Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Zoë växer, blir kaxigare och mer företagsam för var dag. Inte lugnt och skönt i soffan om morgnarna längre 😂😍
 

Bifogade filer

  • 20210521_083854.jpg
    20210521_083854.jpg
    246,3 KB · Visningar: 153
2 hanar och 3 tikar är slutresultatet. :) Alla med korrekt färg, ingen övertecknad. Nu är det väl osannolikt att alla tre tikar skulle få fel bett eller navelbråck, men peppar peppar så landar det alltså en tik här i huset i slutet av juli! :love:
 
Tey fyller 6 månader redan och igår tappade han sista mjölkgaddarna tack och lov. Började precis tänka att man kanske måste kontakta vet och dra dom där när jag kollade dom på morgonen men på kvällen var de borta :).
Vi har börjat träna lite nosework, idag körde han lite "agility" (tunnlar och svängkommandon) med husse och han är himla träningsvillig och följsam.

Nano o Tey
20210520_091844.jpg
 
Nu är det fyra veckor kvar tills vi kan åka upp och hämta vår valp, så nu har vi bokat hotell och spikat en resrutt. :bump:

Det kommer att bli många timmar i bilen både för oss och för valp (7 h enkel resa utan stopp). Jag tänker att vi laddar upp med handdukar så att Valp kan kissa i bilen utan att det blir kaos, och så hoppas vi på att han sover mycket. Svårt att avgöra hur aktiv en åttaveckorsvalp är, men jag utgår från att vi får stanna ett par gånger så att han får röra lite på benen.

Tiden gick så extremt långsamt i början, men nu när halva tiden gått så känns det ändå som att det kommer att komma hem en valp tillslut. Uppfödaren har varit supergullig och skickat massor av bilder och filmer så att jag kunnat följa kullen lite på avstånd :heart Två av hanarna sticker ut så här långt, och fastän jag passat mig från att ha en favorit så är där en som ligger närmre hjärtat än den andra... Längtar tills vi får veta vilken som blir vår, så man kan kalibrera hjärnan på det :D
 
Nu är det fyra veckor kvar tills vi kan åka upp och hämta vår valp, så nu har vi bokat hotell och spikat en resrutt. :bump:

Det kommer att bli många timmar i bilen både för oss och för valp (7 h enkel resa utan stopp). Jag tänker att vi laddar upp med handdukar så att Valp kan kissa i bilen utan att det blir kaos, och så hoppas vi på att han sover mycket. Svårt att avgöra hur aktiv en åttaveckorsvalp är, men jag utgår från att vi får stanna ett par gånger så att han får röra lite på benen.

Tiden gick så extremt långsamt i början, men nu när halva tiden gått så känns det ändå som att det kommer att komma hem en valp tillslut. Uppfödaren har varit supergullig och skickat massor av bilder och filmer så att jag kunnat följa kullen lite på avstånd :heart Två av hanarna sticker ut så här långt, och fastän jag passat mig från att ha en favorit så är där en som ligger närmre hjärtat än den andra... Längtar tills vi får veta vilken som blir vår, så man kan kalibrera hjärnan på det :D

Jag hämtade Viktor på hans 8-veckorsdag över 60 mil bort ca 6,5 h bilresa. Hade honom i bur i baksätet och växlade mellan att sitta fram eller bredvid buren bak. Vi stannade några gånger för att sträcka på benen och försöka få honom att kissa. Han hade små tuggpinnar i buren. Han protesterade lite varje gång vi satte honom i buren och började köra men lugnade sig snabbt och sov större delen av resan.
 
Heffaklumparna blev 1 vecka igår :) :heart
Alla växer fint och som väntat blev bästa nannyn Petra en supermorsa.
Fasligt svårt göra collage bara när dom är så många :D
Lite olika storlek på dom, men det är väntat i en stor kull. Tror dock av tillväxtkurvan att en av tikarna blir av det mindre slaget och så även en av grabbarna. Vi får se framöver :)
IMG_1003.jpeg
 
Jag hämtade Viktor på hans 8-veckorsdag över 60 mil bort ca 6,5 h bilresa. Hade honom i bur i baksätet och växlade mellan att sitta fram eller bredvid buren bak. Vi stannade några gånger för att sträcka på benen och försöka få honom att kissa. Han hade små tuggpinnar i buren. Han protesterade lite varje gång vi satte honom i buren och började köra men lugnade sig snabbt och sov större delen av resan.
Skönt att läsa! Jag hade egentligen inte tänkt ha en bur, utan ha Valp i knät alt. på golvet vid mina fötter. Har tänkt att det skulle vara läskigt för Valp att både lämna hela familjen och trygga miljön, för att bli satt i något läskigt fordon och dessutom ensam i en bur. Hade tänkt att det skulle vara tryggare att vara nära en människa i alla fall... Men de kanske inte är så pjåskiga?
 
Skönt att läsa! Jag hade egentligen inte tänkt ha en bur, utan ha Valp i knät alt. på golvet vid mina fötter. Har tänkt att det skulle vara läskigt för Valp att både lämna hela familjen och trygga miljön, för att bli satt i något läskigt fordon och dessutom ensam i en bur. Hade tänkt att det skulle vara tryggare att vara nära en människa i alla fall... Men de kanske inte är så pjåskiga?

För mig var det självklart med säkerheten för både oss människor och valpen så det fick bli bur. Hade Viktor haft fullständig panik kanske jag hade tänkt annorlunda men jag har hämtat 4 valpar under 3 månaders ålder och det har funkat med bur till alla.
 
För mig var det självklart med säkerheten för både oss människor och valpen så det fick bli bur. Hade Viktor haft fullständig panik kanske jag hade tänkt annorlunda men jag har hämtat 4 valpar under 3 månaders ålder och det har funkat med bur till alla.
Vad hade du för bur då? En riktig bilbur, eller typ en ferplast?
 
Vad hade du för bur då? En riktig bilbur, eller typ en ferplast?

Har haft olika burar. Första valpen åkte i en mjuk tygväska en kort bilresa och sen flög jag inrikes med valpen i den väskan för att komma hem. Andra valpen åkte typ Ferplast kattbur i framsätet då jag var själv och hämtade, tredje valpen åkte bilbur i bagaget med min andra hund i egen bilbur bredvid och fjärde valpen åkte i en Atlas car i baksätet.
 
Skönt att läsa! Jag hade egentligen inte tänkt ha en bur, utan ha Valp i knät alt. på golvet vid mina fötter. Har tänkt att det skulle vara läskigt för Valp att både lämna hela familjen och trygga miljön, för att bli satt i något läskigt fordon och dessutom ensam i en bur. Hade tänkt att det skulle vara tryggare att vara nära en människa i alla fall... Men de kanske inte är så pjåskiga?
Jag har haft flera valpar i knät när jag tagit hem dem, men det är inte längre tillåtet att ha hunden lös i bilen.

Så när jag hämtade min nuvarande valp i september hade jag henne i en kattbur. Vi satte fast buren i baksätet med bältet. Så satte jag mig bredvid så att valpen såg mig hela tiden och jag kunde stoppa in fingrarna om hon ville ha kontakt. Det funkade jättebra. Nu åkte vi bara ca 40 minuter, men valpen fann sig väl tillrätta i buren och somnade efter en kvart eller så.

Hon åkte sedan i den buren till hon växte ur den och gick snällt in varje gång.
 
4DCAA1C8-6EA8-438C-9917-060D8329DFE7.jpeg

Trodde jag hade bättre bilder på vår uppsättning i bilen när vi hämtade Freja, men hon är var så liten och söt så måste dela med mig av bilden ändå ☺️

Vi hade en stor bur i baksätet fastspänd med bilbälte och vänd mot den andra passagerarplatsen så min sambo och jag turades om att passa och trösta henne och köra. Vi tänkte först ha dörren stängd men hon skrek så mycket så vi plockade bort den och hade buren öppen. Då somnade hon och sov den 5 timmar långa resan hem med 2-3 kiss pauser.
 
Råkade visst boka en beauceronvalp häromdagen.... :D

Vill ha en hane och helst harlekinfärgad, så vi får väl se först vad det blir innan jag vet säkert om jag får någon. De föds i mitten av juli men eftersom det är import så blir det hämtning först i mitten av oktober. Tja, då har i alla fall Dunit hunnit bli drygt 1 år innan nästa valp anländer. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 153
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 511
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 941
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp