Valp som saknar en tand

Sv: Valp som saknar en tand

Får man inte tävla sånt med en blandis?

Hur är det med agility, de måste inte vara renrasiga för det va? Agility är nåt jag vill prova på med min (eventuellt framtida) hund....

Är bruks du inte får tävla med blandis. Men lydnad, agility mm går bra..
 
Sv: Valp som saknar en tand

Okej då förstår jag. Inte för att jag tänkt köpa en blandras men ändå, alltid kul att lära sig något nytt!

Vad är rallylydnad för nåt? Sett ordet flera gånger på sistone men inte tagit reda på vad det innebär...
 
Sv: Valp som saknar en tand

Om det saknas tänder i det permanenta bettet är det orsak till återbetalning av viss del av köpesumman. Bestämmelser finns på SKK. Så se till att få SKK:s köpeavtal med dig tillsammans med valpen.

intressant!

Kan man läsa de bestämmelserna någonstans?
Hur stor del av köpesumman gäller det?
 
Sv: Valp som saknar en tand

Okej då förstår jag. Inte för att jag tänkt köpa en blandras men ändå, alltid kul att lära sig något nytt!

Vad är rallylydnad för nåt? Sett ordet flera gånger på sistone men inte tagit reda på vad det innebär...

Är inte så insatt i rallylydnad. Men tänkt flera ggr jag skulle testa. Är en lite enklare form än lydnad.
Man går liksom en bana på apellplanen och vid olika stationer finns det skyltar där det står hur man ska göra.
Tror också man får prata och berömma hunden..

En del tycker det är fjantigt, för det ska vara för enkelt. Men jag tycker det är bra, då gör ju folk något med hunden. Sen vad de gör spelar ju ingen roll, bara man har kul och hunden blir aktiverad.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Om det saknas tänder i det permanenta bettet är det orsak till återbetalning av viss del av köpesumman. Bestämmelser finns på SKK. Så se till att få SKK:s köpeavtal med dig tillsammans med valpen.


Fel, fel, fel, fel..

Finns ingenting bland skk's regler som tvingar en uppfödare till prisavdrag för nått. Däremot är det kutym att dra av 10% för en krypt valp, men inget man som uppfödare enligt skk Måste göra.

Till sakfrågan så tycker jag personligen att det är lite fjantigt att kräva sänkt pris/inte köpa en valp för att en inciciv i valpbettet saknas!
 
Sv: Valp som saknar en tand

Till sakfrågan så tycker jag personligen att det är lite fjantigt att kräva sänkt pris/inte köpa en valp för att en inciciv i valpbettet saknas!

Jag må va fjantig men det är ju bara för att jag är osäker på hur stort fel det är. Alla säger olika. Antingen att tanden kommer sen eller att den inte gör det. Vissa säger att priset borde sänkas lite, andra tycker inte det.

Jag förstår ju att det inte är något hunden kommer lida av, så det är ju nåt positivt iaf. Men jag vill ändå veta vad det innebär fullt ut innan jag bestämmer mig för att köpa eller inte!
 
Sv: Valp som saknar en tand

Köp inte hunden då. Så enkelt är det, men det är Inte ovanligt att valpar inte har alla mjölktänder och det är rätt ovanligt med hundar som inte får alla sina incisiver som vuxna.

Jag som uppfödare skulle i af inte sälja valpen till en spekulant som dig efter det brukar bli strul i framtiden om det är nått med hunden som inte är till belåtenhet. Just för att ni velat vid köpet.

Kanske du och några till tycker jag låter hård, men det är inte avsett på så vis utan jag talar av erfarenhet.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Köp inte hunden då. Så enkelt är det, men det är Inte ovanligt att valpar inte har alla mjölktänder och det är rätt ovanligt med hundar som inte får alla sina incisiver som vuxna.

Jag som uppfödare skulle i af inte sälja valpen till en spekulant som dig efter det brukar bli strul i framtiden om det är nått med hunden som inte är till belåtenhet. Just för att ni velat vid köpet.

Kanske du och några till tycker jag låter hård, men det är inte avsett på så vis utan jag talar av erfarenhet.

´Ja jag tycker du är hård. Jag tycker man måste få fråga och ta reda på fakta innan man köper en valp med tandfel. Istället för bara tacka och ta emot. Man betalar ju ändå en del..

Är så konstigt, inom hundvärlden får inget i frågasättas. Men köper du en bil, ja då får man klaga på allt och kräva vinterdäck, sterio mm.
Men inom hundvärlden, då ska man vara glad att man får köpa..
 
Sv: Valp som saknar en tand

Jag har backat för en köpare en gång. men då var det inget fel på valpen. Utan hon klagade på allt runt omkring. Då sa jag att bättre hon köper hos nån annan, för vi lär aldrig komma överens...
 
Sv: Valp som saknar en tand

Det är faktiskt ingen rättighet att få köpa en hundvalp och efter 3 sidor i tråden så är det ingen som talat om att det är faktiskt ingen big deal med en saknad incisiv på en valp och inget som ens brukar påpekas av veterinär eftersom det rör sig om just valptänder och dessutom kommer påståenden om att det är en grund för prisnedsättning enligt skk som ingen emotsäger..

Det finns erfarna uppfödare här inne, förutom mig och det är ingen svår fråga att besvara och tvekar man inför köpet så är det bättre för alla parter att avstå.

Vi har alla läst ångertrådar från de som köpte hunden fastän de tvekade, att det inte kändes rätt..
 
Sv: Valp som saknar en tand

Oj herregud, är jag så ute och cyklar?

Jag trodde uppfödare skulle uppskatta en köpare som verkligen vill fatta rätt beslut och tar reda på allt innan man köper istället för efteråt.

Det är klart du kanske uppfattar mig som en velpotta men jag tycker det är bättre jag velar nu än senare. Det handlar för mig om att veta vad det kan innebära.

Har jag väl köpt hunden så är det ju klart liksom, end of story.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Det är faktiskt ingen rättighet att få köpa en hundvalp och efter 3 sidor i tråden så är det ingen som talat om att det är faktiskt ingen big deal med en saknad incisiv på en valp och inget som ens brukar påpekas av veterinär eftersom det rör sig om just valptänder och dessutom kommer påståenden om att det är en grund för prisnedsättning enligt skk som ingen ...

det är ju just det jag var intresserad av att få veta, om det är en big deal eller inte eftersom alla sagt olika.
 
Sv: Valp som saknar en tand

De dvärgschnauzer jag har erfarenhet av har inte fått någon tand som vuxna när en mjölktand saknats. Och där jag vet om det finns det även en ärftlighet i linjerna. Kan kolla om
Du PMar valpens reg nr, eller föräldrarnas!
 
Sv: Valp som saknar en tand

Javisst uppskattar vi det, men om du inte får korrekta svar, hur ska du då kunna ta ett beslut?

Säg att valpen växer upp, har alla tänder men får ett underbett? Ingen som kan förutspå det liksom, men om det händer så lär du förmodligen tänka på den där saknade tanden och fundera på om du gjorde rätt ändå..

Säger det igen att jag uppfattas nog som hård, men det är inte menat så, fast bättre det än att ge felaktiga svar och uppmuntra dig att tro att det är jätteovanligt och att hunden mest troligt inte får den tanden när vuxentänderna kommer, för det är inte riktigt sant det.

Jag säger inte att inte risken finns, men den är inte direkt större för den valpen än nån annan och för att bli 100% säker så krävs en röntgen för att se om det finns nått tandanlag för den riktiga tanden och om det syns redan vid den här åldern kan en vet svara på och görs en sån bör det vara du som står för den extrakostnaden.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Det är faktiskt ingen rättighet att få köpa en hundvalp och efter 3 sidor i tråden så är det ingen som talat om att det är faktiskt ingen big deal med en saknad incisiv på en valp och inget som ens brukar påpekas av veterinär eftersom det rör sig om just valptänder och dessutom kommer påståenden om att det är en grund för prisnedsättning enligt skk som ingen emotsäger..

Det finns erfarna uppfödare här inne, förutom mig och det är ingen svår fråga att besvara och tvekar man inför köpet så är det bättre för alla parter att avstå.

Vi har alla läst ångertrådar från de som köpte hunden fastän de tvekade, att det inte kändes rätt..

Men nu är det så att det är inte hundra att tanden kommer när den tappat mjölktanden. Så man kan inte säga varken bu eller bä om det, för ingen kan säga säkert. Då får man röntga för se att det finns något under..

Jo det är några som sagt att det inte är en big deal av en saknad tand. Men jag är inte av den åsikten. Jag vill veta att allt är ok när jag köper, sen om det blir fel i efterhand, ja det är en annan sak.

Sen beror det på vilka inställningar man har, om man är på sida 2, 3 el 4..

Och jag satt och svarade på annat. Så räcker ju med att du svarade att dp hade fel..
 
Senast ändrad:
Sv: Valp som saknar en tand

Har ni stor ärftlighet för sånt inom rasen?

I såna fall rekommenderar jag att en röntgen tas innan ts bestämmer sig.

Generellt sett så är det ingen big deal att en valpincisiv saknas och inget man sätter ner priset för.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Å andra sidan satt jag i en liknande sits när jag köpte Skroffan.
Jag tvekade visserligen aldrig på att jag ville ha just henne (och har aldrig ångrat mig) men det grämer mig ärligt talat att jag inte tog reda på vad som är kutym inom rasen när det gäller kroksvans.
Jag tycker alltså inte att det är konstigt att man kollar läget och det är bra mycket smartare att göra det innan köpet.
Nu är ju Skroffans kroksvans inte till problem och jag är inget utställningsfan ändå men varenda cairnuppfödare som jag pratat med efteråt menar att det är solklart: 10 % avdrag på valppriset.
Nu handlar det om en tusenlapp och den offrar jag gärna för att jag fick världens bästa Skroffa, det är mer grejen.
(Vilket kanske speglas lite av vår nuvarande situation, jag tycker att har en valpköpare en hund med en sjukdom som faktiskt kommer att leda till att hunden dör i tidig ålder och som dessutom antagligen är ärftlig så kan man åtminstone svara på hälsorapporterna som dimper in i mailboxen varje halvår...)

Fast samtidigt håller jag med dig också, jag tyckte inte att kroksvansen gjorde något då men Skroffan är en nedrans bra hund och kroksvansen hade grämt mig för att jag tycker att hon skulle haft något att tillföra rasen.
Nu går ju inte det ändå eftersom hon är sjuk men, men...

/Lona som bestämt är lite svamlig såhär dags ;)
 
Sv: Valp som saknar en tand

Nej, det är inget stort problem även om det förkommer i ett fåtal linjer vad jag vet om.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Har ni stor ärftlighet för sånt inom rasen?

I såna fall rekommenderar jag att en röntgen tas innan ts bestämmer sig.

Generellt sett så är det ingen big deal att en valpincisiv saknas och inget man sätter ner priset för.

Jag tror du missat min poäng lite kanske.. Jag erkänner att jag inte vet så mkt om just denna frågan, därför frågar jag för att få någon slags kunskap om det. Har bland annat ringt upp diverse uppfödare av rasen för att fråga. Tyvärr har jag ändå inte fått något enhälligt svar...

Finns det någonstans där man kan läsa svart på vitt om detta?

Sen din liknelse med underbett osv. Skulle jag köpt en hund och haft den så länge så hade jag inte börjat bråka om det. Däremot kanske jag hade tvekat att köpa hunden om det var tydligt att den hade det bettfelet redan då som valp
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 102
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp