redan väldigt noggranna sen innan med att städa, lufta och hålla rent så för oss är det absolut värt en extra ansträngning för att få luften ren. Nu har vi tyvärr en textilsoffa men den kanske får ryka.

Jo, det är ju klart det är viss skillnad. Men eftersom vi haft hund på foder så trodde jag det skulle funka, lite naivt av mig kanske. jag vet inte.

Jag tror det kommer bli så, att hon får sova själv utanför helt enkelt. Nu i veckan har hon och jag sovit i vardagsrummet för att sambon verkligen behövde sin sömn den här veckan och han säger att det är mycket bättre. Men han vill ju att hon ska kunna vara i sovrummet och på hans datorrum.

Min man kan reagera lite när vi haft valp/kattunge, men så snart de blir mer vuxna har det gått över. Blir även mer känslig under pollensäsong (pollenallergiker) så försöker att inte skaffa några pälsdjursungar som ska bo inomhus just då.
 
Min man kan reagera lite när vi haft valp/kattunge, men så snart de blir mer vuxna har det gått över. Blir även mer känslig under pollensäsong (pollenallergiker) så försöker att inte skaffa några pälsdjursungar som ska bo inomhus just då.
@Soso Precis vad jag tänkte skriva, jag är allergisk och reagerar alltid mer på valp/kattunge samt att pollensäsongen har börjat sedan några veckor tillbaka.

Lider verkligen med er... Hoppas ni kan lösa det, själv får jag vara djurlös hemma :cry:

Tillägg, är det en annan ras än tidigare? Orkar inte gå tillbaka i tråden :o
Jag kan reagera olika på olika raser...
 
Senast ändrad:
Tillägg, är det en annan ras än tidigare? Orkar inte gå tillbaka i tråden :o
Jag kan reagera olika på olika raser...
Vissa allergiker reagerar olika på olika individer också. Som med mina första två salukis, hade en hundvakt som egentligen var allergisk men som inte hade några problem med min äldre, den yngre däremot gjorde att det blev värre med allt. Då var de två hundarna mor + dotter, båda bodde hos mig, åt samma sak, levde lika liv osv.
 
Vi testar just nu fexofenadine som är på recept (mitt recept sen innan) som funkar bra plus nässpray men han vill inte behöva ta nässpray varje dag. Vi har testat desloratadin lite sporadiskt tidigare mot pollen men vi ska prova den sen också. Vi ska väll testa oss fram och se vad som hjälper. Han har läkarbesök på måndag för annat besvär men han tänkte ta upp och fråga om allergimedicin då. Jag tror vi måste testa en och samma medicin under en längre tid för att kunna göra en rimlig utvärdering av vad som funkar Och sen kanske testa nästa för att se hur det går. Jag ska försöka hålla hoppet öppet. Vi båda vill ju att det ska gå bra!

Jag tycker bara det är så skumt. Han har inte visat på allergi på det här sättet förut. Jag har i hela mitt liv varit allergisk mot katt, hö, damm och häst. Pillar jag mig i ögonen utan att ha tvättat dem så blir jag svullen på en gång. Och min astma har ju inte gjort saken bättre. Men hund har nästan alltid gått bra. Det är saliv på huden jag kan ha reagerat på. Och i början när Freja kom kunde jag känna lite första dagarna men det försvann snabbt. För min sambo kom besvären nu 3 veckor efter att hon kommit. Jag har funderat på om det kan vara något annat. Typ pollen eller kvalster. Men jag hoppas läkaren vill göra ett allergitest så får vi veta säkert.
Vet inte om det är någon tröst... Men jag har ett par vänner som inte har några bekymmer med hund. Men VALPAR triggar omedelbart allergi.
 
Om två dagar ska vi hälsa på valparna. De har då hunnit bli 7 veckor och kanske blir det då bestämt vilken som får flytta hem till oss 🥰 Har träffat de två gånger innan men det är svårt att veta så mycket om hur de kommer att bli när de är så små som de varit då.
Nervöst men också kul 🤩
 
Borde sova, men har precis fått uppställningsbilder på 5 st 6 veckorsvalpar så sitter och skriver med uppfödaren, diskuterar pros and cons. Ganska ojämn kull, så sjukt svårt att ha en favorit. Många fina men med olika fördelar. Fick också veta att jag får förstahandsval istället för andra som hon först sa, mycket tacksam! Men jag hade nog blivit nöjd även med andrahandsval denna gång, finns flera jag skulle kunna ta hem.. Min favorit sen födseln håller i, av någon anledning fastnade jag redan vid födseln för en valp som inte ens har min favoritfärg (färg är ju i princip det enda man ser då). Den har iallafall vuxit mycket fint hela tiden. Sen står det mellan två till, en som mina ögon dras till hela tiden, bättre front, huvud och teckning men lite sämre proportioner. En annan som på inget sätt är dålig, men har något sämre huvud och lite rakare front, men också rakare bak så fortfarande väldigt balanserad. Och bättre proportioner än den första, men sämre teckning. Denna valp har utvecklats väldigt jämnt medan sen första har vuxit åt det bättre hållet sista veckorna. Och mycket kan hända än..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 375
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 686
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp