Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag märkte nu när vi letade valp att nästan inga uppfödare hade några kommande kullar eller valpplaner presenterade. Men när jag mailade runt så visade sig samtliga ha en eller tom 3 kullar i planerna. Antar att valphysterin gör att de inte lägger ut nått.

Ja så är det säkert. Har inte kollat på annonser/kennelsidor (förutom svängt förbi vallreg) utan bara via kontakter hittills, tror ingen av de två kullarna det sket sig med eller de två jag nu har anmält lite intresse för har presenterat planerna offentligt.
 
Jag försöker ta mod till mig att maila en uppfödare och se hur det ser ut med planerad valpkull, men jag kör hela tiden fast i skrivandet. Jag har berättat lite om hur jag bor och hur min vardag ser ut, tidigare djurvana, vilken typ av egenskaper jag önskar i en hund - därav också varför rasen eventuellt är av intresse - och vilken typ av aktivering jag har tänkt erbjuda. Är det något mer livsviktigt som bör tas med eller överkomplicerar jag saker som vanligt? :nailbiting:
Gör inte en för stor grej av det. En kort beskrivning av din plan för hunden, din kunskap/erfarenhet och sen frågor du har om kullen.

Jag får ganska många mail på flera A4. Jag bryr mig inte om huruvida någon haft papegojor i tio år, jag vill veta varför de vill ha en hund från just mig!
 
Ja så är det säkert. Har inte kollat på annonser/kennelsidor (förutom svängt förbi vallreg) utan bara via kontakter hittills, tror ingen av de två kullarna det sket sig med eller de två jag nu har anmält lite intresse för har presenterat planerna offentligt.
Spännande! Nu blir jag ju jättenyfiken 😁
 
Jag får ganska många mail på flera A4. Jag bryr mig inte om huruvida någon haft papegojor i tio år, jag vill veta varför de vill ha en hund från just mig!

Jag gör mitt bästa för att hålla det någorlunda kortfattat, mitt livs historia får man inte gratis. :angel: Att jag tar upp tidigare djurvana är främst för att jag inte riktigt litar på att jag inte blir utdömd eftersom jag inte haft hund förut. :cautious: Det känns lite tryggare att ha den som backup, helt enkelt.
 
Jag försöker ta mod till mig att maila en uppfödare och se hur det ser ut med planerad valpkull, men jag kör hela tiden fast i skrivandet. Jag har berättat lite om hur jag bor och hur min vardag ser ut, tidigare djurvana, vilken typ av egenskaper jag önskar i en hund - därav också varför rasen eventuellt är av intresse - och vilken typ av aktivering jag har tänkt erbjuda. Är det något mer livsviktigt som bör tas med eller överkomplicerar jag saker som vanligt? :nailbiting:

Det var innehållet i mitt mail.

Jag frågade även uppfödaren om hälsostatus på dennes linjer och vad den prioriterar i sitt avelsarbete. :)
 
Jag försöker ta mod till mig att maila en uppfödare och se hur det ser ut med planerad valpkull, men jag kör hela tiden fast i skrivandet. Jag har berättat lite om hur jag bor och hur min vardag ser ut, tidigare djurvana, vilken typ av egenskaper jag önskar i en hund - därav också varför rasen eventuellt är av intresse - och vilken typ av aktivering jag har tänkt erbjuda. Är det något mer livsviktigt som bör tas med eller överkomplicerar jag saker som vanligt? :nailbiting:
Jag tror att du överkomplicerar det hela :p Det är ju knappast på första mailet som uppfödaren bestämmer om du får köpa valp, det är ju efter diskussion och efter att ni lärt känna varandra lite. Ge uppfödaren tillräckligt för att uppfatta dig som trevlig nog att ta kontakt med bara, det räcker!

När jag skrivit till uppfödare (och fått mycket trevliga svar) så har jag skrivit vad jag har för hundar i dagsläget, vad vi gör och vad jag vill ha ut av nästa hund, samt frågat om de tror att deras hundar kan passa. Det är ungefär det enda.
 
Kvällen innan jag skulle hämta, fick jag reda på vem av de två hon hade kvar som skulle bli min :laugh:

”Araslei, du får denna, för den andra har så fula öron. Den fule får jag behålla själv. De är precis lika jäkla galna båda två.”

:laugh:

Då var det alltså inte Floyd (som är från samma uppfödare), utan Louie. Hon tyckte att det räckte att jag hade fått en med fula öron från henne redan :laugh:
 
Jag blir så nyfiken, vad är skillanden mellan fina och fula öron i din ras? :D

/Nattfjäril som har en hund med fula prickar 😂

Typ detta? :D Louie (svart) har fina och normala labbeöron, Floyd (gul) har väldigt gulliga men inte så korrekta öron :laugh:

(Brukar säga att han fick sådana för att kunna höra visselpipan bättre :D )
FCB546ED-2D1A-47F6-B035-3AFA506D8986.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 615
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp