Valpar lämnas ensamma...

eftersom de flesta av oss har 8 timmars arbetsdag plus en timmes rast plus resväg innebär det att man är borta från hemmet i ca 10 timmar och det tycker jag är för mycket för en hund att vara ensam. så nej, jag sade inte 8 timmar för att de flesta arbetar 8 timmar utan för att jag anser att de flesta hundar inte mår dåligt av att vara ensamma så länge.

För att det inte skall bli missförstånd skulle jag vilja påpeka att med ordet ensam menar jag att det inte finns några människor i närheten, däremot har min hund alltid haft sällskap av en annan hund.

Tyvärr kunde inte hunden sova i samma rum som vi, till största delen på grund av att vi inte vågade låta henne gå i vår branta trappa. Så hon sov (oftast på soffan :angel:) i vardagsrummet tillsammans med en annan hund (och hon sov lungt, när jag gick ner i köket för att dricka vatten tittade hon sömning på mig som om hon sade "va, kommer du och stör")
 
men bara för att man har utrymmen där hunden inte får vara betyder det inte att hunden INTE är MED. Våra hundar får inte vara på övervåningen, men hela dagarna är vi nere på nedervåningen, dvs. när vi inte jobbar/studerar är vi tillsammans med våra hundar hela tiden (antingen på nedervåningen, på tomten eller i skogen). På så sätt väljer vi att anpassa oss efter hunden (så mycket det går) genom att inte vara på de ytor där inte hundarna får vara med.
 
hade tidigare en hund som vi lämnade ensam hemma i sex, sju timmar per dag. Denna hund låg och sov största delen av tiden när den var ensam och for inte illa av det.

Hur vet du att hunden låg och sov under dessa 7 timmar?? :confused:
 
Har man bara en hund så är det skillnad men vi har ett par stycken och det har varandra och ligger och sover hela dagarna.

Hur vet du det??

Om en hund inte kan vara ensam så är det inte många som kan ha hund eftersom de flesta jobbar 8 timmar per dag och kan inte ha hunden med sig.

Tycker faktiskt att de flesta här verkar lite överbeskyddande mot sina hundar. Låt hunden vara en hund.

Och det gör man genom att låta den vara ensam och utan sin flock i 8 h?? :crazy: Ursäkta men har du någon som helst kunskap om hund? Tror inte det....
 
Och om vi var hemma under dagen sov hon på samma plats i soffan som när hon var hemma ensam, dvs.

Många skriver att deras hundar sover hela dagen m.m Vore väldigt intressant att få reda på HUR ägarna till dessa hundar vet det!?
 
En bekant till mig hade sin hund hemma ensam dagtid när hon jobbade. Hunden var ensam mellan 5-7h varje dag. Hon hävdade att hunden sov och hade det jättebra. Låg alltid och sov och var utvilad när hon kom hem. Direkt när hon kom hem åkte hon ut med hunden och tränade i skog och mark, både motion och så varvade med spår och lydnad. Några timmars aktivitet varje kväll. Jättebra, tyckte hon.

När jag bad henne sätta en stegräknare på sin hund under en vanlig arbetsdag så visade den att hunden hade gått över 8 km under dagen. Så mkt "sov" den hunden!

Det hunden egentligen behövde när ägaren kom hem var att få vila och sova ut efter en ganska stressig och ansträngande dag.
 
Ska jag chocka er mer ?
Våra stackars hundar får endast vara i vår STORA trädgård eller i vårat kök sällan någon annanstans i huset och aldrig på övervåningen. Hemskt va ?

Du chockar mig inte för du är knappast ensam om att behandla dina hundar på detta vis.

Det jag inte kan begripa är varför du har hund?

Vi räknar lite snabbt.

8 timmar på jobbet
7 timmar sömn

=15 timmar

Kvar har vi 9 timmar

Då du skall ta dig till ditt jobb och hem igen.

Laga mat och fixa.

Du skall gör dig iordning inför jobbet.

+ en massa annat som hör vardgaen till.

VARFÖR HAR DU HUND?

Sedan att du inte ens låter din hund vara med dig i huset då du äntligen är hemma visar bara hur dåligt påläst du är om hur vår hund fungerar.
 
Ju mer ointresserad hunden är när man kommer hem ju bättre har den haft det *typ* Är jag borta under 1 h så kommer de knappt och hälsar på mig när jag kommer hem. Ibland orkar de inte ens resa på sig om de sover skönt. När de varit ensamma aldeles för länge :o så är det krigsdans när jag kommer hem!
 
Nu tror jag att jag får gå in och försvara dig lite.

Nu vet vi ju inte vad det är för hundar Minelli har, men är det någon jakt-, herdehunds- eller draghundras skulle jag inte bli förvånad om hundarna trivs alldeles utmärkt. Alla har inte sällskapshundar utan en del kan mycket väl ha ett gäng arbetande hundar som bara är just arbetande. Husky klarar sig bra utan människosällskap bara den har sitt spann. Den föredrar ofta spannets sällskap framför förarens. Kuvasz, Maremma och likande raser är avlade för arbeta tillsammans med andra hundar utan ständig kontakt med människan. Herdehundarnas husse tittar till dem då och då, men i övrigt utför de sitt jobb utan annat sällskap än varandra.

Så har man ett gäng hundar utav någon liknande ras och håller dem på ett sådant vis att de inte präglas för hårt på människan, anser inte jag att det är skadligt att lämna dem ensamma många timmar. Flocken hunden behöver har den hela tiden hos sig, för människan har aldrig blivit en del av flocken. De hundarna fungerar som hästar ungefär, i detta avseende.

Dock är det få raser som ska hålla så detta vis och resonemanget ska aldrig användas som ursäkt för att lämna en hund ur andra förhållande lika länge.
 
Min sover då jag är borta. Filmad med webkameror.

Det köper jag och jag anser dig vara så kunnig att du även ser att din hund inte är stressad, trots att den ligger ned och sover.

Många hundar kan "sova"/vila och ändå känna stor stress. Dessa hundar mår oftas sämre då de inte får utlopp för sin stress genom att ranta runt i huset eller hitta på hyss.

Det jag inte förstår är folk som säger sig ha hundar hemma som sover och har det jättebra. Antalet ägare som faktiskt har smygit, filmat eller på annat sätt kontrollerat att hundarna faktiskt är lugna och harmoniska hemma är troligen väldigt få.
 
Då är jag en av de få som har smygit på min hund! Jag VET att hon sover eftersom jag har kollat in genom fönster och sett att hon har legat i tex. soffan. Jag ser det också på henne när jag kommer hem, för då brukar hon vara varmare på vissa ställen på kroppen, hon gäspar och sträcker på sig. Det tolkar inte jag som stress.
Visst händer det att hon är ensam 7 timmar någon gång, men det vanligaste är mellan tre och fem timmar.
 
Jag har många gånger smugit på min hund och ertappat henne med att sova i soffan (genom att titta genom fönstret). Dessutom har grannen sett hunden sova i soffan varje gång som han har tittat in genom fönstret för att se om vi är hemma. Detta plus det faktum att hon inte hittar på hyss hemma eller uppvisar ett stressrelaterat beteende gör mig ganska övertygad om att hon inte mår dåligt utan bra. Men det beror kanske som sagt att hon har sällskap av min pojkväns hund.

Och som någon tidigare nämnde kan man se på hundens reaktion om den känt sig ensam, beroende på om den är jätteglad när man kommer eller om den reagerar knappt. När jag lämnar min hund ensam (endast i sällskap med min pojkväns hund) i sex eller sju timmar reagerar den knappt (viftar bara lite på svansen men ligger kvar i soffan). När jag däremot kom hem efter två dagars resa var det vilda glädjetjut och rusningar fram till matte. Så ja, jag kan se på min hund hurvida hon saknat mig eller ej.
 
Detta är inte till trådskaparen ;)
Ni som skriver att hunden sover :confused:
klart den gör det för vad skulle den annars göra ensam i alla dessa timmar :crazy: den har säker förstått efter ett par dagar ensam att husse/matte kommer inte hur mycket jag än gnäller och springer omkring :crazy:

En hund ska inte lämnas ensam så länge oavsett vad hunden gör under dagen..
Vad vet du om att den inte lider?
 
Det där stämmer faktiskt. Min hund är oftast i sin hundgård när jag kommer hem (grannen håller honom sällskap utom sista två-tre timmarna) och ibland tar det en stund innan han kommer ut ur kojan :smirk:. Sedan tittar han ut med kisande ögon och gäspar. :D
 
Vi har haft en hundgårdshund en gång. Han köptes som femåring och var uppfödd där och trivdes inte inomhus, så det byggdes en hundgård åt honom bredvid vårat hus.

Han fick precis lika mycket uppmärksamhet som våra andra hundar, eftersom dom inte fick vara i vardagsrummet. Dom fick komma in ibland, men inte ligga på matta/soffa. Det för att yngsta dottern hade en tendens till astma och inte skulle krypa runt i hundhår.
Dom umgicks vi med i övriga huset, precis som att det alltid var någon av oss som var ute och pysslade med hnden i hundgpården ofta.
Var det inte mat/vatten, var det promenader, träning eller allmänt gosande.

Men jag gillar det inte egentligen, bara som undantagsfall. Att man ställer uthunden/hundarna där någon timme när man behöver ha huset ifred för städning, eller om en hundkompis kommer över där dom inte går ihop, eller om dom ska leka i hundgården osv.

Den Schäfern vi hade var ett undantag. Han hatade att vara inomhus, och fick därför bo i hundgård igen.
 
Jag förstår fortfarande inte varför man envisas med att ha hund om man är borta 8 timmar om dagen.

Även om hunden accepererar läget, vad är det för liv?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 440
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 683
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp