Valp 2023 -den andra

Har varit iväg på utställningsträning med Yoshi. Vi ska ställa ut på rasklubbens open show. Väldigt nöjd med hur han ställer sig fritt. Behöver inte hålla på att flytta ben och hålla upp svans. Köpte ny effileringssax och har trimmat honom nu. Min gamlaman trimmar jag med maskin annars

Även köpte shampoo och på torsdag ska han badas. Utställningen är på annan dag påsk.


Sen har vi äntligen tagit tag i och anmält oss till apporteringskurs. Där det jobbas belöningsbasserat och med klicker. Och det gillar jag . Så i mitten av april drar vi igång det. Ska bli så roligt 😊

Screenshot_20240325_194008_Gallery.jpg
 
Vi kämpar på med att ta det lugnt. 2,5 vecka kvar… 😅 Hon följer med på långpromenader sittandes i cykelvagn. Som tur är gillar hon att sitta där och spana.

IMG_5124.jpeg


En fråga som säkert dyker upp i alla valptrådar… Det här med att sluta med valpfoder? Min tjej är 6.5 månader på ett ungefär. Hon borde redan mer eller mindre ha vuxit klart. Är det för tidigt att byta? Har kanske ett par veckors valpfoder kvar, tänkte att man kanske kan förenkla livet och ge samma som andra hunden när det är slut?
 
Vi kämpar på med att ta det lugnt. 2,5 vecka kvar… 😅 Hon följer med på långpromenader sittandes i cykelvagn. Som tur är gillar hon att sitta där och spana.

En fråga som säkert dyker upp i alla valptrådar… Det här med att sluta med valpfoder? Min tjej är 6.5 månader på ett ungefär. Hon borde redan mer eller mindre ha vuxit klart. Är det för tidigt att byta? Har kanske ett par veckors valpfoder kvar, tänkte att man kanske kan förenkla livet och ge samma som andra hunden när det är slut?
Jag gick över till vuxenfoder vid 6 månaders ålder
 
@Iamia Veterinären vi har varit hos rekommenderade minst 9 månader och större raser längre innan byte till vuxenfoder. Sixten har nog vuxit klart på höjden men nu när det är hormonstorm så började han tunna av lite så har fått öka maten lite. För honom innebär det 30 gram torrisar och två mushbollar/dag😁. Sen fylls det ut med lite godis också.
 
Vi kämpar på med att ta det lugnt. 2,5 vecka kvar… 😅 Hon följer med på långpromenader sittandes i cykelvagn. Som tur är gillar hon att sitta där och spana.

Visa bifogad fil 141977

En fråga som säkert dyker upp i alla valptrådar… Det här med att sluta med valpfoder? Min tjej är 6.5 månader på ett ungefär. Hon borde redan mer eller mindre ha vuxit klart. Är det för tidigt att byta? Har kanske ett par veckors valpfoder kvar, tänkte att man kanske kan förenkla livet och ge samma som andra hunden när det är slut?
Bog har vuxit mycket(!) sedan 6-7 månader, kommer byta nu när han fyller ett år. :) (Min vuxna har dock fått valpfoder för att förenkla livet. :laugh:)
 
Vi kämpar på med att ta det lugnt. 2,5 vecka kvar… 😅 Hon följer med på långpromenader sittandes i cykelvagn. Som tur är gillar hon att sitta där och spana.

Visa bifogad fil 141977

En fråga som säkert dyker upp i alla valptrådar… Det här med att sluta med valpfoder? Min tjej är 6.5 månader på ett ungefär. Hon borde redan mer eller mindre ha vuxit klart. Är det för tidigt att byta? Har kanske ett par veckors valpfoder kvar, tänkte att man kanske kan förenkla livet och ge samma som andra hunden när det är slut?
Hon har absolut inte växt klart. Om du jämför en vuxen whippet på typ 3 år med din så kan du se stora skillnader i bland annat massan.
Växande individer har större näringsbehov än en frisk vuxen, för en whippet åtminstone upp till 1 års ålder. Med det sagt så finns det många vuxenfoder som även innehåller det en valp/växande behöver.
För små hundar är det oftast 10 månader som gäller.
 
Igår var vi och vaccinerade Yoshi, det var dags för 1 års vaccintet.

Kunde knappt tro mina ögon när han ställde sig på vågen 34 kg!!!! Vart gömmer de sig? Han som tidigare var minstingen i kullen... Han är absolut inte tjock någonstans, Revbenen känns tydligt, men han har satt en del muskler senaste månaderna
 
Vi kämpar på med att ta det lugnt. 2,5 vecka kvar… 😅 Hon följer med på långpromenader sittandes i cykelvagn. Som tur är gillar hon att sitta där och spana.

Visa bifogad fil 141977

En fråga som säkert dyker upp i alla valptrådar… Det här med att sluta med valpfoder? Min tjej är 6.5 månader på ett ungefär. Hon borde redan mer eller mindre ha vuxit klart. Är det för tidigt att byta? Har kanske ett par veckors valpfoder kvar, tänkte att man kanske kan förenkla livet och ge samma som andra hunden när det är slut?
Jag gick över vid 6 månader, men det var för att hitta något Bomullstussen åt över huvud taget. Men till något med rätt hög energinivå och bra protein- och kalciumhalt när jag jämförde med valpfoder.
 
Jag har aldrig varit med om detta innan, men är det normalt att en valp mer eller mindre helt tappar intresse för leksaker?

När jag fick henne så var hon heltokig i leksaker och gärna ville leka tillsammans med mig, men sen efter första löpet har hon mer eller mindre tröttnat. Vi har en hel tunna full och jag försöker byta ut hela tiden, men inget verkar direkt intressera mer. Är lite synd, saknar att leka med henne men det är nu mest dofter ute och sånt som gäller. Min förra valp hade alltid lågt intresse för leksaker, så detta är lite nytt för mig.
 
Jag har aldrig varit med om detta innan, men är det normalt att en valp mer eller mindre helt tappar intresse för leksaker?

När jag fick henne så var hon heltokig i leksaker och gärna ville leka tillsammans med mig, men sen efter första löpet har hon mer eller mindre tröttnat. Vi har en hel tunna full och jag försöker byta ut hela tiden, men inget verkar direkt intressera mer. Är lite synd, saknar att leka med henne men det är nu mest dofter ute och sånt som gäller. Min förra valp hade alltid lågt intresse för leksaker, så detta är lite nytt för mig.
När löpte hon? Min var svintråkig i någon månad efter 1:a löpet men blev roligare igen med mer leklust sedan.
 
Diva blev hela 6 månader igår :heart .

Hon vallar, går promenader och bara följer med i min vardag. En mjuk, vänlig och mysig liten tjej. Älskar människor och hade helst velat krypa innanför ens hud ibland. Är ca 48 cm hög och väger ca 13 kg :).
 

Bifogade filer

  • 432023908_771439871581483_6605923143943482931_n.jpg
    432023908_771439871581483_6605923143943482931_n.jpg
    513,6 KB · Visningar: 48
Idag började vi lägga på ett stå på Bog i vallningen, han stannar fint när jag blockerar honom och är faktiskt fortfarande rätt snäll. :) Han är fortfarande ingen hund med mycket eye, men tycker att han har lite känsla och lär sig att ta det mer lugnt och stadigt för varje gång det blir lite kaos. Han gillar inte att fåren flyger runt, så när han lyckats skapa kaos så ser det verkligen ut att snurra i huvudet innan han provar att gå lugnt och fint igen. Fåren vi vallar på är väldigt rörliga och snabba, så han får mycket reaktioner på lite, vilket både är svårt och lärorikt. 😅
 
Spökåkdern har verkligen slagit in. Det ska boffas på det mesta som låter, och lite som inte låter. Idag såg jag att första hörntanden rasat ur. Små tänderna har ju både flugit och vuxit ett tag.
 
Vi kämpar på med att ta det lugnt. 2,5 vecka kvar… 😅 Hon följer med på långpromenader sittandes i cykelvagn. Som tur är gillar hon att sitta där och spana.

Visa bifogad fil 141977

En fråga som säkert dyker upp i alla valptrådar… Det här med att sluta med valpfoder? Min tjej är 6.5 månader på ett ungefär. Hon borde redan mer eller mindre ha vuxit klart. Är det för tidigt att byta? Har kanske ett par veckors valpfoder kvar, tänkte att man kanske kan förenkla livet och ge samma som andra hunden när det är slut?
Jag hade samma fundering då det står olika överallt och jag kommer inte ihåg hur jag gjort tidigare. Ringde uppfödaren som har stor erfarenhet och hon sa att jag kunde fasa ut valpfodret vid sex månader.
Nu är hon snart sju månader äter vuxenfoder men i betydligt större mängd än den vuxna hunden.
 
Sixten tappade den ena mjölktanden som jag bokat borttagning av häromdagen. Hoppas att den andra också ryker innan nästa fredag så vi slipper op!

Promenadmässigt går det bättre och bättre även om han bitvis är väldigt skällig på andra hundar. Människor går det betydligt bättre med.

Screenshot_20240329_150843_Gallery.jpg
 
Mitt yrväder ska på ringträning imorgon, ska bli intressant 😅. På fredag ska han in på operation men ena tanden har lossnat av sig själv. Hade hoppats att den andra också trillat ut men intet.
20240403_124922.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 968
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 532
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 682
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 815
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp