Vanlig skogsridning till kapplöpning !

S

Suune

Ja... humm vi säger att ja ska rida ut en skön och mysig runda i skogen och ja vill bara trava kort och kunna slappna av men min häst vill bara springa fortare och fortare... Det är ju inte bra att sitta och hålla men ja kan ju inte bara låta honom springa allt vad han har... Vad ska ja göra ? Har ni tips ?

MVH Linda och Suune
 
Sv: Vanlig skogsridning till kapplöpning !

bryt av till skritt när du tycker att det börjar gå för fort, gör nån liten övning för att få honom på andra tankar, gärna en där han får arbeta en del..
 
Sv: Vanlig skogsridning till kapplöpning !

Vad kan man göra för övning då, har du nåt bra förslag ? Mina har typ tagit slut...
 
Sv: Vanlig skogsridning till kapplöpning !

lite skäkelvikning, fram/bakdelsvändning, öppna sluta eller något, rygga några steg och stanna med eftergift (på tygeln så att säga) göra halt och skritta rakt ut åt höger eller vänster i skogen och tillbaka igen.. bara det blir ett avbrott så att han förknippar travökningen med att han får stanna och jobba i skritt..
 
Sv: Vanlig skogsridning till kapplöpning !

Min ena dam betedde sig precis som din, hon kunde knappt skritta för hon bara taktade. Efter ett halvårs försök med att lugna ner henne så gav jag upp. Ville hon springa så manade jag på henne framåt istället, till slut gav hon upp och saktade ner.
När jag sen vände hemåt ville hon givetvis springa igen, det fick hon också göra, men efter att vi vänt bortåt först. Efter 5 gånger då jag vänt och låtit henne galoppera bortåt så började hon inse att det faktiskt är jobbigt att springa fort.
Efter tredje ridturen/skenturen på detta vis började hon lugna ner sig och idag skrittar hon fint på lång tygel både bortåt och hemåt utan bekymmer.

Men det är viktigt att kunna göra detta på ett ställe där man garanterat inte får möte, jag använde en skogsväg som det var bilförbud på, den användes endast på vintern av jägarna så på sommaren var det fritt fram.
Jag tror inte att detta sätt fungerar för alla, men det fungerade för mig, vi slapp bråka och hon kom själv fram till vad som var enklast.
Idag rider jag henne mest med långa tyglar, vi bråkar ingenting och hon är lugn som aldrig förr.
 
Sv: Vanlig skogsridning till kapplöpning !

Du har fått bra tips redan men här kommer några tips till. Om de är bra får du avgöra själv.
Ut i obanad terräng, det är både nyttigt och jobbigt. Det är visserligen ganska arbetssamt för båda. Hästen måste då ta det lugnt för att inte snubbla och fastna det gör att de oftast börjar lyssna istället. Det tränar samtidigt balansen hos hästen. Många försöker springa ifrån sina balansproblem. Tänk på att du som ryttare måste du kontrollera så att ni inte trampar i rotvältor el dyl som kan skada.
Volta runt träd. Sjung en vaggvisa så blir åtminstone du lugn och det smittar av sig.
Sitt två steg och stå två steg det blir obekvämt att springa fort då.
Du får prova dig fram och se vad som fungerar.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 520
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp