Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Valpis är största mattegrisen ever… Vi borde ha tränat ensamhet, men så har det inte blivit ännu. Nån som har tips och pepp på att det kommer att bli bra? 5 månader och börjar på valpkurs i morgon:)
 
Valpis är största mattegrisen ever… Vi borde ha tränat ensamhet, men så har det inte blivit ännu. Nån som har tips och pepp på att det kommer att bli bra? 5 månader och börjar på valpkurs i morgon:)
Har ni inte varit ifrån varandra alls?
Jag hade börjat träna genom att dela av med kompostgaller så att hon klarar av att vara i andra rum än familjen. När hon är bekväm med det gå vidare.
Hon är trots allt "bara" 5 månader, men jag hade börjat pronto. :)
 
Billig valp idag! Brötar som fasen när jag har kompis här så hon får gå ut. Då lyckas hon rymma (!!) genom staketet men kommer lydigt tillbaka tack och lov. Så då får hon ligga ute fastsatt i koppel istället. Sen tog vi en promenad och hon fick springa lös, fick sen leta upp lunchen i trädgården men är ändå lite uppjagad efteråt och lyckas bröta till det lite mer 🙈

Är det för sent att lära henne att vara instängd i ett rum? Tänker att det bästa stället för henne att vara på (med grind eller stängd dörr?) är tvättstugan, men där har hon ju aldrig varit tidigare så vill inte att det ska bli konstigt eller så för henne. Men jag behöver komma på nåt så hon kan lära sig att chilla lite när vi har folk här.
 
Harry har kissat ute 🥳🥳🥳
Äntligen!
Vi har varit ute flera gånger på innergården, haft honom lös, lekt och busat. Han är superduktig på inkallning och är väldigt uppmärksam.
Nu var han tillräckligt avslappnad för att kunna kissa, så himla skönt att det lossnade till slut.

Duktig kille! Älskar innergården som är stor med träd, buskar och en kulle.
IMG_20220915_130329.jpg
 
Billig valp idag! Brötar som fasen när jag har kompis här så hon får gå ut. Då lyckas hon rymma (!!) genom staketet men kommer lydigt tillbaka tack och lov. Så då får hon ligga ute fastsatt i koppel istället. Sen tog vi en promenad och hon fick springa lös, fick sen leta upp lunchen i trädgården men är ändå lite uppjagad efteråt och lyckas bröta till det lite mer 🙈

Är det för sent att lära henne att vara instängd i ett rum? Tänker att det bästa stället för henne att vara på (med grind eller stängd dörr?) är tvättstugan, men där har hon ju aldrig varit tidigare så vill inte att det ska bli konstigt eller så för henne. Men jag behöver komma på nåt så hon kan lära sig att chilla lite när vi har folk här.
Aldrig för sent. 😉
Men korta stunder i början och extra gott ben som tar tid är nog bra.
Sen har jag min i koppel då hon också har svårt med det där att ta det lugnt när vi har gäster.
Inte iheller fel att träna på att lägga sig på en filt på kommando (jobbar på det själv).
 
Aldrig för sent. 😉
Men korta stunder i början och extra gott ben som tar tid är nog bra.
Sen har jag min i koppel då hon också har svårt med det där att ta det lugnt när vi har gäster.
Inte iheller fel att träna på att lägga sig på en filt på kommando (jobbar på det själv).

Har du din i koppel inomhus? Kanske får testa det. Sånt här vill jag bara ska funka men förstår såklart att de behöver lite hjälp på traven 😅

Nu har barnen kompis här och hunden vet inte vad hon ska göra 😄 Så det där rummet får vi nog träna på tills hon kan slappna av bättre.
 
På tal om gott ben, vet att jag frågat förut, men vad ger ni för riktigt gott ben som ändå räcker ett tag? Renhorn var ni några som tipsade om, det har jag inte testat än. Rauhs små flisor gillar hon men de tar ju slut så fort, de större flisorna vill hon inte ha 🤷‍♀️

Och en till fråga om ben från mig som total nybörjare, ger ni ben varje dag? Eller har hundarna ben som de har över tid? Vad gör ni med de benen som blir liggandes, kastar ni eller låter ni hunden ha kvar dem?

Kanske jättedumma frågor men jag älskar att jag kan ställa dumma frågor här på Buke för det är alltid så mycket vettiga svar! 🤩
 
Har du din i koppel inomhus? Kanske får testa det. Sånt här vill jag bara ska funka men förstår såklart att de behöver lite hjälp på traven 😅

Nu har barnen kompis här och hunden vet inte vad hon ska göra 😄 Så det där rummet får vi nog träna på tills hon kan slappna av bättre.
Igår hade vi middag med några släktingar och ibland stänger jag bort henne (helt klart enklast) men jag vill ju att i framtiden att hon kan vara med så lika bra att öva. Då fick låg hon på golvet i koppel bredvid mig när vi käkade.

Ibland när jag har andra här kan hon inte koppla av på kvällen när vi tittar på någon film eller så, utan hon pockar på uppmärksamhet hela tiden. Då sätter jag på kopplet och ger henne något av benen som ligger framme så blir hon nöjd och lägger sig ner direkt.

Orkar jag och vi inte är så många som käkar så har jag en filt på golvet en bit bort och en skål torrfoder på borde så belönar jag henne för att hon ligger kvar då och då. Men jag behöver ha ögon i nacken för vips så är hon iväg och då är det svårt att hänga med i en konversation.

Den andra hunden är 5 och jag gjorde likadant med henne, så är jag iväg kan jag numera lägga en filt på golvet och be henne lägga sig. Väldigt skönt och blir enklare att ha med om man inte alltid behöver ha stenkoll.

Här på en uteserveringen i Malmö förra helgen. Hon hade dåligt tålamod i slutet, men gick helt okej.
20220910_124817.jpg
 
På tal om gott ben, vet att jag frågat förut, men vad ger ni för riktigt gott ben som ändå räcker ett tag? Renhorn var ni några som tipsade om, det har jag inte testat än. Rauhs små flisor gillar hon men de tar ju slut så fort, de större flisorna vill hon inte ha 🤷‍♀️

Och en till fråga om ben från mig som total nybörjare, ger ni ben varje dag? Eller har hundarna ben som de har över tid? Vad gör ni med de benen som blir liggandes, kastar ni eller låter ni hunden ha kvar dem?

Kanske jättedumma frågor men jag älskar att jag kan ställa dumma frågor här på Buke för det är alltid så mycket vettiga svar! 🤩
Jag ger Ica:s frysta märgben, de säljs i påsar på runt två kilo och uträknat blir det omkring 15kr per ben. Det tar väl en timme ungefär för hunden att få ut det sista och tröttna. Jag ger ett nästan varje dag nu under sommarhalvåret, mera sällan på vintern.
 
På tal om gott ben, vet att jag frågat förut, men vad ger ni för riktigt gott ben som ändå räcker ett tag? Renhorn var ni några som tipsade om, det har jag inte testat än. Rauhs små flisor gillar hon men de tar ju slut så fort, de större flisorna vill hon inte ha 🤷‍♀️

Och en till fråga om ben från mig som total nybörjare, ger ni ben varje dag? Eller har hundarna ben som de har över tid? Vad gör ni med de benen som blir liggandes, kastar ni eller låter ni hunden ha kvar dem?

Kanske jättedumma frågor men jag älskar att jag kan ställa dumma frågor här på Buke för det är alltid så mycket vettiga svar! 🤩
Jag köper frysta revben och ger (ser helst att de äter det ute) eller så köper jag torkade älgknotor. De räcker ett bra tag, men är så klart godaste första tiden, så det är inte fel att plocka bort det nyaste om hon legat instängd och släpps ut. Dels håller det längre, sen är det roligare om hon bara får det ibland.
Jag köpte ett 50 pack med råhudsben från Essentials när jag ändå köpte annan hundmat. Jag försöker köpa oblekta och råhud från Europa.
Torkade lammöron eller senor är också populärt här.

Jag har ben framme hela tiden, slänger dem om de blir sunkiga eller börjar bli för små och kan sättas i halsen. Valpen tycker om att gräva ner dem i sina hålor så då får de nya, som försvinner och sen kommer hon in med ett gammalt (alla sätt är bra utom dem dåliga..).
 
Har ni inte varit ifrån varandra alls?
Jag hade börjat träna genom att dela av med kompostgaller så att hon klarar av att vara i andra rum än familjen. När hon är bekväm med det gå vidare.
Hon är trots allt "bara" 5 månader, men jag hade börjat pronto. :)
Jo, jag har planer på det, men har svårt att bestämma mig för i vilket rum han ska få husera ;). Jag vet, det är bara att ta tag i det… han har varit med husse när jag behövt jobba borta, och det går ju. Men helt ensam har han inte varit än. Det är kanske jag som har värsta separationsångesten istället…
 
Började på valpkurs idag och Valpis var typ helgalen… studsboll… helvild… mer I luften än på marken… väldigt nyttigt med andra ord. Han behöver massor miljöträning. Jag hade planer att åka mycket till olika ställen jag köpte honom, men pga svår åksjuka har vi stannat hemma mer. Nu kör vi åksjuketabletter, men man måste planera och ge ett par timmar innan. Jag tänkte prova en kortare åktur till helgen utan tablett för att se om det funkar utan, eller om jag ska köpa mer. Alltså, trots åksjuketablett var han klart mest aktiv av alla…
 
Löjligt glad över kissandet 😆
Han kissade ute även nu ikväll, trots att det var mörkt och blåsigt med mycket läskiga ljud och skuggor.
Han sprang och satte sig vid dörren ett par gånger men jag lyckades locka med honom. Så plötsligt började han nosa runt där han kissade tidigare idag och kissade på samma ställe. Massa beröm och sen gick vi in till hans stora glädje.
Så nöjd att jag lyckades vara mer envis än honom och förhoppningsvis fattar han ganska snabbt att kissa = in och sova sängen 😍
 
Löjligt glad över kissandet 😆
Han kissade ute även nu ikväll, trots att det var mörkt och blåsigt med mycket läskiga ljud och skuggor.
Han sprang och satte sig vid dörren ett par gånger men jag lyckades locka med honom. Så plötsligt började han nosa runt där han kissade tidigare idag och kissade på samma ställe. Massa beröm och sen gick vi in till hans stora glädje.
Så nöjd att jag lyckades vara mer envis än honom och förhoppningsvis fattar han ganska snabbt att kissa = in och sova sängen 😍
En sån duktig Harry! 🥰
 
Välkommen till Harrys kisstråd del fyra 😂
Sprang runt och busade ute på morgonen. Sprang till dörren två gånger och jag ropade tillbaka honom, först kissa Harry, sen gå in.
Efter andra gången började han nosa runt och så kissade han. Sen sprang han i full fart till dörren 😂
Har kissat, nu vi gå in!
 
Varför skulle hon inte göra det? Så länge hon rör sig rent och inte haltar så känns det väldigt onödigt :)

Jag gick till fysio med min friska, glada hund hund och han blev typ utdömd och det var så mycket fel på honom. :meh: Såklart skulle det krävas massor med (dyra) behandlingar för att få ordning på det. Blev såklart jätteledsen först och trodde på att fysion sa, men det stämde inte någonstans med hur hunden faktiskt var och det fysion sa. Nu är han snart 8 år gammal och har aldrig haft några problem. Kommer absolut inte gå utan anledning till fysio med djur igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 957
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 357
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 765
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp