Status
Stängd för vidare inlägg.
Screenshot_20220819-181942_Facebook.jpg


En svart tik flyttar hem till oss om ungefär 10-12 veckor❤️ äntligen.

Greyhound av racemodell, importerat fryst och importerad tik (Irland)
 
Igår var det dags för valpkurs igen! Det positiva med att köra privatträning är att man kan anpassa efter vad just vi behöver träna på så vi tog en liten promenad för att få lite verktyg när hon drar i kopplet samt att vi diskuterade hundmöten. Man blir verkligen extra peppad när man har tränat, vill testa allt direkt 😁
 
En fråga till er mer rutinerade valpägare, hur tränar ni hundmöten?
Det beror lite på hur din valp agerar?

Jag skvallertränar och försöker sedan mata igenom när vi passerar varandra om vi går trångt.
Ibland går de inte utan då belönar jag med rösten och avleder när hon blir mottaglig igen.
Annars skvallertränare jag henne och belönar henne och försöker få med mig henne. Ibland kastar jag ut några på marken (efter att jag belönat för skvallring) för att avleda tills hunden är ur sikte.

Är vi på stranden och hänger så är det ofta hundar går förbi, så återigen belöning när hon upptäcker och ibland så ökar jag avståndet eller bara belönar tills hunden är förbi.

Hon tycker andra hundar är lite läskiga så vill ändå att hon ska få en bra känsla än att jag korrigerar. Hon vill gärna fram och fjäska in sig hos andra hundar.
 
Det beror lite på hur din valp agerar?

Jag skvallertränar och försöker sedan mata igenom när vi passerar varandra om vi går trångt.
Ibland går de inte utan då belönar jag med rösten och avleder när hon blir mottaglig igen.
Annars skvallertränare jag henne och belönar henne och försöker få med mig henne. Ibland kastar jag ut några på marken (efter att jag belönat för skvallring) för att avleda tills hunden är ur sikte.

Är vi på stranden och hänger så är det ofta hundar går förbi, så återigen belöning när hon upptäcker och ibland så ökar jag avståndet eller bara belönar tills hunden är förbi.

Hon tycker andra hundar är lite läskiga så vill ändå att hon ska få en bra känsla än att jag korrigerar. Hon vill gärna fram och fjäska in sig hos andra hundar.

Min blir glad och vill fram och hälsa även om vi inte har hälsat på en enda hund vi mött 😄 Upplever att godis inte funkar för hon blir så nyfiken att det tillslut känns som jag trycker in godiset i munnen på henne 🙈
 
Vi har kört mycket positionsträning, klossträning, sitt/ligg/stå jaktfot, vänta, handtarget m.m.
Ska ta en liten paus från det och har nu börjat med klossträning för baktassarna, riktigt svårt! Tar gärna emot tips, just nu så kör jag att jag lockar henne att gå över och när ett bakben landar så klickar jag. Men det tar längre tid att förstå att det är belöning för att bakbenen är på rätt ställe.
Hon är hyfsad bra på att backa, så jag tänker även använda det till ett annat sätt att lära henne få bakbenen upp på klossen.

Ska även lägga in blicktarget för att kunna använda i framtiden.

Tänderna flyger till höger och vänster just nu, hon växer som ogräs och hon ser lite ranglig ut. 😁
 
Min blir glad och vill fram och hälsa även om vi inte har hälsat på en enda hund vi mött 😄 Upplever att godis inte funkar för hon blir så nyfiken att det tillslut känns som jag trycker in godiset i munnen på henne 🙈
Är det när ni går nära andra hunden och passerar?

Dels får man börja en tid innan och dels behöver det vara extraextra gott, och sen är de ju små så det är ju också något man behöver ge tid för att bli bra.
För vissa hundar som gärna bär/griper kan man träna hemma på att hålla i en leksak och kampa förbi.
Vilket förövrigt även gäller om man använder godis, att kan de inte gå vid sidan hemma i trädgården så är det omöjligt att göra det vid möte/ störning.

Ha dessutom alltid hunden på den sidan som är längst bort från det andra ekipaget.
 
Är det när ni går nära andra hunden och passerar?

Dels får man börja en tid innan och dels behöver det vara extraextra gott, och sen är de ju små så det är ju också något man behöver ge tid för att bli bra.
För vissa hundar som gärna bär/griper kan man träna hemma på att hålla i en leksak och kampa förbi.
Vilket förövrigt även gäller om man använder godis, att kan de inte gå vid sidan hemma i trädgården så är det omöjligt att göra det vid möte/ störning.

Ha dessutom alltid hunden på den sidan som är längst bort från det andra ekipaget.

När hon får syn på hunden så går hon sådär tjusigt med huvudet högt och med span på den andra hunden. Det är när vi kommer bredvid som hon gärna skulle fram och hälsa och sen vill hon helst kika på hunden när vi har gått förbi också. Sen ska det nosas i den mötande hundens bakspår eller vad det kan tänkas heta. Hon är absolut inte hysterisk så att hon hoppar och skäller utan hon är nyfiken, glad och vänlig.
 
Vet du hur man använder sig av premacks princip?
Då använder man sig av den belöning som har högst värde för att få hunden att utföra ett beteende. Tex att går hunden hos dig är belöningen att få nosa där den andra hunden har gått.

Det kan ibland vara knivigare att lista ut hur du ska göra för att få rätt beteende först, men får hunden utföra det den helst vill efter så är det ju största belöningen.

Tex tränar du hemma på att gå fint och sedan kastar ut godis som hon får leta upp och sätter på kommando, och gärna med störning när det känns bra.
Försök att hantera det på samma sätt när du är ute men belöningen är att få nosa där den andra hunden gått.
 
Ikväll ska vi på valpkurs och laddar genom att vila i soffan (för matte är trött efter tre dagar med hästtävling). Vi låg och slumrade i soffan efter lunchen och hade altandörren öppen, eftersom det är så varmt. Ena grannen kom och stack in huvudet där och Lova fick från sovande till överlycklig på en sekund och kissade på sig lite grann medan hon överöste grannen med kärlek. 😂 Vilken vakthund!
Vi kör byteshandel och grannen brukar komma förbi med vindruvor när de är mogna och så får hon diverse grönsaker av mig.
Hon berättade att hon var orolig härom dagen för att Lova skällde så mycket. "Hon brukar ju inte låta alls och jag tänkte att hon lät så desperat att du kanske låg livlös någonstans och hon försökte väcka dig. Jag tänkte gå över och kolla läget, men sen såg jag att ni åkte iväg en stund senare."
Det som hände var att jag försökte sitta och sy klart en klänning som ska skickas till en släkting och Lova tyckte att det var djurplågeri att hon inte fick "hjälpa till" inne i syrummet pga maskiner, sladdar etc. :grin:
Sen berättade jag om hysterin med gubben på stegen (dvs snällgrannens make) och hon skrattade och sa att både hon själv och yngsta dottern hade skällt ut honom efter noter, så de höll med Lova om att gamla gubbar inte ska klättra på stegar.
 
Ikväll ska vi på valpkurs och laddar genom att vila i soffan (för matte är trött efter tre dagar med hästtävling). Vi låg och slumrade i soffan efter lunchen och hade altandörren öppen, eftersom det är så varmt. Ena grannen kom och stack in huvudet där och Lova fick från sovande till överlycklig på en sekund och kissade på sig lite grann medan hon överöste grannen med kärlek. 😂 Vilken vakthund!
Vi kör byteshandel och grannen brukar komma förbi med vindruvor när de är mogna och så får hon diverse grönsaker av mig.
Hon berättade att hon var orolig härom dagen för att Lova skällde så mycket. "Hon brukar ju inte låta alls och jag tänkte att hon lät så desperat att du kanske låg livlös någonstans och hon försökte väcka dig. Jag tänkte gå över och kolla läget, men sen såg jag att ni åkte iväg en stund senare."
Det som hände var att jag försökte sitta och sy klart en klänning som ska skickas till en släkting och Lova tyckte att det var djurplågeri att hon inte fick "hjälpa till" inne i syrummet pga maskiner, sladdar etc. :grin:
Sen berättade jag om hysterin med gubben på stegen (dvs snällgrannens make) och hon skrattade och sa att både hon själv och yngsta dottern hade skällt ut honom efter noter, så de höll med Lova om att gamla gubbar inte ska klättra på stegar.
Nu vet jag inte om jag missuppfattade dig, men vindruvor (och russin) ska man inte ge hundar.
 
I går var jag och Wallan på ringträning. Det gick rätt okej. Får väl se om det blir någon utställningskarriär för oss :bag:
Hon är anmäld till unghundskurs med husse och jag kikar runt efter nån kul kurs som passar hyfsat med mitt jobbschema. Finns sååå många jag vill gå!!
Äntligen har de flesta bär gett sig för det har varit ett jäkla betande i buskarna efter hallon, smultron, blåbär, lingon och björnbär:meh:
Nu hjälper hon gammelgubben att röja av mina tomatplantor ist:mad:
Hon har också fått sin andra trimning :)
A52B63E1-8A16-4556-AD75-47BCD58DABD0.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 607
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 734
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 687
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
654
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp