Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på pre-agility kurs idag I stekande värme så Spock och Nike fick parkera sig i skuggan under a-hindret. Eftersom husse var och tävlade så fick Nike följa med som sällskap. Vi hade mest teori pga värmen och så riktigt korta pass. Spock var duktig och låg snällt och vilade när vi inte tränade ❤.
Idag har jag blött upp hans mat och då fick han i sig den, stackars liten med alla tänder som ska komma upp samtidigt.

Spock och Nike
20220814_165120.jpg
 
Vi var på kurs i veckan, där tränades det möten med vuxen hund och andra valpar. Inte möten som i att gå förbi, utan att hälsa fint. Chia fick massor av beröm av instruktören för sitt säkra kroppsspråk, och hon var verkligen duktig och lyhörd! Har även börjat smyga igång apportträningen idag och det är som vanligt följsamhet, stadga och inkallning vi tränar smått på varje dag annars. Skvallerträning på andra hundar är i full gång och hon är superduktig. Fortfarande enkel att lämna hemma, och jag skulle kalla henne rumsren nu 😊 I september blir det prova-på-dag med vallning på får, det ser vi fram emot.
753C1A98-9C16-458C-942A-B7C043643DA4.jpeg
 
Galen valp under eftermiddagen! Varmt som satan, vi var hemma hos mina föräldrar och mamma tog med valpen på en kortare promenad. Hände mer under den promenaden än det gjort i hela valpens liv tror jag 😂 Varm valp fick sedan hoppa i poolen, hur lycklig som helst men resulterade i ännu mer galen valp! Det slutade med att jag körde hem henne så hon kunde varva ner hemma själv istället för tillsammans med oss för det var hemskt dåliga förutsättningar. Nu kom vi precis hem och jag föreställde mig nästan att hon skulle ha tuggat sönder något men hon har nog sovit som en stock istället 👍

Skönt att hon kan vara ensam hemma men lite tråkigt att hon blev så uppvarvad…

Annars tycker jag livet med hund är så härligt! Letar efter nån bra kurs vi kan gå när valpkursen är slut men har en liten människobebis att ta hänsyn till också. Tur man kan gå kurser resten av livet 😁
 
Här har vi en till galen valp! Hon var sjövild igår kväll och i morse, så jag bokade in en playdate med taxbästisen på em. På fm var vi ute i skogen och plockade blåbär. När vi kom hem efter leken, trodde jag att hon skulle vara helt slut. Nä, en timmes sömn och sen var det full fart igen!
Nu när vi gått och lagt oss, har hon äntligen däckat. Hur mycket spring i benen kan det finnas i en liten valp? O_o
 
Här har vi en till galen valp! Hon var sjövild igår kväll och i morse, så jag bokade in en playdate med taxbästisen på em. På fm var vi ute i skogen och plockade blåbär. När vi kom hem efter leken, trodde jag att hon skulle vara helt slut. Nä, en timmes sömn och sen var det full fart igen!
Nu när vi gått och lagt oss, har hon äntligen däckat. Hur mycket spring i benen kan det finnas i en liten valp? O_o

Samma här, helt däckad nu på kvällen vilket hon iofs alltid är. Men verkar som att det räckte med någon timmes sömn för henne också efter skogsturen under förmiddagen så var hon redo för nästa uppgift 😄 Tur det inte är så varje dag!

Älskar att hon blivit så mysig och gosig dock, nu när hon ligger i soffan och kryper upp i knät i princip och vill bli klappad 😍 Det kunde vi inte göra förr, inte utan att bli uppätna, men nu är hon så lugn och go!
 
Samma här, helt däckad nu på kvällen vilket hon iofs alltid är. Men verkar som att det räckte med någon timmes sömn för henne också efter skogsturen under förmiddagen så var hon redo för nästa uppgift 😄 Tur det inte är så varje dag!

Älskar att hon blivit så mysig och gosig dock, nu när hon ligger i soffan och kryper upp i knät i princip och vill bli klappad 😍 Det kunde vi inte göra förr, inte utan att bli uppätna, men nu är hon så lugn och go!
Här är det lite beroende på dagsform och temperatur, om hon är gosig eller ej. Ibland vill hon vara nära, men stönar och stånkar för att det blir för varmt och piper besviket när hon går och lägger sig en bit ifrån. ❤️
Ibland är hon odräglig och ska bara bitas och ibland kan hon ligga stilla och gosa huuuur länge som helst.
 
Här har vi en till galen valp! Hon var sjövild igår kväll och i morse, så jag bokade in en playdate med taxbästisen på em. På fm var vi ute i skogen och plockade blåbär. När vi kom hem efter leken, trodde jag att hon skulle vara helt slut. Nä, en timmes sömn och sen var det full fart igen!
Nu när vi gått och lagt oss, har hon äntligen däckat. Hur mycket spring i benen kan det finnas i en liten valp? O_o
Ingen fara, det brukar lugna ner vid 1,5-2 års ålder :angel:
 
Fråga till er med vallning, surfar runt på olika sidor och ser ibland att det står skrivet att hunden behöver ha grundlydnad inför en unghundskurs, vad menas med det i vallsammanhang?
Vad behöver den kunna eller är det bara att den ska uppföra sig?
 
Fråga till er med vallning, surfar runt på olika sidor och ser ibland att det står skrivet att hunden behöver ha grundlydnad inför en unghundskurs, vad menas med det i vallsammanhang?
Vad behöver den kunna eller är det bara att den ska uppföra sig?
Lite olika beroende på instruktör, men de flesta förväntar sig en fungerande inkallning, att hunden inte hänger i kopplet, kan sitta tyst i bilen och vänta på sin tur och inte försöker äta de andra hundarna, typ.


(Bobby D hade en rolig vinkel på det för många år sedan. När man kommer för att hålla kurs i sverige så går hundarna med slakt koppel, sitter tyst vid fikakorgen utan att stjäla mat eller ljuda. Väl hos fåren är de hysteriska. I UK är hundarna ouppfostrade, kan bara sitt namn och har på sin höjd ett balsnöre till koppel, men jobbar klokt på djuren.)
 
Jag har märkt av mer och mer att Embla verkar bli skrämd när mina vuxna hundar vaktar - jag bor på landet, och de vuxna reagerar med att springa dit och kolla och skälla om någon t.ex. går och pratar utanför tomten. Jag har egentligen inget emot att de vaktar en del (även om pudeln är lite väl skällig), men Embla verkar bli rädd för dem. Hon börjar skälla lite, men springer till mig och "gömmer sig" och verkar inte förstå vad som händer utan verkar mest vara tycka att det är läskigt att de plötsligt far upp och börjar skälla. Någon som har tips på hur jag kan hantera detta?
 
Jag har märkt av mer och mer att Embla verkar bli skrämd när mina vuxna hundar vaktar - jag bor på landet, och de vuxna reagerar med att springa dit och kolla och skälla om någon t.ex. går och pratar utanför tomten. Jag har egentligen inget emot att de vaktar en del (även om pudeln är lite väl skällig), men Embla verkar bli rädd för dem. Hon börjar skälla lite, men springer till mig och "gömmer sig" och verkar inte förstå vad som händer utan verkar mest vara tycka att det är läskigt att de plötsligt far upp och börjar skälla. Någon som har tips på hur jag kan hantera detta?
Jag tolkar det som att din valp tror att det är något läskigt som kommer att hända, för hon vet inte vad de stora vaktar på.
Jag hade sagt glatt (men inte överdrivet) "kom så kollar vi!" och satt mig på huk på ett avstånd som hon är bekväm med och belönat med kli på bröstet. Är hon vad vid att sitta mellan dina knän?
 
Där jag varit har det varit önskvärt på nybörjarkurser att hunden kan inkallning, stanna/ligg och förstår något ’nej’ kommando. Men inte så att man måste vara minsta säker på att det fungerar runt fåren.

Sen på nästa steg så brukar det vara att hunden ska ha en fungerande inkallning samt ett fungerande stopp bland fåren.

Känner man att man har prestationsångest så är mitt tips att åka och vara staketvallare vid någon kurs och titta på någon tävling av lägre klass/vp. Ser ens för de mycket erfarna inte alltid så perfekt ut som filmerna som läggs ut på sociala medier 😅


Fråga till er med vallning, surfar runt på olika sidor och ser ibland att det står skrivet att hunden behöver ha grundlydnad inför en unghundskurs, vad menas med det i vallsammanhang?
Vad behöver den kunna eller är det bara att den ska uppföra sig?
 
Senast ändrad:
Där jag varit har det varit önskvärt på nybörjarkurser att hunden kan inkallning, stanna/ligg och förstår något ’nej’ kommando. Men inte så att man måste vara minsta säker på att det fungerar runt fåren.

Sen på nästa steg så brukar det vara att hunden ska ha en fungerande inkallning samt ett fungerande stopp bland fåren.
Tack! (@Migo )
Det grundläggande börjar sitta men har svårt att tänka mig att det kommer fungera hos fåren i början.
 
Jag tolkar det som att din valp tror att det är något läskigt som kommer att hända, för hon vet inte vad de stora vaktar på.
Jag hade sagt glatt (men inte överdrivet) "kom så kollar vi!" och satt mig på huk på ett avstånd som hon är bekväm med och belönat med kli på bröstet. Är hon vad vid att sitta mellan dina knän?
Jag vet inte om hon kan koppla det till att det är något läskigt, då i princip de enda gångerna hon faktiskt varit ute och sett vad det är de skäller på så har det varit en gäst - annars ser hon normalt sett inte vad det är de skäller på. Kanske det är delar av problemet? De far iväg för något de hör, som hon inte hör, och hon förstår inte vad det är de reagerar på eftersom hon inte själv ser eller hör det?
 
Jag vet inte om hon kan koppla det till att det är något läskigt, då i princip de enda gångerna hon faktiskt varit ute och sett vad det är de skäller på så har det varit en gäst - annars ser hon normalt sett inte vad det är de skäller på. Kanske det är delar av problemet? De far iväg för något de hör, som hon inte hör, och hon förstår inte vad det är de reagerar på eftersom hon inte själv ser eller hör det?
Jomen precis, eftersom hon inte ser vad det är de vaktar på så är det läskigare än om hon sett att det var en tant som de skällde på. Därav att jag tänker att även om hon inte kommer se vad det så hade jag ändå satt mig och spejat ihop.
Efter x antal gånger så inser hon att ni inte är utsatta för en attack.

Jag tänker att troligen är hjärnan och synen/ hörseln inte så pass utvecklad att hon har möjlighet att lägga märke till samma sak som de stora än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 690
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 674
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp