Valtråden 2022 del 2

Så vad är ditt förslag till åtgärd? Jag är helt på Mona Sahlins linje i frågan, helt. Övriga partier måste fråga sig varför människor röstar på SD, vad har övriga partier inte lyckats med? Min uppfattning är att man tigt ihjäl de frågor människor tyckt varit viktiga, oron över utvecklingen kring segregation och sub-samhällen, och det man har bemött har man haft en klappa-på-huvudet-strategi för. Folk har blivit arga. Allt har spelat SD i händerna. Det hade nog varit en bättre strategi att bemöta oron, och föra en saklig debatt med för och emot olika förslag och strategier. Lite mer nyanserat än "ni är obildade och har fel".
Jag tycker det obehagliga är att de lyckas få människor att känna oro för sånt som de inte behöver oroa sig för. De lyckas skrämma folk.

Jag tycker inte integrationen är
Ihjältigd, bara för att man inte anser att SDs retorik är rimlig.

SD har lyckats så an på folks egon. Dessutom har folk inget intresse av att ens ta reda på vad de står för. Jag blir olycklig av folks dumhet. De må vara kontraproduktivt men folk är fan dumma och historielösa
 
Fast det du skriver nu är endast fantasier.

Jag vill veta, inte tro eller vad andra tror.
Nja, snarare kunskap om hur hjärnan fungerar. Det är precis samma sak som att när du lever i en relation med en person som hela tiden säger "du är dum i huvudet" kommer du tids nog att tro på det. Samma sak om du själv går och säger till dig själv "du är fin" lär du dig att tycka det om dig själv med trots att du tidigare känt dig ful.
 
Det där har jag lite svårt att förstå mig på. Jag har folk i min bekantskapskrets som röstar på det mesta mellan V och SD, jag skulle aldrig få för mig att säga upp bekantskapen för det. Folk får väl tycka vad de vill? Skall man vägra umgås med folk som röstar SD kommer man få svårt att fungera i samhället för det är var femte, och i vissa befolkningsgrupper varannan eller ännu fler. Hur skall du kunna anlita hantverkare, bilmekaniker, reparatörer osv., det kommer vara stor risk att de röstar SD? Eller alla de där bönderna som producerar maten du äter, det är stor andel SD bland de också.
Det är svårt när de stödjer ett parti som vill andra av mina vänner och medmänniskor illa. Antingen betyder det att de är helt befriade från kunskap och omdöme eller så är de rasister, kvinnohatare eller homofober innerst inne. Och inget av det är särskilt härligt att umgås med.
 
Jag tycker det obehagliga är att de lyckas få människor att känna oro för sånt som de inte behöver oroa sig för. De lyckas skrämma folk.

Jag tycker inte integrationen är
Ihjältigd, bara för att man inte anser att SDs retorik är rimlig.

SD har lyckats så an på folks egon. Dessutom har folk inget intresse av att ens ta reda på vad de står för. Jag blir olycklig av folks dumhet. De må vara kontraproduktivt men folk är fan dumma och historielösa

Men då är ju problemet att andra partier inte lyckats dementera folks oro? Det går liksom inte att bara säga åt folk att dom har fel och är dumma. Man måste få dem på bättre tankar istället.
 
Men då är ju problemet att andra partier inte lyckats dementera folks oro? Det går liksom inte att bara säga åt folk att dom har fel och är dumma. Man måste få dem på bättre tankar istället.
Bättre tankar vet jag inte om man kan instrumentera. Däremot mer kunskap, men det har funkat halvdant. När idén satts att kunskap är dåligt, så funkar inte det receptet.

Relativiserandet av kunskap och fakta är vår tids största fördumning. Som gynnar vissa krafter starkt.
 
Det där har jag lite svårt att förstå mig på. Jag har folk i min bekantskapskrets som röstar på det mesta mellan V och SD, jag skulle aldrig få för mig att säga upp bekantskapen för det. Folk får väl tycka vad de vill? Skall man vägra umgås med folk som röstar SD kommer man få svårt att fungera i samhället för det är var femte, och i vissa befolkningsgrupper varannan eller ännu fler. Hur skall du kunna anlita hantverkare, bilmekaniker, reparatörer osv., det kommer vara stor risk att de röstar SD? Eller alla de där bönderna som producerar maten du äter, det är stor andel SD bland de också.
Jag brukar inte se min bilmekaniker som en i min bekantskapskrets.

Att personer i min bekantskapskrets röstar på diverse märkliga partier, ta Piratpartiet som exempel, rör mig inte i ryggen. Jag är inget fan av Piratpartiet heller. Däremot när det är partier som har helt andra värderingar vad gäller människor, då känner jag mig inte alls bekväm i deras sällskap längre.
 
Jag brukar inte se min bilmekaniker som en i min bekantskapskrets.

Att personer i min bekantskapskrets röstar på diverse märkliga partier, ta Piratpartiet som exempel, rör mig inte i ryggen. Jag är inget fan av Piratpartiet heller. Däremot när det är partier som har helt andra värderingar vad gäller människor, då känner jag mig inte alls bekväm i deras sällskap längre.
Det där är en viktig poäng, om man dragit slutsatsen att SD är det bästa för Sverige, vad är det egentligen för tankar som rör sig däruppe? Det blir otäckt att vara i närheten av.

Jag har aldrig någonsin hört en rimlig förklaring till att rösta SD (och jag är verkligen intresserad sedan 1991) utan det har efter mindre än 30 sekunder ångat av rasism, misogyni eller homofobi och dessa människors fruktansvärda skada på vårt samhälle, ofta i avhumaniserande termer. Eller allt i ett paket.

Men jag väntar på första rimliga förklaringen. Kanske 346:e jag träffar har en sådan.
 
Bättre tankar vet jag inte om man kan instrumentera. Däremot mer kunskap, men det har funkat halvdant. När idén satts att kunskap är dåligt, så funkar inte det receptet.

Relativiserandet av kunskap och fakta är vår tids största fördumning. Som gynnar vissa krafter starkt.

Det kommer alltid finnas faktaresistenta människor. Men de är knappast 20,6% av väljarna. Det kan ju vara värt att åtminstone prova att bryta strategi när fördumningsstrategin och klappa-på-huvet bevisligen lett hit....
 
Nja, snarare kunskap om hur hjärnan fungerar. Det är precis samma sak som att när du lever i en relation med en person som hela tiden säger "du är dum i huvudet" kommer du tids nog att tro på det. Samma sak om du själv går och säger till dig själv "du är fin" lär du dig att tycka det om dig själv med trots att du tidigare känt dig ful.
Ändå tolkas det olika...

Jag håller med om att klickjournalistik inte gynnar någon. Men vem ska bestämma utformning? Vad som är lämpligt?

Och vem tolkar dessa nyheter fel?
 
Ok. Ska alla andra 79,4% folkvalda lägga sig med buken upp och invänta undergången eller ska de jobba för sin egen politik, sina egna sakfrågor och tänka att de helt enkelt får vara mer attraktiva än dessa 20,6% i kommande val? Jag röstar på det senare.
Jag röstar på det senare. Men aldrig att lägga sig med buken upp och tumma på sina egna värderingar för att blidka väljare.

Blev otydligt märker jag:
Jag tycker att många partier gör det, men jag ser också partier som gör allt de kan för att anpassa sig för att fånga väljare mot sina egna grundläggande värderingar. Vilket mest blir bisarrt och kontraproduktivt för de vinner ändå inte rasistmatchen.
 
Ändå tolkas det olika...

Jag håller med om att klickjournalistik inte gynnar någon. Men vem ska bestämma utformning? Vad som är lämpligt?

Och vem tolkar dessa nyheter fel?
Vad menar du tolkas olika? Deras politik? Informationen om återvandring finns på deras hemsida. De ska driva informationskampanjer i utsatta områden om detta bland annat. Iom att det är i utsatta områden är det väl inte helt osannolikt att det är genom att stå på gatan och haffa folk på stan eller skicka ut massa blad i brevlådan.
 
Vad menar du tolkas olika? Deras politik? Informationen om återvandring finns på deras hemsida. De ska driva informationskampanjer i utsatta områden om detta bland annat. Iom att det är i utsatta områden är det väl inte helt osannolikt att det är genom att stå på gatan och haffa folk på stan eller skicka ut massa blad i brevlådan.
Rubriker, nyheter tolkas uppenbarligen olika...
 
Det där har jag lite svårt att förstå mig på. Jag har folk i min bekantskapskrets som röstar på det mesta mellan V och SD, jag skulle aldrig få för mig att säga upp bekantskapen för det. Folk får väl tycka vad de vill? Skall man vägra umgås med folk som röstar SD kommer man få svårt att fungera i samhället för det är var femte, och i vissa befolkningsgrupper varannan eller ännu fler. Hur skall du kunna anlita hantverkare, bilmekaniker, reparatörer osv., det kommer vara stor risk att de röstar SD? Eller alla de där bönderna som producerar maten du äter, det är stor andel SD bland de också.
Folk i min närhet får rösta precis hur de vill, det är ju hela idén med ett demokratiskt samhälle med åsiktsfrihet.

Är de bra människor är de bra människor oavsett vem de vill hänga med politiskt end of story liksom. Och åt andra hållet är en idiot är alltid en idiot liksom. Spelar ju ingen roll om de röstar höger eller vänster.
 
Ändå tolkas det olika...

Jag håller med om att klickjournalistik inte gynnar någon. Men vem ska bestämma utformning? Vad som är lämpligt?

Och vem tolkar dessa nyheter fel?
Men snälla du om man sitter och kräks ur sig sitt invandrarhat och hur katastrofalt det står till i Sverige i kommentarer under en artikel som handlar om ett mord på IRLAND år 2017 så får vi nog ändå vara överens om att nyheten tolkas fel eller?
 
Jag vet att frågan inte var ställd till mig, men jag har ändå förslag på åtgärder:

1: Kräv att media visar en mer nyanserad bild av verkligheten, där media både skriver om vad som är bra och om fler problemområden än enbart sådant som går att koppla till problem med integration.
2: Kräv tydligare rubriker (så att man inte får för sig att nya mord skett i Sverige när de plötsligt bara får för sig att dra upp något gammalt från ett helt annat land).
3: Kör ordentliga, utbildande kampanjer på bästa sändningstid på tv (gärna i tv-sofforna innan stora sportevenemang m.m.) där det pratas om skillnaden mellan riksdagsval, regionval och kommunval och vad som påverkar hur tex vård och skola fungerar.

Precis vad jag varit uppgiven om hela dagen idag!
 
Det jag inte förstår är varför så många har så mycket åsikter och tyckanden om vad alla andra röstar på. Jag skulle tex aldrig någonsin rösta på MP, men inte går jag och hackar på de som väljer dem för det. Det är väl upp till var och en att välja det parti man själv vill rösta på.
För att det handlar om folks liv. Det är inte riktigt samma sak som att ha åsikter om någons tröja.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Tänkte vi kör en valtråd ju
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
79 074
Senast: lizan
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 030
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Var fjolåret övervägande bra eller dåligt för er? Eller mitt i mellan? Varför? Jag har aldrig tidigare haft ett så här utpräglat dåligt...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp