Bukefalos 28 år!

Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du menar problemet med att elmarknaden är en kartell. Ja det är ett problem som borde påtalats av alla regeringar sedan den infördes år 1996.
Det var inget problem när det avreglerades, däremot borde konkurrensverket aldrig tillåtit uppköpen av alla mindre till några få stora aktörer som nu har nästan hela marknaden. Kortsiktiga vinster gjorde att många komunala kraftbolag såldes ut och nu får de köpa tillbaka elen dyrt.
 
Det där var orsaken till att jag inte röstade på S i förra valet. Är så less på att föräldrar alltid ska ha en räkmacka. Det är inte bara föräldrar som sliter med att få livet att gå ihop, det gör väl de flesta.
Jag röstade på S förra valet, vilket jag ångrar djupt sett till andra frågor jag borde haft bättre koll på. Främst funktionsrättsfrågor, HBTQ+-frågor, klimatfrågor etc. Och nu saker som "hårdare tag" och hyfsat rasistiska uttalanden som man kanske inte kunde veta innan förra valet, gör det helt omöjligt för mig att inte rösta på dem framöver. Just de tre första är väl de jag ser som viktigast tillsammans med vårdfrågor, då funkar inte S.
 
Det är dock väldigt svårt att sympatisera med Sd utan att vara rasist och du låter som rena valarbetaren för dem ibland.

Då kan jag meddela dig att så inte är fallet, vilket det också står rätt tydligt i mina inlägg om man vill läsa vad det står och inte vad man tror eller vill att det ska stå. Det är hyfsat grovt att anklaga mig för att vara rasist bara för att jag inte är lika rödgrön som majoriteten här.
 
Den här familjeveckan som S tidigare föreslagit, är det någon som vet om den är något de kommer driva starkt? Och är det någon mer, t ex V, som också vill driva det?

Det är en ganska stor plump i vägen för mig, jag vill inte se det förslaget gå igenom. Jag hoppas starkt på en minskad arbetstid för alla, och det tror jag blir svårare om man redan minskat arbetstimmarna för en (stor) grupp.

Min killgissning? De kommer backa drastiskt. Det kostar för mycket under rådande ekonomiska förutsättningar. Det är ett typiskt ekonomiskt överflödsförslag. Kalla mig cynisk men med den snabbt växande pensionärsdemografin kommer alla partier, och har redan gjort så, tävla om att fjäska för att gynna en stor, stark, högljudd demografi. Ett förslag som inte ens alla barnfamiljer är entusiastiska över kommer inte att genomföras.
 
Det var inget problem när det avreglerades, däremot borde konkurrensverket aldrig tillåtit uppköpen av alla mindre till några få stora aktörer som nu har nästan hela marknaden. Kortsiktiga vinster gjorde att många komunala kraftbolag såldes ut och nu får de köpa tillbaka elen dyrt.
Nej problemet fanns inte då men man borde insett att de skulle komma. En "marknad" som styrs helt av vad den dyraste tillverkningen kostar kommer förr eller senare att hamna i exakt det här läget. Jisses jag insåg detta för många år sedan långt innan problemen kom men alla sa att det inte var något problem när jag försökte diskutera frågan.
By the way jag är kemist inte ekonom så det krävs inte ens någon spetskompetens inom ekonomi för att inse detta.
 
Nej problemet fanns inte då men man borde insett att de skulle komma. En "marknad" som styrs helt av vad den dyraste tillverkningen kostar kommer förr eller senare att hamna i exakt det här läget. Jisses jag insåg detta för många år sedan långt innan problemen kom men alla sa att det inte var något problem när jag försökte diskutera frågan.
By the way jag är kemist inte ekonom så det krävs inte ens någon spetskompetens inom ekonomi för att inse detta.
Synd inte regeringen lyssnade på dig...

Företag har flaggat länge. I Sydsverige.
 
En stilla fundering vad gäller kärnkraft och att Sverige genom det ska vara självförsörjande. Eftersom vi redan är självförsörjande och en nettoexportör förutom i mycket begränsade korta perioder, så skulle vi fortfarande ha en energikris eftersom vi är knutna till Nordpol bl.a där hur mycket kärnkraft Sverige än producerade det fortfarande skulle vara brist på energi och elpriserna stiger brant och summa summarum, Sverige skulle fortfarande behöva köpa el dyrt i konkurrens med andra länder hur billigt vi än producerar den. Finland tex har levt ganska högt på att importera billig el från Sverige.

Det andra kravet vad gäller kärnkraft är, att jag bryr mig inte om hur mycket dyrare det blir, men det ska vara absolut statligt ägarskap och kontroll. Det ska inte finnas på kartan att några utländska investerare (ffa från Kina) ska ha något att göra med dem. Kärnkraft måste vara helt kontrollerat av svenska staten. Det är en alltför viktig del av vår infrastruktur och måste vara helt fri från eventuell utländsk påverkan. Att utländska bolag har ansvar för tågtrafiken, kanske snart flygtrafiken, skolor, omsorg, det är en sak (även om det vänder sig i magen vid tanken på hur utländska bolag skor sig på svenska skattebetalare). Men kärnkraften är flera steg längre än så. Ovillkorligt svenskt ägarskap. Punkt. Slut.
Det går bara att exportera fullt på en kraftledning, den produktion som finns kvar säljs till ett lägre pris eller stoppas. Att jämföra med SE1 och SE2, det som går att skicka söderut till ett högre pris säljs, kvar finns vattenkraft som säljs till ett lägre pris då man inte kan stoppa en älv. Om överföringen inte begränsar får alla områden samma pris.
 
Då kan jag meddela dig att så inte är fallet, vilket det också står rätt tydligt i mina inlägg om man vill läsa vad det står och inte vad man tror eller vill att det ska stå. Det är hyfsat grovt att anklaga mig för att vara rasist bara för att jag inte är lika rödgrön som majoriteten här.
Så bra :)
 
Eh. Min poäng är att det som de flydde från, vill jag inte ha här. Jag har inte kallat flyktingarna för islamister, den får du stå för helt själv. Det går att ha en annan åsikt än trådens gemena, utan att vara vare sig troll, rasist (@Shaggy har ännu inte svarat på om det var mig hen avsåg eller ej så jag kan ju ha fel där men känslan är sådan) eller att kalla oskyldiga civila flyktingar för nåt annat än vad de är. Jag har förstått att det är främmande för många här, men det är fullt möjligt.

Så lösningen är att förneka asyl till personer som flyr från islamister och fruktansvärda övergrepp, hot och våld? Borde vi inte då också neka asyl till ukrainare som flyr från sitt hemland pga Rysslands invasion och övergrepp på civilbefolkningen. Vi vill absolut inte ha hit (mer) ryskt inflytande i Sverige.
 
Och så lägger vi till att vi kan bryta kärnbränslet i Sverige, dvs vi behöver inte vara beroende av Ryssland och deras satellitstater (ja, jag är inte helt opartisk här :angel:). Vi kan även förvara avfallet på ett säkert sätt (vår berggrund är ytterst stabil) men givetvis ska vi ha moderna kärnkraftverk som lämnar ytterst lite avfall.

Och vi ska inte skicka avfallet till Afrika (tidigare hänt) vilket också var en bekväm lösning. För då är vi miljövänliga och behöver inte oroa oss över eventuella konsekvenser i slutförvaringen.
 
Men ett problem har vi. Ett stort. Denna information nedan tycker jag förklarar problemet bra.

För de företag som velat expandera i södra Sverige men inte kunnat blir problemet just energibrist. Oavsett om sittande regering tjatar på om att det inte är ett problem. Och Oavsett om Kristersson använt sig av fel ord... men ett problem är det.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/elbrist/
Ska du hänvisa till det som står i länken, så är det ju bra om du inte påstår något som inte står där.


"Detta är särskilt påtagligt i södra Sverige där företag inte kunnat expandera på grund av att nätet inte klarar att leverera den kapacitet som efterfrågas.

Nätkapacitetsbrist kan avhjälpas genom att sprida elproduktionen jämnare geografiskt eller genom att bygga ut stamnätet så att det klarar av att överföra mer el.

Slutligen kan elunderskott bero på energibrist. Energibrist liknar effektbrist men här görs beräkningen under ett helt år. Energibrist uppstår när ett land är nettoimportör. Sedan 2011 har Sverige exporterat mer el än vad som importerats. Med andra ord finns det inte någon energibrist i Sverige utan elunderskotten består i att el inte produceras där den behövs och när den behövs."

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/elbrist/

Hade inte Moderaterna stoppat all vindkraft som företag velat bygga i kommuner i södra Sverige de senaste åren, hade det sett betydligt bättre ut. Vi behöver alla energikällor vi kan få för att fortsatt vara motståndskraftiga.
 
Så lösningen är att förneka asyl till personer som flyr från islamister och fruktansvärda övergrepp, hot och våld? Borde vi inte då också neka asyl till ukrainare som flyr från sitt hemland pga Rysslands invasion och övergrepp på civilbefolkningen. Vi vill absolut inte ha hit (mer) ryskt inflytande i Sverige.

Absolut inte. Lösningen i mina ögon är att EU tar ett gemensamt ansvar. Ser man fördelningen mellan EU-länder så har vårt land tagit en mkt stor del i förhållande till vår storlek och kapacitet.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...ng---internationellt/?graph=/25666/1,2,3/all/
 
Ska du hänvisa till det som står i länken, så är det ju bra om du inte påstår något som inte står där.


"Detta är särskilt påtagligt i södra Sverige där företag inte kunnat expandera på grund av att nätet inte klarar att leverera den kapacitet som efterfrågas.

Nätkapacitetsbrist kan avhjälpas genom att sprida elproduktionen jämnare geografiskt eller genom att bygga ut stamnätet så att det klarar av att överföra mer el.

Slutligen kan elunderskott bero på energibrist. Energibrist liknar effektbrist men här görs beräkningen under ett helt år. Energibrist uppstår när ett land är nettoimportör. Sedan 2011 har Sverige exporterat mer el än vad som importerats. Med andra ord finns det inte någon energibrist i Sverige utan elunderskotten består i att el inte produceras där den behövs och när den behövs."

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/elbrist/

Hade inte Moderaterna stoppat all vindkraft som företag velat bygga i kommuner i södra Sverige de senaste åren, hade det sett betydligt bättre ut. Vi behöver alla energikällor vi kan få för att fortsatt vara motståndskraftiga.
Problemet är att näten inte klarar mer oavsett överföring. Var en rätt rejält hallå här i Värmland någon gång över att man inte kunde bygga ut produktionen eftersom näten inte klarade av mer än det som redan fanns. Det finns alltså folk som vill tillverka men de får inte
https://www.energi.se/artiklar/stopp-for-ny-elproduktion-i-varmland/
Kanske finns bättre källor jag läste om det i VF eller NWT tog nu bara första träffen jag fick på google
 
Absolut inte. Lösningen i mina ögon är att EU tar ett gemensamt ansvar. Ser man fördelningen mellan EU-länder så har vårt land tagit en mkt stor del i förhållande till vår storlek och kapacitet.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...ng---internationellt/?graph=/25666/1,2,3/all/

Så Sverige har tagit emot fler ukrainare än andra EU länder? Fö fattar jag fortfarande inte kopplingen mellan personer som flyr från islamister till att de medverkar till ökat islamisthot i Sverige.
 
Och vi ska inte skicka avfallet till Afrika (tidigare hänt) vilket också var en bekväm lösning. För då är vi miljövänliga och behöver inte oroa oss över eventuella konsekvenser i slutförvaringen.
När har vi skickat aktivt avfall till Afrika? Att vi skickar mycket skrot till andra länder och förorenar deras mark och förgiftar människor, djur och natur vet jag men inte att vi har skickat aktivt avfall. :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
343
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 318
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 188
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp