Valpchock! *BILDER*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpchock! *BILDER*

TS i fråga är min syster.. Jag tror inte att hon trodde det skulle bli så många och att alla skulle vara hanar. Mamman (Calibra) var ju inte så tjock tyckte jag inte iaf. Men jag svarar för vad jag tror, så får min syster svara för vad som verkligen stämmer sen.

Jag känner folk som tränar på elitnivå med sina hundar. Men de tävlar inte. En av dom säger han inte har nerver för det. Men jäsiken vilka duktiga hundar han har och en otroligt duktig hundmänniska.

Så visst kan man skaffa raser som behöver arbeta, fast man inte tävlar. För hunden är det ingen skillnad att gå spår en vardag eller på en tävlingsdag. Hvudsaken den får arbeta.

Jag känner folk som tränar på elitnivå med sina hundar. Men de tävlar inte. En av dom säger han inte har nerver för det. Men jäsiken vilka duktiga hundar han har och en otroligt duktig hundmänniska.

Så visst kan man skaffa raser som behöver arbeta, fast man inte tävlar. För hunden är det ingen skillnad att gå spår en vardag eller på en tävlingsdag. Hvudsaken den får arbeta.

Instämmer :)

Jättesöta valpar!

Synd bara att folk måste kasta sig över som hungriga vargar bara för att ordet blandras råkar nämnas. Fattar inte varför alla tror att man är oseriös för man har blandras.

Nu är det så att de många här på buke (inkl. mig) tycker att om man föder upp blandraser så är man oseriös per definition. Så det är inte något vi tror, vi tycker att det är så.

Givetvis är det så, för hunden är man säkert en roligare matte dom dagar det inte är tävling.

Men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att den människa du beskriver oftare återfinns inom en renraskrets, med ambitioner för hunden, än att denne sitter på blocket och hittar en "gullig hund med lite vakt" och plötsligt lär sig allt om bruksarbete.

Instämmer också...:)

Jag är precis en sådan. Vill inte tävla själv men tränar mycket gärna. Därför har jag travhästar i stallet istället för t ex hopphästar. Tränar fram till start och där kan jag lämna över tömmarna till en catchdriver. Så var det när jag hade hund också. Var ofta på träningsplan och gick kurser samt tränade men tävlade inte.

KL!
Jag har en bekant som köpte en Rottweilervalp, oreggad sådan. Valpen var skitfin, växte upp till en riktigt trevlig, snygg Rottiskille, och ägaren tyckte det var jättekul med hunden. Som ju måste aktiveras, med spår, lydnad, etc... Nu insåg husse hur OTROLIGT kul det var med spårandet inte minst och hunden var en riktig stjärna ... men eftersom den är oreggad får den inte tävla i Bruks så där går han nu, med en hund han älskar men inte får tävla med, fastän de båda så gärna skulle vilja. Han ångrar inte sin hund, men han ångrar att han inte köpte en reggad. Då hade hans Hundliv sett anoorlunda ut idag.
Många som köper blandrasvalpar/oreggade hundar av brukstyp, tänker nog att de visst ska vara aktiva men inte vill tävla. Så kommer dom igång och himmel vad kul det var och vad DUKTIG hunden är och om dom ändå finge visa upp sina kunskaper på en tävling, och vara med också i DEN gemenskapen, med spänning, utmaningar etc etc. Köper man en hund av Brukstyp är den risken rätt stor...och då står man där. Vill inte byta bort sin hund för allt i världen, men...

Jag tror att det här är ganska vanligt och då blir kanske nästa hund blir en registrerad istället. Och vad är det som säger att om den här personen hade köpt en registrerad hund så hade det gått lika bra? Det är den här unika hunden som är bra. Han visste ju inte att han skulle vara så intresserad av att tävla. Men det är väl lätt avhjälpt; skaffa en till hund eller att han söker sig till en klubb som låter blandraser vara med och tävla.
Måste kommentera; "båda skulle så gärna vilja tävla". Hunden struntar verkligen i om det är tävling eller träning bara det är rolig aktivering.

Ja ja. ;) Du har självklart rätt i att hunden inte "vill tävla"! Husse däremot vill. Sen vet man ju inte om det känns helt okej att köpa en ny hund och lägga ner all tid och träning på den istället. Han säger iallafall att han, om han vetat då vad han vet nu, skulle köpt en bra, reggad hund.

:bow::bow::bow::bow:

Jag håller absolut med dig! Men, som jag skrev ovan, så finns det en annan sida av myntet också. Jag själv tyckte Utställning var rena idiotin och ALDRIG att jag skulle ustätta mig själv och min hund för nåt sånt larv! Så ställde jag ut i inofficiell valpklass på en stor utställning ... det ösregnade, hunden var vild och skuttig, men HIMMEL vad kul det var, tyckte både hunden och jag, och vi fick superbra kritik (förutom att vi "behövde Ringträning"...!;)). Men hunden min är störst i kullen och för hög, och är dessutom krypt, så nån mer utställning blir det inte.
Det är mycket man inte vet innan man testat! Bruks och tävlande är också kul, och MH:t var bland det roligaste jag nånsin varit med om!

*kl*

jösses vilken dålig hundägare jag måste vara... har 2 brukshundar men tävlar inte med ngn av dom.. ingen av dom tränas på klubben.. dopm sätter inte en tass där ens.. måste vara världens sämsta ägare.. *ironi*

KL Oreggade rashundar är oftast mindre seriöst avlade än reggade o dessutom får man inte den positiva korsningseffekt som man får vid en rätt genomförd korsningsavel.
PL

KL!
Jag har en bekant som köpte en Rottweilervalp, oreggad sådan. Valpen var skitfin, växte upp till en riktigt trevlig, snygg Rottiskille, och ägaren tyckte det var jättekul med hunden. Som ju måste aktiveras, med spår, lydnad, etc... Nu insåg husse hur OTROLIGT kul det var med spårandet inte minst och hunden var en riktig stjärna ... men eftersom den är oreggad får den inte tävla i Bruks så där går han nu, med en hund han älskar men inte får tävla med, fastän de båda så gärna skulle vilja. Han ångrar inte sin hund, men han ångrar att han inte köpte en reggad. Då hade hans Hundliv sett anoorlunda ut idag.
Många som köper blandrasvalpar/oreggade hundar av brukstyp, tänker nog att de visst ska vara aktiva men inte vill tävla. Så kommer dom igång och himmel vad kul det var och vad DUKTIG hunden är och om dom ändå finge visa upp sina kunskaper på en tävling, och vara med också i DEN gemenskapen, med spänning, utmaningar etc etc. Köper man en hund av Brukstyp är den risken rätt stor...och då står man där. Vill inte byta bort sin hund för allt i världen, men...

Jag håller helt och fullt med dig. Har träffat på sånna också :D
Men då blir nästa hund en reggad hund, och de brukar tänka att deras första hund hjälpte dom att hitta intresset och de har lärt sig mycket.
Så visst finns det två sidor som du skriver.
Men tycker det är tråkigt när alla jämt tror att folk som har en brukshund måste tävla, annars är de säkra på att hunden inte får ordetlig stimulans.

Vad tycker du inte?
Att inte alla vill tävla?

Bara för att du åker på kurser osv behöver inte alla göra det.
Alla är inte som du.

Hur kan du veta vilka TS känner?
Eller har hon oseriösa vänner också bara för att hon har blandisvalpar?

Samma ´rasism´i hundvärlden som i hästvärlden.
Köp en travare och du blir idiotförklarad, skaffa blandras och du klassas som oseriös klantskalle utan minsta kunskap.

Vi har blandras (schäfer/rottis, sambons hund eg då) och hon är faktiskt otrolig väluppfostrad, vältränad och tränas och motioneras dagligen. Sambon är ruskigt duktig på hundar och hans mor har tidigare jobbat som hundinstr på BK. Dessutom har dem tränat otaliga tjänstehundar åt hundskolan i Sålleftio (hur fasen stavas det? snacka om hjärnsläpp) En av dem blev minhund i Bosnien.

Är han ändå oseriös utan hundkunskap för att han har blandis?

Har man jobbat på hundhem med omhändertagna hundar, omplaceringar, upphittade hundar och hundar som kommer dit för att deras ägare blivit tagna av farbror polisen så suckar man djupt, mycket djupt över bruksblandraser...Speciellt hanarna

Visst enstaka hundar kommer till bra hem och råkar vara bra mentalt och fysiskt. Men ohyggligt många går ett rätt trist öde till mötes.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka