Bukefalos 30 år!

Inte så mycket valp kvar här heller, snart 10 månader, fortfarande inte så stor men det gör inget.
Min bästa löparkompis, hon flåsar aldrig, det står jag för 😅

Vi borde ha tränat mycket mer men är ändå så nöjd över att kunna ha henne lös i skogen, börjar också bli duktigt på att vänta tills jag har kopplat henne ifall där kommer en annan hund.

Dock lite väl mycket försvar när hon stjälper något hon inte ska, det måste vi jobba på...

Bifogade filer

• 20251106_084444.webp
    20251106_084444.webp
    264,1 KB · Visningar: 1 359
Senast ändrad:
Imorgon FM ska vi på Arken i stan för ett sånt provbesök med hundfrisör. Tänkte få lite tips framförallt när det gäller att klippa i ansiktet och så. Det blir även första besöket på mitt jobb vilket jag hoppas ska gå bra. Min kollega har en flatcoat som är supersnäll men Ruff verkar vara lite rädd för större hundar, tänker att det kan vara bra övning också. :)

Jag vaccinerar också alla mina mot lepto @Acto :) bor i södra Sverige.

Hade inte varit jätteorolig för fimpar osv - det är klart inte bra om han äter det på daglig basis, men om någon slinker ner då och då så tänker jag att det må vara hänt.
Hästkastanj är ju värre, men kanske mest oron för att de ska svälja dem hela och att det tar stopp.

Är riktigt dålig på att uppdatera. Otis växer och utvecklas som bara den. Han är nu 15 veckor. Han är busig, rolig, påhittig, älskar att träna och har även en del egna idéer ;).

Vi började valpkurs för ca 3 veckor sen och den går varannan vecka så andra tillfället var i måndags. Så kul med kurs och väldigt bra att få träna med den störning som andra valpar ger. Han kommer som ett skott på visselpipan men jag behöver träna inkallning med kommande mer - har blivit dåligt med den träningen.

Separat har vi försiktig börjat nosa på grunder i apporteringen med tennisbollar. Annars försöker jag så mycket jag kan ta tillvara på att han väldigt gärna kommer med saker till mig.

Det svåraste, eller ja, det mest stressande med valptiden är annars ätandet av ALLT, särskilt giftiga saker. Vi har tyvärr redan varit hos veterinären 2 gånger pga av det. En gång pga av hästkastanj där jag plockade ut delar av en tredjedels kastanj ur hans mun och då inte visste om han hade svalt något. Så det blev till veterinären för att kräkas. Även om det bara var några sekunder han han tugga så vågade jag inte chansa. Andra gången plockade jag ut en snus, som han tagit upp från gatan, som var trasig och jag kunde se lite pulver från snuset i hans mun. Visst inte om han hade tuggat sönder snusen eller om den redan var sönder. Där behövde han inte kräkas men mkt kolsuspension fick han äta, både hos veterinären och hemma den dagen. Det är hopplöst mkt fimpar och snus på gatorna i Stockholm :(. Och mängder av hästkastanjer där jag bor tyvärr...
Min fick också tag i en snus en gång! Jag trampade på den och den fastnade på min skosula, han hittade den senare när vi kom hem. Som tur är åt han inte upp den, han fattade att jag inte skulle gillat och använde den som bete för att få mig att jaga honom istället… :cautious: Förstår inte vad det är som lockar. Luktar tobak gott? Vissa sorter kanske luktar extra ätbart?

Jag vaccinerar också alla mina mot lepto @Acto :) bor i södra Sverige.

Hade inte varit jätteorolig för fimpar osv - det är klart inte bra om han äter det på daglig basis, men om någon slinker ner då och då så tänker jag att det må vara hänt.
Hästkastanj är ju värre, men kanske mest oron för att de ska svälja dem hela och att det tar stopp.
Tack! Har bokat vaccination.

Fimparna har jag nog varit mindre oroliga för, där vet man ju att cigaretten är använd. Snus kan ju personer ibland tappa innan dom.använder dom och då är ju tobaken kvar. Men generellt har jag varit lugn så länge jag har plockat ut dom hela. Men jaa...
Jag har uppfattat som att hästkastanjer även är riktigt giftiga? Utövare de kan förstöra tänder och sätta stopp.

Min fick också tag i en snus en gång! Jag trampade på den och den fastnade på min skosula, han hittade den senare när vi kom hem. Som tur är åt han inte upp den, han fattade att jag inte skulle gillat och använde den som bete för att få mig att jaga honom istället… :cautious: Förstår inte vad det är som lockar. Luktar tobak gott? Vissa sorter kanske luktar extra ätbart?
Eller hur, hur kan det vara gott??

Tack! Har bokat vaccination.

Fimparna har jag nog varit mindre oroliga för, där vet man ju att cigaretten är använd. Snus kan ju personer ibland tappa innan dom.använder dom och då är ju tobaken kvar. Men generellt har jag varit lugn så länge jag har plockat ut dom hela. Men jaa...
Jag har uppfattat som att hästkastanjer även är riktigt giftiga? Utövare de kan förstöra tänder och sätta stopp.

Är de det?
Verkar kunna ge kräkningar och illamående, men det kanske kan bli ännu värre än så. @Malibu_Stacy kanske vet?

Lite positivt och lite negativt..

Det gick inte så bra på jobbet. Missuppfattningar gjorde att kollegans hund var lös, han ville ju såklart komma och hälsa så det slutade med att han "jagade" in valpen i ett hörn. Ruff blev så rädd att han både kissade och bajsade på sig, satt och skrek i panik :( Fruktansvärt men han verkade repa sig bra efter i alla fall och var lugn efter det så jag försöker att inte fokusera så mycket på det.

Besöket med frisören gick dock toppen. Frisören tyckte han var väldigt duktig för en valp i den åldern och han bekräftade mina tankar om att det är helt normalt att han inte tycker om bad och fön nu men att det bara är att öva. Pilla med tassar och klippa klor är inga problem alls och nu fick han testa trimmer för första gången på tassarna också och även det var han helt lugn med så det känns jättebra.

Jag har också anmält intresse till en valpkurs så jag hoppas att det är något som kommer bli av, det måste ju vara fler intressenter osv.

Vilka härliga dagar med Fly 🥰. Spårade helt ok på lördagen, provade sök igen på söndagen och hon har verkligen fattat grejen. Minimal synretning med halvdolda figgar och sen flög hon ut över stock och sten. Nästa gång täcker vi ansiktet också. Igår blev det lydnadsträning i hall med sur hund nära som hon släppte utan problem och idag åkte vi till ny plan och nya människor. DUKTIG på budföring (ingen tjuvstart) och sen har hon plötsligt fattat att hon ska ligga kvar lite längre på det som ska bli en platsliggning så småningom. Totalt 3 min (med många delbelöningar såklart). Hon börjar bli så stor ❤️

Son grädde på moset kom vi rätt nära en fågelkanon idag och hon brydde sig nada när den pangade. Till skillnad från sin matte som blev väldigt överraskad och hoppade till rejält 🙈

Här är det också högt och lågt. Bilåkningen har gått bakåt, hon har ändå varit helt okej med det men senaste månaden har hon börjat tycka illa om att åka bil igen, eller åtminstone ha väldigt bråttom ut. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, kanske att det hänger ihop med en bullrig tur i "jaktbilen". Hur som helst backar vi bandet, nu är det mjukost och tillbaka till att ta ut henne en liten stund varje stopp. Sista två dagarna satt hon tyst och stilla när vi stannade till så är hoppfull att det ger sig även denna gång.

Blivit mer sansad överlag, slut på förväntansfullt ylande i hissen upp till daghusse. Tur det, lagom opraktiskt när man lämnar mitt i natten :o Lämnar henne helt ensam i huset nu upp till 1.5h, det verkar inte vara några problem. Är en grop i sängen vid hemkomst och hon sitter i bädden och tittar när jag går. Inte så mycket valp längre :heart Förra veckan följde lillhusse med på jakten och hon fick höra skott på närmre håll än tidigare, inga problem.

1000016861.webp

Vår stackare mådde inte så bra idag. Han fick en kokt äggula till frukost och det verkar som att han inte tålde den så bra. Bajsat löst två gånger och spytt två gånger. Men han är fortfarande pigg och alert och verkar ha fått ur sig allt så jag tänker att det inte är så mycket att oroa sig över så länge han verkar må bra?

Tänkte också försöka frisera luggen lite i helgen, tänker att det kanske går lite bättre vid hundmöten också om han ser ordentligt, han ser ut som en 70-tals hippie just nu :D

Heej, hur har alla gjort med valpen när ni får hem besök? Ösa på med tips tack☺️

Har en 5 månaders vallhund hemma som är annars glad i folk. Märkte dock igår när besök kom hem (har inte haft jäättemycket besök) så gick vi ut först för att möta besöket. Hade honom att vara vid min sida med aktivitet mot mig, men började skälla rejält när jag sa hej åt besöket. Fick lugnt uppmärksamheten tillbaka till mig sen och vi gick in tillsammans, då ingenting, glad i besöket etc.
Upplever dock att han blev lite skraj att nån plötsligt kom. Kan också vara inne i nåt spökskede också.
Tänker lite om jag ska fortsätta så här en stund eller ändra taktik :-) Ösa tips och ideer på hur ni gör, tack. Vill helst att hunden inte ska bry sig i vem som kommer, det tar jag hand om.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat