Bukefalos 28 år!

Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte det här med elen. Har Sverige brist på el eller inte? Det pratas ju om att Sverige exporterar mycket el?
 
vilka har gjort de olika mätningarna?
”I samarbete med undersökningsföretaget Novus publicerar SVT Nyheter dagliga uppdateringar av opinionsläget fram till valet. Artikeln uppdateras varje förmiddag och baseras på de tre föregående dagarnas undersökningar med sammanlagt cirka 1 500 intervjuer.”

I en del andra europeiska länder är det förbjudet att publicera resultat från opinionsundersökningar precis innan valet.
 
”I samarbete med undersökningsföretaget Novus publicerar SVT Nyheter dagliga uppdateringar av opinionsläget fram till valet. Artikeln uppdateras varje förmiddag och baseras på de tre föregående dagarnas undersökningar med sammanlagt cirka 1 500 intervjuer.”

I en del andra europeiska länder är det förbjudet att publicera resultat från opinionsundersökningar precis innan valet.
Är det då Novus som gjort alla mätningarna eller plockar de siffror från olika institut? Texten kan ju betyda bägge sakerna.
 
Jag förstår inte det här med elen. Har Sverige brist på el eller inte? Det pratas ju om att Sverige exporterar mycket el?
Vi har inte brist för närvarande, men blir det ett kall vinter har vi ett effektunderskott som inte kan täckas utan import. Finns det inget att importera de dagarna så kommer förbrukning i SE3 och SE4 att behöva kopplas bort i 4 timmar åt gången beroende på hur det ser ut då. Kraftbolagen själva kommer bestämma var bortkopplingarna görs på order från Svenska kraftnät. Bortkopplinger görs områdesvis, men då har antagligen redan tyngre industri stoppat pga höga elpriser och sjukhus ska ha egen reservkraft.
 
Jag har aldrig sagt att alla väljare är okunniga men tyvärr låter sig ju hundratusentals luras av ren desinformation om tex problemet på el"marknaden". Folk tror på riktigt efter Kristerssons lögner att vi har energibrist i Sverige idag. Svaret är ju en enda enkel googling bort så ser man att problemet är ett helt annat.
Ett exempel i mängden det finns ju ett antal fler.
Men ett problem har vi. Ett stort. Denna information nedan tycker jag förklarar problemet bra.

För de företag som velat expandera i södra Sverige men inte kunnat blir problemet just energibrist. Oavsett om sittande regering tjatar på om att det inte är ett problem. Och Oavsett om Kristersson använt sig av fel ord... men ett problem är det.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/elbrist/
 
@Miks
Jag vet inte om jag missat ditt svar, i så fall ber jag om ursäkt. Jag är nyfiken på om du inte ser några incitament för friskolor att välja ut elever som har en stor sannolikhet att kunna nå höga betyg med lågt behov av extra stöd? Eller om du ser att det finns sådana incitament, men att det inte är något problem?
Sorry! Tappade bort din fråga i alla inlägg!

Den skolan vi har sökt till har ködatum som urvalsprincip. Sonen ställde vi i kö när han var 2 år. Han kom in på restplats. Dottern står först i kö av alla. Hon ställdes i kö ett par dagar efter hon föddes och går en årskull senare. Det betyder att hon står först i kön.

De tillämpar även syskonförtur. Både på äldre och yngre syskon. Dvs tar de in en nyintagen 4:e klassare så blir syskonet som kanske ska börja 8:an också erbjuden en plats.

Det finns inga möjligheter för skolan att ”sortera bort” de ”sämsta” barnen. Det finns ingen sån information i köhanteringen.

De tar in barn från hela Stockholm och i sonens årskull är de 150barn från väldigt blandade områden runt skolan. Vissa barn bor nära, andra, som ex min son, åker upp mot en timme.

Sonen kom även in på en av deras andra skolor på andra sidan stan där vi ställt honom i kö. Vi ställde honom till den skolan därför att vi var osäkra på vart vi ville bo när han började i skolan.

Jo visst kan jag se en viss orättvisa i hanteringen. Jag som visste tidigt vart vi ville att barnen skulle gå i för skola ha ju ställt dem i kö tidigt. Det exkluderar personer som inte är lika förberedda.

Hur tror du skolor gör sitt urval? Varför tror du att ”besvärliga, kostsamma” barn exkluderas?

Mvh Miks
 
Men ett problem har vi. Ett stort. Denna information nedan tycker jag förklarar problemet bra.

För de företag som velat expandera i södra Sverige men inte kunnat blir problemet just energibrist. Oavsett om sittande regering tjatar på om att det inte är ett problem. Och Oavsett om Kristersson använt sig av fel ord... men ett problem är det.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/elbrist/
Ja vi har ett problem men problemet är inte det som Kristersson med entourage framställer det som utan ett helt annat.
 
Om du är rasist eller inte kan jag inte säga men jag har sett en del inlägg som pekar i den riktningen.

Ok, ja om du har de glasögonen på dig när du läser mina inlägg så förstår jag att det är svårt. Då skulle jag vilja påstå att du låtit dig färgas av vad du velat få mig till snarare än vad du faktiskt läst. Jag är inte ens helsvensk själv, om det nu har nån betydelse för saken. Jag vill poängtera att det är fullt möjligt att inte sympatisera med rödgrön sida utan att vara rasist, även om det verkar skava för många så är rasist inte synonymt med att ha en annan åsikt än er.

https://sverigemotrasism.nu/vad-ar-rasism/
 
Det där var orsaken till att jag inte röstade på S i förra valet. Är så less på att föräldrar alltid ska ha en räkmacka. Det är inte bara föräldrar som sliter med att få livet att gå ihop, det gör väl de flesta.
Håller med, men det är en stark grupp.
 
Sorry! Tappade bort din fråga i alla inlägg!

Den skolan vi har sökt till har ködatum som urvalsprincip. Sonen ställde vi i kö när han var 2 år. Han kom in på restplats. Dottern står först i kö av alla. Hon ställdes i kö ett par dagar efter hon föddes och går en årskull senare. Det betyder att hon står först i kön.

De tillämpar även syskonförtur. Både på äldre och yngre syskon. Dvs tar de in en nyintagen 4:e klassare så blir syskonet som kanske ska börja 8:an också erbjuden en plats.

Det finns inga möjligheter för skolan att ”sortera bort” de ”sämsta” barnen. Det finns ingen sån information i köhanteringen.

De tar in barn från hela Stockholm och i sonens årskull är de 150barn från väldigt blandade områden runt skolan. Vissa barn bor nära, andra, som ex min son, åker upp mot en timme.

Sonen kom även in på en av deras andra skolor på andra sidan stan där vi ställt honom i kö. Vi ställde honom till den skolan därför att vi var osäkra på vart vi ville bo när han började i skolan.

Jo visst kan jag se en viss orättvisa i hanteringen. Jag som visste tidigt vart vi ville att barnen skulle gå i för skola ha ju ställt dem i kö tidigt. Det exkluderar personer som inte är lika förberedda.

Hur tror du skolor gör sitt urval? Varför tror du att ”besvärliga, kostsamma” barn exkluderas?

Mvh Miks
Fast sållningen sker ändå på många ställen men senare. Barnen får inte det stöd de behöver och rekommenderas att byta till annan skola för att få det. Finns ju även exempel på att föräldrar fått plats på skolor och när det framkommer att barnet har ADHD så visar det sig att skolan visst räknat fel och att det är fullt. Så jo sållning sker hela tiden och marknaden vill göra så lite som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt. Givetvis finns det undantag men det rör sig knappast om de skolor som ägs av internationella koncerner.
 
Ok, ja om du har de glasögonen på dig när du läser mina inlägg så förstår jag att det är svårt. Då skulle jag vilja påstå att du låtit dig färgas av vad du velat få mig till snarare än vad du faktiskt läst. Jag är inte ens helsvensk själv, om det nu har nån betydelse för saken. Jag vill poängtera att det är fullt möjligt att inte sympatisera med rödgrön sida utan att vara rasist, även om det verkar skava för många så är rasist inte synonymt med att ha en annan åsikt än er.

https://sverigemotrasism.nu/vad-ar-rasism/
Det är dock väldigt svårt att sympatisera med Sd utan att vara rasist och du låter som rena valarbetaren för dem ibland.
 
En stilla fundering vad gäller kärnkraft och att Sverige genom det ska vara självförsörjande. Eftersom vi redan är självförsörjande och en nettoexportör förutom i mycket begränsade korta perioder, så skulle vi fortfarande ha en energikris eftersom vi är knutna till Nordpol bl.a där hur mycket kärnkraft Sverige än producerade det fortfarande skulle vara brist på energi och elpriserna stiger brant och summa summarum, Sverige skulle fortfarande behöva köpa el dyrt i konkurrens med andra länder hur billigt vi än producerar den. Finland tex har levt ganska högt på att importera billig el från Sverige.

Det andra kravet vad gäller kärnkraft är, att jag bryr mig inte om hur mycket dyrare det blir, men det ska vara absolut statligt ägarskap och kontroll. Det ska inte finnas på kartan att några utländska investerare (ffa från Kina) ska ha något att göra med dem. Kärnkraft måste vara helt kontrollerat av svenska staten. Det är en alltför viktig del av vår infrastruktur och måste vara helt fri från eventuell utländsk påverkan. Att utländska bolag har ansvar för tågtrafiken, kanske snart flygtrafiken, skolor, omsorg, det är en sak (även om det vänder sig i magen vid tanken på hur utländska bolag skor sig på svenska skattebetalare). Men kärnkraften är flera steg längre än så. Ovillkorligt svenskt ägarskap. Punkt. Slut.
 
Du menar problemet med att elmarknaden är en kartell. Ja det är ett problem som borde påtalats av alla regeringar sedan den infördes år 1996.
Kan du förklara varför sittande regering under ett antal år förnekat problemet? Och ljög om det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 884
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 514
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp