Valpträning

Evergreen

Trådstartare
När och hur har ni börjat träna lite lätt lydnad mer era valpar? :)

Vi har en liten vilding på 10 veckor (imorgon) hemma nu (bordercollie). Har hört att man inte ska gå i koppel med valpar förräns de är minst 16 veckor :confused:
Och innan man kan göra det, blir det väl lite svårt att köra någon "seriösare" träning.

Det vi håller på att leka in just nu är att hon ska komma när vi kallar, samt säger vi till henne när hon gör något hon inte får. ("Nej!")
Hon är väldigt lyhörd och vaken. :love:

Vad tycker ni om att använda godis som belöning när man ska lära grunderna (sitt, ligg, kom hit, o.sv)?

I princip har "hela familjen" enats om att det inte är bra, jag kan likna vid det med hur man tränar hästar, och med dom ska man ju inte behöva ge godis varje gång de varit duktiga, utan det ska räcka med beröm. :)
 
Jag börjar träna direkt jag fått hem valpen. Enkla saker som kontakt, sitt, valpens namn och nej brukar jag börja med. Koppelträningen drar också igång direkt. Varför ska man vänta med det tills valpen är sexton veckor?

Jag kan använda godis vid inlärning, men kör lika gärna med leksak. Använder man godis rätt så är det en bra förstärkare, men man får inte bli någon godisautomat.
 
Direkt när jag får hem valpen, så tar vi det lugnt några dagar och lär känna varann. Självklart så är reglerna klara om vad som är tillåtet eller inte innan valpen kommer. Dessa regler håller vi på från dag 1.

Vi leker och busar i några veckor innan jag börjar med sitt, ligg och sådant smått. Inkallning görs även från dag 1. Jag vänjer dem med halsband efter någon vecka. Koppel väntar jag med, då jag alltid har min valp lös ute från dag 1 också. På så sätt blir det inte en så stor grej av att de är lösa. Lydnadsträning (för tävling) har jag ännu inte börjat med, min 6 månaders valp ska jag börja med inom en månad. Men hon kan ju redan sitt, ligg, snabbt läggande och superbra inkallning. Inga moment sätter jag in förrän strax innan tävlingdebut vid 10 månaders ålder. Om hunden är redo.

De viktigaste jag tycker man ska lära en valp så här direkt är inkallning, nej och stanna. Resten har man gott om tid att lära dem.

Ber om ursäkt för svamligt svar, men jag är tröttare än tröttast. :smirk:
 
hade jag väntat med koppel tills förra veckan hade nog min valp varit död nu :crazy: idag var första gången sen vi fick honom (förutom dom första dagarna) han gick fint utan koppel :p
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 654
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 680
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp