Valp 2023 -den andra

Rhiannon käkade en påse (1 kg) Mush Hellä nöt i övergången mellan sitt svenska och förmodade finska foder. Den varianten av Mush är benfri och ett helfoder. Praktiskt fryst i ganska små bullar som borde funka att dosera. Kilopriset är naturligtvis högt (109 SEK i Sverige) men han äter väl å andra sidan inte så mycket så det är kanske överkomligt ändå?
Låter bra. :up:
Ska försöka hitta nån inom åkavstånd som säljer det.
Där jag köper mitt Mush har inte den sorten
 
Alltså usch vilken morgonpromenad. Vi har ju varit på träningar bland andra hundar och det har inte varit några problem, han har varit nyfiken på dom andra men inte mer än så. Arbetat lös på apporteringsträningarna bland andra hundar utan problem. Men hemma möter vi så gott som aldrig några andra hundar, knappt att jag har gjort det nån gång med honom.
Men nu mötte vi en stor brötig Laika hane. Och Toke slog slint totalt och jag blev bara helt chockad och kunde inte alls finna mig i hur jag skulle hantera situationen. Han lät som en stor grizzly som går till attack ungefär och kastade sig i kopplet på bakbenen 😖 hade fullt upp att bara hålla honom och komma framåt på den smala grusvägen. När vi kommit förbi så fick han nått överslag och hoppa på mig och bet mig i armarna, det är dock lätt att bryta. Inte nog med det så strax efter mötet så gick hans hake på kopplet sönder och tack och lov att det höll vid mötet(men det var antagligen då det gick sönder, men hängde väl ihop lite).
I alla år med hundar så har jag aldrig haft problem med hundmöten med någon hund(trots att vi blivit attackerade två gånger) men nu är jag rädd att jag ska få min första med det problemet 😫

På torsdag börjar vi rallykurs, får se hur det går då. Men antar att det blev värre nu när det var på "hans" väg där vi aldrig möter någon och mötet kom väldigt plötsligt i en kurva. Plus då att han är väldigt hormonig just nu... Vet inte hur jag ska gå vidare med det för att det inte ska utvecklas och fortsätta 😔
 
Alltså usch vilken morgonpromenad. Vi har ju varit på träningar bland andra hundar och det har inte varit några problem, han har varit nyfiken på dom andra men inte mer än så. Arbetat lös på apporteringsträningarna bland andra hundar utan problem. Men hemma möter vi så gott som aldrig några andra hundar, knappt att jag har gjort det nån gång med honom.
Men nu mötte vi en stor brötig Laika hane. Och Toke slog slint totalt och jag blev bara helt chockad och kunde inte alls finna mig i hur jag skulle hantera situationen. Han lät som en stor grizzly som går till attack ungefär och kastade sig i kopplet på bakbenen 😖 hade fullt upp att bara hålla honom och komma framåt på den smala grusvägen. När vi kommit förbi så fick han nått överslag och hoppa på mig och bet mig i armarna, det är dock lätt att bryta. Inte nog med det så strax efter mötet så gick hans hake på kopplet sönder och tack och lov att det höll vid mötet(men det var antagligen då det gick sönder, men hängde väl ihop lite).
I alla år med hundar så har jag aldrig haft problem med hundmöten med någon hund(trots att vi blivit attackerade två gånger) men nu är jag rädd att jag ska få min första med det problemet 😫

På torsdag börjar vi rallykurs, får se hur det går då. Men antar att det blev värre nu när det var på "hans" väg där vi aldrig möter någon och mötet kom väldigt plötsligt i en kurva. Plus då att han är väldigt hormonig just nu... Vet inte hur jag ska gå vidare med det för att det inte ska utvecklas och fortsätta 😔
Usch vilken jobbig situation 🙁. Det är lite som jag upplevt i betydligt mindre skala att vissa hundar verkar trigga på ett extremt sätt. Men väldigt jobbigt att han gick på dig sen..
 
Usch vilken jobbig situation 🙁. Det är lite som jag upplevt i betydligt mindre skala att vissa hundar verkar trigga på ett extremt sätt. Men väldigt jobbigt att han gick på dig sen..
Det är det minsta problemet, det är lätt att bryta. Han gör samma sak när han blir för taggad i träningen eller så, det är ju lekbett(men kan göra ont ändå). Värre om han fortsätter gå igång så på andra hundar 😬
 
Alltså usch vilken morgonpromenad. Vi har ju varit på träningar bland andra hundar och det har inte varit några problem, han har varit nyfiken på dom andra men inte mer än så. Arbetat lös på apporteringsträningarna bland andra hundar utan problem. Men hemma möter vi så gott som aldrig några andra hundar, knappt att jag har gjort det nån gång med honom.
Men nu mötte vi en stor brötig Laika hane. Och Toke slog slint totalt och jag blev bara helt chockad och kunde inte alls finna mig i hur jag skulle hantera situationen. Han lät som en stor grizzly som går till attack ungefär och kastade sig i kopplet på bakbenen 😖 hade fullt upp att bara hålla honom och komma framåt på den smala grusvägen. När vi kommit förbi så fick han nått överslag och hoppa på mig och bet mig i armarna, det är dock lätt att bryta. Inte nog med det så strax efter mötet så gick hans hake på kopplet sönder och tack och lov att det höll vid mötet(men det var antagligen då det gick sönder, men hängde väl ihop lite).
I alla år med hundar så har jag aldrig haft problem med hundmöten med någon hund(trots att vi blivit attackerade två gånger) men nu är jag rädd att jag ska få min första med det problemet 😫

På torsdag börjar vi rallykurs, får se hur det går då. Men antar att det blev värre nu när det var på "hans" väg där vi aldrig möter någon och mötet kom väldigt plötsligt i en kurva. Plus då att han är väldigt hormonig just nu... Vet inte hur jag ska gå vidare med det för att det inte ska utvecklas och fortsätta 😔
Jag tänker att en gång är ingen gång. Bog har också flippat ut och skällt och haft ragg på andra hundar (när sambon varit ute med honom) och det har inte fastnat. Jag har bara sett till att jag har något riktigt gott (typ mjukost) och mosat fram massor vid nästa hundmöte och öva på att jobba vid hundmöten.

Tror att kursen kommer gå jättebra!

Vilken hund som helst kan bli upprörd och flippa om man stöter på en jobbig hund. Speciellt om han inte är van!
 
Vi har tränat och tränat inkallning med båda hundarna. Och det går så bra! Jag är sjukt nöjd att jag kan ha dom lösa och kan kalla in dom. Dom har stort viltintresse men vi kan bryta. Jag vet att saker kan hända och vi kommer att få backa i träningen men just nu är vi på topp😊. Har konsekvent använt visselpipa med valpen ( 7 månader nu) och det är så mycket bättre än att bara ropa det blir tydligare för hundarna, jag slipper stå och hojta och det låter likadant varje gång innan var det namnet, hit,hundarna kom, mm från inkonsekvent matte.
Ska bli spännande att se när unghunden blir runt året hur det kommer att funka. Men nu har vi en bra grund iaf.
 
Jag tänker att en gång är ingen gång. Bog har också flippat ut och skällt och haft ragg på andra hundar (när sambon varit ute med honom) och det har inte fastnat. Jag har bara sett till att jag har något riktigt gott (typ mjukost) och mosat fram massor vid nästa hundmöte och öva på att jobba vid hundmöten.

Tror att kursen kommer gå jättebra!

Vilken hund som helst kan bli upprörd och flippa om man stöter på en jobbig hund. Speciellt om han inte är van!
Hoppas du har rätt 🙂 blev så paff när min snälla lilla hund mopsade upp sig så 😅
 
Här har vi fått testa inkallningen i skarpt läge på promenaden idag -första gången kom det en bil krypkörande på skogsvägen precis vid en krök så vi hann komma väldigt nära den men Minten kom som ett skott när jag ropade!
Andra gången står det ett rådjur mitt på vägen 20m framför näsan på honom bakom ett backkrön -även här vände han på direkten när jag kalla!
Har egentligen inte tvivlat på honom men nu vet jag att det sitter!
 
Mina är ju riktigt muppiga vid hundmöten men alla fungerar jättebra på träning/kurs! Även att ha lösa.
 
En bild från förra veckans utställning
Han blev 3a med HP. Grabben kunde visst stå fritt och snyggt 😊

Idag börjar vi apporteringskurs, ska bli spännande, är nytt för mig.


20240407_070640.jpg
 
Från valp till nästan vuxen här :heart Igår så satt Bomullstussen faktisk kvar på "sitt-stanna" medans jag lunchfodrade. Pep olyckligt, men satt kvar! Rusade varken till mig eller försökte rusa in till hästarna!
 
Diva är nu 6 månader och vi träffar fåren ca 1 gång i veckan och det är då ingen hårdträning, utan hon får gå in till fåren i lina och så ser vi hur hennes fokus, intresse är och sen när hon gjort bra beslut med hjölp utav instruktören så avslutar det. Hon är max 3-4 minuter med fåren och sen är det nog eftersom hon fortfarande är så ung. Men det vi kan se hittills ser väldigt trevligt ut :).
Får även se hennes syskon och de ser alla väldigt trevliga ut. Ser verkligen fram emot vår utveckling och framtid :D.
 

Bifogade filer

  • 432175903_1375286413871628_3909009616400249151_n.jpg
    432175903_1375286413871628_3909009616400249151_n.jpg
    701,6 KB · Visningar: 34
Idag har grabben blivit röntgad. Höfter och armbågar

borde enligt vet vara A+A och 0+0.
Något groggy efter sederingen.
Visa bifogad fil 143054
Vad skönt att det ser bra ut!


Jag tror Bog kommer få CB på sina höfter men han är så lätt i kroppen och BC är ingen tung ras så tänker att det löser sig ändå. Kommer dock vänta lite då uppfödaren vill att man väntar till efter sommaren.
 
Första gången på rallykursen idag och det var en löptik med... På en liten gräsplan 😒 Toke som redan har hormoner som sprutar ur öronen var inte så lätt att hålla fokuserad 😅 utmaning fick vi men tror inte vi fick ut så mycket av själva rallyträningen 🙄 instruktören är väldigt tävlingsinriktad och det är ju bra eftersom jag har planer på tävling, måste bara vänja mig vid det lite tror jag 🙈
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 968
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 721
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 824
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp