Valtråden 2022 del 2

Alltså, vi som minns papperstidningen och text-TV vet att där var det standard att ha inrikes- och utrikesavdelningar och inte blandat hej vilt. Så så himla kontroversiellt kan det väl inte vara att tycka att det vore bra med en tydlighet om det som hänt har hänt i ens närhet eller någon annanstans.
 
Blev lite förvånad över att det helt saknades information på engelska/andra språk i vallokalen, en i mitt sällskap pratar inte svenska och det är ett ganska internationellt område generellt. Det gick bra ändå men kan tänka mig att det kan vara lite förvirrande. I informationen på röstkortet står det visserligen en hänvisning till val.se och "Allt du behöver veta för att rösta" och att det finns information på "flera andra språk", men det är enbart på svenska det står så där på röstkortet.

Det var också en kommentar om valet generellt, att det har varit lite krångligt att ta reda på vad man ska rösta på när man inte vet var man ska hitta information om vad olika partier står för, vad de har gjort och vad de vill göra, samt hur man rent konkret röstar där på valdagen, när man inte kan svenska. I hemlandet sker numera röstningen digitalt på skärmar i vallokalen, här går man runt på olika "stationer" med papper och kuvert och måste känna till sådant som att man inte ska vika valsedeln osv. Fick också kommentaren att om vi inte gått tillsammans hade hen nog inte gått och röstat, då det kändes för krångligt. Det är något jag ska ta med mig till nästa val, att fråga fler människor om de vill gå tillsammans till vallokalen och rösta.
Men det är väl inte konstigt. Har man rösträtt får man banne se till att man kan språket. Inga konstigheter!! Å innan någon sätter kaffet i halsen å tänker gå till motangrepp mot denna krassa kommentar.

Jag ÄR invandrare och får vackert göra saker som att rösta på annat språk än engelska (som är språket i hemmet) och svenska (som jag typ aldrig använder) eller kort och gott låta bli 🙃
 
Uppgiven. Bor tydligen i SD:s starkaste fäste.
Här tycker 40% att det är ok att kommunstyrelsens ordförande får utbrott över regnbågsflaggor (bland många andra dumheter). Ska mina barn växa upp här?
När/om jag får barn så kommer jag sätta dem i skola i stan. Får pendla till hästarna eller nåt. Skulle aldrig i livet låta mina barn växa upp här (också 40%).

(obs menar inte att du gör fel om du gör det, bara att jag förstår känslan)
 
Något jag märkt när jag diskuterat med SD-sympatisörer är att det ofta tar emot för dem att se likheterna med och dra paralleller till andra länders politiska utveckling. Situationen här är ju inte ovanlig, det finns forskning kring SDs och andra liknande partiers framväxt som säger just att de är lika i mycket, partierna liknar varandra, väljarna är lika, de generella mekanismerna är lika. Ändå är det som om man inte vill acceptera detta utan Sverige ska vara något slags unikt specialfall. På ett sätt är väl alla länders politiska läge speciellt, men det är klart att det finns gemensamma nämnare. Det är en så märklig sak att protestera mot. Undrar om det är SDs drag av antietablissemang som spökar, det att man vill att det ska vara ett unikt parti som ensamma "ser sanningen" och slår ur underläge, det är ju en ganska betydande del av deras självbild. Då blir det kanske jobbigt när de reduceras till en förutsägbar del av det politiska maskineriet.
 
Men det är väl inte konstigt. Har man rösträtt får man banne se till att man kan språket. Inga konstigheter!! Å innan någon sätter kaffet i halsen å tänker gå till motangrepp mot denna krassa kommentar.

Jag ÄR invandrare och får vackert göra saker som att rösta på annat språk än engelska (som är språket i hemmet) och svenska (som jag typ aldrig använder) eller kort och gott låta bli 🙃
Tycker inte att din kommentar blir bättre för att du själv är invandrare!
 
Men det är väl inte konstigt. Har man rösträtt får man banne se till att man kan språket. Inga konstigheter!! Å innan någon sätter kaffet i halsen å tänker gå till motangrepp mot denna krassa kommentar.

Jag ÄR invandrare och får vackert göra saker som att rösta på annat språk än engelska (som är språket i hemmet) och svenska (som jag typ aldrig använder) eller kort och gott låta bli 🙃
Vill man ha en svagare demokrati kan man göra som du förespråkar och aktivt och medvetet motarbeta folks möjligheter att rösta, jag ser dock ingen som helst vettig anledning för en modern demokrati att eftersträva lägre valdeltagande.
 
Vill man ha en svagare demokrati kan man göra som du förespråkar och aktivt och medvetet motarbeta folks möjligheter att rösta, jag ser dock ingen som helst vettig anledning för en modern demokrati att eftersträva lägre valdeltagande.
Det handlar inte om att motarbeta utan att integrera..
 
Det handlar inte om att motarbeta utan att integrera..

Jag tycker att det primära problemet är att vi har människor med rösträtt dvs medborgare som inte kan språket. För om man inte kan språket så hur ska man kunna ta till sig grundläggande information om samhället, följa med i samhällsdebatten och kunna utvärdera olika partiers politiska arbete och ideologier? Det känns som en stor risk att man utan språklig kunskap blir ett lätt offer för övertalningskampanjer, av de som väljer själva vilken information de delger en.
Det är helt klart en integrationsfråga. Jag kan inte alls förstå vad som är kontroversiellt med att tycka att individen ska ha förutsättningar för ett rättvist val utifrån sin egen åsikt. Det är även en säkerhet för samhället att de som deltar i val förstår vad de väljer.
 
Daltandet med SD är testat och gjorde dem till näst största parti. Jag känner att jag daltat färdigt med SDs väljare nu.

Intressant. Hur känner du att du daltat med SD-väljare?

Jag träffade en på jobbet senast ikväll, som hade övervägt att rösta på SD i förra valet eftersom hen kände sig sviken av andra partier. Jag frågade då på vilka frågor och vad som skulle bli bättre med SD. Fick svaret att hens röst bara skulle ha blivit en sorts proteströst mot övriga partier, hens vänner resonerade likadant - flera av dem var fd S-väljare. Jag tror dessvärre att många resonerar så, en SD-röst blir en protest mer än vad det är en aktiv röst för SD. I deras ögon alltså, för oss andra blir ju resultatet detsamma. I det här fallet blev det till slut medlemskap och röst på ett annat parti, dock ej riksdagsparti.
 
Det handlar inte om att motarbeta utan att integrera..
Genom att aktivt utestänga människor och försöka ta ifrån dem deras rösträtt? Om det är detta som menas med integration bör vi nog sluta med det. Det är värderingar som mycket påtagligt och genom stark diskriminering skapar en andra klassens medborgare, människor som inte får samma möjlighet som övriga att påverka sin situation och utöva sin rätt att nå politisk förändring via valsedeln.

Vilka är det härnäst som inte ska få samma möjligheter att rösta, om vi leker med tanken att vi inte slutar vid ett språkkrav utan kräver ytterligare anpassningar efter majoritetssamhällets idealmänniska? Kanske människor som inte klarar av att själva lägga valsedeln i kuvertet, människor som röstar med bud? Människor som de styrande, med hjälp av ett subjektivt tyckande som har vissa likheter med en oproportionerlig vurm för svenska språket, kanske anser ej kapabla att veta sitt eget bästa och som därför heller inte ska få rösta? Att börja aktivt inskränka på människors rösträtt tar oss mot ett väldigt obehagligt samhälle. I vårt politiska läge har vi inte råd att vara såhär slappa med demokratin.
 
Senast ändrad:
Intressant. Hur känner du att du daltat med SD-väljare?

Jag träffade en på jobbet senast ikväll, som hade övervägt att rösta på SD i förra valet eftersom hen kände sig sviken av andra partier. Jag frågade då på vilka frågor och vad som skulle bli bättre med SD. Fick svaret att hens röst bara skulle ha blivit en sorts proteströst mot övriga partier, hens vänner resonerade likadant - flera av dem var fd S-väljare. Jag tror dessvärre att många resonerar så, en SD-röst blir en protest mer än vad det är en aktiv röst för SD. I deras ögon alltså, för oss andra blir ju resultatet detsamma. I det här fallet blev det till slut medlemskap och röst på ett annat parti, dock ej riksdagsparti.
Jag tycker ju att det är helt befängt att proteströsta på ett rasistiskt parti om man inte själv står för deras politik. Gör man det får man ju räkna med att de kan komma i regeringsställning och att man själv har bidragit till det, det går liksom inte att beskylla några andra partier för att man själv lagt en röst på ett parti man inte vill ska få makten.
 
Ser nu hur det sprids massor av videos på youtube om hur Sverige inte vill ha fler immigranter, om hur Sverige blivit så extremt våldsamt och "värst i Europa" på jättemånga punkter. De glömmer säga att det finns bidragstak. De glömmer säga att det finns gott om företag osv som vägrar anställa personer med typiskt utländska namn. All skuld läggs på invandrarna som vägrar bli en del av samhället och ingenstans nämns det att tex de rika inne i Sthlm köper droger av gängen i förorterna. Och så passar de på att säga att det är socialdemokraterna som styr Sverige. :grin:

Jag får upp en hel del sådant nu, eftersom jag tittar relativt ofta på hur folk i andra länder reagerar på filmer om länder de inte bor i. Och nu har då folk utomlands börjat göra sådana "reaktionsvideos" om kaoset i Sverige. Yay.
 
Intressant. Hur känner du att du daltat med SD-väljare?

Jag träffade en på jobbet senast ikväll, som hade övervägt att rösta på SD i förra valet eftersom hen kände sig sviken av andra partier. Jag frågade då på vilka frågor och vad som skulle bli bättre med SD. Fick svaret att hens röst bara skulle ha blivit en sorts proteströst mot övriga partier, hens vänner resonerade likadant - flera av dem var fd S-väljare. Jag tror dessvärre att många resonerar så, en SD-röst blir en protest mer än vad det är en aktiv röst för SD. I deras ögon alltså, för oss andra blir ju resultatet detsamma. I det här fallet blev det till slut medlemskap och röst på ett annat parti, dock ej riksdagsparti.
Det här. Ja, litet banalt men relevant för resonemanget.
1663052857040.png
 
Spinner vidare på det här med videos på youtube om hur Sverige inte vill ha fler immigranter... Jag kommer fortfarande ihåg hur det blev rubriker av att SD åkte till ställen med flyktingar och delade ut informationslappar om att de inte skulle ta sig till Sverige. Nu behövs alltså inte det. Nu delar det sig själv på sociala medier och sprids av "allt och alla" som sanning.

Och, tex nämndes det i en film att Sverige har flest antal våldtäkter och sexualbrott i Europa. Åter igen utan att nämna samtyckeslagen. Jag kommenterar där jag orkar, hinner och ser, men ja... Youtube är stort och det ser väl troligen likadant ut på andra sociala medier också.
 
Jag tycker ju att det är helt befängt att proteströsta på ett rasistiskt parti om man inte själv står för deras politik. Gör man det får man ju räkna med att de kan komma i regeringsställning och att man själv har bidragit till det, det går liksom inte att beskylla några andra partier för att man själv lagt en röst på ett parti man inte vill ska få makten.

Ja precis. Vill man prompt protestera och inte ta det man anser vara det "minst dåliga" - jamen blankrösta då?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Tänkte vi kör en valtråd ju
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
79 179
Senast: lizan
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 932
Senast: zassoo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 413
Kropp & Själ Var fjolåret övervägande bra eller dåligt för er? Eller mitt i mellan? Varför? Jag har aldrig tidigare haft ett så här utpräglat dåligt...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp