Bukefalos 30 år!

Otis mjölkhuggtänder drogs ju i måndags. Det gick bra :) . Han var lite påverkad när vi hämtade honom och kanske en timme till, därefter i princip sitt vanliga jag. Fick med tänderna hem (för att vissa bla mina brorsbarn). Även om jag visste att man inte ser större delen av tänderna så blev jag förvånade av hur långa dessa tänder är och hur stor del inte syns. Är ju en pyteliten del av tanden som är framme jämfört med delen som inte syns. Mina brorsbarns bedömning var läskigt men häftigt, följt av "måste våra tänder dras!" 😅

Nu ska vi bara ta oss igen de nästa 2 veckorna. Otis får nämligen inte apportera, kampa, eller tugga på ben, leksaker eller gosedjur innan återbesöket den 21 januari :nailbiting::arghh:. Vi har nu tagit oss igenom 2,5 dagar utan något av detta. Det har varit utmanande. Har nog inte riktigt tänkt på hur mkt Otis faktiskt har tuggat på saker han får tugga på senaste månaden. Nu när alla tillåtna saker är borta börjar en viss Otis gnaga på icke tillåtna saker, samt hämta allt mellan himmel och jord såsom tofflor, skor, skohorn, dörrsrop, mina brorsbarns leksaker mm. Ehhh bara 14 dagar kvar :nailbiting: :cautious:

Jax blev 6 månader igår och jag är så glad för denna fina grabb, han är glad och positiv, rolig att träna med, har kanonfin stadga, jobbar jättefint med nosen (vi har börjat spåra lite samt gjort lite konglekar som grund för specialsöket) och tar det mesta nytt med ro, även nu när han hamnat lite i spökåldern.

Han blir nog ganska liten för en beauceronhane, precis som uppfödarna trodde, vilket känns jättebra, det räcker med Griseo som är typ 3 cm över maxmåttet för hanar... Mycket smidigare med en lite mindre hane.

Vi har hunnit med ett akutbesök på djursjukhuset innan jul när vi trodde att han ätit en strumpa - vi hittade en blöt tuggad strumpa från ett par som legat på köksbordet pga att jag skulle laga ett hål i den ena, men den andra fanns ingenstans och det var bara Griseo och Jax i köket vid detta tillfälle, så det var bara att ringa djursjukhuset och sen sätta sig i bilen och åka. Såklart kl. 19 en lördagkväll... Jax själv tyckte att det var det roligaste som hänt på länge, nytt spännande ställe med en massa trevliga människor. Kräksprutan var inte så kul men när han inte mådde illa längre var allting kul igen. Inget kom upp när vi kräkte honom så det gjordes även ett ultraljud och han låg snällt på rygg och lät sig rakas på magen och få gjort ul. Så cool grabb! Ingen strumpa i magen tack och lov, så nu vet vi att han kanske tuggar på saker men i alla fall inte äter det. Han har överlag varit duktig på att enbart ta leksaker eller tuggben, så det där med strumpan kändes lite konstigt men samtidigt... inte vågar man chansa heller liksom!

Nyårsafton gick utmärkt, det smäller inte speciellt mycket här och i år ännu mindre än vanligt, Jax verkade inte ens märka att det lät något.

608662437_10162458361249537_1142984361349739113_n.jpg

Hittills är han allt jag önskat och lite till och jag tycker han är så himla vacker dessutom (trots öronen 🙈). :heart

612599189_10162489801344537_2058465757077803677_n.jpg

Lämmeln har snart satt sin sista potatis som min hund.

Hon har fyllt 16 veckor. Hon väger ca 1,3 kg. Hon äter 150 g färsk foder om dagen.

Hon har beslutat sluta gå ut och kissar bara på sin filt. Puppy padsen springer hon runt med i lägenheten som vore de fanor.

Hon bits. Och leker konstant. Förra veckan sov hon också

Hon går inte att stänga undan för hon klättrar och slänger sig som en liten apa. Sist hade hon ner gallret - mitt hjärta stannade men hon var lika glad

Hon vill bara köra nosework i trapphuset - men är ett barn och vill följa med och sätta gömmor

Hon är billig nu

(Dessutom gillar mina träningskompisar henne inte och barnpassning en är inte löst)

Bifogade filer

• 20251216_205028.webp
    20251216_205028.webp
    37,2 KB · Visningar: 2 143

Hon har fyllt 16 veckor. Hon väger ca 1,3 kg. Hon äter 150 g färsk foder om dagen.

Hon har beslutat sluta gå ut och kissar bara på sin filt. Puppy padsen springer hon runt med i lägenheten som vore de fanor.

Hon går inte att stänga undan för hon klättrar och slänger sig som en liten apa. Sist hade hon ner gallret - mitt hjärta stannade men hon var lika glad

Hon vill bara köra nosework i trapphuset - men är ett barn och vill följa med och sätta gömmor

Hon är billig nu

(Dessutom gillar mina träningskompisar henne inte och barnpassning en är inte löst)
Tejpa fast puppy padsen med silvertejp eller köp en hållare för puppy padsen ☺️

Det stora problemet är att jag känner mig otillräcklig.
Jag tycker att det låter som att du gör så gott du kan, och fullt tillräckligt. De flesta med chihuahua gör väl betydligt mindre med hunden än vad du gör.
Hon är en rivig hund i sin värsta ålder just nu, jag fattar att det känns tufft! Men det blir bättre.
Tråkigt dock att dina träningsvänner inte gillar henne, varför då?

Hon är billig nu

Jag hade introducerat låda inomhus för henne (med hjälp av filten), hopplöst att få en liten hund rumsren när det är såhär kallt. Även de större hundar jag haft har tagit tid över vinterhalvåret att få rumsrena därav att jag helst vill ha sommarvalp framöver :banghead:. Då har de oftast haft draghjälp ut av mina äldre hundar men har varit kämpigt med fryslortarna ändå.

Den här tiden är verkligen inte rolig att ha hund, ännu mindre roligt med en valp :yuck:. Vill helst ligga i soffan under ett täcke och invänta våren...

Jag tycker att det låter som att du gör så gott du kan, och fullt tillräckligt. De flesta med chihuahua gör väl betydligt mindre med hunden än vad du gör.
Hon är en rivig hund i sin värsta ålder just nu, jag fattar att det känns tufft! Men det blir bättre.
Tråkigt dock att dina träningsvänner inte gillar henne, varför då?
En av dem har inget tillövers för småhundar öht

Övriga - jag tror att de bedömmer att vi inte kommer att träna och är oroliga att gänget splittras

Och jag undrar ju själv vad jag gjort. Å andra sidan så har jag hund för att ha hund och om det då fanns en liten skit som behövde ett hem?

Hon är billig nu

Det låter som min gamla som dog i våras. Hon gav oss alla grå hår den första tiden - även om vi givetvis hade många bra studer också. Aldrig trött, sov 20 minuter efter aktivitet. Jag fyllde kongar, lekte kontaktlekar, lugna famnen, etc. etc. etc. Hon kissade inne, for runt som en virvelvind och bet mig så mycket att jag såg ut som en sprutnarkoman om underarmarna, slet i mina byxben, gick inte att lämna ensam eller skärma av pga separationsångest.

Men jösses vilken rolig, träningsbar och smart whippet hon blev som vuxen! Pigg, glad och påhittig i nästan 15 år. Hon är så saknad!

Det kommer bli bra så småningom! Du får satsa på att låta henne sopa banan med dina träningskompisars hundar.

En av dem har inget tillövers för småhundar öht

Övriga - jag tror att de bedömmer att vi inte kommer att träna och är oroliga att gänget splittras

Och jag undrar ju själv vad jag gjort. Å andra sidan så har jag hund för att ha hund och om det då fanns en liten skit som behövde ett hem?
Finns ju en jag följer på Instagram som har supercoola chihuahuaor, som hon kör lydnad med bla. Så se de som en grej att nu ska vi visa dem att småhundar oxå kan.

Finns ju en jag följer på Instagram som har supercoola chihuahuaor, som hon kör lydnad med bla. Så se de som en grej att nu ska vi visa dem att småhundar oxå kan.
Ja, precis @BornAgain det bara att visa att små hundar också kan!
När jag började tävla med Nessie så visste många inte ens vad det var för ras man kom med :rofl: (det var innan corgis trendade på insta). Hon var definitivt en katt bland hermelinerna men sista året gick hon som en dröm och många kom fram och tyckte att hon var en häftig hund.

Även om du har en vavva så låter det ju som om hon har en del energi, det sägs ju att de jä**igaste valparna i slutändan blir de bästa hundarna. Kanske stämmer, Nessie var över-jä**ig som valp :p..

Otis haltar lätt på höger fram efter vila :cry: . Kom hem från vår långpromenad, Otis la sig för att vila men kom in till mig i köket efter kanske 15 min och då haltar han lätt på höger frambenen. Hältan avtar rätt snabbt men återkommer igen efter vila :cry: (avtar sen snabbt igen). Har känt igenom benet och tassen och tycker inte att jag får någon reaktion. Såg inget under promenaden eller tidigare idag.

Pratade med Anicura och lyckades få tid till ortoped på tisdag. Vågar inte avvakta med valp.

Å hoppas verkligen det inte är något.

Otis haltar lätt på höger fram efter vila :cry: . Kom hem från vår långpromenad, Otis la sig för att vila men kom in till mig i köket efter kanske 15 min och då haltar han lätt på höger frambenen. Hältan avtar rätt snabbt men återkommer igen efter vila :cry: (avtar sen snabbt igen). Har känt igenom benet och tassen och tycker inte att jag får någon reaktion. Såg inget under promenaden eller tidigare idag.

Pratade med Anicura och lyckades få tid till ortoped på tisdag. Vågar inte avvakta med valp.

Å hoppas verkligen det inte är något.
Håller tummarna och stödjer dig i ditt beslut - en valp vill man kolla upp snabbt

Ruffs operation för att ta bort tre mjölktänder i fredags gick bra! Vi åkte in på morgonen vid 8 och fick sitta med honom tills han somnade av medlet och hämtade honom sedan vid 11. Han sov rätt djupt i bilen hem och var sedan lite seg resten av dagen men som vanlig sedan dagen efter. Han var rakad på båda frambenen, misstänker att det kanske är drop under operationen men blev ändå lite nyfiken på varför båda benen, men han kanske bara är svårstucken som matte :D

Jag frågade om tuggleksaker, blötläggning av mat osv efter att ha läst vad @Acto hade fått för rekommendationer men veterinären sa att det behövdes inte utan han kunde både leka och äta som vanligt. Det kanske har med ras/storlek på hund att göra?

Sen hade ju jag räknat med en ganska saftig faktura men den var inte alls farlig heller, lite drygt 5000 kr totalt och slutade på 3900 efter direktreglering mot Folksam (vilket klinken också bara tog 125 kr för att göra) så det kändes skönt.

I helgen var vi bortbjudna på middag med massa tjoiga barn vilket gick toppen. Han blir inte gärna klappad och drar sig undan om någon försöker gå fram men är nyfiken och vill vara med. Vid matbordet går han gärna runt till folk, tror det känns lite tryggare om folk sitter ner så det liksom är på hans premisser.

Även hundmöten går mycket bättre nu, han tittar och drar sig lite bakom mig om det är stora hundar men han säger inget så det känns bra. Ju mer jag tänker på det också så känns det ändå ganska skönt att ha en hund som är lite mer reserverad än en som kan göra utfall och försvara sig om någon annan hund kommer för nära.

Det kommer också en hel del snö här fortfarande. Igår kväll kastade han sig ner i ett dike som var lite djupare än han tänkt så han fick kämpa bra för att ta sig upp igen. Ett tag var jag orolig för att jag faktiskt skulle behöva gå ner och hjälpa honom och då är det inte säkert att matte tagit sig upp heller så glad för att jag slapp det.. 😅

Ruffs operation för att ta bort tre mjölktänder i fredags gick bra! Vi åkte in på morgonen vid 8 och fick sitta med honom tills han somnade av medlet och hämtade honom sedan vid 11. Han sov rätt djupt i bilen hem och var sedan lite seg resten av dagen men som vanlig sedan dagen efter. Han var rakad på båda frambenen, misstänker att det kanske är drop under operationen men blev ändå lite nyfiken på varför båda benen, men han kanske bara är svårstucken som matte :D

Jag frågade om tuggleksaker, blötläggning av mat osv efter att ha läst vad @Acto hade fått för rekommendationer men veterinären sa att det behövdes inte utan han kunde både leka och äta som vanligt. Det kanske har med ras/storlek på hund att göra?

Sen hade ju jag räknat med en ganska saftig faktura men den var inte alls farlig heller, lite drygt 5000 kr totalt och slutade på 3900 efter direktreglering mot Folksam (vilket klinken också bara tog 125 kr för att göra) så det kändes skönt.

I helgen var vi bortbjudna på middag med massa tjoiga barn vilket gick toppen. Han blir inte gärna klappad och drar sig undan om någon försöker gå fram men är nyfiken och vill vara med. Vid matbordet går han gärna runt till folk, tror det känns lite tryggare om folk sitter ner så det liksom är på hans premisser.

Även hundmöten går mycket bättre nu, han tittar och drar sig lite bakom mig om det är stora hundar men han säger inget så det känns bra. Ju mer jag tänker på det också så känns det ändå ganska skönt att ha en hund som är lite mer reserverad än en som kan göra utfall och försvara sig om någon annan hund kommer för nära.

Det kommer också en hel del snö här fortfarande. Igår kväll kastade han sig ner i ett dike som var lite djupare än han tänkt så han fick kämpa bra för att ta sig upp igen. Ett tag var jag orolig för att jag faktiskt skulle behöva gå ner och hjälpa honom och då är det inte säkert att matte tagit sig upp heller så glad för att jag slapp det.. 😅
Min är lika liten som din (kanske mindre, tror han var runt 2,5kg när vi drog ut tänderna) och vi fick strikta instruktioner att han inte fick tugga på någonting(!) i två veckor efter operationen. Absolut tortyr när man har en utkorsning chihuahua x piraya 🫣 vi fick en flaska bakteriedödande att spruta i munnen också.

Det kanske bara är olika veterinärer som tycker olika?

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn