Valpar lämnas ensamma...

D

Dean

Jag har kikat runt på lite hundsidor på nätet för att se om det är någon som annonserar efter dagmatte. Är hemma på dagarna och tänkte att jag skulle göra en god gärning. Men jag blev chockad :eek: och arg :mad:
Mestadelen av de som söker dagmatte åt sin hund är till valpar som de nyss hämtat hem, eller inte ens hämtat ännu.

Jag har ringt några av dessa personer för att höra vad de säger, så här har det bl a låtit:

"...vi har inte hämtat valpen än för vi vet inte om vi kan få någon dagmatte. Men vår 12åriga son går i skolan i närheten av hemmet och han kommer hem rätt tidigt på dagarna, så vi behöver bara någon som kan gå ut med valpen någon gång under dagen när ingen är hemma"

"..jag köpte hunden åt min 13åriga son som tjatat så länge. Det är helt hans ansvar att hunden får motion. Men nu behöver vi hjälp på dagarna till hunden blivit ett halvår, sen kan den vara ensam när han är i skolan"

Det är skrämmande. Vad tänker människor med???
Jag mår så dåligt för de stackars valparna, men jag kan inte passa allihopa, det finns varken tid eller ork til det.
 
Samma här, blev också chockad och arg när jag kikade runt lite i annonserna.
Många som söker dagmatte till valpar, eller någon som kan komma mitt på dagen för en promenad! :eek:
En 9-årig tjej som har ridit på min ponny pratade hela våren om att hon och hennes familj skulle skaffa hund, det lät som om hon menade i framtiden, de funderade på olika raser och så.
Helt plötsligt hade de tingat en blandrasvalp, lagom till sommarlovet iofs, men jag undrade hur de skulle göra till hösten när skolorna börjar, om de hade/skulle skaffa dagmatte eller dagisplats eller om någon skulle ha hunden på jobbet eller jobbade hemifrån.
Nej, då skulle den 9-åriga tjejen gå hem på lunchen och sen gå hem direkt efter skolan för att rasta hunden.
Det blir ca 4 timmars ensamhet på fm, lunchrastning, och sen 2-3 timmars ensmhet på em.
Och är det inte lite dumt att lasta ansvaret för en hund på en 9-åring?!
 
Så oansvarigt! :(

Hur ska denna 9-åring kunna ansvara för valpens uppfostran? Var det en stor blandras de köpt?

Konstigt folk finns det.
 
Vi har visserligen fler än en hund och inga valpar. Men vår hundar är ensamma inne hela dagarna. Någon kommer hem på lunchen och släpper ut dem en stund men det är allt och det lider inte det minsta av det. De sover och är sen pigga och glada på kvällarna när vi är hemma.
Även våra valpar har fått klarar sig själva på dagarna tillsammans med det äldre hundarna.

När vi har haft hundar som trivts ute så har det fått varit i sin stora hundgård hela dagarna själva och även det trivs de med.
 
det finns så många oansvariuga föräldrar som köper djur tills sina barn dom har ju tjatat om hund/ ponny etc.
å sen har föräldrarna inte en blekaste aning om hur djuren ska skötas....blir så förbannat när man hör sånt...
 
Det är väl bra att dem försöker fixa dagmatte.
:confused:
Hade dem inte gjort det så hade ni ylat över det.....
 
de dom menar är väl att de kanske inte lämpar sig som hundägare om de inte har mer tid än så...
 
Jag "ylar" över varför dessa människor överhuvudtaget skaffar sig en hund.?

Det finns andra djur som kräver mindre och dessutom klarar av att vara ensamma en hel dag
 
en av dem hade inte hunden än... utan först när de hade ngn som kunde gå ut med den på dagen? tycker du det låter bra? en valp tycker jag inte ska lämnas alls... tänk va ensam den ska känna sig... den kommer från en miljö med mamma o massa syskon till att bli helt ensam.. det skulle lätt göra en hund knäckt och labil...
 
DEAN SKREV
vi har inte hämtat valpen än för vi vet inte om vi kan få någon dagmatte. Men vår 12åriga son går i skolan i närheten av hemmet och han kommer hem rätt tidigt på dagarna, så vi behöver bara någon som kan gå ut med valpen någon gång under dagen när ingen är hemma"

OCH DU SKREV
Men nu har dem hund och försöker ordna så dem får sällskap på dagarna, det är väl bra?

Dom har ingen hund ännu utan planerar att skaffa på dessa villkor .

Och även om dom nu skaffat sig en hund, vad är det för planering?

När man fått hem en valpis så ska enbart familj umgås med den för att skapa trygghet i nya flocken.
 
Nej vilket är otroligt bra, men jag tycker INTE att man skaffar en valp om man genast måste skaffa dagmatte.

Sedan kan man aldrig veta vad som händer i framtiden och någon gång i hundens liv kanske man måste lösa det med dagmatte.
 
för en valp är det för länge att vara ensam 8 timmar. Men de flesta vuxna hundar brukar klara av att vara ensamma i åtta timmar. Givetvis får man som hundägare prova sig fram för att se om ens egna hund klarar av det eller inte men jag tycker inte att det är fel att lämna hunden i upp till åtta timmar (även om det kanske inte är det allra optimala).
 
Då tycker vi olika.

En hund mår inte bra av att skiljas från sin flock 8 timmar om dagen.

Sedan är det från individ till individ hur det uppenbarar sig.

Vissa hundar säger ingenting medan andra blir nervösa, eller hittar på hyss.

Det hör inte till hundens natur att vara ensam, skulle aldrig ha samvete att lämna min hund 8 timmar/dag .
 
givetvis skall man försöka undvika att lämna en hund ensam så länge det går (för hunden är ett flockdjur). Jag kan endast tala av egen erfarenhet, hade tidigare en hund som vi lämnade ensam hemma i sex, sju timmar per dag. Denna hund låg och sov största delen av tiden när den var ensam och for inte illa av det. Samtidigt höll vi mycket på med den när vi var hemma.

Har även funderat lite över hur man gör på natten. De flesta av oss sover ju sju, åtta timmar och då är ju hunden ensam (vi hade ett tvåvåningshus där vi sov på övervåningen och hunden på undervåningen).
 
Håller med dig.

Har man bara en hund så är det skillnad men vi har ett par stycken och det har varandra och ligger och sover hela dagarna.
Är vi hemma så går hundarna runt i trädgården för sig själv och leker sover och har sig och har bara kolla på var vi är men är inte upp på oss.
Måste hunden vara med en och aktiveras hel dynget som man är vaken ?
Om en hund inte kan vara ensam så är det inte många som kan ha hund eftersom de flesta jobbar 8 timmar per dag och kan inte ha hunden med sig.

Tycker faktiskt att de flesta här verkar lite överbeskyddande mot sina hundar. Låt hunden vara en hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 541
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 440
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 684
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp