Valp 2023 -den andra

1-årsFrö 🥳

Lumii_20240403_160635647.jpg
 
Mitt yrväder ska på ringträning imorgon, ska bli intressant 😅. På fredag ska han in på operation men ena tanden har lossnat av sig själv. Hade hoppats att den andra också trillat ut men intet.Visa bifogad fil 142516

Vi ska också på ringträning imorrn - tänkte anmäla till lokala BK’s utställning i slutet på maj så känns bra att Mint fått prova på att springa i ring med andra nån gång innan 😄
Han är ganska obrydd om andra hundar i jobbmode men det är ju inte säkert att anser att det är jobb när vi springer, ska bli intressant!
 
Det gick ganska bra på ringträningen! Han är duktig på att ställa upp och smidig på bordet. Att gå och hålla fokus är verkligen det svåraste. Fick några sekvenser ibland där han faktiskt släppte in mig och gick bra. Det var väldigt roligt med träning och det bästa var att han blev tyst och för det mesta helt stilla under väntetiden på ring. Vi gjorde även en övning där alla stod på ring och så gick ett ekipage slalom mellan. Med alla hundar stod Sixten stilla och var tyst utom med en shetland sheepdog. Han blev så arg och triggad av just den hunden. Ingen aning äom varför, den andra shettisen brydde han sig inte alls om.

Använde mjukost som godis idag och det var himla smidigt. Det verkar dock inte tillåtet i ringen så vet inte vad jag ska ha där som.har lika högt värde.

Tog en liten bild i spegeln, hade både utställningskoppel och sele på idag eftersom jag ville kunna ta tag i honom utan att bara dra I halsbandet.
20240404_175453.jpg
 
För vår del blev det ingen ringträning, vi fick gräva dike för avrinning av vatten på MHbanan istället 😞
MH på lördag (inte för Mint utan jag arrangerar), mer snö kommer smälta närmaste dagarna och det ska komma 10mm regn och dumpen står redan i vatten till knäna typ..
Sms:ade uppfödaren som vi ska ha beskrivningen för och rekommenderade stövlar…
 
För vår del blev det ingen ringträning, vi fick gräva dike för avrinning av vatten på MHbanan istället 😞
MH på lördag (inte för Mint utan jag arrangerar), mer snö kommer smälta närmaste dagarna och det ska komma 10mm regn och dumpen står redan i vatten till knäna typ..
Sms:ade uppfödaren som vi ska ha beskrivningen för och rekommenderade stövlar…
Vad tråkigt! Ännu tråkigare att behöva gräva🙈. Våren är verkligen oerhört dryg i år! Får upp så många minnen när det varit helt barmark vid denna tiden. I år har det varit minus senaste dagarna, -12 imorse och imorgon ska det snöa hela dagen. Kul.
 
Sixten är på kliniken för op av tänder idag. Det var betydligt värre än bara de jag såg. Åtta tänder ska ut och om tre månader ska det göras ny koll för att se så det inte är cystor i käken. Usch alltså, tänker att han måste ha ont stackars lilla hund😪
 
Bog har vilat den här veckan, han har "hoppsat" någon gång varje dag i skritt/långsamt tempo, så vi åkte och kollade upp honom igår. Han har ont i en tå, så han ska ha linda eller sko på sig, men får fortsätta att jobba och springa så länge han inte spretar med tårna.

Vi har dock lite av ett hanteringsproblem, han har varit lika dan hela sitt liv, men han reagerar på att man klämmer och håller fast i honom, lite svårt att veta vart en sådan hund har ont, om den reagerar på allt när man drar och klämmer i lederna hos veterinären. Ortopeden blev såklart orolig att det skulle vara något i både bogar, höfter och alla tassar när han betedde sig som att hon höll på att klämma sönder honom, men just tassen reagerade han med att pipa och inte "bara" att försöka krångla sig bort. Men nu är höfter, bogar och tassen som han pep över röntgade utan anmärkning av vet och nu väntar jag på svar från radiologerna. Troligtvis är det inget, håller tummarna för det i alla fall.

Vet inte riktigt hur man ska träna den här typen av hantering, någon som har tips? Han tycker verkligen att det blir dålig stämning och att det är misär när man drar och klämmer. Men vi kan inte hålla på och röntga allt varje gång han får någon random skada på en tass eller dylikt. 😩
 
Vilken tur att du åkte in med honom!
Ja och jag har lärt mig nånting av det. Var inne hos distriktarna för att kolla tänderna i slutet av februari för att jag var lite orolig över att han "smaskade" med tungan. Men allt såg fint ut. I efterhand skulle jag åkt till klinik med ordentlig röntgen redan då för att kolla tänderna. Kommer inte göra samma med nästa hund..
 
Nu ringde veterinären och de kunde ta bort sju tänder. Det hade inte gjort någon skillnad om han röntgats i februari utan detta var ändå tidigast möjligast att ta ut tänderna. Förhoppningsvis kommer resterande mjölktänder släppa själv nu när det finns ordentligt utrymme. Återbesök med röntgen om 2-3 månader.

Hoppas nu att han inte blivit helt tokigt skev i tänderna så det påverkar utställningskarrären. Samtidigt är naturligtvis det viktigaste att han är smärtfri🩷.
 
Bog har vilat den här veckan, han har "hoppsat" någon gång varje dag i skritt/långsamt tempo, så vi åkte och kollade upp honom igår. Han har ont i en tå, så han ska ha linda eller sko på sig, men får fortsätta att jobba och springa så länge han inte spretar med tårna.

Vi har dock lite av ett hanteringsproblem, han har varit lika dan hela sitt liv, men han reagerar på att man klämmer och håller fast i honom, lite svårt att veta vart en sådan hund har ont, om den reagerar på allt när man drar och klämmer i lederna hos veterinären. Ortopeden blev såklart orolig att det skulle vara något i både bogar, höfter och alla tassar när han betedde sig som att hon höll på att klämma sönder honom, men just tassen reagerade han med att pipa och inte "bara" att försöka krångla sig bort. Men nu är höfter, bogar och tassen som han pep över röntgade utan anmärkning av vet och nu väntar jag på svar från radiologerna. Troligtvis är det inget, håller tummarna för det i alla fall.

Vet inte riktigt hur man ska träna den här typen av hantering, någon som har tips? Han tycker verkligen att det blir dålig stämning och att det är misär när man drar och klämmer. Men vi kan inte hålla på och röntga allt varje gång han får någon random skada på en tass eller dylikt. 😩
Ryggsäcken. Håll, vänta ut och släpp när han slappnar av. Rinse and repeat.
 
Ryggsäcken. Håll, vänta ut och släpp när han slappnar av. Rinse and repeat.
Den delen går bra, han ligger gärna och gosar i famnen och blir gärna buren. Det är just när man börjar klämma och dra i honom som han säger ifrån att han inte vill vara med. Men du kanske tänker ryggsäcken samtidigt som man klämmer och har sig med benen? :)
 
Den delen går bra, han ligger gärna och gosar i famnen och blir gärna buren. Det är just när man börjar klämma och dra i honom som han säger ifrån att han inte vill vara med. Men du kanske tänker ryggsäcken samtidigt som man klämmer och har sig med benen? :)
Ja, alltså ta samma övning vidare till att kunna sitta fasthållen avspänt, sitta avspänt i famnen när du håller/drar i benen osv
 
Sixten tappade den ena mjölktanden som jag bokat borttagning av häromdagen. Hoppas att den andra också ryker innan nästa fredag så vi slipper op!

Promenadmässigt går det bättre och bättre även om han bitvis är väldigt skällig på andra hundar. Människor går det betydligt bättre med.

Visa bifogad fil 142116
Jag kampade med min och då lossnade de redan tidigare lite lösa tänderna.
 
Nu ringde veterinären och de kunde ta bort sju tänder. Det hade inte gjort någon skillnad om han röntgats i februari utan detta var ändå tidigast möjligast att ta ut tänderna. Förhoppningsvis kommer resterande mjölktänder släppa själv nu när det finns ordentligt utrymme. Återbesök med röntgen om 2-3 månader.

Hoppas nu att han inte blivit helt tokigt skev i tänderna så det påverkar utställningskarrären. Samtidigt är naturligtvis det viktigaste att han är smärtfri🩷.
Hur gammal är han nu?

Hoppas läkningen går bra ❤️
 
Måste verkligen fasa över på annat foder. Det han äter gör att han bajsar 5-6 ggr pr dygn. Går sista rundan vi 21 ungefär och då bajsar han rejält. Men fem timmar senare ungefär så vill han ut. Och det är bråttom.
Funderar på en Mush med mindre ben än den blå som han ätit och får hård mage av.

Det är krångligt med foder till en hund som väger 2,2 kg. Det blir lätt foder över om det inte funkar. Små bitar, små förpackningar krävs.
(Torrisarna han äter nu ska han ha ca 1-1½ dl av).
 
Måste verkligen fasa över på annat foder. Det han äter gör att han bajsar 5-6 ggr pr dygn. Går sista rundan vi 21 ungefär och då bajsar han rejält. Men fem timmar senare ungefär så vill han ut. Och det är bråttom.
Funderar på en Mush med mindre ben än den blå som han ätit och får hård mage av.

Det är krångligt med foder till en hund som väger 2,2 kg. Det blir lätt foder över om det inte funkar. Små bitar, små förpackningar krävs.
(Torrisarna han äter nu ska han ha ca 1-1½ dl av).
Nej de måste man inte. När jag gett färskfoder har jag blandat hej vilt mellan alla möjliga olika sorter och märken.
 
Måste verkligen fasa över på annat foder. Det han äter gör att han bajsar 5-6 ggr pr dygn. Går sista rundan vi 21 ungefär och då bajsar han rejält. Men fem timmar senare ungefär så vill han ut. Och det är bråttom.
Funderar på en Mush med mindre ben än den blå som han ätit och får hård mage av.

Det är krångligt med foder till en hund som väger 2,2 kg. Det blir lätt foder över om det inte funkar. Små bitar, små förpackningar krävs.
(Torrisarna han äter nu ska han ha ca 1-1½ dl av).
Rhiannon käkade en påse (1 kg) Mush Hellä nöt i övergången mellan sitt svenska och förmodade finska foder. Den varianten av Mush är benfri och ett helfoder. Praktiskt fryst i ganska små bullar som borde funka att dosera. Kilopriset är naturligtvis högt (109 SEK i Sverige) men han äter väl å andra sidan inte så mycket så det är kanske överkomligt ändå?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 968
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 724
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 825
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp