Här rullar allting på med valpen, som blir 4 månader på lördag. Han kallades Impact av uppfödarna och vi hade egentligen tänkt behålla det men det var alldeles för likt Indigo, speciellt Indigo blev väldigt förvirrad av det. Så det blev namnbyte och nu kallas han för Jax istället, vilket ju inte tog lång tid att lära in - älskar att träna valpar, de är så snabba med att fatta nya saker!
Otroligt enkel valp det här! Visst har han försökt tugga på några saker, kampa med nån fäll i hundbäddarna och jag hittade honom stående på soffbordet i måndags

men han lyssnar när man säger åt honom och går och tar ett av alla tuggben som ligger överallt här, eller en leksak. Kan gå och lägga sig i ett annat rum, sover lugnt på nätterna (fast i natt väckte han mig men då var han också rejält kissnödig), börjar säga till när han behöver gå ut. Går lös så mycket som möjligt på promenaderna och håller sig snällt hos oss och resten av flocken. Inte speciellt jobbigt att jobba och samtidigt hålla ett öga på honom eftersom han liksom inte ställer till några riktiga katastrofer.
Härom dagen var vi en sväng i stan och gick med honom och Indigo, inga problem med det, Jax traskade på utan tvekan. Vill gärna hälsa på folk men blir inte besatt om han inte får.
Igår var jag hos veterinären med honom eftersom det behövdes ett veterinärintyg för att försäkringen ska börja gälla (eftersom han är importerad) samt att han skulle få ett pass och Jax tog det hela med ro. Tyckte först att det var lite skumt ställe men sen dök veterinären upp och eftersom Jax älskar människor så var det ju trevligt, sen var stället helt okej och han var glad och nyfiken. Veterinären tyckta att han var supertrevlig. Vikten är 17,2 kg.
Han är lite av en filosof, sätter sig ofta och funderar på saker, dessutom har uppfödarna lärt honom att sitta och ta ögonkontakt för att få godis, så i början satte han sig hela tiden, helst framför en så att han kunde stirra på en

men nu börjar det bli lite bättre med det eftersom jag jobbat mycket med att han mest ska få godis när han står eller är i rörelse samt att han ibland får jaga kastad godis. Stadgan verkar han liksom ha så den behöver vi just nu inte lägga så mycket energi på.
Godis har högre värde än lek men det jobbar jag med och han leker redan bättre. Jag har tränat några pyttesmå pass med honom, omvänt lockande, stå och titta på godisbit samt lekpass, igår fick han jaga leksak fastsatt i långpisk samt testa springa genom först en och sen två hoopersbågar.
Han var väldigt trött i helgen, inte så konstigt efter lång flygresa och ny flock men han har börjat växla upp i energi nu vilket känns bra. Otroligt glad för honom, så fin liten kille!
Gott med morot tycker han, precis som resten av flocken.