Valp eller inte valp?

Sv: Valp eller inte valp?

Tror att när Philosophia väl bestämt sig så är allt planerat, även om planen blev snabbare än tänkt.

men....

Nu är vi alla nyfikna. Hur har det gått Philosophia??
(jag älskar ditt nick btw! :love:)

Lite sen uppdatering ... :)

Jag är faktiskt en hyfsat eftertänksam typ så jag har har faktiskt inte bestämt mig än. Eller snarare, jag har förlikat mig med att jag nog inte bör skaffa valp just nu. Egentligen skulle det vara alldeles utmärkt, men det handlar om prioriteringar. Även om valpen är ca. 15 veckor nu så kräver den väldigt mycket tillsyn.

Ja, så hade jag i varje fall tänkt. Men så ringde sambon från jobbet i morse. Han berättade att han hade tänkt väldigt mycket på vår hund de senaste dagarna och hur mycket han saknade henne och att det skulle bli en väldigt konstig jul utan henne. Sedan klämde han fram att han hade tänkt väldigt mycket på valpen också. "Vore det inte en bra idé ändå ... ?".

Jag saknar också att ha hund i huset. Ett bostad utan djur är inte ett riktigt hem. Vad gör man nu då? Valp eller inte valp?

Det var ju 16 år sedan jag hade valp sist så man glömmer ju en del saker. Min var dessutom alltid med mig på jobbet när hon var valp så det var ju aldrig någon fråga om när jag kunde börja lämna henne ensam mer än någon kvart. Så jag slänger iväg några frågor här:

- När är valpen mogen att börja vara själv mer än någon kvart i taget (bortåt 1,5-2 h)?

- Finns det valpkurser på vintern?

- Var löshundstränar man egentligen sin vinthund när man bor i Stockholms innerstad utan att riskera att den blir påkörd?

- Är det svårare att löshundsträna en äldre valp än en yngre? När jag löshundstränade min tant som valp så använde jag mig av att hon hela tiden ville vara nära mig och veta var jag befann mig någonstans. Så snart hon blev ofokuserad eller inte lyssnade så "sprang jag iväg" bort från henne och hon blev väldigt duktig på att aldrig springa längre än vad att hon fortfarande kunde se mig. Men en äldre valp har ju redan hunnit bli mer självständig. Jag är väldigt orolig för att jag inte ska våga ha valpen lös för att jag inte får till en fungerande löshundsträning. En vinthund måste ju få springa lös.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Det finns valpkurser på vintern, inomhus, men gissar att de är populära.

Angående inkallningen skulle jag tro att det beror lite på vilken grund uppfödaren har hunnit lägga? Har valpen gått lös med henne ute?

När jag tagit äldre valpar förut (ca 4mån) har de varit redo att lämnas ca en timme vid ett halvårsålder och steget till två timmar när det väl funkat är inte så stort. Där har du förmodligen en fördel med att ta en lite äldre valp.

"Hundöarna" har jag hört talas om... Annars finns en stor och fräsch rastplats vid Vanadislunden som jag brukar gå till på lunchen när jag jobbar i närheten. Stor nog för en italienare att iaf rasa av sig lite några varv.

Är du inte säker så ta ett prat med sambon och fråga om det är hjärta eller hjärna som vill ha hem valpen. Delar ni 50/50 på jobbet och ansvaret med den sen?

Vill ni ha valp över jul så kan det annars ordnas... :angel: Jag jobbar själv då och kan tänka mig låna ut lillskiten. :)
 
Sv: Valp eller inte valp?

Det här med att din valp ska vara koncentrerad på dig: jag tror du kan absolut få den att kunna vara lös! 15 veckor är inte gammalt och valparna är fortfarande lättlärda och tycker att allting är roligt då. Så länge du, redan från dag ett, lär valpen att du är det roligaste i hela världen så kommer du få det lika bra som om du köpte den vid 8 veckor.

Jag tycker personligen att du ska köra på det. Du har egentligen all tid i världen och du har kunskapen om rasen sedan tidigare. Rasta av den lös kan du ju ta dig till brukshundsklubben och rastgårdar för att göra.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Äh, kör! Du vill ju ha en ny hund, du kan rasen och du verkar ha fastnat för valpen. Vad är egentligen det negativa? Lycka till!
 
Sv: Valp eller inte valp?

Svarar alla: Jag är så himla sugen och både jag och min sambo vill verkligen ha hund. Även om det ska vara ett gemensamt beslut så är det jag som ska fatta det avgörande beslutet eftersom sambon aldrig har haft valp tidigare och det är jag som kommer att ta mest ansvar för den. Det är ju också jag som jobbar hemifrån och som ska kombinera valp och mitt avhandlingsskrivande.

Det enda som får mig att tveka just nu är att det kommer att krävas en del pusslande för att hinna med andra aktiviteter som min löpträning. Jag löptränar ungefär 6-8 h i veckan och med valp hemma så måste det stämmas av med sambon så att någon hela tiden är hemma. Det är absolut inte så att det inte fungerar att pussla ihop det. Men jag ska inte sticka under stol med att det är lite skönt att slippa den stressen.

Å andra sidan växer ju valpen upp och om något år kan han ju följa med åtminstone på de kortare träningspassen och också lämnas ensam mer. Dessutom, oavsett när vi skaffar valp så kommer det ju krävas en hel del pusslande med tiden. Det går ju inte att komma ifrån att man blir väldigt låst när man har valp. Då kan jag ju lika gärna ta det nu som senare.

Hur löser förresten ni andra under valptiden med övriga fritidsintressen? De flesta här har ju även häst som tar många timmar om dagen.

Jag inser att valpen antingen kommer att vara såld eller ett par år gammal när jag väl har bestämt mig. :crazy:
 
Sv: Valp eller inte valp?

Gör jag en för stor grej av något som egentligen inte är särskilt komplicerat?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Gör jag en för stor grej av något som egentligen inte är särskilt komplicerat?

Och det frågar du på detta forumet :angel:

Vad skulle du ångra mest, att du skaffade valpen nu och det blev lite pusslande eller att du inte skaffade honom och du när "allt passar" inte hittar valpen med DET?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Kommer det att krävas mindre pusslande i framtiden?
Tänker du sluta löpa, avhandla, skippa att jobba och bli hemmafru?
Ska kanske mannen sluta jobba och bli hemmaman?

Eller är nuet lika bra/dåligt som framtiden i pusselfaktor?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Det är ju under valptiden som det stora pusslandet behöver ske, dvs. när han inte kan vara ensam. Pussla med tiden för att hunden inte ska behöva vara ensam mer än absolut nödvändigt behöver man ju alltid göra när man har hund, men det ser jag inte som ett problem. Det var aldrig något problem med min förra hund. Utan det är just valpstadiet som ju kräver en del extra.

Jag tror att jag gör en för stor grej av det. :angel:
 
Sv: Valp eller inte valp?

Vad skulle du ångra mest, att du skaffade valpen nu och det blev lite pusslande eller att du inte skaffade honom och du när "allt passar" inte hittar valpen med DET?

Det är ju det jag inte vet. ;)

Egentligen är det nog så att den helt perfekta tidpunkten egentligen inte infinner sig, utan man får helt enkelt ta att det blir lite bökigt och göra det så perfekt som möjligt för valpen (och resten av familjen).
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jamen det vet jag ju. Det jag undrar är om ER och ert liv framöver. Kommer ni att ha lättare att pussla i framtiden, mindre saker att göra? Kommer det att vara lättare för er att ha valp då? Eller kommer det alltid att vara lika pussligt?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jo, fast det var ju min situation som jag pratade om än i lite allmänna termer.

Framtiden kräver givetvis ett pusslande, men man slipper tänka på att någon hela tiden måste vara hemma. Med en äldre hund så funkar det oftast att man går lite "omlott" tidsmässigt. Det är det jag menar, att det inte kräver samma minutiösa passning. Dessutom kan hunden följa med ut på kortare löpturer när den blir fullvuxen. Att vi sedan behöver hundvakt eller hunddagis den dagen jag inte längre jobbar hemifrån är en självklarhet. Heltidsarbete för båda två finns ju i framtiden, liksom hos de flesta hundägare.

Sedan kanske det låter onödigt fjompigt av mig att jag tycker att det krävs så mycket tillsyn i början. Men en italiensk vinthundsvalp och dito unghund är inte riktigt som andra hundar. De tar sig upp överallt och drar sig inte för en halsbrytande flygtur. Sådant måste man hålla väldigt god koll på när italienaren är ung eftersom de inte har koordination och styrka att riktigt hantera sin egen våghalsighet. Med långa smala ben så leder den kombinationen lätt till benbrott. Det är ju också en sak som gör att man (eller åtminstone inte den här hönsmatten) lämnar bort en sådan unghund till vem som helst om man ska åka bort.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Egentligen är det nog så att den helt perfekta tidpunkten egentligen inte infinner sig, utan man får helt enkelt ta att det blir lite bökigt och göra det så perfekt som möjligt för valpen (och resten av familjen).

Vet du... Sedan jag tog bort Billie för tre år sedan har jag velat ha en hund till. Vill man något tillräckligt så gör man det. Upptäcker man (jag) att tillfällen kommer och går pga "det och det" så kanske man (jag) behöver inse att man (jag) kanske inte ville till 100% ändå... och ursäkterna blev ett sätt att slippa säga "jag vill inte" och blev istället "jag kan inte".
Jag har tittat på flera valpar faktiskt av olika raser och även om de var skitsöta så kände jag aldrig när jag satt där att den här vill jag ta med mig hem - nu!

Sen upptäckte jag en annan ras som skulle bli mer praktisk (enkel) att leva med än den jag tidigare tittat på. Mindre, mer framåt och noll pälsvård. Det tog ändå emot att faktiskt ringa runt till uppfödare och jag drog på det. Till slut ringde jag ändå valphänvisaren som rekommenderade två uppfödare. Jag rinde den ena, bokade in ett besök och väl på plats så sa det faktiskt bara "klick". Det var nog en sån här jag väntat på..! :) Och då löste det sig faktiskt allt trots att ekonomin för tillfället inte tillät ett så stort inköp.

Kanske blir det rent praktiskt svårare längre fram att pussla, men om du då längre fram VILL mera så blir pusslandet (uppoffringarna) ändå enklare?

Jag tycker inte det räcker att säga att du har tid, att du kan rasen och vet vad det handlar om. Det är inte motiv nog att faktiskt köpa en hundvalp. Orsaken till att jag vågar (?) skriva så är för att jag vet hur det känns att göra ett sånt köp. Jag tog emot Loka för att jag hade tid, jag kunde och jag kände till rasen. Det var inte helt genomtänkt och jag törs säga att jag ångrar det beslutet. (Men nu är hon här, hon hör till familjen och min sambo avgudar henne på alla sätt som jag inte gör så hunden är lycklig ändå. :))

VILL du?
 
Senast ändrad:
Sv: Valp eller inte valp?

Men du svarar fortfarande inte på min fråga. :D

Det jag frågar är: Om ni skaffar valp om ett år istället - kommer ni då att ha mera tid? Eller om fem år? Eller kommer det alltid att vara ett pusslande för att skaffa valp?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jättebra inlägg Skogstrollet! Jag ska verkligen ta mig en funderare över det du skriver.

Jag vill och valpen är helt bedårande. Så frågan är om jag VILL, dvs. om det är det jag vill mest.

Det hänger också på hur pass aktiv min sambo kommer att vara. Han påstår att han kommer att vara aktiv. Men samtidigt så har han inte samma (oändliga) tålamod som jag har. När vår tik började bli väldigt senil tidigare i höstas så kunde jag knappt vara hemifrån en halvtimme utan att min sambo ringde på mobilen och undrade när jag skulle komma hem. Han hade inte tålamod att försöka lugna henne när hon blev orolig och det tror jag att hon kände. Nu när jag skriver om det så tror jag att det är här skon klämmer när det gäller valp. Jag är lite orolig att han inte ska ha tålamod med en livlig italienarvalp. Jag prioriterar gärna en valp över annat, men samtidigt vill jag inte känna mig stressad över att sambon inte skulle ha tålamod med en valp.

Samtidigt är det ju viss skillnad på att få kontakt med och aktivera en liten valp jämfört med en senil hund. Hon var väldigt mycket "husses tjej" innan och han hade all världens tålamod med henne. Dock slutade hon helt att ty sig till honom när hon blev senil och det tyckte han var väldigt jobbigt, vilket säkert påverkade hans tålamod.

Jo, det är nog det som får mig att tveka faktiskt.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Men du svarar fortfarande inte på min fråga. :D

Det jag frågar är: Om ni skaffar valp om ett år istället - kommer ni då att ha mera tid? Eller om fem år? Eller kommer det alltid att vara ett pusslande för att skaffa valp?

Jag missuppfattade nog din fråga. Jag trodde du menade att om vi skaffar valpen nu, kommer vi att behöva ägna oss åt samma pusslande med samma hund om ett (eller fem) år.

Om du istället menade om det kommer finnas mer tid för en valp om t.ex. ett år jämfört med nu så är svaret att att det kommer att krävas ett betydligt mindre pusslande nu, jämfört med om vi skaffar valp om ett år. Om ett år har jag kanske heltidsarbete och springer och då blir det ju jättebökigt med valp. Nu är det liksom bara springandet som det behöver pusslas med.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Angående löshundsträna - ta kontakt med Red_Chili!
Hon bor i stockholm med vinthundar och jag vet att hon hänger i rastgårdar var och varannan dag :)
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jag tycker helt klart att du gör en större grej av det än vad det är. Faktiskt.

En såpass gammal valp är ju ingen fara att med lite träning lämna hemma kortare stunder. Sen tvistar de lärda om när man ska börja ensamträningen, men jag är av den skolan att jag tycker att man gör det så fort som möjligt och så avslappnat som möjligt. Man gör ingen större grej av det.

"Så nu får du vara hemma i 10 minuter själv medan jag går till affären, här får du en tuggpinne." Så går man. Samma sak vad gäller buren i bilen. "Här sitter du när vi åker bil och det spelar ingen roll om du gnäller för du ska sitta kvar där tills vi kommer fram."

Era liv kommer ju inte att förändras bara för att ni skaffar en valp. Ni har ju haft hund i herrans massa år. Era liv förändras däremot om ni inte har hund, därför blir det svårare att skaffa hund om ett år än vad det är nu när ni ändå är inkörda på att ha hund.

Sen tycker jag absolut inte att impulsköp alltid är dåliga. Det finns planerade och välgenomtänkta köp som inte blir som man hade tänkt sig och det finns impulsköp som blir hur bra som helst.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jag är sådan höna inser jag med alla mina frågor som jag vrider och vänder på. :p Jag måste alltid måla upp worst case scenario och se om jag kan förlika mig med att det inträffar innan jag bestämmer mig.

Nåja, så mycket som jag har vridit och vänt på detta så kan det snart kallas för ett genomtänkt köp (om jag får köpa honom dvs.).

Jag ska ta ett ordentligt prat med sambo ikväll hur pass gärna han vill ha hund. Och då menar jag inte bara att ha en hund som möter honom i dörren och som man kan gosa med. Blir det grönt ljus där så ska jag kontakta uppfödaren. Och så finns det vissa hälsofrågor som jag vill ha svar på också. Sedan vet man ju inte, de kanske inte alls vill att jag ska köpa valpen.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Det jag är mest orolig över är att han ska vara lite för självständig när han kommer och att jag inte får samma koll på honom som jag hade på min tik (eller snarare att han inte håller samma koll på mig som min tik höll på mig).

Vinthundsmänniskor känner jag efter 16 år med vinthund (även om man aldrig kan känna för många). :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 610
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp