Status
Stängd för vidare inlägg.
Lhasan är dessutom friskare, den har längre nos medan Shih-tzu räknas till trubbnosarna och därmed har följdproblem så som ögonproblem, tandproblem och såklart andningen. Inte fullt lika illa som Mops eller Fralla, men när det finns bättre alternativ som Lhasan, som dessutom är väldigt lik både utseendemässigt och mentalt, så blir valet enkelt för mig.

Varför räknas inte Lhasa till trubbnosarna?
Helt ordinär näsa på shih-tzu:

640px-Shih-tzu-Fibi.jpg
 
Har för mig att shih tzu avlades fram ur pekignese, som är en mycket extremt brakycefal ras.

Nej, däremot förekom korsningsavel med pekingese i Kina och Storbritannien. Shih-Tzu kommer ursprungligen från Tibet tillsammans med tre andra hundraser, bland annat Lhasa.

Shih-tzuns näsa ska teoretiskt sett stå ut ca 3 cm, lhasans max 4 cm, så skillnaden är (ska inte) vara jättestor.
 
Nej, däremot förekom korsningsavel med pekingese i Kina och Storbritannien. Shih-Tzu kommer ursprungligen från Tibet tillsammans med tre andra hundraser, bland annat Lhasa.

Shih-tzuns näsa ska teoretiskt sett stå ut ca 3 cm, lhasans max 4 cm, så skillnaden är (ska inte) vara jättestor.
Jag upplever tyvärr både i verkligheten och när man googlar bilder att shih-tzuns nos är betydligt mer intryck än lhasans. Syns tydligt i profil, exempelvis på SKKs rassida. Där ser man tydligt att ögon- och noshöjd samt vinkling på shih tzun är betydligt mer brakycefal.
Tyvärr är det ju inte den enda rasen i rasgrupp 9 som får allt mer intryckt nos. Cavalieren och King Charles går samma tråkiga öde till mötes.
 
Jag upplever tyvärr både i verkligheten och när man googlar bilder att shih-tzuns nos är betydligt mer intryck än lhasans. Syns tydligt i profil, exempelvis på SKKs rassida. Där ser man tydligt att ögon- och noshöjd samt vinkling på shih tzun är betydligt mer brakycefal.
Tyvärr är det ju inte den enda rasen i rasgrupp 9 som får allt mer intryckt nos. Cavalieren och King Charles går samma tråkiga öde till mötes.

Nej, tyvärr är ju teori och verklighet två olika saker ibland. Vi upplevde inte så intryckta näsor när vi hade kennel. Tandproblem har förekommit dock, som hos många andra småhundsraser
 
Snabb valpfråga..

Om en kennel inte verkar vara reggad på skk och inte finns med under uppfödare hos rasklubben, men säljer valpar med stamtavla och fina recensioner på tidigare kullar... Hur ska man tänka? ( mkt bilder på föräldrar och tidigare kullar), mkt aktiv på Instagram och facebook.
 
Snabb valpfråga..

Om en kennel inte verkar vara reggad på skk och inte finns med under uppfödare hos rasklubben, men säljer valpar med stamtavla och fina recensioner på tidigare kullar... Hur ska man tänka? ( mkt bilder på föräldrar och tidigare kullar), mkt aktiv på Instagram och facebook.

Utan medlemskap i SKK så kan de ju inte säljas med stamtavla. Har du prövat slå deras hundar i Hunddata? Är det deras första kull?

För att stå som uppfödare hos rasklubben behöver man vara medlem där, och inte all uppfödare är det så det i sig är inte så konstigt.
 
Nej, tyvärr är ju teori och verklighet två olika saker ibland. Vi upplevde inte så intryckta näsor när vi hade kennel. Tandproblem har förekommit dock, som hos många andra småhundsraser
Nu vet jag inte hur länge sedan det är ni hade kennel. Men det har säkert hänt mycket med aveln senaste 20-30 åren, åt det sämre. Många raser som går mer och mer åt det trubbnosiga tyvärr :(
 
Snabb valpfråga..

Om en kennel inte verkar vara reggad på skk och inte finns med under uppfödare hos rasklubben, men säljer valpar med stamtavla och fina recensioner på tidigare kullar... Hur ska man tänka? ( mkt bilder på föräldrar och tidigare kullar), mkt aktiv på Instagram och facebook.
Vad menar du med "inte verkar vara reggad på skk"?
 
Utan medlemskap i SKK så kan de ju inte säljas med stamtavla. Har du prövat slå deras hundar i Hunddata? Är det deras första kull?

För att stå som uppfödare hos rasklubben behöver man vara medlem där, och inte all uppfödare är det så det i sig är inte så konstigt.
Hittar inte ngn hund med kennelnamnet i hunddata nej... Det jag misstänker är att dd inte kan skk regga då jag sett att några av deras hundar har ovanlig färg, dock vet jag ej om det är godkända färger då rasen är ny för mig.

Ja det är det med stamtavla som förvirrar då de ej verkar vara skk reggade...
 
Nu vet jag inte hur länge sedan det är ni hade kennel. Men det har säkert hänt mycket med aveln senaste 20-30 åren, åt det sämre. Många raser som går mer och mer åt det trubbnosiga tyvärr :(

Länge sen senaste shih-tzukullen föddes, men vi har lite bekanta kvar i rasen. Vet dock inte om de har aktiv uppfödning i dagsläget. Vore otroligt tråkigt om de får samma omfattande problem som vissa andra trubbnosar med tanke på vilken trevlig och rolig ras det är i övrigt!
 
Vad är det för ras? Låter minst sagt lurigt.
Fransk bulldog. Svärmor som hittat kenneln och är helt lyrisk, men jag sa att jag skulle luska lite mer...
Förstår att hon gillar dom, de har jättefina hundar vad gäller exteriören, jobbat mkt med att få fram fina nosar vilket jag tycker de har. Och som sagt mkt fina lovord på sociala medier...
 
Hittar inte ngn hund med kennelnamnet i hunddata nej... Det jag misstänker är att dd inte kan skk regga då jag sett att några av deras hundar har ovanlig färg, dock vet jag ej om det är godkända färger då rasen är ny för mig.

Ja det är det med stamtavla som förvirrar då de ej verkar vara skk reggade...
Man får avla på ej standardenliga färger inom SKK, så det ska inte vara en anledning till att inte regga hundarna. Det är inte så att kennelnamnet har appostrof? Då kan det vara krångligt att söka i hunddata. Har du testat att söka med * istället isåfall?

Finns inte föräldrarna till valparna i hunddata så kommer inte valparna heller reggas. Är du säker på att det är en SKK-stamtavla och inget hemmasnickrat dokument?
 
Fransk bulldog. Svärmor som hittat kenneln och är helt lyrisk, men jag sa att jag skulle luska lite mer...
Förstår att hon gillar dom, de har jättefina hundar vad gäller exteriören, jobbat mkt med att få fram fina nosar vilket jag tycker de har. Och som sagt mkt fina lovord på sociala medier...
Lovord på sociala medier betyder noll och intet, om man inte har god koll på vem personen bakom berömmet är och vad denne har för erfarenhet.
 
Fransk bulldog. Svärmor som hittat kenneln och är helt lyrisk, men jag sa att jag skulle luska lite mer...
Förstår att hon gillar dom, de har jättefina hundar vad gäller exteriören, jobbat mkt med att få fram fina nosar vilket jag tycker de har. Och som sagt mkt fina lovord på sociala medier...

Ah, ok. Är det blå eller merle-färgade hade jag sprungit åt andra hållet. Om inte så kan det finnas andra förklaringar.

Om du vill så kan du PM:a kennelnamnet!
 
Man får avla på ej standardenliga färger inom SKK, så det ska inte vara en anledning till att inte regga hundarna. Det är inte så att kennelnamnet har appostrof? Då kan det vara krångligt att söka i hunddata. Har du testat att söka med * istället isåfall?

Men TACK för det tipset! Jag har svurit som tusan över söket i den där eländiga databasen..!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 147
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp