Valpens första tid hemma

Singoalla

Trådstartare
Vi får hem vår lilla valp en vecka innan julafton, en 8 veckor gammal dvärgpinscherhane :love: Som ni vet så är det mycket som händer kring jul men vi har försökt skära ner så mycket som möjligt för att kunna fokusera på att vår valp får en lugn och trygg start i sitt nya hem!

Första veckan kommer han att vara hemma med enbart oss, få lära känna sin nya husse och matte och lägenheten. Korta vistelser på vår lilla innegård där det inte är någon trafik. Sedan är det även planerat att han ska vara med på julafton där det är ett tiotal i familjen som ska fira. Inga små barn eller andra hundar. Vi kommer även skaffa en hundhage till honom med lite filtar och hundbädd som han kan få vara ifred i.

Sedan är det ju då en DRÖS familjemedlemmar och vänner som inte vill något annat än att träffa valpen :D Men det är givetvis någonting som vi styr. Så min fråga är, hur ska man tänka kring valpens första tid hemma? Jag har några frågor, ni får ursäkta om jag verkar okunnig men vill ta tillfället i akt att söka upp så mycket information som möjligt innan vi hämtar honom :) Enligt uppfödaren är han en trygg och nyfiken valp.

1. Hur länge ska man vänta innan man tar emot besök?
2. Hur långa "promenader" eller vistelser ute kan en liten valp klara?
3. Hur länge ska man vänta innan man tar med valpen på besök hemma hos andra?
4. När kan valpen börja träffa andra hundar?
5. Hur ska vi agera på nyårsafton när det kommer smälla fyrverkerier?
6. Vi har hundkurser i parken bredvid huset. Hur gammal bör valpen vara när man går på sin första valpkurs?

Något annat vi bör tänka på? Vi har gjort alla inköp, får hundmat med från uppfödaren och tänkt igenom hur vi ska agera kring rumsrenhet samt regler/första kommandon.

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Valpens första tid hemma

Jag väntade sisådär 3-4 dagar innan jag tog emot besök, besöket hade även med sig sina två hundar. Samma dag åkte jag dessutom med pendeltåget in till Sthlms central för att köpa ett objektiv till kameran och hade valp med. Det var inga som helst problem med något.

Nu fick jag hem valp på sommaren, men vi var utan problem utomhus i någon timme. En del innebar bara att vi satt på en gräsmatta och tittade runt, men det var ju betydligt trevligare att vara ute så mycket som möjligt än att vara inomhus dygnet runt. Nu bor jag i lägenhet, så jag hade ingen möjlighet att släppa ut på någon tomt eller så.

När det gäller att träffa andra hundar så ser jag inga som helst hinder till varför en valp inte skulle få träffa lugna, trygga hundar ganska direkt. Då sådana hundar som ägs av nära vänner eller släkt, som hunden ändå kommer få träffa mycket under sitt liv. Att hälsa på "vad som helst hur som helst" tycker jag inte att en hund behöver göra någonsin, men jag skulle nog vänta tills valpen fått 12-veckorsvaccinet innan jag började leta hundkompisar om jag inte hade lämpliga sådana i familjen eller nära bekantskapskretsen.

På nyårsafton är det bäst att inte göra något speciellt alls. Undvik att rasta valpen när det smäller fyrverkerier, hitta på något roligt tidigare på dagen om det går så att den kanske är lite tröttare på kvällen. Håll er inomhus, ha igång musik eller något och låtsas som om det är en helt vanlig kväll.
 
Sv: Valpens första tid hemma

1. Hur länge ska man vänta innan man tar emot besök?

Några dagar, kanske tre. Mest för att *bilda flock* och inte förvirra.

2. Hur långa "promenader" eller vistelser ute kan en liten valp klara?

Runt huset eller hela varvet runt innergården är en jäääättelång promenad i början. :D Båda mina har fått följa med på vanliga promenader, men de har suttit innanför min jacka och spanat större delen av tiden.

3. Hur länge ska man vänta innan man tar med valpen på besök hemma hos andra?

Några dagar, det är bara bra om de lär sig att hänga med. Billy är född 19 oktober så vi fick honom veckan före jul också, han fick åka 40 mil i bil på julafton och spendera julhelgen tillsammans med min familj i Halland. Det var inga som helst problem.

4. När kan valpen börja träffa andra hundar?

Ganska snart, enligt mig, under förutsättning att de är snälla och vaccinerade.

5. Hur ska vi agera på nyårsafton när det kommer smälla fyrverkerier?

De flesta valpar sover när det smäller som värst. Förhoppningsvis har ni inga raketgalningar på innergården, men försök att vara ute så lite som möjligt under eftermiddagen. Folk tenderar att skjuta lite när som helst när det närmar sig nyår... Men båda föräldrarna är skottfasta och så länge ni tar det lugnt och signalerar att "Jaja, ibland smäller det. Inga konstigheter alls!" så brukar det vara lugnt. Se på film och ha hemmakväll brukar vara ett bra koncept :)

6. Vi har hundkurser i parken bredvid huset. Hur gammal bör valpen vara när man går på sin första valpkurs?

Ptja... Tre-fyra månader ungefär, då orkar de hålla fokus en stund och är ganska samarbetsvilliga :) Min kompis har valpkurser för valpar som 2-6 månader. De är ju som allra mest formbara när de är unga.
 
Sv: Valpens första tid hemma

Det är så bra när andra skriver det man själv tänker! ;) Jag kan bara hålla med Blueberry i allt! ;)
När jag gick valpkurs sist med min huligan var det 8 veckors valpar med, nästan hela kullen... ;) Uppfödaren bodde granne med stället där kursen var och många av valpköparna bodde i närheten. De blev tröttare snabbare än min som då var 5 mån men som kursledare sa, valpkursen är mer för föraren än för valpen, låt valparna vila när de är trötta och var med när de är pigga.
 
Sv: Valpens första tid hemma

Svarar alla

Låter som att det inte finns så mycket att oroa sig för då :) Då får det bli lite besök under jul och också kanske en tripp hem till någon annan. Vi funderar på att åka till min sambos landställe över nyår om allt går bra med några vänner. Om vi har tur så slipper vi helt smällare där ute i skogen, lite fyrverkerier lär väl höras men jag tror inte dom kommer smälla särskilt nära huset.

Min mormor har två dansksvenska gårdshundar som kommer upp vid jul. Valpen ska fira jul med min sambo och hans familj, och jag ska fira med min familj bara ett kvarter bort. Tänkte från början hålla isär hundarna men det kanske skulle passa bra att han får hälsa på dom? Vad tror ni? Den ena är världens lugnaste, en äldre tik som inte gör mycket väsen av sig. Den andre är en lite sprallig men snäll hane på tre år, han kan va lite skällig ibland men inte aggressiv.
 
Sv: Valpens första tid hemma

Normalt funtade hundar hanterar valpar väldigt bra, och valpen är ju van att det finns flera vuxna hundar runt omkring så jag ser inga problem där :)
 
Sv: Valpens första tid hemma

Vad det är bra att jag har er :) Som ni kanske märker så jobbar jag mycket med en väldigt ängslig sida hos mig själv. Jag hade katter förut som jag älskade över allt annat här i världen, men jag var jämt ängslig att någonting skulle hända dom. Orolig för sjukdomar och skador och kunde fantisera ihop de värsta scenarion i mitt huvud. Alla försökte lugna mig och förklara att inget kommer att hända, men som en blixt från klar himmel blev en utav dom ihjälbiten av en hund :cry: Jag kan fortfarande knappt tänka på det utan att bryta ihop helt. Det tog oerhört hårt på mig.

Så det är någonting jag verkligen kommer behöva jobba på som hundägare. Dels för hundens skull, att han ska få uppleva saker. Men också för att jag själv inte ska skava sönder från insidan.
 
Sv: Valpens första tid hemma

1. Hur länge ska man vänta innan man tar emot besök?

Ge det några dagar men om ni umgås mycket med folk är det en situation valpen snart kommer att bli van vid

2. Hur långa "promenader" eller vistelser ute kan en liten valp klara?

Valpen klarar förstås utevistelse om den är skyddad från att behöva frysa och inte måste gå längre än de små benen orkar. "Promenad" kan betyda så mycket; vad lägger du i ordet? En valp som får gå lös och leka och hoppa i sin egen takt kan visst knata på en bit. Blir den trött kan du ju bära den eller ni kan sätta er på en sten och vila en stund. Men om den måste gå kopplad och i en miljö med mycket störningar som den inte är van vid är det en helt annan sak. Då är det inte bara benen som ska orka. Tänk egentligen inte promenad alls i början utan att valpen ska få tillfälle att leka och göra ifrån sig ute många gånger varje dag. När ni är ute tränar ni lite på att gå i koppel och att lyssna på sitt namn. Kanske ni är ute en kvart, tjugo minuter om det inte är för kallt. Hur långt ni förflyttar er under den tiden... tja, det kan valpen bestämma.

3. Hur länge ska man vänta innan man tar med valpen på besök hemma hos andra?

Det beror på vart ni ska. Har personen valpsäkrat hemmet? Är personen rädd om sina saker? Du vill inte börja ert sociala liv med att valpen misslyckas och kanske blir bannad för något som den ännu inte lärt sig låta bli. En tolerant hundvan person kan du hälsa på ganska snart men andra personer kanske du aldrig ska ta med dig hunden till.


4. När kan valpen börja träffa andra hundar?

Hundar som hör till familjen kan den träffa direkt under uppsikt. Valpen ska inte träffa alla möjliga hundar, men den ska träffa hundar ni umgås med, som är snälla. Gärna olika sorters hundar, olika kön och olika åldrar om ni har det i bekantskapskretsen. Främmande hundar inte före 12-veckorssprutan, du vet ju inte vad de bär på.


5. Hur ska vi agera på nyårsafton när det kommer smälla fyrverkerier?

Så normalt som möjligt och visa absolut inte valpen att ni hör att det smäller, speciellt inte om den blir orolig. Ynka den aldrig!!!! Ha bakgrundsljud på och lämna den inte ensam.


6. Vi har hundkurser i parken bredvid huset. Hur gammal bör valpen vara när man går på sin första valpkurs?

De flesta valpkursarrangörer brukar säga att valpen ska vara 4 mån men jag har varit med om att valpar har varit yngre så kolla för säkerhets skull. De ska ha fått sina vaccinationer.


Något annat vi bör tänka på?

Ja vars :) Men det mesta ger sig så småningom. Var öppen, fråga, ta hjälp, bestäm dig för vem du ska lyssna på och tro inte på allt du hör :)
 
Sv: Valpens första tid hemma

Jag håller med om det de andra har skrivit om i tråden :) Min har varit med överallt sedan typ tredje dagen hemma, och jag tror definitivt att det har bidragit till att hon blivit den trygga, signalsäkra hund hon är idag.
Jag jobbar extra på ett hundcafé inne i city, och där har hon varit med i stort sett från att hon fick 12-veckorssprutan. Hon är runt 8 månader nu, och leker väldigt fint och försiktigt med de småvalpar hon träffat (runt 10 veckor som minst) och ganska.. burdust och anpassat med äldre hundar :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 887
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 898
Hundträning Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp. Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med...
2
Svar
22
· Visningar
2 933
Senast: pocreator
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 170
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp