Har svårt att tänka mig att det ska finnas nån perfekt garanti på div. torrfoder då att de innehåller rätt mängd av kalcium, fosfor, eller nått annat. Varför @nilie är det så, menar du? Dvs att ett torrfoder skulle kunna garantera detta, men inte färskfoder?
Tillverkarna av torrfoder har oftast i kalciumkarbonat som kalciumkälla. Det är lättare att mäta upp exakt samma mängd och innehållet är detsamma i den uppmätta mängden. I färskfoder är det råvaror som inte är exakt likadana varje gång. Ofta är kalciumkällan malda ben. Kalciuminnehållet varierar i malda ben/benmjöl beroende på djurets ålder. Dessutom har många färskfoder väldigt hög halt kalcium och ingen säker nivå av kvoten kalcium/fosfor.
Vet ej om det stämmer, men jag har läst att veterinärer sett fler skelettskador på valpar uppfödda på färskfoder/barf. Kommentera gärna någon av er som jobbar på veterinärstationer.
 
Tillverkarna av torrfoder har oftast i kalciumkarbonat som kalciumkälla. Det är lättare att mäta upp exakt samma mängd och innehållet är detsamma i den uppmätta mängden. I färskfoder är det råvaror som inte är exakt likadana varje gång. Ofta är kalciumkällan malda ben. Kalciuminnehållet varierar i malda ben/benmjöl beroende på djurets ålder. Dessutom har många färskfoder väldigt hög halt kalcium och ingen säker nivå av kvoten kalcium/fosfor.
Vet ej om det stämmer, men jag har läst att veterinärer sett fler skelettskador på valpar uppfödda på färskfoder/barf. Kommentera gärna någon av er som jobbar på veterinärstationer.

Skulle hemskt gärna se den statistiken/artiklarna om den/de finns att tillgå! Jag påstår verkligen inte att det du säger inte vore sant, men det är heller inte givet.

Nått som låter lite konstigt för mig är att det skulle synas i en total statistik att uppfödning på färskfoder skulle ge sämre hälsa generellt sett än uppfödning på torrfoder.

Varför?

Därför att de flesta färskfoder verkar ändå vara allt från medel till riktigt bra kvalitet. (Jag vet faktiskt inte om det finns nått allmänt använt färskfoder som är av riktigt dålig kvalitet? De som folk använder till allra största del är väl VoH, Nordic, Mush + ett fåtal andra).
Vad jag vet är att det finns massvis av torrfoder som är av undermålig kvalitet. Det finns garanterat många som föder upp valpar på första bästa billigaste paket på Lidl.

Därmed skulle ju sådan statistik ta in alla möjliga torrfoder i kategorin "torrfoder" som du då påstår skulle vara bättre än kategorin "färskfoder". Det låter konstigt för mig att detta till trots, så skulle det gå att påvisa statistiskt att kategorin "färskfoder" leder till fler skador.

Dvs, en sådan jämförelse görs inte mellan riktigt bra färskfoder vs riktigt bra torrfoder. Den räknar också in all skit. Om det ÄNDÅ går att statistiskt bevisa att uppfödning på färskfoder är leder till sämre hälsa, så tycker jag man måste bevisa det helt enkelt (spekulation räcker inte för mig).

Ska tillägga att jag egentligen inte "hejar" på den ena eller den andra kategorin. Jag är inställd på att köra på färskfoder, men om det fanns bevis på att ett visst torrfoder var bättre än det bästa färskfodret, då skulle jag inte välja bort det "bara för att".
 
Tänker man efter så är det ganska självklart att det är bättre för hundar att äta blandat med hårt och mjukt och inte bara mjukmat för tändernas skull. Är ju inget tuggmotstånd i mjuknat. Torrfoder är ju lite mer att tugga på, men köttbitar är nog bäst för tänderna.
 
Tänker man efter så är det ganska självklart att det är bättre för hundar att äta blandat med hårt och mjukt och inte bara mjukmat för tändernas skull. Är ju inget tuggmotstånd i mjuknat. Torrfoder är ju lite mer att tugga på, men köttbitar är nog bäst för tänderna.

På min berodde det inte på att maten var mjuk. Jag gav fruset färskfoder. Torrfodret tuggar dom ju knappt på.
 
Tänker man efter så är det ganska självklart att det är bättre för hundar att äta blandat med hårt och mjukt och inte bara mjukmat för tändernas skull. Är ju inget tuggmotstånd i mjuknat. Torrfoder är ju lite mer att tugga på, men köttbitar är nog bäst för tänderna.
Torrfoders effekt på tandsten är lika effektivt som knäckebröd. Använder du knäckebröd istället för att borsta tänderna?
 
Tänker man efter så är det ganska självklart att det är bättre för hundar att äta blandat med hårt och mjukt och inte bara mjukmat för tändernas skull. Är ju inget tuggmotstånd i mjuknat. Torrfoder är ju lite mer att tugga på, men köttbitar är nog bäst för tänderna.

Man ger ju ben då o då av den anledningen, eller?
 
Om man ska lämna fodret en liten stund ;),
Vad för sele är bekvämast för valp och som kan justeras tillräckligt mycket för att fungera i alla fall ett halvår? Fanns tydligen mycket fler selar på marknaden än sist jag köpte en.. vill gärna ha en med ngn typ av handtag, så man kan hålla i hunden då man är och badar eller bara måste lyfta bort valpen snabbt från ngt.
 
Om man ska lämna fodret en liten stund ;),
Vad för sele är bekvämast för valp och som kan justeras tillräckligt mycket för att fungera i alla fall ett halvår? Fanns tydligen mycket fler selar på marknaden än sist jag köpte en.. vill gärna ha en med ngn typ av handtag, så man kan hålla i hunden då man är och badar eller bara måste lyfta bort valpen snabbt från ngt.
http://www.ruffwear.com/Web-Master-Harness_2
Går att hitta billigare. 5 punktsspänning o handtag på ryggen.
 
Om man ska lämna fodret en liten stund ;),
Vad för sele är bekvämast för valp och som kan justeras tillräckligt mycket för att fungera i alla fall ett halvår? Fanns tydligen mycket fler selar på marknaden än sist jag köpte en.. vill gärna ha en med ngn typ av handtag, så man kan hålla i hunden då man är och badar eller bara måste lyfta bort valpen snabbt från ngt.
Vi köpte faktiskt på ICA. Vi var ju tvungna att köpa två av allt och dom växte som tusan så inget passade ju efter någon månad, vi fick köpa nya 3 ggr. Sådan här.
http://djurmaxi.se/hund-selar-sele-reflex-p-11636.html?gclid=CPGHq43t_M0CFcT3cgodvPQMkw
Sen blev det Hurttas Y-selar.
 
http://www.ruffwear.com/Web-Master-Harness_2
Går att hitta billigare. 5 punktsspänning o handtag på ryggen.
ser lite komplicerat ut för en liten valp tyvärr..

Vi köpte faktiskt på ICA. Vi var ju tvungna att köpa två av allt och dom växte som tusan så inget passade ju efter någon månad, vi fick köpa nya 3 ggr. Sådan här.
http://djurmaxi.se/hund-selar-sele-reflex-p-11636.html?gclid=CPGHq43t_M0CFcT3cgodvPQMkw
Sen blev det Hurttas Y-selar.

de ser ju lite mer ut som jag vill ha dem :) tycker dock bäst om Y selar, känns som att de sitter bättre.
 
Om man ska lämna fodret en liten stund ;),
Vad för sele är bekvämast för valp och som kan justeras tillräckligt mycket för att fungera i alla fall ett halvår? Fanns tydligen mycket fler selar på marknaden än sist jag köpte en.. vill gärna ha en med ngn typ av handtag, så man kan hålla i hunden då man är och badar eller bara måste lyfta bort valpen snabbt från ngt.

Köpte denna till min valp.
http://www.hurtta.com/SV/Produkter/Selar/Active sele/

Tycker den funkar bra och är rätt bra ställbar.
 
Man trär på hals o ett framben, tre fästen får man knäppa. Storlek smal funkar till 13 kg hund så väl som till 20 kg. überjävlig att ställa in första gången, sen blir livet en dröm.
menar att det är en lite för avancerad sele att ha till en 8v valp som bara ska ha den vid enstaka tillfällen. ngt lite nättare som den kan ha och röra sig mer fritt i och även ha vid bad :p.
måste inte vara ett ordentligt handtag utan bara en större ögla där ringen för kopplet sitter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 927
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hundhälsa Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 298
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 978
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp