Jag har varit så bestämd på att jag vill ha en hane, men börjar fundera på att ta en tik ifall det inte blir nån hane. Vill inte vänta längre nu! Dock ska uppfödaren troligtvis behålla en tik så som bäst är jag nr 2 på tik. Vilken olidlig väntan på om det ens blir några valpar.
 
Jag har varit så bestämd på att jag vill ha en hane, men börjar fundera på att ta en tik ifall det inte blir nån hane. Vill inte vänta längre nu! Dock ska uppfödaren troligtvis behålla en tik så som bäst är jag nr 2 på tik. Vilken olidlig väntan på om det ens blir några valpar.
Vet precis hur de känns 🙈 tiden går extremt långsamt också.
När är "din" tik beräknad?
 
Vet precis hur de känns 🙈 tiden går extremt långsamt också.
När är "din" tik beräknad?
Förväntas löpa i maj. Så om allt går som det ska får jag valp i september. Det vore egentligen perfekt, men det är ju det där med att inte veta om det ens blir nån valp...
 
Nu har alla valparna fått sina namn och vi vet vem som hamnar vart. Kärstas Aki flyttar hit om 2 veckor och jag kan knappt bärga mig!
 

Bifogade filer

  • 438118351_10160280250533666_1839529468258081234_n.jpg
    438118351_10160280250533666_1839529468258081234_n.jpg
    64,5 KB · Visningar: 71
Åh, nu har jag total beslutsångest! Slyngeln skulle ju paras med en tik jag verkligen gillar i början på året. De träffades innan och var verkligen fantastiska ihop, lekte och gillade varandra. Sen var hon här över en helg när vi trodde att hon höglöpte - fortfarande SÅ trevliga ihop, men ganska halvhjärtade parningsförsök. Dock visade det sig att vi räknat fel, så höglöpet inträffade några dagar EFTER helgen. Vi träffades då med, parningsförsöken var mycket bättre, men just försök... Svårt att veta om de ens fick till det (mycket päls ivägen! :D) men blev iaf inte parning med hängning. Så till slut fick vi ju ge upp och sa att vi väntar till nästa löp.

Sedan hörde ytterligare en tikägare av sig som sett vår hane och ville para sin tik. Och där blev det riktig parning pang på två dagar på raken! Så där tror vi ju att det blir valpar.

Nu till mitt dilemma - jag vill verkligen, verkligen ha en valp efter Slyngeln. Men jag vill ju helst kombinera honom med första tiken! Och där vet jag inte ens om det blir något.... Så frågan är om jag ska ha is i magen och vänta (hon förväntas löpa i typ augusti igen) eller om jag ändå ska be att få tinga en valp efter tik nummer två (som också absolut är en fin och trevlig hund, jag bara gillar första tiken mer)? Ska tilläggas att Slyngeln före första tiken var helt oerfaren och ganska försiktig - det tog nog ett tag för honom att lista ut "hur man gör" och tiken var då inte tillräckligt tålmodig (hon har haft två valpkullar förut och vet absolut "hur man gör"). Så kanske att en parning med första tiken skulle funka mycket bättre vid ett andra försök?
 
Åh, nu har jag total beslutsångest! Slyngeln skulle ju paras med en tik jag verkligen gillar i början på året. De träffades innan och var verkligen fantastiska ihop, lekte och gillade varandra. Sen var hon här över en helg när vi trodde att hon höglöpte - fortfarande SÅ trevliga ihop, men ganska halvhjärtade parningsförsök. Dock visade det sig att vi räknat fel, så höglöpet inträffade några dagar EFTER helgen. Vi träffades då med, parningsförsöken var mycket bättre, men just försök... Svårt att veta om de ens fick till det (mycket päls ivägen! :D) men blev iaf inte parning med hängning. Så till slut fick vi ju ge upp och sa att vi väntar till nästa löp.

Sedan hörde ytterligare en tikägare av sig som sett vår hane och ville para sin tik. Och där blev det riktig parning pang på två dagar på raken! Så där tror vi ju att det blir valpar.

Nu till mitt dilemma - jag vill verkligen, verkligen ha en valp efter Slyngeln. Men jag vill ju helst kombinera honom med första tiken! Och där vet jag inte ens om det blir något.... Så frågan är om jag ska ha is i magen och vänta (hon förväntas löpa i typ augusti igen) eller om jag ändå ska be att få tinga en valp efter tik nummer två (som också absolut är en fin och trevlig hund, jag bara gillar första tiken mer)? Ska tilläggas att Slyngeln före första tiken var helt oerfaren och ganska försiktig - det tog nog ett tag för honom att lista ut "hur man gör" och tiken var då inte tillräckligt tålmodig (hon har haft två valpkullar förut och vet absolut "hur man gör"). Så kanske att en parning med första tiken skulle funka mycket bättre vid ett andra försök?
Life is short, buy the puppy.

Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig stå över en intressant valp "ifall den där perfekta kombinationen blir av senare". Ibland blir det lite tätt mellan valparna (Mako och Tam med bara några månaders mellanrum våren 22) men hellre det än att stå utan valp för att "önskekullen" inte blev av.

Och ja, två nybörjare kan vara svåra att få ihop. Mycket troligare att han får till det med första tiken nu när han lyckats med en annan - om det nu inte var nått annat som gjorde att de inte tog sig...
 
Life is short, buy the puppy.

Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig stå över en intressant valp "ifall den där perfekta kombinationen blir av senare". Ibland blir det lite tätt mellan valparna (Mako och Tam med bara några månaders mellanrum våren 22) men hellre det än att stå utan valp för att "önskekullen" inte blev av.
Ja, det är ju lite så jag tänker samtidigt som jag inte vill ta "första bästa" :)
Och ja, två nybörjare kan vara svåra att få ihop. Mycket troligare att han får till det med första tiken nu när han lyckats med en annan - om det nu inte var nått annat som gjorde att de inte tog sig...
Det var faktiskt med den erfarnare tiken det inte riktigt blev av. Men uppfattade det som att det tog lite tid för vår hane då att förstå vad han skulle göra - till slut fattade han och då kan det ha varit lite sent tror jag. Med nästa tik tog det en kvart så var hon parad! :D

Vi får väl se vad det blir av den här parningen nu, det är bara en vecka sedan så tiken är ju inte kollad ännu :)
 
Bara 1v (däremot dröjer det nog minst 2v tills jag vet vem av grabbarna som blir min) kvar tills vi ska dit och hälsa på och imorgon blir det att åka och hämta en garderob (dåligt med förvaring i stugan) så blir en dedikerad hundgarderob där mat osv också kan förvaras :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 178
Senast: Tonto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 717
Senast: Fetaost
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
48 020
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
398
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp