Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du din i koppel inomhus? Kanske får testa det. Sånt här vill jag bara ska funka men förstår såklart att de behöver lite hjälp på traven 😅

Nu har barnen kompis här och hunden vet inte vad hon ska göra 😄 Så det där rummet får vi nog träna på tills hon kan slappna av bättre.
Jag har haft koppel på inomhus, men då främst när vi är på besök hos andra (hemma ligger de bara och sover). Brukar öht inte släppa dem lösa hemma hos andra förrän jag kollat så att det inte står ätbart framme som de kan stjäla :o (Det spelar ingen roll om jag pratar med bekantingar om det innan besök eller inte, folk underskattar generellt hur lätt salukis når saker och ting...) Sedan när de varvat ner och lagt sig, då får de vara lösa.

Sabbat ensamträningen.... Jag har ju misslyckats med ambitionen att ensamhetsträna valpis, men har i alla fall gjort lite små lama försök då och då, t.ex. lämna honom i mitt hemmakontor bakom kompostgaller när jag går på toa (samma våningsplan). Tänkte att idag ska jag ta tag i det lite mer och lämnade honom på kontoret och gick och duschade (på övervåningen). Maken var i vardagsrummet som ligger vägg i vägg med kontoret, men man ser inte in i det. Valpis var lugn och lite trött så jag trodde det skulle funka att lämna honom ensam en kort stund. Men ack vad jag bedrog mig... Jätteledsen valpis...:cry: Den inte så hundkunnige maken fick samtidigt för sig att traska förbi kontoret ett par gånger (skulle bara hämta något..) och det gjorde ju inte saken bättre. Dessutom lyckades valpis ta sig ut genom grinden. Ja, ja, inte kul med misslyckande, bara att börja om igen då... Förbannar mig själv som inte tagit tag i det tidigare :(
Kan du kanske göra tvärt om? Tex om du och maken är i köket och lagar mat, stäng dörren till köket, eller sätt ett kompostgaller i dörren eller liknande. Och se till att maken är ute på promenad eller något när du behöver gå på toa, och då stäng in dig på toa så att hunden inte kan följa med in där.

När jag ensamhetstränar mina så börjar jag ofta så, sedan kör jag ensamhetsträning där jag stänger in hunden i ett rum på kvällen. Eftersom mina sover i min säng så blir det enklast så. Vi lägger oss i sängen på kvällen, jag går sedan iväg på toa men stänger sovrumsdörren efter mig. Sedan utökas det till gå på toa + tandborstning osv :p Då är hunden redan inställd på att man ska ligga där i sängen och sova, så att fortsätta det blir inte så svårt. Sedan när det går bra, då börjar jag med att ta hundarna till sovrummet och stänga in dem där även andra tider på dygnet. De kopplar väldigt starkt ihop sovrummet med vila, så jag upplever att det inte är så svårt att ensamhetsträna då.
 
Kan du kanske göra tvärt om? Tex om du och maken är i köket och lagar mat, stäng dörren till köket, eller sätt ett kompostgaller i dörren eller liknande. Och se till att maken är ute på promenad eller något när du behöver gå på toa, och då stäng in dig på toa så att hunden inte kan följa med in där.
Jo, vi har en massa grindar i huset fortfarande eftersom vi har ett stort hus och en katt som inte alltid uppskattar att bli påhoppad och tuggar på av en busig valp. Så vi stänger ibland, men ska försöka göra det mer kontinuerligt och medvetet! jag kan lämna honom och gå och hämta nåt för det mesta, eller gå på toa ;) Brukar försöka göra saker lite långsamt så jag inte går tillbaks direkt. Så det ska väl lösa sig med tiden och med mer medvetenhet antar jag.
 
Har knappt varit ute på innergården under de två år vi bott här. Ruben var lite för gammal och ointresserad av lösspring och trams ute. Är fyra hus med garagelängor emellan, två ingångar för gående så ingen större risk att Harry drar någonstans, speciellt inte nu när han är en fegis.
Alla lägenheter på bottenplan har uteplatser och små gräsmattor, några har även mindre hundar som ibland är ute. Lekplats mitt på gården, folk går till och från tvättstugan och återvinningen, några katter som flanerar runt. Dvs ibland är det en hel del att titta på 😁
Perfekt för liten valp 😁
Han älskar att springa lös, kuta upp och ner för backen, springa in i lusthuset, springa i en stor cirkel osv, så himla glad 😍
Igår tog vi en promenad till biblioteket via tågstationen, tittade på tåg och folk, så duktig. Tänkte ta tåget in till storstan om någon vecka och gå en liten sväng där 😊
 
Idag var jag o träffade valparna 🥰 så nu är en tingad ♥️ Hämtar 12-13de Oktober!
Ska bli så himla roligt 😍
Trevlig tik och fint att se hur trygga valparna är redan och jämna i storlek. De var en liten knubbis som jag fastnade mer för och han är nu bokad. Knut ska han heta 😁
FA6AF0B7-4E17-4F8D-858B-041BF9FB5EE2.jpeg
 
Var på samma hundträff som förra veckan, fortfarande obehagligt med hundar som gick bakom, men mycket bättre!
Lättare när jag vet upplägget och så hinner man justera vad som inte funkade sist.
Förra gången var det ett par stora hundar som gjorde utfall mot varandra vilket såklart påverkar stämningen.
Gjorde en sökövning på slutet och hon var såklart en pärla. :love:

Saker jag gjorde som underlätta, gav henne små pauser när det passade, vi håller på 1,5 h så tror det var bra att vi tog nån minut och snusa gräs och fysiskt lämnade de andra hundarna och gick iväg några meter. Jag kämpade för att få henne i rörelse och leka, hon blir ju gärna låg och låst, så får hon röra sig med större avstånd så bryter vi cykeln.

Sen blev det att ligga och spana på en uteservering medan jag och pappa delade på en pizza.
 
Så glad att min lilla fegisvalp har tuffat till sig så mycket under den korta tid han bott här.
Tar för sig, gör saker på egen tass och är inte alls lika besatt av att vara klistrad vid mig.
Sen är han skitjobbig och ska bita på allt han inte ska bita på, jaga katter, envis som synden och alldeles underbar 😍
 
Igår kväll var jag inte lika glad över att han har blivit självständig 😑
Ville absolut inte absolut inte sova, hoppade runt och vet i kuddar och täcke, ner på golvet för att jaga katt, upp i sängen, ner på golvet 🤯
Till slut blev han äntligen trött 😅

Idag har han däremot varit jätteduktig!
Varit med i stallet och hämtat häst som skulle besiktas, åkt bil, varit med på kliniken bland massa folk, hästar, liv och rörelse. Suttit i sin väska och varit nyfiken och glad ❤️
 
Har samma erfarenhet. Gick till fysio som jobbade som fast anställd och inte var beroende av att få in en massa kunder, och då var hunden helt plötsligt frisk. Upplever dessutom att få fysioterapeuter är vana vid hårt arbetande/aktiva hundar och vet inte hur de ska hantera den nivån av muskelmassa/tonus.

Inte ens den som jobbar till stor del med skyddshundar förstod hur hårt mina hundar går, och trodde på fullt allvar att de skulle bli trötta av 3× 3 minuter simning... 😂


Det finns gott om kvacksalvare där ute...

Just det här med hög tonus och hundar som går hårt upplever jag också att det finns dålig kunskap om.
Min fysio är toppen, men det har tagit henne ett tag att inse att hög tonus inte per automatik innebär ett problem.
 
Så kul med utvecklingen hos valpar.
När Harry var med till stallet första gången var han rädd och ville inte alls bara där. Nu, bara ett par gånger senare traskar han runt med svansen i vädret, obrydd om hästar och annat.
Idag har vi varit på en annan klinik, en timmes bilresa bort.
Han fick följa med in och sitta i sin väska och titta, så spännande 😁
Han är duktig som är helt tyst och stilla ❤️
Helt slut när vi åkte hem 😴

IMG_20220921_144752.jpg
 
Lova är sympatisjuk med matte idag. ❤️🤧😷
IMG_20220921_134942878.jpg


Igår var hon inte lika duktig på det. Det är tur att vi har en inhängnad trädgård! Det har blivit en del godissök, apportera leksaker och annan träning som inte kräver så mycket energi av matte. 😅 Igår dog hennes ena bädd och jag fick plocka skumgummibitar i hela huset... 🥴 Tur att husse snart kommer hem och går en längre promenad med henne!
 
Vi går promenader flera gånger om dagen 😊
Han tycker det är jättekul att gå ut men kissar det gör han inte. Han pinnar bara på med svansen i en glad båge, tittar på folk och hundar, nosat i kanter, jagar löv osv.
Tar ut honom på gräsmattan emellan promenaderna efter sömn, mat och lek, men det verkar totalt menlöst, det enda som händer är att han blir upprörd när han inte får gå in.
Idag har vi lekt med leksak på innergården, det var också jättekul, men sen vill han gå in.
Tar upp och går ut med honom om jag ser att han hukar sig för att kissa på mattan och bär ut honom, då kniper han igen och håller sig.
Min första flat var sån.

TILLS vi rastade honom i en del av trädgården där gräset inte var klippt. Det var så långt att det strök honom under magen.
DÅ kissade han i stort sett omedelbart.

De är underliga djur de där valparna :D:D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 607
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 734
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 687
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
654
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp