Bukefalos 30 år!

Måste ju uppdatera att det gick superbra i dag på sista tillfället på apporteringskursen!

Kom på inkallning, gick och skicka på dummy och komma tillbaka till mig. Sista blev riktigt bra, där gjorde vi ett linjetag och han satt lös tills jag skickade honom, kom spikrakt tillbaka och gick hela vägen in I min hand med dummyn och höll den tills jag gav kommando! 🥳

Vid slutet så testade vi hur de reagerade på vilt. Vi hade en kaja och det var noll tvekan för honom att plocka upp och bära den :) jag passade även på att hämta en gräsand hos min bror, så nu ligger det två fåglar i frysen :angel:

att.OAUOjpFYP5ZnSqq3ViyW7ULxPXhF77lVdmx8VzpnW04.webp

Nyklippt valp 🥰 Nu ser man ju hennes fina ögon ❤️ Men hon ser plötsligt så vuxen ut 🫣

Jag har tagit paus från valpletande för det är så energikrävande. Satsar på valp nästa år. Men har skickat iväg en intresseanmälan på en kull som är tillverkad, tror dock jag har liten chans där. Sen vet jag minst tre intressanta kullar som är planerade nästa år, varav två är kullar där jag träffat uppfödarna. Ibland vill jag bara köpa första bästa hund jag ser annons på, men jag ska sitta lugnt. Det kommer rätt valp för mig tids nog.

Här rullar allting på med valpen, som blir 4 månader på lördag. Han kallades Impact av uppfödarna och vi hade egentligen tänkt behålla det men det var alldeles för likt Indigo, speciellt Indigo blev väldigt förvirrad av det. Så det blev namnbyte och nu kallas han för Jax istället, vilket ju inte tog lång tid att lära in - älskar att träna valpar, de är så snabba med att fatta nya saker! :love:

Otroligt enkel valp det här! Visst har han försökt tugga på några saker, kampa med nån fäll i hundbäddarna och jag hittade honom stående på soffbordet i måndags :D men han lyssnar när man säger åt honom och går och tar ett av alla tuggben som ligger överallt här, eller en leksak. Kan gå och lägga sig i ett annat rum, sover lugnt på nätterna (fast i natt väckte han mig men då var han också rejält kissnödig), börjar säga till när han behöver gå ut. Går lös så mycket som möjligt på promenaderna och håller sig snällt hos oss och resten av flocken. Inte speciellt jobbigt att jobba och samtidigt hålla ett öga på honom eftersom han liksom inte ställer till några riktiga katastrofer.

Härom dagen var vi en sväng i stan och gick med honom och Indigo, inga problem med det, Jax traskade på utan tvekan. Vill gärna hälsa på folk men blir inte besatt om han inte får.

Igår var jag hos veterinären med honom eftersom det behövdes ett veterinärintyg för att försäkringen ska börja gälla (eftersom han är importerad) samt att han skulle få ett pass och Jax tog det hela med ro. Tyckte först att det var lite skumt ställe men sen dök veterinären upp och eftersom Jax älskar människor så var det ju trevligt, sen var stället helt okej och han var glad och nyfiken. Veterinären tyckta att han var supertrevlig. Vikten är 17,2 kg.

Han är lite av en filosof, sätter sig ofta och funderar på saker, dessutom har uppfödarna lärt honom att sitta och ta ögonkontakt för att få godis, så i början satte han sig hela tiden, helst framför en så att han kunde stirra på en :D men nu börjar det bli lite bättre med det eftersom jag jobbat mycket med att han mest ska få godis när han står eller är i rörelse samt att han ibland får jaga kastad godis. Stadgan verkar han liksom ha så den behöver vi just nu inte lägga så mycket energi på.

Godis har högre värde än lek men det jobbar jag med och han leker redan bättre. Jag har tränat några pyttesmå pass med honom, omvänt lockande, stå och titta på godisbit samt lekpass, igår fick han jaga leksak fastsatt i långpisk samt testa springa genom först en och sen två hoopersbågar.

Han var väldigt trött i helgen, inte så konstigt efter lång flygresa och ny flock men han har börjat växla upp i energi nu vilket känns bra. Otroligt glad för honom, så fin liten kille! :heart

Gott med morot tycker han, precis som resten av flocken.

sjrsr462.webp

Visa bifogad fil 176615
Här är syrran Mini 🤍 Hon har vuxit till sig bra, från att ha varit hälften så stor som de andra under spädvalptiden (kan man säga så? 🤔) har hon nu både normal vikt och höjd 😊
Är tanken att behålla henne permanent nu så att sälja? Har för mig att ursprungliga planen bara var att behålla syrran, men att ni ville se så Mini blev ”ok” innan ni sålde?

Är tanken att behålla henne permanent nu så att sälja? Har för mig att ursprungliga planen bara var att behålla syrran, men att ni ville se så Mini blev ”ok” innan ni sålde
Helt rätt. Men hon har en underutvecklad mjuk gom, vilket gör att hon ibland låter ”slemmig” i halsen. Väntar på besked från vet om det går att operera eller inte. Så hon får nog stanna här 🤍

Är riktigt dålig på att uppdatera. Otis växer och utvecklas som bara den. Han är nu 15 veckor. Han är busig, rolig, påhittig, älskar att träna och har även en del egna idéer ;).

Vi började valpkurs för ca 3 veckor sen och den går varannan vecka så andra tillfället var i måndags. Så kul med kurs och väldigt bra att få träna med den störning som andra valpar ger. Han kommer som ett skott på visselpipan men jag behöver träna inkallning med kommande mer - har blivit dåligt med den träningen.

Separat har vi försiktig börjat nosa på grunder i apporteringen med tennisbollar. Annars försöker jag så mycket jag kan ta tillvara på att han väldigt gärna kommer med saker till mig.

Det svåraste, eller ja, det mest stressande med valptiden är annars ätandet av ALLT, särskilt giftiga saker. Vi har tyvärr redan varit hos veterinären 2 gånger pga av det. En gång pga av hästkastanj där jag plockade ut delar av en tredjedels kastanj ur hans mun och då inte visste om han hade svalt något. Så det blev till veterinären för att kräkas. Även om det bara var några sekunder han han tugga så vågade jag inte chansa. Andra gången plockade jag ut en snus, som han tagit upp från gatan, som var trasig och jag kunde se lite pulver från snuset i hans mun. Visst inte om han hade tuggat sönder snusen eller om den redan var sönder. Där behövde han inte kräkas men mkt kolsuspension fick han äta, både hos veterinären och hemma den dagen. Det är hopplöst mkt fimpar och snus på gatorna i Stockholm :(. Och mängder av hästkastanjer där jag bor tyvärr...

Å tänkt fråga. Har ni vaccinerat mot leptospiros? Om ja/nej, vilken region bor ni i?

Frågade om det när Otis fick sista valpsprutan vid ca 13 v och fick ingen egentlig rekommendation på att göra det. Den veterinären ansåg att leptospirosbakterien fanns mer söderut och inte i Stockholm. Tycker jag har läst om fall i Stockholm så blev rätt osäker. Hade tänkt ge det vaccinet så min fråga då var mer när Otis kunde ta det men ja blev osäker av veterinärens svar.

Å tänkt fråga. Har ni vaccinerat mot leptospiros? Om ja/nej, vilken region bor ni i?

Frågade om det när Otis fick sista valpsprutan vid ca 13 v och fick ingen egentlig rekommendation på att göra det. Den veterinären ansåg att leptospirosbakterien fanns mer söderut och inte i Stockholm. Tycker jag har läst om fall i Stockholm så blev rätt osäker. Hade tänkt ge det vaccinet så min fråga då var mer när Otis kunde ta det men ja blev osäker av veterinärens svar.
Ja jag har alltid gjort det och rekommenderar alla att göra det. Bor också i Stockholm. Finns massa fall här, även från hundar som bor i innerstaden. Så det drabbar inte bara ”landet”-hundar.

Jag vaccinerar! Har ju haft en hund som nästan dog pga lepto 😞.

Jag vaccinerar! Fick stark rekommendation av en veteinärkompis förra hösten, och kände att det inte är värt att chansa. Bor söder om Gbg.

Jag gör det pga att vi är i skånehuset då o då. Här hemma är det råttfritt och det verkar inte finnas några kända fall än.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat