Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså tiden går så fort - på lördag är valparna redan 8 veckor och börjar flytta :o
Det har varit dåligt med bilder senaste tiden. Gänget av 7 valpar har gått med flocken typ all vaken tid från 5 veckors ålder, så det har mest blivit filmer. Gått ut och in som dom velat i hemmet och trädgården.
Lite bilder vid 6 veckor som jag lagt in collage på är nästan enda rena fotona jag fått till :)
Jag saknar min gammeltant Mini, men att hon inte finns gör att valparna faktiskt kan gå med hela flocken och lära sig individuella hundars integritet, leklust mm. Mycket hundspråk då :)
Mamma är matbaren - men busar nu sen en tid tillbaka (och avvänjer).
Farsan är den stränga som kräver artighet - oj så jobbigt det är för en liten vill-så-mycket-valp :D
Tonårs-Elda är den som ena stunden busar hej vilt och i nästa är en surtant.
London 11 månader är brumbjörnen och valparna favorit-lekfarbror :love: Inte ens när en valp satte tänderna i hans kulor :oblev han arg - han pep mest till och vände sig åt andra hållet. (valparna far råkade ut för samma sak för 3 år sedan och jagade valpskrället 2 varv i trädgården tills han fick tag i henne och kunde läsa paragrafer :rofl:)

Imorgon ska vi åka 7 mil bort för ögonlysning och veterinärbesiktning mm och sen i helgen flyttar 4 av dom. 3 blir kvar ett tag till. Här är en av de två tikvalpar jag velar mellan att sälja med bibehållen avelsrätt (ögonlysningen kan bli sista avgörandet). Hon heter Heffaklumpens Grädden på Moset i stamtavlan :)
Övriga syskon fick namnen: Heffaklumpens Går och Skrotar, Gillar Läget, Ger Järnet, Glimten i Ögat, Guld som Glimmar, Glad som en Lärka
Visa bifogad fil 73148
Men så söt hon är @russinbulle :love:

Nu är vi på väg upp 70 mil för att hämta hem vår lilla Tistla imorgon.. Känns helt underbart och läskigt och spännande på samma gång..!
När de skulle besiktigas igår, fick jag för mig att det säkert skulle vara några problem så när uppfödaren meddelade u.a. så blev det en liten segerdans av lättnad! :banana:
 
Andra tikvalpen som ligger mig varmt om hjärtat. Snyggaste tiken i kullen och en av dom jag väljer mellan..... Glad som en Lärka och det är hon med :)
Jag kommer få svårt. Tiken med mest tanfärg är mer lik "min" linje - men denna är snyggare kroppsmässigt. Båda är supertrevliga, så temperamentet är inte avgörande för mig. Få se om ögonlysningen ger mig svar :)
pWHtBWEA.jpeg
 
Grabben som stannar i Norrköping hos en tidigare heelerägare. Ska bli så skoj att få ha en avkomma kvar i min stad :) Grövsta killen i kullen och kommer bli rejäl i kroppsbyggnad. Supergo, men även mest högljudd :p
Förutom grov, så är han även väldigt matglad :rofl:
IMG_1948.jpeg
 
Idag har lillparvel varit och lunchat på uteservering och förbi vårt jobblager en sväng. Hon hade med sig sitt hus, leksaker etc och somnade på lagret.
På lunchstället ville två äldre herrar gärna hälsa lite. Och det tyckte hon var trevligt. Kul att se att det var lugnt trots både nytt folk och ny miljö.
Vi koppelgick lite vid lagret så hon kunde gå på toa etc. Det gick bra det med.
Hon är inte lika självständigsom hemma. Men är jag med i närheten som stöd är hon lugn.
Hon är så himla enkel! Nu är det en trött valp som sover stenhårt! ❤️
 
Izor har träffat ej hundvana barn idag - det var spännande! Han var lite av en terrorist som jagade det barn som sprang (vilket ju gjorde att barnet sprang ännu mer och gallskrek av rädsla :o) men lekte också jättefint med det andra barnet som inte var rädd. Sen var han faktiskt rätt duktig på att bara lägga sig och ta det lugnt trots att det fanns barn och fika och massor av vuxna att hälsa på. Nu är han trött - YES, victory! :banana:Han har inte rört sig ur fläcken sen vi kom hem för över en timme sen.
 
Vi får hem en kleiner münsterländervalp om en vecka. Ska bli sambons framtida jaktkompis.
Jag har varit ganska anti då jag känner att det räcker med den hunden vi har. Och när hennes tid är förbi hade jag helst inte skaffat någon ny alls.

Men nu börjar jag längta lite (i smyg).
Namn är till 90% bestämt nu. Esmeralda.
 
Vi får hem en kleiner münsterländervalp om en vecka. Ska bli sambons framtida jaktkompis.
Jag har varit ganska anti då jag känner att det räcker med den hunden vi har. Och när hennes tid är förbi hade jag helst inte skaffat någon ny alls.

Men nu börjar jag längta lite (i smyg).
Namn är till 90% bestämt nu. Esmeralda.
Vad spännande! Var kommer den ifrån?
Bilder är ett måste :D
 
Häromdagen var vi på "upplevelsebana för valpar". Så himla kul grej! Massor av spännande grejer utlagda i en inomhushall, och så fick valparna gå en och en runt och titta, sniffa och undersöka i egen takt. Vi var bara tre valpar som var med, men det var väldigt intressant att se hur olika de tog sig an utmaningarna.

Jag trodde att Tilja skulle vara lite mer försiktig, men hon bara körde på och nosen i allt. Det enda som var lite läskigt var en mjukisrottweiler med tomtedräkt :cautious: Men det gick över när hon fick tänka lite.

Favoriten var helt klart bollhavet! SÅ MÅNGA BOLLAR!!

IMG_7264.jpg
 
Han är lite lustig, den lille collievalpen :p Sambon och jag passade på att åka och handla tillsammans nu på kvällen när det var svalt nog att ha med sig Tengil i bilen. När vi börjar åka så skriker han som en tok och försöker krafsa sig framåt, inte riktigt som det brukar vara när vi åker bil... Nåja, han är ju en riktig vilde ibland. Så sätter vi på radion, som vi brukar göra efter att vi har pratat klart lite, och då lägger sig Tengil ner direkt och slappnar av - "Äntligen!" såg han ut att tycka. Det var alltså det han skällde på, "Dra på radion nån gång era spån!" :laugh: Han har bestämda åsikter om hur han vill ha det :)

När vi kom hem igen så gick vi nästan bokstavligen in i ett par grannar som var ute med sina hundar; en vuxen chihuahua och en valp. Deras valp morrade massor och kom inte fram, men den vuxna gick försiktigt fram och sa hej till Tengil. Precis som den lille bebis han är vek han bak öronen och stoppade svansen mellan benen och bad den vuxna hunden om att bli bemött med överseende. Ett kort möte, men det gick bra :) Lite knasigt blev det ju eftersom vi nästan gick in i varandra och inte var beredda på ett möte någon av oss, men det var ju tur att det var en snäll hund så att det blev bra ändå! Grannarna hade sett oss ute en del och tyckt att Tengil ser så lydig och följsam ut, de trodde att han var äldre än han är för att han verkar så duktig :D

IMG_20210709_120654_465.jpg

Här är han, den lille herren som bestämt vill ha pratradio på när det ska åkas bil!
 
Senast ändrad:
idag har det varit väldigt varmt. Och man märker att lille parvel var på äventyr igår. Hon har sovit en del mer.
hon har varit ett roligt A-barn tycker den heeelt opartiska matten!
Hon har nu lärt sig sitt, vänta och var så god. Mattes geni! 😍🤣
Hon avslutade dock dagen med att kissa på vardagsrumsmattan. Trots att hon just varit ute och trots att hon typ knappt gjort ngt inne alls. 🙄:laugh:
Här har vi det ludna, inkontinenta geniet😍:
383FC652-2434-4F70-8A16-AFB6FB8B1A51.jpeg
 
9BB8471B-F71E-48C3-8A46-F13BE4A643FB.jpeg


Lite dåligt med uppdateringar från Nike men jag har inte så mycket att komma med. Hon är precis som jag förväntat mig, inga konstigheter. Benen går i ett och svansen i samma tempo. Öronen studsar i takt. Hon är konstant överlycklig och väldigt tuff. Hon leker med mina dalmatiner så hårt att jag tror de ska döda henne, men hon ger sig inte så jag får gå emellan. Väldigt orädd av sig, vissa saker vill hon undersöka lite extra men hon har hittills aldrig backat. Sover sig genom värsta åskovädret, går på gräsremsan mellan cykelbanan och vägen när tung trafik dundrar förbi, bryr sig inte om husbygget i området som smäller i tid och otid. Gallertrapport är nemas problemas, barn och katter älskar hon. Väldigt enkel valp, finner sig i all typ av hantering nu för tiden (kloklippning var ingen favorit i början). Sover snällt i bilen nu efter att ha varit livrädd pga helvetesresan hit. Ensamträningen har snabbt gått åt rätt håll. Otroligt lättlärd (redan bättre vardagslydnad än mina vuxna hundar :cautious:), arbetsvillig. Har en del egna åsikter som hon uttrycker. Typisk spanielvalp helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 517
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 200
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 707
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp