Valp som saknar en tand

Sv: Valp som saknar en tand

Förmodligen är det någon av tänderna i fram som saknas. Inte så många valpar har P1:or men får dom med vuxentänderna. Däremot förekommer det att någon framtand saknas på dvärgschnauzer, jag känner till ett par individer. Men det är inte vanligt eller något problem i rasen.

Jag skulle inte köpa den valpen om jag tänkt hålla på med utställning. Oftast kommer inte tanden när hunden fått de nya heller. Det finns många dvärgschnauzervalpar att få tag på idag så du behöver inte vara rädd att bli utan.
Så länge bettet är jämt utan hål kommer de allra flesta domare inte märka det, finns de som är champion och bara har 5 tänder. Så det går ju att ställa ut. Men jag skulle inte avla på en sådan hund.

Ang priset så skulle jag inte dra av när jag säljer valpen. Jag skulle självklart informera köparen om det men sen får de avgöra om de vill köpa eller ej. Anledningen till att jag inte skulle dra av på priset är att ett tandbortfall aldrig skulle bli något problem för hunden som leder till veterinär kostnader för ägaren. Det är skillnad på navelbråck och krypt som innebära en extra kostnad om det måste åtgärdas.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Va? enligt uppfödaren till min hund (också Australian kelpie) så är det inte ok att sakna tänder. Jag ville ställa ut min men hon sa att det inte var någon ide eftersom hon saknar två tänder. Hon tyckte att det var synd för hon hade annars tänkt att det hade varit trevligt med en kull efter min tik.
Dock misstänker vi att hennes avsaknad av tänder beror på ett psykiskt trauma.
Vill inte skriva dig på näsan, blev snarare lite sugen på att ställa ut henne...
 
Sv: Valp som saknar en tand

Tackar :D

Jag vet inte riktigt hur mkt vikt jag ska lägga vid detta egentligen. I grunden är jag inte jätteintresserad av utställning, kanske något mer av att ha valpar nån gång. Men egentligen hade jag ju tänkt mig en hanhund o då hade jag ju ändå inte kunnat göra några valpar :angel: det var sambon som fastnade för tiken då hon var lite mindre och lugnare än hanarna.

Kanske har det ingen betydelse alls, kanske har det det. Velig som tusan.

Fick råd av en uppfödare jag känner att åka dit o besöka dom o se hur det verkar innan jag bestämmer mig. (jag har själv inte sett hunden, bara sambon som kollat) men jag vet med mig att jag skulle smälta direkt om jag såg den och hade den i knät för så är jag ju med alla valpar... :angel: vem kan säga nej till valpen man har i knät liksom?!
 
Sv: Valp som saknar en tand

Det beror väl också på vilka tänder hunden saknar. Min saknar P2 tror jag det är, men det är tillåtet inom rasen, men de får inte sakna vilka tänder som helst.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Går inte säga nej till en dvärgschnauzer på 8 veckor. Man bara smälter..
Fått tårar i ögonen när jag hämtat mina, man blir helt sjuk :love:

Sen man ju köpa en till om du märker att du verkligen vill ställa ut ;)
 
Sv: Valp som saknar en tand

Det beror väl också på vilka tänder hunden saknar.


I mitt fall kunde hon inte svara på vilken tand som saknas, bara att det var 5 istället för 6. Jag tycker dock att man borde kunna se vilken sorts tand som saknas om man klarar av att räkna dom?
 
Sv: Valp som saknar en tand

Går inte säga nej till en dvärgschnauzer på 8 veckor. Man bara smälter..
Fått tårar i ögonen när jag hämtat mina, man blir helt sjuk :love:

Sen man ju köpa en till om du märker att du verkligen vill ställa ut ;)

Haha, ja så är det verkligen!

Smart sätt att lösa problemet! Köp en till :angel::idea::D
 
Sv: Valp som saknar en tand

Haha, ja så är det verkligen!

Smart sätt att lösa problemet! Köp en till :angel::idea::D

Dom älskar att vara flera. Har en helt underbar bild på mina.. Folk tror jag arrangerat bilden, men så är det inte. Ska leta upp den.
Nu har jag bara en av dom kvar, men har ju schnauzers också, men helt klart gillar de att vara med sin egen ras.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Den till höger är Falukorw uppfödare till :love:

Den där falukorw skulle kunna skicka hit en sån till mig oxå tycker jag :idea::D

Är så valpsjuk så ja tror ja dör. Har boat och köpt grejer så känns lite ledsamt om dt inte blir nån valp nu... :cry:
 
Sv: Valp som saknar en tand

Fast vill du ha valpar borde du ju ställa ut tiken åtminstone några gånger för att se om den överhuvudtaget motsvarar rasstandaren.
Jag hade inte köpt valpen även om jag inte haft utställningsplaner. Jag vill ha alla dörrar öppna, vet hur det är när det inte är så. Min första hund köpte familjen när jag var tio år. Inga tankar på utställning från min eller föräldrarnas sida (eller uppfödarens). När jag blev äldre kom jag på att jag egentligen vill hålla på med utställning, men då var det i princip för sent eftersom pälsen var förstörd (klippt istället för trimmad) :(

Det finns flera dvärgschnauzeruppfödare som har valpar just nu eller med beräknad leverans lagom till jul så jag skulle kolla mig om efter en annan valp.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Fast vill du ha valpar borde du ju ställa ut tiken åtminstone några gånger för att se om den överhuvudtaget motsvarar rasstandaren.
Jag hade inte köpt valpen även om jag inte haft utställningsplaner. Jag vill ha alla dörrar öppna, vet hur det är när det inte är så. Min första hund köpte familjen när jag var tio år. Inga tankar på utställning från min eller föräldrarnas sida (eller uppfödarens). När jag blev äldre kom jag på att jag egentligen vill hålla på med utställning, men då var det i princip för sent eftersom pälsen var förstörd (klippt istället för trimmad) :(

Det finns flera dvärgschnauzeruppfödare som har valpar just nu eller med beräknad leverans lagom till jul så jag skulle kolla mig om efter en annan valp.

Ja, är ofta folk ångrar sig.

Är som med schnauzers som man ibland måste hjälpa till att få öronen att ligga rätt. Man säger till köparen att tänk på det. Men sen tycker de hunden är så gullig så de gör inget.
Sen efter nåt år så kommer de och vill ställa ut, och jag säger..glöm..
Då inser de sitt misstag..

Lika ofta hör man om de som köpt en blandis, och inser vad kul det är med bruks och vill tävla. Deras nästa hund blir jämt eller ofta en renrasig..
 
Sv: Valp som saknar en tand

Jag förstår vad du menar, men samtidigt vet jag inte hur viktigt det kommer vara för mig sen när jag väl har hunden.

Min förra dvärgschnauzer hade inte stamtavla eller hur det nu va, man kunde betala nånting så fick han det men vi valde att inte göra det. Han var min ögonsten och jag hade aldrig velat byta honom mot någon annan hund bara för att jag inte kunnat ställa ut honom.

Det är klart att ska man ha valpar så borde man ju ställa ut... Det viktigaste för mig är nog egentligen att hunden är en bra och trevlig individ som jag kan ha roligt med. Det här med att jag funderat på valpar och utställning är nånting jag börja tänka på i samband med att vi tingade en tik... Jag hade egentligen tänkt mig en hanhund men sambon gillade den lilla lugna tiken bäst.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Får man inte tävla sånt med en blandis?

Hur är det med agility, de måste inte vara renrasiga för det va? Agility är nåt jag vill prova på med min (eventuellt framtida) hund....
 
Sv: Valp som saknar en tand

Att en valp saknar en valptand behöver inte betyda att motsvarande vuxentand kommer att saknas. Den kan mycket väl bli fulltandad. Samtidigt är rätt antal valptänder ingen garanti för att den blir fulltandad som vuxen. På valputställning tittar domaren förvisso på tänderna, men bryr sig inte om att en valptand saknas. Valpen kan ju ha tappat den dagen före p g av att en vuxentand är på väg upp. Om det saknas tänder i det permanenta bettet är det orsak till återbetalning av viss del av köpesumman. Bestämmelser finns på SKK. Så se till att få SKK:s köpeavtal med dig tillsammans med valpen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 583
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 117
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp