Bukefalos 30 år!

3A366490-1833-46DF-ABD9-356735BC135C.webp
Undrar om Mini försöker säga något? Ger jag för lite mat?! 😂😂😂

Jag är lite fundersam över rörelsemönstret hos min unga tik. Jag tycker att hon rör sig på ett sätt som är olikt alla andra hundar jag haft, hon svänger liksom mycket med hela kroppen i framförallt skritten.
Har iaf bokat ett besök hos min fysio, så får vi se vart det leder. Jag hoppas att det är inom normalspannet - hon är helt obehindrad och springer som en galning i skog och mark, men det stör mitt öga.
När hon travar syns det lite, när hon galopperar syns det inget. Vi får se.

Jag är lite fundersam över rörelsemönstret hos min unga tik. Jag tycker att hon rör sig på ett sätt som är olikt alla andra hundar jag haft, hon svänger liksom mycket med hela kroppen i framförallt skritten.
Har iaf bokat ett besök hos min fysio, så får vi se vart det leder. Jag hoppas att det är inom normalspannet - hon är helt obehindrad och springer som en galning i skog och mark, men det stör mitt öga.
Är det inte att hon passar då? Då svänger ju rumpan ganska mycket från sida till sida.

Bog rör sig som en korv, så illa att dom trodde att det var något fel med ryggen, men finns inget fel på rygg vi har gjort allt möjligt för att hitta något fel, höfterna är C (slappa höfter) verkligen på gränsen till B, jättefina i övrigt, men ingen kan hitta att han har ont någonstans. Han är bara byggd lite konstigt antar vi? Förhoppningsvis är din också okej även om hon rör sig lite knepigt.

Bog rör sig som en korv, så illa att dom trodde att det var något fel med ryggen, men finns inget fel på rygg vi har gjort allt möjligt för att hitta något fel, höfterna är C (slappa höfter) verkligen på gränsen till B, jättefina i övrigt, men ingen kan hitta att han har ont någonstans. Han är bara byggd lite konstigt antar vi? Förhoppningsvis är din också okej även om hon rör sig lite knepigt.

Men vad lustigt! Han har aldrig haft något men av det?

B är ganska lång i ryggen och långa, långa ben, så jag funderar på om det kan vara det helt enkelt. Mina andra är lite mer satta i modellen :p

Jag ska kolla igen, men är det vanligt att de bara passar i skritt och inte i trav? 🤔
Ska försöka filma henne, är så svårt att se när man springer med henne själv.
Pass är en egen gångart, så passar hon så är det ju varken skritt eller trav.
Alla mina har valt passgång framför skritt, Ammo passade jämt förutom vid galopp men Xarko travar faktiskt en hel del.

Pass är en egen gångart, så passar hon så är det ju varken skritt eller trav.
Alla mina har valt passgång framför skritt, Ammo passade jämt förutom vid galopp men Xarko travar faktiskt en hel del.

Ah, helt sant :laugh:
Har bara letat efter pass i ”travtempo” så att säga, men ska se om hon passar även i skrittempo.
Alla mina andra skrittar, men hon rör sig aldrig i det tempot frivilligt så jag blir osäker faktiskt.

B är ganska lång i ryggen och långa, långa ben, så jag funderar på om det kan vara det helt enkelt. Mina andra är lite mer satta i modellen :p
Eftersom det är som en egen gångart så ja, de kan passa både snabbt och långsamt. Jag tycker mig se en del labradorer som går i passgång, speciellt när de bär på något.

Ah, helt sant :laugh:
Har bara letat efter pass i ”travtempo” så att säga, men ska se om hon passar även i skrittempo.
Alla mina andra skrittar, men hon rör sig aldrig i det tempot frivilligt så jag blir osäker faktiskt.
Ja, vissa har det i lite högre tempo. Ammo hade allt från lååångsam pass till flygande pass, så det är inte alls omöjligt att hon passar 😅 😅

Tänker annars att vissa hundar bara är lite sladdrigare i sitt rörelsemönster?

Ja, vissa har det i lite högre tempo. Ammo hade allt från lååångsam pass till flygande pass, så det är inte alls omöjligt att hon passar 😅 😅

Tänker annars att vissa hundar bara är lite sladdrigare i sitt rörelsemönster?

Jag har bara tänkt att det är i travtempo så att säga, men när ni säger det så är det klart att det kan vara i olika tempon!

Ja, det kan mycket väl vara att hon bara är sladdrig. Hon är som sagt lång och gänglig, och det är nog ändå rimligt att hon inte håller ihop den där långa kroppen helt.
Men, det känns skönt att ha bokat en tid för koll, om inte annat får hon lite hanteringsträning och bordsvana.

Vi trodde det, han började också hoppsa med ena bakbenet ett tag, men visade sig att han slitit sönder fabella i ena knät och när han fått vila från det så har han bara fortsatt röra sig hemskt. 😅 Har aldrig visat någon smärta eller fått fram någon smärta hos veterinären i höfter eller rygg.

Vi trodde det, han började också hoppsa med ena bakbenet ett tag, men visade sig att han slitit sönder fabella i ena knät och när han fått vila från det så har han bara fortsatt röra sig hemskt. 😅 Har aldrig visat någon smärta eller fått fram någon smärta hos veterinären i höfter eller rygg.

Jisses 😅
Hoppas fabella är hel på den här unga damen i alla fall. Skönt att han aldrig visat någon smärta! Har inte hunnit filma henne idag, men ska försöka hinna med i lite dagsljus i morgon.

Jag har bara tänkt att det är i travtempo så att säga, men när ni säger det så är det klart att det kan vara i olika tempon!

Ja, det kan mycket väl vara att hon bara är sladdrig. Hon är som sagt lång och gänglig, och det är nog ändå rimligt att hon inte håller ihop den där långa kroppen helt.
Men, det känns skönt att ha bokat en tid för koll, om inte annat får hon lite hanteringsträning och bordsvana.

Mallan är lång och gänglig, även såhär efter 4 år… inser att jag inte har någon bra bild på henne från sidan senaste åren, troligen för att det inte är hennes mest smickrande sida - men, hon passar ofta istället för att skritta. På plant och jämnt underlag, i blåbärsris får jag henne till att skritta! I lite snabbare tempo blir det trav. Hon blir som en gänglig falukorv när hon passar :D

Hon är kollad två och tre gånger, A på höfter och UA på armbågar så har insett att hon nog bara rör sig så när det går långsamt.

1a8b4719c35355a0e8d67e8171ec6948.webp

Tage passar också, men bara i koppel. Det är som att promenadtempot jag och min man har är för snabbt för hans skritt men för långsamt för hans trav 😄

I morgon är sista tillfället på apporteringskursen. Vi har försökt träna hemma men denna vecka har gått riktigt dåligt :bag: Tror han kommit in i unghundsfasen för det är lite knäck i öronen nu.

Eftersom det funkat dåligt ute så har vi klickat in dummyn inomhus och arbetat med att han ska hålla och även lämna den i min hand och hålla tills jag ger släpp-kommando. I dag var vi ute och jag hade med mig en dummy som han fick hämta och nu gick han faktiskt med den hela vägen in i min hand! :up: Förra veckan spottade han ju ut den på mina fötter så ett litet steg framåt tror jag allt :)

Nu kan jag också vara med i den här tråden - idag körde jag till Kastrup och hämtade min man och vårt nytillskott som landade med flyget från Atlanta. En beauceronkille på drygt 15 veckor. Jag hade egentligen inte planerat valp nu, även om jag har funderat lite då Griseo verkligen avskyr tävlingsmiljöer och jag gillar att tävla. Men så såg jag ett inlägg på Facebook om en hanvalp som var kvar, jag fastnade direkt för valpens uttryck och blick, sen läste jag beskrivningen av honom och då var det kört - det var “min” valp de beskrev! Exakt allt jag önskar i en valp!

Dock.. valpen fanns i USA och hade dessutom hunnit få öronen kuperade. En snabb koll i reglerna och jodå, kuperade hundar får deltaga på prov och tävlingar i Sverige, förutom utställningar.

Sen kontaktade jag uppfödarna och frågade om de kunde tänka sig att skicka valpen till Sverige. Det sa de att de kunde, om vi hade rätt hem för honom. Jag fick göra en ansökan/presentation och även lämna referens och de tyckte att vi nog var det perfekta hemmet för honom. Så sen var det “bara” att börja fundera på hur man får hem en hund från USA…. Enklast var att åka över själv och ta med hunden hem istället för att anlita nån sorts transportservice. Min otroligt snälla man, som är mycket mer van vid att resa och aldrig stressar upp sig, erbjöd sig att hämta valpen.

Efter en lång resa klev valpen ut ur buren på Kastrups parkering, viftade glatt på svansen, hoppade upp och pussade på mig, kissade massor, försökte hälsa på varenda människa han såg och var så glad och obekymrad trots den långa flygturen! En hel underbar liten kille är han! Han har kallats Impact men vi har ju en Indigo och det blev lite för nära, så det lutar åt att han kommer att kallas Jax. :love:

Det får bli fler bilder framöver, men här kommer en från när vi tog en liten sväng vid Kastrup innan vi styrde bilen hemåt.

IMG_0532.webp

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur