Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi lessnade på hundar på fönstwrbrädorna här hemma (dvs att de ockuperades av hundar) så de har maken monterat bort för nåt år sen. Numera balanserar de på ryggstödet till soffan istället med varierande framgång :cautious:.
Det gör grannarnas dansk-svenska gårdshund också, den har sin utsiktsplats ovanpå ryggstödet på soffan. Den är så liten att den lätt får plats.
 
Vi lessnade på hundar på fönstwrbrädorna här hemma (dvs att de ockuperades av hundar) så de har maken monterat bort för nåt år sen. Numera balanserar de på ryggstödet till soffan istället med varierande framgång :cautious:.
Exakt så gör vi hemma. 😂 Vi har bara smala fönsterbrädor och de är upptagna av en massa krukor och kryddodlingar. Så hunden brukar ligga på ryggstödet på soffan och spana. Det passar extra bra att altandörren är precis bakom soffan, för då kan man ha riktigt bra koll genom den när den är öppen. Men... Ibland ramlas det ner... :nailbiting:Svårt att vända sig i sömnen där uppe.
 
Tam har tappat några tänder, fått vuxenpäls i ansiktet och är nu äntligen rumsren! ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_2058.jpg
    IMG_2058.jpg
    197,5 KB · Visningar: 65
Jag har min säng i sovrummet precis vid fönstret just för att hundarna ska kunna spana ut på ett bekvämt och bra sätt, det blir lugnare hemma så :p Lily uppskattar det väldigt mycket, och jösses vad mycket nosavtryck det är på fönstren nu efter att hon flyttade in.

Annars fortsätter allt hur bra som helst med henne. Hon är tydligt mer unghund än valp nu, kan vara mysig ganska ofta, har en viss impulskontroll ändå samtidigt som hon är snabb(!) i tanke och reaktion. Det i kombination med att hon är så otroligt glad och nyfiken av sig gör att de flesta andra hundar vi möter känns långsamma och tråkiga i jämförelse :angel: Ebrah kan dock vara lika snabb hon, när hon är på humör, och allt som oftast är det hon som drar igång busen med Lily. Men Ebrah är trots allt äldre och klokare, hon ser ingen anledning att bry sig om mycket av det som händer runtom henne utan traskar på lugnt och avslappnat tills något extra roligt händer.
 
I eftermiddag hade valpis den dåliga smaken 🤢 att sluka en död fågel, troligen koltrast och med största sannolikhet hyfsat nydöd. Den låg precis innanför det nyuppsatta staketet som har till uppgift att låta valpis vara lös på tomten utan risk att han drar efter katter eller rådjur och sånt. En halv hundgodis var liksom inte tillräckligt för att locka honom från bytet… så det gick liksom inte att göra så mycket åt saken. Än så länge har fågeln hållit sig inombords valpen och jag hoppas den stannar där även i natt…
 
Jag är SÅ imponerad av lilla valpen! :love:
Igår var vi på en stor fest och hon låg snällt i bur större delen av tiden, med pauser för mat, rastning och gos. Det fanns mååånga som ville gosa och berömma henne, så hon blev lite av festens maskot. Mot slutet av kvällen fick vi ok att ta med henne in i restaurangen och då sov hon i mitt knä. Det är skönt att se att passivitetsträningen och ensamhetsträningen fungerar! ❤️
 
Spock har varit lite lojare än vanligt, äter inte lika bra och försiktigare med kampandet. En koll i munnen så kan jag konstatera att han verkar tappat samtliga mjölktänder i ert svep och alla nya tänder är på väg upp samtidigt. Han är nog lite öm i munnen stackarn, imorgon ska han bara få mjuk mat och ett svalt ben att smaska lite på om han vill. Han fyllde fem månader igår ❤.

Spock och Tay
20220811_145441.jpg
 
I eftermiddag hade valpis den dåliga smaken 🤢 att sluka en död fågel, troligen koltrast och med största sannolikhet hyfsat nydöd. Den låg precis innanför det nyuppsatta staketet som har till uppgift att låta valpis vara lös på tomten utan risk att han drar efter katter eller rådjur och sånt. En halv hundgodis var liksom inte tillräckligt för att locka honom från bytet… så det gick liksom inte att göra så mycket åt saken. Än så länge har fågeln hållit sig inombords valpen och jag hoppas den stannar där även i natt…
Tänk om man kunde förklara för valpis att magontet i natt hade med fågeln att göra! 🤣
 
Just nu kör vi mycket koppelträning. Hon ska bo hos en kompis i nästan två veckor om en månad (ajj mitt hjärta) och där finns redan 3 hundar så vill underlätta så mycket som möjligt på just den biten.
Så har ni några tips så får ni gärna dela med er.
Försöker komma iväg själv utan den andra hunden, så efter att hon har fått "nosa av sig" så kortar vi kopplet.
Kör mycket följsamhet, gömmer mig och smyger/ springer iväg när hon minst anar det.
Det är inte alltid lätt med en tokig matte.
Tränar frittfölj hemma som vi använder oss av när vi passerar andra hundar, vi försöker åka in till det lilla samhället som finns nån kilometer bort ibland.

Jag hade gärna velat få till en bra jaktfot att ha till vardags.
 
Just nu kör vi mycket koppelträning. Hon ska bo hos en kompis i nästan två veckor om en månad (ajj mitt hjärta) och där finns redan 3 hundar så vill underlätta så mycket som möjligt på just den biten.
Så har ni några tips så får ni gärna dela med er.
Försöker komma iväg själv utan den andra hunden, så efter att hon har fått "nosa av sig" så kortar vi kopplet.
Kör mycket följsamhet, gömmer mig och smyger/ springer iväg när hon minst anar det.
Det är inte alltid lätt med en tokig matte.
Tränar frittfölj hemma som vi använder oss av när vi passerar andra hundar, vi försöker åka in till det lilla samhället som finns nån kilometer bort ibland.

Jag hade gärna velat få till en bra jaktfot att ha till vardags.

Har ingen valp så brukar bara tjuvläsa tråden men mitt bästa koppelträningstips är att fokusera mer på hundens hastighet än på själva koppeldragandet.
Alltså kolla vilken gångart som passar och belöna att hunden saktar in till den gångarten och även att den startar i den gångarten. En hund som alltid travar raskare än föraren kommer automatiskt att dra i kopplet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 470
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 674
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
640
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp