Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade absolut inte tänkt vara i nån valptråd på flera år, men efter Breezes plötsliga bortgång blev läget ett annat. Sen om det går att få tag på en boxervalp i år är ju en annan sak. Jag har ju inte direkt låga krav utseendemässigt och hälsomässigt heller. "Min" uppfödare har planer på en kull, men kikar den här gången på mer rena arbetslinjer.
 
Jo, så är det ju... Jag har haft mycket kontakt med uppfödaren, tiken är av mycket(!) ovanliga och bra blodslinjer, finns inget nämnt någonstans på nätet om planerna så alla valpar lär gå till väl insatta osv. Även hanen är av ovanligare linjer, från otroligt kunnig, seriös och trevlig uppfödare som jag haft en del kontakt med. Båda uppfödarna är noga med hälsa, funktion, exteriör och mentalitet. De har mycket sällan kullar och alltid hög kvalitet. Just pga blodslinjerna har jag svårt att se att det inom rimlig framtid dyker upp något liknande igen, framförallt inte hos någon som bor på rimligt avstånd och där jag kan få höra talas om kullen innan alla valpar är tingade :p Tvekar inte en sekund på att det blir löjligt bra hundar. Men ja... att ha tre... det är så mycket... (dessutom blir det import och det känns lite bökigt)
Är det inom EU är det inte så knöligt.

Och det är ju inte som om saluki är en liten hobby som du har lite vid sidan om ibland. Det är en så stor del av ditt liv, att du ska ha de bästa hundar du kan tänka dig
 
Åh, nu blev det svårt! En kompis och granne ska ta en kull med en väldigt bra kombination och frågade om vi var intresserade av en tik på foder, alternativt med bibehållen avelsrätt. Det är en annan ras (rottis) än vi hade siktet inställt på nu (storpudel), men inte en ras som inte har funnits med i diskussionerna. Jag har dock "tänkt bort" den, då jag har känt mig osäker på om vi kan erbjuda tillräckligt med aktivering för att hålla hunden glad och tillfreds. Enligt uppfödaren bör dock kombinationen inte ge några extrema arbetsmaskiner och hennes bedömning är att en hund därifrån skulle passa oss väldigt bra :)

Åh, lyxproblem, men ändå svårt :D
 
Åh, nu blev det svårt! En kompis och granne ska ta en kull med en väldigt bra kombination och frågade om vi var intresserade av en tik på foder, alternativt med bibehållen avelsrätt. Det är en annan ras (rottis) än vi hade siktet inställt på nu (storpudel), men inte en ras som inte har funnits med i diskussionerna. Jag har dock "tänkt bort" den, då jag har känt mig osäker på om vi kan erbjuda tillräckligt med aktivering för att hålla hunden glad och tillfreds. Enligt uppfödaren bör dock kombinationen inte ge några extrema arbetsmaskiner och hennes bedömning är att en hund därifrån skulle passa oss väldigt bra :)

Åh, lyxproblem, men ändå svårt :D
Man har väl bruksmeriteringskrav på rottis? Kolla det och fundera på om ni vill jobba med vovve i den riktningen i så fall. Personligen skulle jag fundera ett varv till på den.
 
Åh, nu blev det svårt! En kompis och granne ska ta en kull med en väldigt bra kombination och frågade om vi var intresserade av en tik på foder, alternativt med bibehållen avelsrätt. Det är en annan ras (rottis) än vi hade siktet inställt på nu (storpudel), men inte en ras som inte har funnits med i diskussionerna. Jag har dock "tänkt bort" den, då jag har känt mig osäker på om vi kan erbjuda tillräckligt med aktivering för att hålla hunden glad och tillfreds. Enligt uppfödaren bör dock kombinationen inte ge några extrema arbetsmaskiner och hennes bedömning är att en hund därifrån skulle passa oss väldigt bra :)

Åh, lyxproblem, men ändå svårt :D

Oj, pudel och rottis är väldigt olika typer av hundar, så jag skulle väl fundera (om jag var du) på vad det är för slags hund ni vill ha och vilka egenskaper som är viktiga för dig och er. Dessutom är det inte så vanligt med bra mentalitet på utställningsavlade rottisar tyvärr.
 
Oj, pudel och rottis är väldigt olika typer av hundar, så jag skulle väl fundera (om jag var du) på vad det är för slags hund ni vill ha och vilka egenskaper som är viktiga för dig och er. Dessutom är det inte så vanligt med bra mentalitet på utställningsavlade rottisar tyvärr.
Jag vet att de är väldigt olika typer av hundar. Vi har dock riktat in oss på arbetande storpudlar och tänker oss aktiviteter (lydnad, rallylydnad, spår, nosework osv) som även passar rottis. Sedan är de såklart olika vad gäller förighet och helt enkelt "typ av hund", men trots det så förkastar vi inte erbjudandet momentant, utan att fundera ordentligt :) Det rör sig inte om utställningsavlade hundar.
 
Man har väl bruksmeriteringskrav på rottis? Kolla det och fundera på om ni vill jobba med vovve i den riktningen i så fall. Personligen skulle jag fundera ett varv till på den.
De är meriterade. Och självklart kommer vi att fundera igenom det ordentligt. Jag berättade bara om erbjudandet och konstaterade att vi inte förkastade det omedelbart...
 
Oj, pudel och rottis är väldigt olika typer av hundar, så jag skulle väl fundera (om jag var du) på vad det är för slags hund ni vill ha och vilka egenskaper som är viktiga för dig och er. Dessutom är det inte så vanligt med bra mentalitet på utställningsavlade rottisar tyvärr.
Och, jag förstår din initiala reaktion - jag hade den själv och förstår hur det framstår :D
 
De är meriterade. Och självklart kommer vi att fundera igenom det ordentligt. Jag berättade bara om erbjudandet och konstaterade att vi inte förkastade det omedelbart...
Ja, det tvivlar jag inte på. Det jag tänkte på var kravet på er att meritera er hund eftersom det skulle bli aktuellt med en valpkull på er tik senare. Vi hade den pressen med vår första hund (som du kanske vet) och det var ordentligt jobbigt att känna sig tvungen att tävla för att man hade en fin hund. Roligare att träna och eventuellt tävla för att det är kul för en själv och hunden menar jag. Jag tvivlar inte på att ni inte skulle bli en utmärkt familj till vovven oavsett ras annars.
 
Ja, det tvivlar jag inte på. Det jag tänkte på var kravet på er att meritera er hund eftersom det skulle bli aktuellt med en valpkull på er tik senare. Vi hade den pressen med vår första hund (som du kanske vet) och det var ordentligt jobbigt att känna sig tvungen att tävla för att man hade en fin hund. Roligare att träna och eventuellt tävla för att det är kul för en själv och hunden menar jag. Jag tvivlar inte på att ni inte skulle bli en utmärkt familj till vovven oavsett ras annars.
Det är en aspekt värd att tänka över, tack :heart :)

(Beroende på vad uppfödaren har för krav/förväntningar :))

@a1agnlju - formulerade om lite :D
 
Senast ändrad:
Ja, det tvivlar jag inte på. Det jag tänkte på var kravet på er att meritera er hund eftersom det skulle bli aktuellt med en valpkull på er tik senare. Vi hade den pressen med vår första hund (som du kanske vet) och det var ordentligt jobbigt att känna sig tvungen att tävla för att man hade en fin hund. Roligare att träna och eventuellt tävla för att det är kul för en själv och hunden menar jag. Jag tvivlar inte på att ni inte skulle bli en utmärkt familj till vovven oavsett ras annars.
Fast det krävs inga bruksmeriter för att hunden ska gå i avel. Mh och röntgen räcker sen är det klart att det alltid är uppskattat om hunden får nån mer merit innan den går i avel men det är absolut inte nödvändigt. Jag hade inga sådana krav på mig när jag tog en fodertik och kräver det inte heller av min fodervärd.
 
Fast det krävs inga bruksmeriter för att hunden ska gå i avel. Mh och röntgen räcker sen är det klart att det alltid är uppskattat om hunden får nån mer merit innan den går i avel men det är absolut inte nödvändigt. Jag hade inga sådana krav på mig när jag tog en fodertik och kräver det inte heller av min fodervärd.
Jag delar bara med mig av mina erfarenheter. Så beroende på uppfödarens krav bör det vara något att ta med i funderingarna om vilken vovve som passar. Jag vet inte vilka krav som ställs för rottis och vilken typ av uppfödare det rör sig om i det här fallet. Det är en fråga som domesticus behöver ta med i beräkningarna menar jag. Det är ju inte så sällsynt att man, som uppfödare eller valpköpare till en brukshundsras, vill ha bevis på att föräldradjuren har bra bruksegenskaper inom något område.
 
Blöh. Många tikar redan reserverade. Får hoppas på stor kull med många tikar, eller att någon av de intresserade hoppar av, eller att något annat ändras så att det blir möjligt för mig att köpa... Måste snoka runt efter fler kullar.

Åh, menar du att uppfödare reserverar/lovar valpar till vissa valpköpare redan innan de fötts? Så trist. I min ras spelar det ingen roll när en hör av sig, det är inte först i kön som får valp utan uppfödaren matchar rätt valp med rätt köpare, och ingen blir lovad valp innan de hunnit bli ett par veckor gamla, minst.
 
Jag vet att de är väldigt olika typer av hundar. Vi har dock riktat in oss på arbetande storpudlar och tänker oss aktiviteter (lydnad, rallylydnad, spår, nosework osv) som även passar rottis. Sedan är de såklart olika vad gäller förighet och helt enkelt "typ av hund", men trots det så förkastar vi inte erbjudandet momentant, utan att fundera ordentligt :) Det rör sig inte om utställningsavlade hundar.
Om de beskrivs som "inte arbetsmaskiner" så skulle jag ändå säga att de är avlade mer för utställning än för arbete. Och såna rottisar är sällan särskilt föriga och inte alltid så lätta att få med på rally, nosework etc om de inte känner för det... Jag avråder i princip alla från att köpa rottis om det inte är personer som vill tävla och som är vana vid den typen av hund (och som tänker sig en riktig arbetsmyra). Såna rottisar är superhäftiga hundar medan sällskapsavlade råttor tyvärr rätt ofta är rätt trista mentalt på flera olika sätt.
 
Åh, menar du att uppfödare reserverar/lovar valpar till vissa valpköpare redan innan de fötts? Så trist. I min ras spelar det ingen roll när en hör av sig, det är inte först i kön som får valp utan uppfödaren matchar rätt valp med rätt köpare, och ingen blir lovad valp innan de hunnit bli ett par veckor gamla, minst.
Absolut, alltså, skulle någon av mina uppfödarvänner ta valpkull så skulle jag bli förvånad om de inte lovade mig valp om jag ville ha en osv. Har man flera nära vänner som man vet är utmärkta hem och de vill ha valp, varför inte lova dem en?
 
Absolut, alltså, skulle någon av mina uppfödarvänner ta valpkull så skulle jag bli förvånad om de inte lovade mig valp om jag ville ha en osv. Har man flera nära vänner som man vet är utmärkta hem och de vill ha valp, varför inte lova dem en?

Jag tänker att det är himla svårt att lova bort valpar innan en vet hur de blir och om de passar med tänkt person och vad tänkt person har tänkt göra med sin hund. Det här kanske mer gäller bruks/arbetande raser där det är vissa egenskaper och vissa typer av hundar en gillar. Menar alltså inte att det är nåt fel med det, och såklart kan ju vänner/folk som köpt valp av samma uppfödare förr få förtur när kullen väl fötts osv. Jag blev bara lite förvånad över att tikar kunde vara bortlovade redan innan födseln.
 
Jag tänker att det är himla svårt att lova bort valpar innan en vet hur de blir och om de passar med tänkt person och vad tänkt person har tänkt göra med sin hund. Det här kanske mer gäller bruks/arbetande raser där det är vissa egenskaper och vissa typer av hundar en gillar. Menar alltså inte att det är nåt fel med det, och såklart kan ju vänner/folk som köpt valp av samma uppfödare förr få förtur när kullen väl fötts osv. Jag blev bara lite förvånad över att tikar kunde vara bortlovade redan innan födseln.

Jag är "lovad" en tik framöver men det är givetvis under förutsättning att valpen motsvarar mina krav.
 
Jag tänker att det är himla svårt att lova bort valpar innan en vet hur de blir och om de passar med tänkt person och vad tänkt person har tänkt göra med sin hund. Det här kanske mer gäller bruks/arbetande raser där det är vissa egenskaper och vissa typer av hundar en gillar. Menar alltså inte att det är nåt fel med det, och såklart kan ju vänner/folk som köpt valp av samma uppfödare förr få förtur när kullen väl fötts osv. Jag blev bara lite förvånad över att tikar kunde vara bortlovade redan innan födseln.
Är det erfarna uppfödare som parar passande hundar så är det väldigt lätt att förutspå hur salukivalpar blir, på ett ungefär. Det är extremt sällsynt att tex en valp blir jättelugn och en annan sjövild och pga det passar olika personer. Mer troligt är att då hela kullen blir lugn eller vild, beroende på föräldrarna och passar någon som köpare till en valp, tja, då passar den mest troligt som köpare till vilken valp som helst ur kullen. Från mina hundars kullar hade valpköparna kunnat ta vilken som helst ur kullen med samma resultat. Sedan har de ju (såklart) lite olika personlighet och det blir lite olika med personkemi osv, men åter igen, sällan så att det påverkar om någon passar som valpköpare öht eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp