Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jösses vilken otur :( Har hon problem av testiklarna eller varför måste de ut?

Vad jag förstått (finns inte så mkt litteratur 😅) är det stor tumörrisk och sen blir hormonerna helt knas vilket ger ökad sjukdomsrisk, särskilt om man bara tar bort ena könets hormonproducerande delar så bättre att ta bort alla inre könsdelar och göra hunden till en ’vanlig kastrerad’. (Och så behöver hon lite underlivsplastik 🫣 då det blir irriterat med helt bar slemhinna på ’penisen’ som konstant sticker ut där bak).
 
Vad jag förstått (finns inte så mkt litteratur 😅) är det stor tumörrisk och sen blir hormonerna helt knas vilket ger ökad sjukdomsrisk, särskilt om man bara tar bort ena könets hormonproducerande delar så bättre att ta bort alla inre könsdelar och göra hunden till en ’vanlig kastrerad’. (Och så behöver hon lite underlivsplastik 🫣 då det blir irriterat med helt bar slemhinna på ’penisen’ som konstant sticker ut där bak).

Men alltså, vilken otrolig otur du har! Det måste vara sällsynt med hundar som är intersex?
Intressant att du delar med dig av er resa, så man kan lära sig något nytt :)
 
Hon han den det är iaf 8månader, 53-54 cm hög (😱) och väger 14,5kg, borde väll väga några kg mer egentligen även som unghundsranglig men är svårt att få det att sitta kvar. Undra hur enorm hon kommer bli?
5A93DB21-1818-4C1C-9A6B-88F235C62D25.jpeg
 
Det är väldigt gnälligt och ynkligt här, nu när tänderna börjat ramla ut och det kommer nya hela tiden. Jag får inte heller så mycket sömn på nätterna och i morse väckte hon mig och sambon vid 05.40 och tyckte synd om sig själv. Lagom tills hon övertygat oss om att vi skulle vara vakna för att sympatisera med henne, somnade hon om och sov till 07.30. 😑 För oss andra blev det ingen mer sömn...
 
Idag har vi gått första viltspåret. Det var så himla roligt! En kompis som håller på styrde upp och hjälpte oss. Först fick vi gå ett kort bara för att se hur hon reagerade på allt, sen gick vi ett på ca 100 m och det var så kul! Jag har ju inget att jämföra med men det kändes som att det gick bra i alla fall 😃
 
Vi har varit och tittat på NM i vallning några timmar, och gick en lång runda i den vackra naturen.
Det satt en kvinna bredvid oss som gärna förklarade banan och delade med sig allmänt om vallning och sina hundar.

Vi har ett mindre problem, valp vill inte gärna göra sina behov när vi är borta. Hon tyckte det var rätt jobbigt när hon flyttade hem till mig, men det gav ju med sig rätt snabbt.
Jag har tänkt att det ger med sig på tiden, och blir hon riktigt nödig "ligg-/sittkissar" hon. Tips?
Jag försöker få kommando på det så att det så småningom kan användas men det kommer ju ta sin tid.

Annars uppförde hon sig bra på plats, tuggade på sitt ben vi hade med, även om hon gärna tittade på hunden som jobbade och fåren när de var i närheten.
Kändes nyttigt att träna på att ta det lugnt och att det kan vara hundar lite överallt. Hon ljudar gärna när hon blir frustrerad, så jag tänker att desto fler tillfällen vi kan träna där hon inte triggas av andra hundar desto bättre.

Nu ska en trött valp och jag sova lite middag. Zzzz :sleep:
 
Trött Spock här hemma efter en eftermiddag med äventyr. Vi åkte iväg och strosade vi längs stranden och han fick plaska i vattnet ett tag vilket är otroligt roligt tycker han. Det blev ett stopp vid fårhagen för att titta till fåren, igår fick han gå lite i fållan men idag kollade vi bara till dom. Sen fick han leka med sin storpudel kompis i en rasthage ett tag, de hade jättekul ihop.

20220806_165538.jpg
 
Årets mål och förväntningar blev helt grusade efter min tiks olycka och hennes personlighetsförändring. Jag tappade suget helt och tänkte ”aldrig mer” köpa en till hund.
Men tanken på en hund kändes samtidigt för lite.
Mycket velande har det varit, tills jag träffade en hund av en annan ras.
Jag älskar min nuvarande ras och jag har slagits mot tanken att folk kommer tro att jag överger den. Men just nu är det inte rätt tid att ha två stora hundar.
Så ja, ni hör - en mindre ras är på ingång.

Jag var på rasspecial i helgen, kunde klämma, känna och prata med kunniga om rasen.
Jag pratade med en uppfödare och vi hade ett fint samtal. Ett par dagar senare bjöd hon hem mig att komma och hälsa på henne - och hennes valpar! :love: Men alla vet väl att man inte kan motstå valpar vid ett besök. :angel:
Jag hoppas och håller tummarna att besöket resulterar i något fint!
 
Årets mål och förväntningar blev helt grusade efter min tiks olycka och hennes personlighetsförändring. Jag tappade suget helt och tänkte ”aldrig mer” köpa en till hund.
Men tanken på en hund kändes samtidigt för lite.
Mycket velande har det varit, tills jag träffade en hund av en annan ras.
Jag älskar min nuvarande ras och jag har slagits mot tanken att folk kommer tro att jag överger den. Men just nu är det inte rätt tid att ha två stora hundar.
Så ja, ni hör - en mindre ras är på ingång.

Jag var på rasspecial i helgen, kunde klämma, känna och prata med kunniga om rasen.
Jag pratade med en uppfödare och vi hade ett fint samtal. Ett par dagar senare bjöd hon hem mig att komma och hälsa på henne - och hennes valpar! :love: Men alla vet väl att man inte kan motstå valpar vid ett besök. :angel:
Jag hoppas och håller tummarna att besöket resulterar i något fint!
Nu blev jag nyfiken på vilken ras? :)
 
Idag har jag lagt två korta spår till valpen som vi sedan gick. Det är första gången jag lägger och går spår (förutom hos kompisen i förrgår såklart) så vi gör säkert en massa nybörjarmisstag. Men hon hittade iaf skanken båda gångerna! Känns dock som spåren är för korta, ska utöka lite samt ta med mig min sambo för lite hjälp 👍
 
Igår var vi i fårhagen där Spock råkade komma lös och frivalla lite, det löste sig bra tack och lov och husse fick tag på honom hyfsat snart.
Idag åkte vi till bk och mötte upp med hundkompisar för lydnadsträning. Hade med alla våra tre hundar och Spock fick väldigt mycket passivitetsträning men fick träna lite grann själv med. Äntligen börjar jag se rejäla framsteg då han faktiskt mestadels låg lugnt och tittade, även när jag tränade Tay var det kanske nåt litet gny men långt ifrån de illvrål han haft sen vi hämtade honom 😅. Börjar se ljuset i tunneln, jag uppskattar oerhört att kunna ha alla hundar brevid plan, dels för att ha koll på dem då jag inte ser bilen därifrån, dels för att spara tid på att springa fram och tillbaka till bilen för att ta ut och in hundar när man tränar.
Efter träningen tog vi en skogspromenad och det var väldigt jobbigt att man inte fick leka med kompisarna idag. Hade tänkt åka in till samhället idag och strosa men den lille palten har slocknat, han märkte knappt att husse kom hem så vi tar det en annan dag 😄.

Spock
20220810_161507.jpg
 
Hade med alla våra tre hundar och Spock fick väldigt mycket passivitetsträning men fick träna lite grann själv med. Äntligen börjar jag se rejäla framsteg då han faktiskt mestadels låg lugnt och tittade, även när jag tränade Tay var det kanske nåt litet gny men långt ifrån de illvrål han haft sen vi hämtade honom 😅. Börjar se ljuset i tunneln, jag uppskattar oerhört att kunna ha alla hundar brevid plan, dels för att ha koll på dem då jag inte ser bilen därifrån, dels för att spara tid på att springa fram och tillbaka till bilen för att ta ut och in hundar när man tränar.
Visa bifogad fil 97432

Hur har du passivitetstränat?
Inte Rosas styrka 😅
 
Hur har du passivitetstränat?
Inte Rosas styrka 😅

Eftersom vi är två så har vi börjat på längre avstånd och närmat oss planen allteftersom. Kört både mjukost på tub och att doppa ner godis så fort han är tyst och lugn men i början var vivtvungna att vara en bra bit från agilityplan för han gick upp så mycket i varv att han blev helt blockerad. Nu i veckan var vi faktiskt inne på agilityplan medans husse körde, det har tagit tid och tålamod och det inte alltid vi orkat träna så då har man gjort nåt annat med honom eller haft han hemma eller i bilen. Ett tag funderade jag på om det skulle gå alls :p.
Sen har faktiskt han varit trött senaste gångerna, nu när han är lite större så har vi sett till att han fått blåsa ur sig ordentligt innan passivitetsträningen.
 
Inatt blir det första natten borta sedan snuzzen flyttade hem till oss. Hotellet tillåter hundar överallt utom mitt i frukostbuffén (men utkanten av matsalen var ok), så Lova tog receptionisten på
IMG_20220810_160404896_HDR.jpg
orden och skuttade upp på fönsterbrädan via fåtöljen. Där hade hon perfekt utsikt över allt som hände nere på gatan. 😂❤️ Matten kanske tyckte att det var liiiite onödigt att sitta där, men nä. Det var en PERFEKT plats för en liten snuzzepolis, som gillar att ha koll.
(Härom dagen blev hon jätteupprörd när vår 80+ granne klättrade upp på en hög stege. Det är faktiskt livsfarligt för gamla gubbar att klättra, sa hon. Men snuzzevalpar kan klättra hur högt som helst.)
 
Inatt blir det första natten borta sedan snuzzen flyttade hem till oss. Hotellet tillåter hundar överallt utom mitt i frukostbuffén (men utkanten av matsalen var ok), så Lova tog receptionisten påVisa bifogad fil 97473 orden och skuttade upp på fönsterbrädan via fåtöljen. Där hade hon perfekt utsikt över allt som hände nere på gatan. 😂❤️ Matten kanske tyckte att det var liiiite onödigt att sitta där, men nä. Det var en PERFEKT plats för en liten snuzzepolis, som gillar att ha koll.
(Härom dagen blev hon jätteupprörd när vår 80+ granne klättrade upp på en hög stege. Det är faktiskt livsfarligt för gamla gubbar att klättra, sa hon. Men snuzzevalpar kan klättra hur högt som helst.)
Min väldigt mycket större och vuxna hund håller med Lova om att fönsterbrädor är perfekta platser att vara på ;)

IMG_20220809_075832_023.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 478
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp