Valp som saknar en tand

Sv: Valp som saknar en tand

Oavsett om folk inte tycker det är en big deal så hade jag aldrig betalat fullpris för en valp med ett fel, hur litet det än må vara. Då köper jag hellre en valp utan fel, om det inte handlar om en fantastisk kombination med förväntade egenskaper som jag inte kan hitta någon annanstans.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Va? enligt uppfödaren till min hund (också Australian kelpie) så är det inte ok att sakna tänder. Jag ville ställa ut min men hon sa att det inte var någon ide eftersom hon saknar två tänder. Hon tyckte att det var synd för hon hade annars tänkt att det hade varit trevligt med en kull efter min tik.
Dock misstänker vi att hennes avsaknad av tänder beror på ett psykiskt trauma.
Vill inte skriva dig på näsan, blev snarare lite sugen på att ställa ut henne...

Min uppfödare säger att det inte är något att bry sig om så länge resten av tänderna är jämnt fördelade. Min hund saknar två P1or nere, men det ser inte direkt ut som om något saknas. Det var faktiskt av en ren tillfällighet som jag upptäckte det själv :o.

Hur som helst så förekommer det en och annan tandförlust i hans linjer, det gör det nog i många. Känner också till minst en hund som har tandförluster och är UCH. Jag hade absolut anmält hunden till en utställning!

Om man sen vill avla på det, ja det är ju säkert en smaksak. Din hunds uppfödare kanske tycker att det är ett tillräckligt stort fel för att inte avla på din hund? En annan större uppfödare i Sverige tänker annorlunda och avlade friskt på en hund med många saknade tänder. Om du är intresserad av att avla på din tik så kan du förslagsvis kontakta kelpieklubbens avelsråd och fråga :).
 
Sv: Valp som saknar en tand

KL

Efter att ha fått lite mer råd från veterinärer och uppfödare så har vi bestämt att inte köpa valpen som tråden handlar om.
Jag förstår som sagt att det inte påverkar hunden i sig, mer än för framtida avel och kanske utställning. Men det ska som sagt kännas rätt och av de råd jag fått (från folk jag litar på) så kanske man ska undvika att köpa den.

Ska kolla på andra valpar från en annan uppfödare imorgon som är 9 veckor nu som gjort en besiktning U.A. Så de ska va okej (vad de sett iaf). Dock ska besiktningen göras om en gång till ifall vi bestämmer oss eftersom den va mer än en vecka gammal nu.

Så håll tummarna för att jag hittar min nya familjemedlem imorgon!
 
Senast ändrad:
Sv: Valp som saknar en tand

Det enda som är svart och vitt är om hunden röntgas och du får reda på om det finns anlag för en permanent tand eller inte.
Huruvida uppfödaren ska agera i detta läget finns inte skrivet någonstans.

Jag tycker inte att du ska köpa valpen. Det handlar om ras som är så pass populär att det i princip när som helst finns valpar från bra uppfödare att få tag på. Eller är det något som gör att ni måste ha valp precis just nu?
 
Sv: Valp som saknar en tand

Missade att du svarat!

Låter klokt:)

Ja, det känns nog som att det är rätt beslut.
Det jobbiga är ju bara att man fastnat för just en valp och är så inställd på att det kommer bli den och sen blir det inte så...

Men det verkar lovande med dessa vi ska besöka imorgon iaf!
 
Sv: Valp som saknar en tand

Att man accepterar tandförluster inom Kelpie är en sak. Den rasen är så lite numerärt sett att man inte har så mycket annat val om man vill få till någon avel alls. Det är däremot inte så att uppfödarna skiter i det eftersom det ändå inte spelar någon roll hur många tänder hunden har utan det handlar snarare om att välja det bästa av två onda. Hellre en tandförluster än ep eller hjärtfel eller ännu snävare avelsbas. Men klart de flesta fortfarande håller koll på tänderna. De vill inte stå där med en ras med gluggar i hela käften.

När det gäller dvärgschnauzer finns dock inte den här ursäkten. Rasen är inte så liten som Kelpie och att då hålla på och bortförklara tandförluster och strunta i om bettet är fullt och korrekt, det är bara ren och skär lathet i min ögon. Sällkskapshundaveln ett nötskal. Jag som kommer från brukshundsaveln värld hade sagt tack och hej på en gång. Har man ingen bra motivering till varför man accepterar defekter är man liksom ute.
 
Sv: Valp som saknar en tand

När det gäller dvärgschnauzer finns dock inte den här ursäkten. Rasen är inte så liten som Kelpie och att då hålla på och bortförklara tandförluster och strunta i om bettet är fullt och korrekt, det är bara ren och skär lathet i min ögon. Sällkskapshundaveln ett nötskal. Jag som kommer från brukshundsaveln värld hade sagt tack och hej på en gång. Har man ingen bra motivering till varför man accepterar defekter är man liksom ute.

Det är det jag tänker oxå. Vill inte bidra till att avla "fel" om jag nu nån gång skulle få för mig att ta en kull. Även om jag inte tänkt mig att starta någon kennel eller så, så vet man ju inte vad nästa generation används till. Hur som så gör man ju ett aktivt val om man väljer att avla på ett fel man vetat om. Vilket jag ogillar...
 
Sv: Valp som saknar en tand

KL

som gjort en besiktning U.A. Så de ska va okej (vad de sett iaf). Dock ska besiktningen göras om en gång till ifall vi bestämmer oss eftersom den va mer än en vecka gammal nu.

Så håll tummarna för att jag hittar min nya familjemedlem imorgon!

Att tänka på: Räkna tänderna själv!

Dobbis /som fött upp sen början på 80 talet och aldrig stött på en vet som räknar valptänderna.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Att tänka på: Räkna tänderna själv!

Dobbis /som fött upp sen början på 80 talet och aldrig stött på en vet som räknar valptänderna.

Kan bli intressant om jag ska räkna själv när jag knappt vet hur många tänder de faktiskt ska ha
:angel:
 
Sv: Valp som saknar en tand

Insesiverna ska var 6st i vaje käke,P tänderna (4st på var sida i båda käkarna) blir svårare då inte valpar har fått alla (dom kommer sen) Det är dom tänderna dommaren räknar mest,men på min ras (dobbis) så räknas även molarerna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 090
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp