Valpar lämnas ensamma...

Har även funderat lite över hur man gör på natten. De flesta av oss sover ju sju, åtta timmar och då är ju hunden ensam (vi hade ett tvåvåningshus där vi sov på övervåningen och hunden på undervåningen).

Så skulle jag aldrig ha det. Man låter hunden vara ifrån flocken större delen av dygnet på det viset.
Och jag förstå inte heller när man säger att våran hund klarar att vara själv 8 timmar. Vadå? Min skulle klara att vara själv 15, men inte lämnar jag henne så länge för det.
Det är konstig. Rekomendationerna är att en hund kan vara själv 4-5 timmar per dag, ändå sitter folk och säger att det går bra med fler timmar :mad:
Visst kan din hund vara själv 8 timmar. Men den har ju inget val... Vad ska den göra, den kan inte göra annat än acceptera. Visst, den kan skälla mm, men överlag accepterar de att ligga själva, för de har inget val.
 
Låt hunden vara en hund.

Precis! Hunden är ett flockdjur och vill inte ligga själv 8 timmar per dag. Så där sa du emot sig själv :D

Om inte hunden kan vara själv 8 timmar per dag, så är det inte många som kan ha hund säger du. Precis, då får man vara utan hund.
 
Då bör den vara med sina likasinnade, dvs andra hundar. DET är deras flock.

Har man hästen med sig in trots att man tillhör deras flock ?
 
Det går inte riktigt att jämföra hästar och hundar.

Många tror att hundarna har det superbra när dom är ensamma hela arbetsdagar, just för att dom blir glada när flocken kommer hem. Men det betyder sällan att hunden trivs med det hela ändå.
 
Det var visst rätt mycket bc i den, de trodde att han ska bli mellanstor.
De frågade lite om hunddagiset i vintras, om man kunde ställa sig i kö, verkade ändå planera långt framåt, hade några trevliga raser i tankarna men inte bestämt sig.
Sen gick det visst väldigt fort. :smirk:
 
Det är väl bra att dem försöker fixa dagmatte.

Saken är den att många tycker att det räcker med en promenad vid lunchtid!
Sen kan valpen vara själv resterande tid.
Jag tycker det är helt fel, jag skulle inte skaffa en hund på de grunderna, varken en valp eller vuxen.
Hunden är ju ett flockdjur och vi är dess flock!
 
jag skrev faktiskt i mitt inlägg att det inte är det mest optimala att lämna en hund ensam länge. Och ja, det är klart att man skall skilja på vad en hund klarar av och vad som är bra för den. Men sedan är det faktiskt skillnad på 15 och 8 timmar. 15 timmar är direkt skadligt för en hund att vara ensam, 8 timmar är som sagt kanske det mest optimala men de flesta hundar (dock inte alla) mår inte dåligt av det. Min hund var en mycket harmonisk och välmående hund som fick beröm på såväl hundkurser som av andra hundägare trots att vi ibland lämnade henne i sex eller sju timmar. Och om vi var hemma under dagen sov hon på samma plats i soffan som när hon var hemma ensam, dvs. under ett visst antal timmar tog hon inte någon notis om oss. Fast visst, om jag skall vara riktigt ärlig var hon inte helt ensam utan hade sällskap av min pojkväns hund.

så hur gör du på natten när du sover för att inte hunden skall vara ensam? Sover den i din säng eller i ditt rum?
 
Ska jag chocka er mer ?
Våra stackars hundar får endast vara i vår STORA trädgård eller i vårat kök sällan någon annanstans i huset och aldrig på övervåningen. Hemskt va ?
 
Då bör den vara med sina likasinnade, dvs andra hundar. DET är deras flock.

Har man hästen med sig in trots att man tillhör deras flock ?

Du verkar väldigt okunnig :crazy: Det är dig som hunden lever med som är dess flock.
 
Ska jag chocka er mer ?
Våra stackars hundar får endast vara i vår STORA trädgård eller i vårat kök sällan någon annanstans i huset och aldrig på övervåningen. Hemskt va ?

Ja, det tycker jag är hemskt. Varför köper man en hund då, när man inte vill umgås med den? Eller är ni i köket jämt?
 
Det är väl inte alls hemskt. Så länge hunden inte är helt själv spelar det ingen roll VART den är.

Det krävs nog lite mer än så för att chocka mig, det händer väldigt sällan. Jag har sett lite för mycket för det.
 
jag skrev faktiskt i mitt inlägg att det inte är det mest optimala att lämna en hund ensam länge. Och ja, det är klart att man skall skilja på vad en hund klarar av och vad som är bra för den. Men sedan är det faktiskt skillnad på 15 och 8 timmar. 15 timmar är direkt skadligt för en hund att vara ensam, 8 timmar är som sagt kanske det mest optimala men de flesta hundar (dock inte alla) mår inte dåligt av det. Min hund var en mycket harmonisk och välmående hund som fick beröm på såväl hundkurser som av andra hundägare trots att vi ibland lämnade henne i sex eller sju timmar. Och om vi var hemma under dagen sov hon på samma plats i soffan som när hon var hemma ensam, dvs. under ett visst antal timmar tog hon inte någon notis om oss. Fast visst, om jag skall vara riktigt ärlig var hon inte helt ensam utan hade sällskap av min pojkväns hund.

så hur gör du på natten när du sover för att inte hunden skall vara ensam? Sover den i din säng eller i ditt rum?

Varför är just 8 timmar acceptabelt? Är det för det är de flestas arbetastider? Hade vi jobbat 10 timmar, hade det varit acceptabelt för att en hund ska vara själv 10 timmar då?

Ja, min hund sover i samma rum som mig.
 
Oj så många svar på kort tid.

Min åsikt är den att en valp ska absolut inte lämnas ensam i annat fall än när man tränar den för just detta. Att låta en valp växa upp i två hem tycker jag inte riktigt heller om. Det kan säkert funka för många hundar, men JAG skulle inte vilja att min hund gjorde det. Hur skulle den då se på mig som flockledare, jag skulle antagligen få ganska dåligt betyg :D

JAg tycker som tex Grana skrev att en hund är en del av flocken (dvs. familjen mao människorna i huset) och ska behandlas som en familjemedlem. Min hund får vara i hela lägenheten även sängen och soffan, det är ju därför jag skaffat honom, för att få en till familjemedlem. Självklart finns det även andra anledningar till att jag valt att skaffa hund, men att han ska vara som en familjemedlem är det viktigaste.

Det är min åsikt, jag respekterar andras åskiter, men inte alltid deras handlingar.
 
Ska jag chocka er mer ?
Våra stackars hundar får endast vara i vår STORA trädgård eller i vårat kök sällan någon annanstans i huset och aldrig på övervåningen. Hemskt va ?

Jo, det lät faktiskt väldigt hemskt. Skulle aldrig sälja någon valp till en sådan som du :(. Alla dina inlägg tyder på att du ser hunden som en pryl och inte en familjemedlem...
 
Om jag har förstått dina inlägg rätt så är dina hundar ensamma hemma 8 timmar om dagen och får endast vistas i kök och trädgård?
Varför har du hund?? :confused:
 
Där håller jag med fullt ut, skulle heller aldrig sälja en valp dit.
Våra valpar åker till hem där dom får vara med, och är en del av familjen. Det behöver inte betyda att dom får sova i sängen, eller vara i soffan men som ska få vara MED.

Vi säljer heller inte till folk som jobbar heltid, om dom inte har möjlighet att ha hunden med på jobbet.
 
:confused: :eek: Behöver dom inte mer rast på en hel dag???
Jag skriver inte vad jag tänker & tycker men denna säger en del :mad: :crazy:
 
Varför skaffa hund överhuvudtaget om ni först lämnar dom ensamma 8 timmar och sen bara låter dom vara i köket och ute på tomten? :confused: Jag vet iofs inte om ni är i köket eller i trädgården precis hela tiden. Men en hund är ett flockdjur och vill inte vara ensam utan den vill va med sin flock, d v s er.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 440
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 683
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp