Bukefalos 28 år!

Valp övningar för oss som missar valpkursen

Calazirya

Trådstartare
Vet att det är fler här inne som precis fått hem sin valp eller som nu innan jul hämtar sin valp.

Vi alla ( de flesta ? ) missar ju då valpkursen som är en otroligt viktig del för hunden och oss ägare.

Så nu vänder jag mig till ALLA här inne på forumet..

Det var snart 8 år sedan min hund var valp och tyvärr tappar man mycket av det man lärde sig på hans valpkurs.

Vad ska man öva på, fram med massor av förslag :)


/ Hjälp nu en virrig valpägare ( snart )
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Jag fick hem min valp 7 dec i förra året och vi gick valpkurs i januari och februari. Tycker att det är konstigt att det inte arrangeras valpkurser under vintern. När jag gick valpkurs fick vi köpa en bok som heter Allmänlydnad (tror jag, har tyvärr inte boken hemma då min mamma har lånat den) och den är jättebra. Där beskrivs och finns även illustrerade många bra övningar man kan göra med sin valp och unghund.
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

jag har massor med böcker, men det är mkt roligare att få testa och misslyckas tillsammans med andra :P vi får dra igång ett eget valpgäng i Luleå :idea:
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Det var inte alls länge sen jag gick valpkurs, men man glömmer så fort.
Vi fick ju göra massa bra saker men jag kan knappt komma på några nu. :p

Inkallning tränade vi iaf massor. I början fick en person gå iväg med hunden kopplad, och sprang med när man ropade på den, så att hunden inte skulle få möjlighet att göra fel.. Tycker det var ett riktigt smart sätt.. tog inte lång tid förrän hunden fick sån fart att den som gick iväg kunde släppa kopplet. :)

Kontaktövningar gjorde vi också.. Lärde in ordet "kontakt" och belönade när hunden tittade.

Många övningar gick ut på att göra saker samtidigt som de andra hundarna var runt om. Till exempel gå i stora slalomsvängar runt de andra hundarna (som då tränade t.ex. sitt eller "kontakt").

Min valpkurs hölls ute på en 4H-gård så vi kunde träna med störning också. Sen kunde man såklart låta hunden titta på alla djuren, tycker det var jättebra att vänja henne med djur. :)
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

:rofl:

Du bor i Skåne och jag i Norra Norrland.

I januari är det metervis med snö och upp emot 30 minus grader bland.

Så valpkurs är inte att tänka på om man inte har tillgång till något ridhus eller så.

Men tack för tipset om bok, den ska jag kolla upp.

Någon mer som vet några bra böcker med övningar i ?
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Ja vi får lägga ut lite valpkrokar ;)

Jag har en till som gärna hänger på trots att hon redan gått valpkurs
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Jag gillar Barbro Börjessons Valpskolan.. Det är nästan bara övningar i den. :)
Det var den boken vi använde oss av på valpkursen. Den är liten och tunn så den är inte alls dyr.. 60 kr kanske.
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Kom ut på tisdagkvällar och träna på BK ni Luleå-människor. Då kan vi valp-folk kanske bestämma en annan kväll/dag då vi kan ha egen valpträning. Då det inte är så tätt med schäfrar och deras skjutande och gapande förare...
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Vilken bra idé.

Vi får helt enkelt bestämma en tisdag då vi åker ut och träffas där :)
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Har du varit ute i Måttsund på klubben då? Från 18 på tisdagar är det "öppen träning" då är det alltid en massa folk där vilket är jättebra. Ofta finns instruktörer där om man vill ha hjälp. Inte så bra om man vill träna med valp dock. Svårt att få ut nån annan träning i början än att acceptera att man inte får leka med alla. Sen brukar det vara skotträning klockan 19 och det kan ju också vara väl saftigt att börja med. JAg har gjort så att jag åkt ut och börja träna 1830 på tisdagar, då hinner man få ut en bra träningsstund innan det dyker upp så mycket fokl. Sen kan man stanna för miljön en stund när det börjar drälla in folk.
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Menar ju att jag tränat 17.30.... Alla väller ju in från 18.
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Aha det var en smart idé att åka ut vid 17.30 och sedan åka strax innan skotten börjar vina.

/ Exakt 14 dagar kvar till valphämtning
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Luleå Lokala Kennelklubb håller valpkurser året runt :)
Är det för kallt vistas dom säkert mestadels i klubblokalen på Örnäset. Ett litet tips bara! hem.passagen.se/llkk
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

:bow:

Tusen tack, va kul ( och skönt.. pust )

Då blir det antagligen en valpkurs iallafall, om det går någon nu vill säga ? Jag har mailat och frågat ..

Måste börja leta massa stabila och äldre hanar som kan få tukta den lille lite ;) Har du någon på lager
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Jag har gått på valpkurs en gång i mitt liv och ärligt talat så lärde jag och min hund inte mycket... Det enda var ju att valpen fick lära sig att umgås med andra hundar och det var ju bra.

Jag blev valpägare i Augusti, en lite Golden Retriever och henne ska jag inte gå valpkurs med. Hon kan redan det mesta såsom sitt, ligg, vänta, hit, fot (lös och i koppel), skall och stå på komando. Hon kan även apportera och söka efter saker. Och hon är miljötränad då hon ofta är med oss överallt. Eventuellt ska vi gå på lydnadskurs senare.
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Jag går inte valpkurs för att lära hunden kommandon som du nämde..

Jag går för att det är fruktansvärt bra social/miljö träning för en valp att få koncentrera sig på matte fast att andra rör sig runt omkring.

Sedan tycker jag det är kul att träffa andra valpar :)
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Jag har tre gånger kvar på valpkursen som vi går och vi har fått göra en massa saker där. Det som glee berätta om har vi fått göra och sen har vi även fått lära hundarna att sitta kvar när vi går en bit bort och även ligga kvar. Det är mycket kontaktövningar också. Att gå fint och att kunna vända övar vi också. Sen ska valpen kunna sitta korrekt vi min vänstra sida, man får göra övningarna efter hur pass duktig ens egen valp är. Det tar ju olika lång tid för valparna att klara övningarna.

Sist vi tränade hade tränaren två bollar som var likadana, vi fick en och en gå in i ringen med valpen och tränaren gav t.ex mig då en av bollarna och sen kastade hon den andra bollen lite framför valpen och när den sen skulle ta den skulle jag säga NEJ och sen ge den bollen som jag hade i handen. Det var Nej den skulle lära sig där. Lite svårt eftersom dom vart ganska sugna på den där bollen som tränaren kastade :)

Jag har köpte faktiskt Lydnadsboken som Memea Mohlin har skrivit och där finns mycket bra tips från första inlärning till högre nivåer. Jag har även en lite mindre bok som är väldigt bra som heter Hunduppfostran och lydnadsträning. Minns inte vem som skrivit den.
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

jag undviker gärna llkk :angel: har personliga skäl... mysko bemött... men kanske ändrar uppfattning då, bor ju granne med dom i princip :angel:
 
Sv: Valp övningar för oss som missar valpkursen

Dorro skrev:
Har du varit ute i Måttsund på klubben då? Från 18 på tisdagar är det "öppen träning" då är det alltid en massa folk där vilket är jättebra. Ofta finns instruktörer där om man vill ha hjälp. Inte så bra om man vill träna med valp dock. Svårt att få ut nån annan träning i början än att acceptera att man inte får leka med alla. Sen brukar det vara skotträning klockan 19 och det kan ju också vara väl saftigt att börja med. JAg har gjort så att jag åkt ut och börja träna 1830 på tisdagar, då hinner man få ut en bra träningsstund innan det dyker upp så mycket fokl. Sen kan man stanna för miljön en stund när det börjar drälla in folk.

länge sen jag var där. först nu jag har voffe som är lämplig för det ;) blev nyligen medlem :P det enda kruxet är att det är långt bort och jag utan körkort :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 942
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 800
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 485
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp