Valtråden 2022 del 2

Intressant. Hur känner du att du daltat med SD-väljare?

Jag träffade en på jobbet senast ikväll, som hade övervägt att rösta på SD i förra valet eftersom hen kände sig sviken av andra partier. Jag frågade då på vilka frågor och vad som skulle bli bättre med SD. Fick svaret att hens röst bara skulle ha blivit en sorts proteströst mot övriga partier, hens vänner resonerade likadant - flera av dem var fd S-väljare. Jag tror dessvärre att många resonerar så, en SD-röst blir en protest mer än vad det är en aktiv röst för SD. I deras ögon alltså, för oss andra blir ju resultatet detsamma. I det här fallet blev det till slut medlemskap och röst på ett annat parti, dock ej riksdagsparti.
Pratat "försiktigt", dvs tassat på tå för man "får" inte säga exakt vad det är de röstar på för då blir folk så himla kränkta.
 
Pratat "försiktigt", dvs tassat på tå för man "får" inte säga exakt vad det är de röstar på för då blir folk så himla kränkta.

Ok. Det är inte uppfattningen jag fått i den här tråden, att det tassats på tå för SD-sympatisörer eller borgerliga blockets sympatisörer i allmänhet så det förvånar mig lite måste jag säga. Men jag har å andra sidan inte särskiljt just dina inlägg i debatten så jag kan helt enkelt fått fel uppfattning. Tack för ditt svar :)
 
När/om jag får barn så kommer jag sätta dem i skola i stan. Får pendla till hästarna eller nåt. Skulle aldrig i livet låta mina barn växa upp här (också 40%).

(obs menar inte att du gör fel om du gör det, bara att jag förstår känslan)
Jag överväger på allvar att flytta. Men det tar emot, har äntligen börjat rota oss här. Den alternativa bostadsorten ligger ett antal miljoner högre i pris och tomtstorlekarna är normalt betydligt mindre (relevant då odling är mitt största intresse. som exempel annonseras ett hus med tomt på 1000 kvm ut med texten ”stor tomt” i rubriken.) Men det kanske det är värt för att ungarna ska slippa växa upp i en så här trångsint miljö.
 
Det handlar inte om att motarbeta utan att integrera..

Jag är ättling till vita som integrerades med tvång i Sverige. Jag är stolt över min härkomst och mitt namn (på mammas sida) men inte f-n tycker jag det var rätt. Vad det tvånget gjorde var att de kämpade emot att bli en del av samhället men visst, efter några hundra år är vi integrerade. Jag vill tro att det faktiskt går att lösa integrationen på ett bättre sätt än så.

(vallonsläkt som tvingades till att byta namn för deras namn var för konstigt och "osvenskt")
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Tänkte vi kör en valtråd ju
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
79 089
Senast: lizan
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 901
Senast: zassoo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 046
Kropp & Själ Var fjolåret övervägande bra eller dåligt för er? Eller mitt i mellan? Varför? Jag har aldrig tidigare haft ett så här utpräglat dåligt...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp