Bukefalos 28 år!

Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska du hänvisa till det som står i länken, så är det ju bra om du inte påstår något som inte står där.


"Detta är särskilt påtagligt i södra Sverige där företag inte kunnat expandera på grund av att nätet inte klarar att leverera den kapacitet som efterfrågas.

Nätkapacitetsbrist kan avhjälpas genom att sprida elproduktionen jämnare geografiskt eller genom att bygga ut stamnätet så att det klarar av att överföra mer el.

Slutligen kan elunderskott bero på energibrist. Energibrist liknar effektbrist men här görs beräkningen under ett helt år. Energibrist uppstår när ett land är nettoimportör. Sedan 2011 har Sverige exporterat mer el än vad som importerats. Med andra ord finns det inte någon energibrist i Sverige utan elunderskotten består i att el inte produceras där den behövs och när den behövs."

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/elbrist/

Hade inte Moderaterna stoppat all vindkraft som företag velat bygga i kommuner i södra Sverige de senaste åren, hade det sett betydligt bättre ut. Vi behöver alla energikällor vi kan få för att fortsatt vara motståndskraftiga.
Som jag skriver.. för de företag som inte kunnat expandera blev problem just energibrist. Det fanns ingen el att tillgå. Oavsett varför.
 
Så Sverige har tagit emot fler ukrainare än andra EU länder? Fö fattar jag fortfarande inte kopplingen mellan personer som flyr från islamister till att de medverkar till ökat islamisthot i Sverige.

Jag talar om flyktingmottagandet runt 2015. Bevisligen har vi tagit emot mer än vi klarade av att integrera på ett bra sätt.

Du ser inte kopplingen mellan att islamister reser från Sverige för att kriga för IS och en ökad islamifiering? De rekryteras ju nånstans, i Sverige. Vi hade mig veterligen inte problemet för säg 20 år sedan? Så vad har hänt under den tiden? Jag tror svaret är att vi varit naiva.
 
Senast ändrad:
Jag talar om flyktingmottagandet runt 2015. Bevisligen har vi tagit emot mer än vi klarade av att integrera på ett bra sätt.

Du ser inte kopplingen mellan att islamister reser från Sverige för att kriga för IS och en ökad islamifiering? De rekryteras ju nånstans, i Sverige. Vi hade mig veterligen inte problemet för säg 20 år sedan? Så vad har hänt under den tiden? Jag tror svaret är att vi varit naiva.

Av de som anslöt sig till Daesh var den överväldigande majoriteten svenskar, men med utomeuropeiska föräldrar. Sverige beviljade asyl 2015 i enlighet med den lagstiftning som då fanns och Migrationsöverdomstolens praxis. Det rekryteras också ganska friskt bland högerextremister som utför hatbrott i Sverige. Men det talas det mindre om.
 
När har vi skickat aktivt avfall till Afrika? Att vi skickar mycket skrot till andra länder och förorenar deras mark och förgiftar människor, djur och natur vet jag men inte att vi har skickat aktivt avfall. :confused:
jag läste det för några år sedan, men kan inte hitta länken. Det var som sagt ett par år sedan. Ska försöka googla vidare och se om den finns på nätet någonstans.
 
Av de som anslöt sig till Daesh var den överväldigande majoriteten svenskar, men med utomeuropeiska föräldrar. Sverige beviljade asyl 2015 i enlighet med den lagstiftning som då fanns och Migrationsöverdomstolens praxis. Det rekryteras också ganska friskt bland högerextremister som utför hatbrott i Sverige. Men det talas det mindre om.

Det är idiotiskt att det inte belyses mer att högerextremister krigar för IS. Finns det någon statistik eller oberoende fakta om detta?
Oavsett de var svenskar eller ej, så har de rekryterats av islamistiska extremister. Antagligen i Sverige. Det förfarandet hörde man väl inte så mkt talas om förr. Så frågan är fortfarande - har det ökat eller ej, och om det ökat varför har det isåfall ökat? Rapporter som kommit i statlig media om att det rekryterats IS-anhängare i moskéer runt om i landet, är det helt fel?
 
Det är idiotiskt att det inte belyses mer att högerextremister krigar för IS. Finns det någon statistik eller oberoende fakta om detta?
Oavsett de var svenskar eller ej, så har de rekryterats av islamistiska extremister. Antagligen i Sverige. Det förfarandet hörde man väl inte så mkt talas om förr. Så frågan är fortfarande - har det ökat eller ej, och om det ökat varför har det isåfall ökat? Rapporter som kommit i statlig media om att det rekryterats IS-anhängare i moskéer runt om i landet, är det helt fel?

Men svenskar med utomeuropeiska föräldrar och som anslöt sig till Daesh är inte de som kom 2015. Och jag säger inte att högerextremister anslöt sig till Daesh, de föredrar hatbrott i Sverige. De som radikaliserats i moskéer är svenskar. Inte nyanlända asylsökande.
 
Men svenskar med utomeuropeiska föräldrar och som anslöt sig till Daesh är inte de som kom 2015. Och jag säger inte att högerextremister anslöt sig till Daesh, de föredrar hatbrott i Sverige. De som radikaliserats i moskéer är svenskar. Inte nyanlända asylsökande.

Ok, då missuppfattade jag dig ang de högerextrema.

Det finns alltså ingen koppling mellan de som radikaliserats i nutid och de som varit asylsökande, någonsin? Och det finns ingen ökad risk för radikalisering framgent, kopplat till mängden asylsökande runt 2015, trots att integrationen av de som kommit som asylsökande varit och är under all kritik?
 
Ok, då missuppfattade jag dig ang de högerextrema.

Det finns alltså ingen koppling mellan de som radikaliserats i nutid och de som varit asylsökande, någonsin? Och det finns ingen ökad risk för radikalisering framgent, kopplat till mängden asylsökande runt 2015, trots att integrationen av de som kommit som asylsökande varit och är under all kritik?
Hur stor risk det är för radikalisering beror nog mycket på hur bra samhället lyckas bekämpa den hatiska retorik som exempelvis SD nyttjar. Att bygga mer klyftor mellan "vi" och "de" är en extremt stor anledning till radikalisering, så om vi istället uppmuntrar "oss" att bjuda in "dem" att bli mer deltagande i samhället, så blir det bara där mycket mindre problem. Att låsa ute på olika sätt, stigmatisera, bara använda "piska" och ingen "morot" kommer bara leda till mer utanförskap och en grogrund för radikalisering.
 
Ok, då missuppfattade jag dig ang de högerextrema.

Det finns alltså ingen koppling mellan de som radikaliserats i nutid och de som varit asylsökande, någonsin? Och det finns ingen ökad risk för radikalisering framgent, kopplat till mängden asylsökande runt 2015, trots att integrationen av de som kommit som asylsökande varit och är under all kritik?

Om barn av de som beviljades asyl 2015 kommer radikaliseras vet vi först om 20 år eller mer. Vad jag vet är att det var förtvivlade, första generationen, mammor so var desperata att polisen och sociala myndigheter skulle stoppa deras söner och döttrar innan de radikaliserades och åkte till Syrien vilket bagatelliserades under en längre tid.

Att integrationen till stor del misslyckats är ett misslyckande från individ och samhälle och kommer inte att lösas av mer polis, ökande socioekonomiska klyftor och segregation i samhället. Vad vi vet är att utanförskap och fattigdom skapar mer grov brottslighet och gängvåld.

Vi kan välja två vägar, ett, hårdare straff och fler poliser i oändlighet, eller två så kan vi tillsammans med rättsvårdande myndigheter integrera vårt samhälle mer än det är i dag. Men då krävs också att 'medelsvensson' faktiskt accepterar andra generationen svenskar i sina skolor, och inte omedelbart sätter dem i en etniskt svensk friskola. Och att fler får möjlighet att bryta segregationen, genom bostad och främst genom att fler får jobb. Det har gjorts diverse studier som alla visar att diskrimineringen börjar vi jobbansökan. Hur fasiken ska vi integrera när Abdullah Mohammed med bättre kompetens inte anställs till förmån för Kalle Svensson med sämre kompetens.

Arbetslöshet, segregation, bidragsberoende, fattigdom. Där är det vi måste börja.
 
Om barn av de som beviljades asyl 2015 kommer radikaliseras vet vi först om 20 år eller mer. Vad jag vet är att det var förtvivlade, första generationen, mammor so var desperata att polisen och sociala myndigheter skulle stoppa deras söner och döttrar innan de radikaliserades och åkte till Syrien vilket bagatelliserades under en längre tid.

Att integrationen till stor del misslyckats är ett misslyckande från individ och samhälle och kommer inte att lösas av mer polis, ökande socioekonomiska klyftor och segregation i samhället. Vad vi vet är att utanförskap och fattigdom skapar mer grov brottslighet och gängvåld.

Vi kan välja två vägar, ett, hårdare straff och fler poliser i oändlighet, eller två så kan vi tillsammans med rättsvårdande myndigheter integrera vårt samhälle mer än det är i dag. Men då krävs också att 'medelsvensson' faktiskt accepterar andra generationen svenskar i sina skolor, och inte omedelbart sätter dem i en etniskt svensk friskola. Och att fler får möjlighet att bryta segregationen, genom bostad och främst genom att fler får jobb. Det har gjorts diverse studier som alla visar att diskrimineringen börjar vi jobbansökan. Hur fasiken ska vi integrera när Abdullah Mohammed med bättre kompetens inte anställs till förmån för Kalle Svensson med sämre kompetens.

Arbetslöshet, segregation, bidragsberoende, fattigdom. Där är det vi måste börja.

Jag håller med. Vi måste som land bli bättre på att integrera de som kommer hit, det är grunden.
 
Jag håller med. Vi måste som land bli bättre på att integrera de som kommer hit, det är grunden.

Lönearbete, lönearbete, anställning, anställning. Integrerad skola är ett första måste. När jag gick en utbildning om just integration kom det en glad representant från ett företag i Norrland som tillverkade några slags komponenter till industrin som jag har helt glömt bort. Han visade flashiga pp presentationer där det satt glada medarbetare och skålade på Kanarieöarna och log. Glada medarbetare som stod vid sina maskiner och log. Och glada medarbetare som satt runt ett bord och hade inflytande, och ja log. Samtliga var etniska svenskar. Vid den något naturliga frågan, hur många av utomeuropeiskt ursprung har ni anställt blev svaret noll.

Jag är inte för kvotering som så, men jag börjar undra om inte den piskan behövs. Och då menar jag inte hela praktiksörjan där personer arbetar enbart så länge som de får 'lönen' betald av FK/AF. Och att alla på HR/Bemanningsföretag ska tvingas till blinda ansökningar där alla personliga uppgifter inte existerar, som man använder på sina håll i USA.
 
Jag är inte för kvotering som så, men jag börjar undra om inte den piskan behövs. Och då menar jag inte hela praktiksörjan där personer arbetar enbart så länge som de får 'lönen' betald av FK/AF. Och att alla på HR/Bemanningsföretag ska tvingas till blinda ansökningar där alla personliga uppgifter inte existerar, som man använder på sina håll i USA.

Jag förstår vad du vill, och jag håller med om att de som kommer hit måste in i lönearbete. Men språket ser jag som en stor svårighet. Det måste läggas mer krut där. På min arbetsplats har man aktivt sökt i flera år, efter personer med utomeuropeisk härkomst att rekrytera, vårt företag vill spegla hur befolkningen i stort ser ut. Men det går inte pga språket. De kan ha bra betyg och rätt utbildning för tjänsten men i vår verksamhet måste språket fungera. Kommunikation handlar om säkerhet här, och kan man inte göra sig förstådd eller förstå så är det en stor säkerhetsrisk med det vi gör. Det är synd när man sitter med i intervjuer och kommunikationen inte ens fungerar hjälpligt där, hur ska man då kunna kommunicera i fält med mkt oljud och facktermer? Jag säger inte att det är så överallt, men jag har sett på nära håll i flera år hur man från arbetsgivarhåll verkligen försöker men det går helt enkelt inte att genomföra...
 
Jag är inte för kvotering som så, men jag börjar undra om inte den piskan behövs. Och då menar jag inte hela praktiksörjan där personer arbetar enbart så länge som de får 'lönen' betald av FK/AF. Och att alla på HR/Bemanningsföretag ska tvingas till blinda ansökningar där alla personliga uppgifter inte existerar, som man använder på sina håll i USA.

Jag är för kvotering (och blinda ansökningar osv) just för att vi redan kvoterar så mycket omedvetet. Den omedvetna kvoteringen behöver jämnas ut.
 
Tittar vi på vilka som arbetar med HR är de en relativt homogen grupp, etniskt svenska kvinnor. Möjligtvis har de gått någon kurs i vikten av multikultur, men de kommer att medvetet eller omedvetet sortera de som de känner en samhörighet med. Eg, medelsvensson. Frasen, stor vikt läggs på personliga egenskaper, är bara det något som kan användas till diskriminering och säkert har gjorts.

Kanske måste vi börja bussa, alt kräva att friskolor (och kommunala skolor) måste ha en viss procent andra generationens svenskar som går där.
 
Jag förstår vad du vill, och jag håller med om att de som kommer hit måste in i lönearbete. Men språket ser jag som en stor svårighet. Det måste läggas mer krut där. På min arbetsplats har man aktivt sökt i flera år, efter personer med utomeuropeisk härkomst att rekrytera, vårt företag vill spegla hur befolkningen i stort ser ut. Men det går inte pga språket. De kan ha bra betyg och rätt utbildning för tjänsten men i vår verksamhet måste språket fungera. Kommunikation handlar om säkerhet här, och kan man inte göra sig förstådd eller förstå så är det en stor säkerhetsrisk med det vi gör. Det är synd när man sitter med i intervjuer och kommunikationen inte ens fungerar hjälpligt där, hur ska man då kunna kommunicera i fält med mkt oljud och facktermer? Jag säger inte att det är så överallt, men jag har sett på nära håll i flera år hur man från arbetsgivarhåll verkligen försöker men det går helt enkelt inte att genomföra...
Det kanske kan vara så att vissa arbetsplatser har behov av högre språkkrav än andra, men om man inte får möjlighet, genom arbete, att komma in i samhället och öva på språket, hur ska man då bli bättre på det?
Det tar många år att bli bra på ett språk (ja, det finns säkert undantag om någon som lärt sig prata svenska som en infödd på en månad, men ...), och att sitta på en skolbänk någon timme ibland räcker inte. Man måste dränkas i språket, och då är arbete en av de bästa vägarna vi har.
 
Jag förstår vad du vill, och jag håller med om att de som kommer hit måste in i lönearbete. Men språket ser jag som en stor svårighet. Det måste läggas mer krut där. På min arbetsplats har man aktivt sökt i flera år, efter personer med utomeuropeisk härkomst att rekrytera, vårt företag vill spegla hur befolkningen i stort ser ut. Men det går inte pga språket. De kan ha bra betyg och rätt utbildning för tjänsten men i vår verksamhet måste språket fungera. Kommunikation handlar om säkerhet här, och kan man inte göra sig förstådd eller förstå så är det en stor säkerhetsrisk med det vi gör. Det är synd när man sitter med i intervjuer och kommunikationen inte ens fungerar hjälpligt där, hur ska man då kunna kommunicera i fält med mkt oljud och facktermer? Jag säger inte att det är så överallt, men jag har sett på nära håll i flera år hur man från arbetsgivarhåll verkligen försöker men det går helt enkelt inte att genomföra...

I Stockholm fanns det tidigare intensivkurser med specialinriktning på olika områden, vård, industri osv. Dessa slopades under Alliansen (som de hette då). Att det finns andra generationen svenskar som talar och skriver dålig svenska är en skam. Som börjar i en segregerad skola.

Sedan ska man inte glömma att det krävs en speciell kompetens för att undervisa vuxna, särskilt de som står långt ifrån svenskan. Bla inte delar samma skriftspråk. Och att SFI drivs av privata företag som får betalt för varje student som fullgjort sin utbildning i SFI.
 
Det kanske kan vara så att vissa arbetsplatser har behov av högre språkkrav än andra, men om man inte får möjlighet, genom arbete, att komma in i samhället och öva på språket, hur ska man då bli bättre på det?
Det tar många år att bli bra på ett språk (ja, det finns säkert undantag om någon som lärt sig prata svenska som en infödd på en månad, men ...), och att sitta på en skolbänk någon timme ibland räcker inte. Man måste dränkas i språket, och då är arbete en av de bästa vägarna vi har.

Så är det givetvis. Men där tror jag att det krockar när det kommer till att anställa någon med lön och att ha praktik - få vill eller har råd att betala någon anställd vars huvudsyfte är att lära sig språket. Då blir det nog lättare att få nån form av praktik, än att få ett lönearbete.
 
Så är det givetvis. Men där tror jag att det krockar när det kommer till att anställa någon med lön och att ha praktik - få vill eller har råd att betala någon anställd vars huvudsyfte är att lära sig språket. Då blir det nog lättare att få nån form av praktik, än att få ett lönearbete.

Och då kommer nästa fråga. Hur många gånger kommer praktiken att övergå till lönearbete eller får personen sluta när den inte är ekonomiskt fördelaktig till förmån för en ny praktikant. Är det alltså andra generation svenskar med bra betyg och kompetens som inte kan anställas pga bristande språkkunskaper? Hur fixade de att gå utbildningar med bra betyg om de inte kan tala tillräckligt bra svenska för anställning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
343
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 318
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 188
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp