Men vad för torrfoder ska man ge :o? Till en början får det ju vara samma som uppfödaren men vad tycker ni är bäst för hund i schäfer storlek?

och vad för godis kan man proppa i den ^_^!?! korv och leverpastej är ju självklart som muta/tränings gott men tänker mest som hundben. märgben har ingen av våra hundar klarat av så tvivlar om nya kommer att kunna äta det heller.

bor alldeles för nära en smådjurbutik där man får ta med hunden in.. dvs när man är där och rastar hunden i rasthagen måste man såklart köpa ngt gott på vägen hem ;).

halsband har vi nog ett antikt i gömmorna från hund nr 2, dvs 20 år gammalt ;). men lever det så ska nya såklart ha det, annars så är det kanske smidigast med ngt bredare synet för koppel promenader?

3 veckor kvar... hinner noja väldigt mycket till...
Vi ger numera Nutram till våra schäfrar(olika varianter beroende på om de är valp, senior, aktiv osv). Efter att ha provat runt lite men antingen har de skitit som elefanter, blivit lätt övergödda, haft svårt att bygga muskler, fått tråkiga pälsar eller nått annat vi inte gillat så tog vi en provsäck från en uppfödarkollega. Blev nöjda och fortsatte med det. Ringer in beställning direkt till tillverkaren som gratis kör ut fodret m DHL inom 3 dagar. En bonus i det hela:up:
 
Min är en sån där som tycker att vilken sele som helst = dra som en idiot sedan vi fick hem honom. Kämpar fortfarande med att få honom att gå någorlunda i halsband. :angel: Förstörde honom genom att alltid ha sele när han var liten.
.. fast det är inte sele eller halsbandet som gör att en hund drar eller smiter ur. Är snarare fel/dåliga signaler från den som leder och dålig konsekvens som gör det.
Är man bara tydlig med vad man vill att hunden ska göra så går den som den ska(tids nog).
Enda hunden vi haft som dragit är den som vi egentligen inte hade tid med (småbarn, heltids jobb och husrenovering är ingen bra kombination med liten 8månaders valp mitt i vintern..).

Och den vi fick efter fick drillas hårt med, då hon var väldigt självständig och dominant.

Men schäfrar/brukshundar överlag kräver ju sin ägare för att bli vettiga :).
 
Vi ger numera Nutram till våra schäfrar(olika varianter beroende på om de är valp, senior, aktiv osv). Efter att ha provat runt lite men antingen har de skitit som elefanter, blivit lätt övergödda, haft svårt att bygga muskler, fått tråkiga pälsar eller nått annat vi inte gillat så tog vi en provsäck från en uppfödarkollega. Blev nöjda och fortsatte med det. Ringer in beställning direkt till tillverkaren som gratis kör ut fodret m DHL inom 3 dagar. En bonus i det hela:up:
lät som ett bra foder, även om det mest är kycklingmjöl, ris och majs.. ordningen det står i är ju i regel efter hur mycket det är i, så är det i alla fall på hästfoder..
men loppfrö är ju bra, valpar äter ju allt som går att stoppa i munnen så bra med ngt som rensar :p
undrar dock vad naturliga kycklingsmakämnen är..

kollade på lite andra märken nu och det är typ vad som är i alla stora valp foder :o
 
vad tror ni om Nature´s Protection? hade det till gamla hunden var riktigt kräsen. lite skillnad på tant mat och valp mat dock :p
 
Det foder där vi verkligen såg skillnad var Orijens Six fish. Vet inte om det finns någon valpvariant. Jisses vilken päls och dom åt gärna och nästan ingen skit. Då hade vi provat Brits, James Beloved några fler pga kycklingallergi. Tyvärr är det snordyrt så den vi har kvar går på Acanas Pacific. Bra men lite mer skit faktiskt och smakligheten är något lägre tycker Humla.
 
.. fast det är inte sele eller halsbandet som gör att en hund drar eller smiter ur. Är snarare fel/dåliga signaler från den som leder och dålig konsekvens som gör det.
Är man bara tydlig med vad man vill att hunden ska göra så går den som den ska(tids nog).
Enda hunden vi haft som dragit är den som vi egentligen inte hade tid med (småbarn, heltids jobb och husrenovering är ingen bra kombination med liten 8månaders valp mitt i vintern..).

Och den vi fick efter fick drillas hårt med, då hon var väldigt självständig och dominant.

Men schäfrar/brukshundar överlag kräver ju sin ägare för att bli vettiga :).

Han kan gå fot. Han kan bara inte gå fint i långt koppel+sele då han associerar det med att dra. :D

Jag har brukshund så jag lägger ner x antal timmar per dag på träning och han kan läraktig precis vad som helt utom att gå i sele och långt koppel.
 
Har svårt att tänka mig att det ska finnas nån perfekt garanti på div. torrfoder då att de innehåller rätt mängd av kalcium, fosfor, eller nått annat. Varför @nilie är det så, menar du? Dvs att ett torrfoder skulle kunna garantera detta, men inte färskfoder?
 
När det gäller torrfoder vs färskfoder, eller ja, foder öht, så handlar det ju också om hur mycket av innehållet och näringen som hunden kan ta tillvara på. Med tanke på hur mycket hundar bajsar av de flesta torrfoder så har jag mycket svårt att tro att näringsupptaget är speciellt bra där (en titt på hundens övriga hälsa bekräftar det, men just mängden bajs som kommer ut varierar så extremt att det blir övertydligt).
 
När det gäller torrfoder vs färskfoder, eller ja, foder öht, så handlar det ju också om hur mycket av innehållet och näringen som hunden kan ta tillvara på. Med tanke på hur mycket hundar bajsar av de flesta torrfoder så har jag mycket svårt att tro att näringsupptaget är speciellt bra där (en titt på hundens övriga hälsa bekräftar det, men just mängden bajs som kommer ut varierar så extremt att det blir övertydligt).

Är det nästa steg för en extremt seriös hundägare gällande foderval--samla in bajset och skicka in på analys och jämföra?:P
 
Min hund borde i sådana fall ha kassa leder och allt möjligt fel på honom med tanke på att han ätit säker 8 olika torrfoder och 5-6 olika färskfoder i sin uppväxt. (HD A och ED UA) :angel: Vad gör man inte för att hunden ska äta. (Han äter inte helt enkelt. Spelar ingen roll om man svälter honom.)
 
När det gäller torrfoder vs färskfoder, eller ja, foder öht, så handlar det ju också om hur mycket av innehållet och näringen som hunden kan ta tillvara på. Med tanke på hur mycket hundar bajsar av de flesta torrfoder så har jag mycket svårt att tro att näringsupptaget är speciellt bra där (en titt på hundens övriga hälsa bekräftar det, men just mängden bajs som kommer ut varierar så extremt att det blir övertydligt).
Min hund sket inte så nämnvärt mycket mindre på färskfoder. Men han fick andedräkt som en halvdöd varan och var ojämn i magen. Ofta förstoppad.
För vissa hundar är färskfoder kanon...men inte alla.
 
Min hund sket inte så nämnvärt mycket mindre på färskfoder. Men han fick andedräkt som en halvdöd varan och var ojämn i magen. Ofta förstoppad.
För vissa hundar är färskfoder kanon...men inte alla.

Min stinker också kadaver i munnen när han äter färskfoder. :yuck:
 
Min hund sket inte så nämnvärt mycket mindre på färskfoder. Men han fick andedräkt som en halvdöd varan och var ojämn i magen. Ofta förstoppad.
För vissa hundar är färskfoder kanon...men inte alla.
Vilket jag inte heller påstod i mitt inlägg, det jag påstod i mitt inlägg var att det är stor skillnad mellan olika foder och att de flesta torrfoderhundar (m.a.o. inte alla) bajsar massvis. Jag har själv hundar som inte fungerar optimalt på färskfoder, det är inget konstigt i det, inget foder fungerar utmärkt på alla hundar.

Tyvärr verkar många (åter igen, inte alla och jag säger inget om hur du ser på saken) tänka att "Oj, det här enda färskfodret fungerade inte, min hund kan inte äta något rått alls!" och sedan testar de runt med en miljard olika torrfoder för att hitta något bra. Jag är och förblir övertygad om att en perfekt anpassad rå kost är bättre än det torrfoder som hunden fungerar bäst på. Däremot kan det vara bökigt att hitta rätt rå kost för en hund, absolut.
 
lät som ett bra foder, även om det mest är kycklingmjöl, ris och majs.. ordningen det står i är ju i regel efter hur mycket det är i, så är det i alla fall på hästfoder..
men loppfrö är ju bra, valpar äter ju allt som går att stoppa i munnen så bra med ngt som rensar :p
undrar dock vad naturliga kycklingsmakämnen är..

kollade på lite andra märken nu och det är typ vad som är i alla stora valp foder :o
Jag skulle inte välja Nutram.
Nutram Puppy Large Breed innehåller ris, vilket inte är bra att äta varje dag pga den förhöjda halten arsenik i allt ris. Och varför echincea? Det är heller inte bra att äta varje dag. Visserligen väldigt lite i fodret, men onödigt, tycker jag. Jag tar det när jag håller på att bli förkyld och det aktiverar immunförsvaret, men man får inte ta det mer än max 14 dagar. Echinea inneåller röd solhatt som är giftig.

Så här ser råvarorna ut i Nutrams foder:

Kycklingmjöl, malet ris, helmalen majs, havremjöl, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler, en källa till vitamin E, och citronsyra), färsk kyckling, betmassa, linfrö, naturliga kycklingsmakämnen, Kanadensisk laxmjöl, hela torkade ägg, Kanadensisk laxolja (konserverad med blandade tokoferoler, en källa till vitamin E, och citronsyra), dikalciumfosfat, kalciumkarbonat, kalciumklorid, salt, kalciumsulfat, cikoriarotextrakt, torkad tångmjöl, DL metionin, vitaminer & mineraler*, citronsyra, kalciumpropionat, dehydrerad spenat, glukosaminhydroklorid, kolinklorid, psylliumfibrer, yucca schidigera extrakt, grönläppade musslor, blad av grön te, blad av pepparmynta, persiljeblad, ginko, echinacea, kamomill, rosmarinextrakt.
 
Vilket jag inte heller påstod i mitt inlägg, det jag påstod i mitt inlägg var att det är stor skillnad mellan olika foder och att de flesta torrfoderhundar (m.a.o. inte alla) bajsar massvis. Jag har själv hundar som inte fungerar optimalt på färskfoder, det är inget konstigt i det, inget foder fungerar utmärkt på alla hundar.

Tyvärr verkar många (åter igen, inte alla och jag säger inget om hur du ser på saken) tänka att "Oj, det här enda färskfodret fungerade inte, min hund kan inte äta något rått alls!" och sedan testar de runt med en miljard olika torrfoder för att hitta något bra. Jag är och förblir övertygad om att en perfekt anpassad rå kost är bättre än det torrfoder som hunden fungerar bäst på. Däremot kan det vara bökigt att hitta rätt rå kost för en hund, absolut.
Jag försökte iofs med 3 olika foder i 8 mån.
Det enda jag vill säga är att ge foderråd via nätet är rätt meningslöst för det är så vitt skilt mellan raser och individer vad de kan funka på. Finns inga "bäst-foder". Man får prova sig fram.
För oss funkade ett foder bättre än många andra, däribland Acana, Orijen, ProPlan, Magnusson osv som ofta rekomenderas.

Så jag gav bara mitt tips vad som funkar på vår flock...av TS ras.
 
Min fick grym tandsten på kort tid vilket fick tas av veterinär. Billigt!

Min fick också lite tandsten under tiden han åt som mest färskfoder faktiskt. Gick att pilla bort med nageln själv, och nu när han äter torrfoder och råa köttiga ben så har han inga problem med stinkande andedräkt eller fula tänder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 928
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hundhälsa Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 298
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 978
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp