Bukefalos 28 år!

"Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Tja, så kan man såklart se det. Fast det var inte riktigt det som diskuterades. Skulle du välja bort kapson av anledningen jag skrev menar du?
"jobba fram" hästen är ju en sak. Att utnyttja kapsonen till att få fram nosen blir likvärdigt med att utnyttja mottrycks-effekten till sin fördel, men det är ju inte alltid man vill ha den. Samma som med alla verktyg mao, det är hur man använder dom som avgör i slutändan.

Inte riktigt, jag menar att du tar i kapsonen uppåt för att visa hästen hur huvudet ska bäras el rättare sagt visa hästen att det icke är önskvärt med krullhals! Sedan släpper du och begär ny liten böjning på tränsbettet för att få hästen att söka handen. Så fort den gör rätt får den stretcha.
Jag tycker också att det är galet med stångridning, på en häst som inte söker handen korrekt. Förstår inte riktigt vad man vill uppnå? Jag har hört AR-ryttare prata om att länga överlinjen, men vad tjänar det till om du inte kan fånga upp och etablera kontakt? Jag har dessutom aldrig sett någon lyckas. Jag förstår faktiskt inte det där, förklara gärna.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Ni drar väldigt snabba paralleller till vad man vill uppnå, hur, på vilken häst osv utifrån något vi knappt diskuterat (även mackan).

Vill ni diskutera stångbettets använda eller inte använda så sure, men dra inte in mig i det. Jag har fått bra svar på mina frågor redan tycker jag. :)
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

det är ju DU som pratat om hur och varför du vill ha stång och hur och vad du vill motverka på hästen. svaren du fått är svar på det.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Bett är konstruerade rent fysiskt med olika funktioner, så oavsett om man gillar att röra sig med argument som att "handen bestämmer bettets skarphet" osv, så kommer man inte ifrån att exakt samma hand, med olika fysiskt konstruerade bett, får mkt olika effekter utifrån just bettets grundfunktion.
Om jag uppfattat TS rätt så är det precis därför tråden skapades.
att rida med stång på en framtung häst som inte bär sig, är för mig rent vansinnigt.
Det är det säkert för de allra flesta. Men ingen har väl talat om att rida en framtung, icke bärig häst på stångbett i den här tråden? Det var väl bara själva bettet som efterfrågades?
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Men ingen har väl talat om att rida en framtung, icke bärig häst på stångbett i den här tråden? Det var väl bara själva bettet som efterfrågades?

Det här tolkar iaf jag som det, men jag kan ju ha fel?
Totola skrev:
Visst kan man göra det, fast då öppnar man upp för mer skjutkraft, och är problemet att man har hästen för mycket på framdelen, bristande bärighet, så blir den där symptomavhjälpningen motverkande.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Jag tolkar det du citerat från TS på samma sätt som andra här.

KL
Och jag är helt förundrad över hur man tror sig kunna lösa problem av denna typ med hjälp av ett bett? Som ryttare har man en rumpa och ben som ska inverka. Om hästen rids korrekt och tillåts arbeta genom sin kropp så kommer den själv att "växa upp" i fronten och med nosen på rätt ställe. Det är inget man kan ta en genväg till genom att hänga på diverse "häftiga" bett.
Jag förstår inte hur man på fullt allvar vill komma åt problem som hopkrullad häst, framtung mm genom att använda skarpare bett. Där är inte i bettet hemligheten till en självbärig häst sitter. Tänk om det varit så enkelt....
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

KL
Och jag är helt förundrad över hur man tror sig kunna lösa problem av denna typ med hjälp av ett bett?
Nu kanske inte jag läst tillräckligt noga, men vart i tråden hittar du någon som tror sig kunna lösa ett problem med hjälp av ett bett? Jag hittar inte det. (ber om ursäkt om jag läst för dåligt) Om man har problem i sin ridning får man ju söka orsaken till problemet istället för att byta bett, men det är de flesta seriösa ryttare väl medvetna om.
Som ryttare har man en rumpa och ben som ska inverka. Om hästen rids korrekt och tillåts arbeta genom sin kropp så kommer den själv att "växa upp" i fronten och med nosen på rätt ställe. Det är inget man kan ta en genväg till genom att hänga på diverse "häftiga" bett.
Håller med dig om det, men vart läser du att någon vill försöka hitta en genväg?
Jag förstår inte hur man på fullt allvar vill komma åt problem som hopkrullad häst, framtung mm genom att använda skarpare bett. Där är inte i bettet hemligheten till en självbärig häst sitter.
Håller absolut med dig här också. Att sätta stångbett på en häst som inte är redo för det blir aldrig bra. (och en framtung häst är inte redo menar jag) Men det känns som om det är två olika diskussioner i den här tråden nu. (med reservation för att jag kan ha missuppfattat TS, även om jag inte tycker det verkar så. Ska läsa mera noga när jag hinner) Jag uppfattar att hon ställde frågan om en viss sorts bett. Ingenting om vilken häst det är tänkt att användas på eller hästens/ryttarens utbildningsnivå.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Det är nog bra om du läser hela tråden innan du opponerar dig.
Jag pratar inte specifikt till TS nu, men reflekterar över de problem som nämns i tråden (av TS bland annat). Dylika problem löser man inte genom att hänga på hästen ett skarpt bett. Utan genom korrekt ridning.
Just detta har jag reflekterat över i många trådar, och inte bara på just detta forum. Problem där ryttare har "för starka" hästar, framtunga, "för heta", krullar ihop sig. Och där man påfallande ofta vill betsla upp. När problemet skulle kunna lösas på ett för hästen trevligare sätt genom att ryttaren får god hjälp med sin egen sits och inverkan istället.
Sedan kan man undra vad du menar med "seriös ryttare"? Är samtliga som använder för skarpa bett, diverse hjälptyglar mm "oseriösa"? Eller är de kanske istället "okunniga/orutinerade"?
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Jag tolkar det du citerat från TS på samma sätt som andra här.

KL
Och jag är helt förundrad över hur man tror sig kunna lösa problem av denna typ med hjälp av ett bett? Som ryttare har man en rumpa och ben som ska inverka. Om hästen rids korrekt och tillåts arbeta genom sin kropp så kommer den själv att "växa upp" i fronten och med nosen på rätt ställe. Det är inget man kan ta en genväg till genom att hänga på diverse "häftiga" bett.
Jag förstår inte hur man på fullt allvar vill komma åt problem som hopkrullad häst, framtung mm genom att använda skarpare bett. Där är inte i bettet hemligheten till en självbärig häst sitter. Tänk om det varit så enkelt....
Bra uttryckt.

Jag är skolad med att det aldrig är fel på hästen o byte av bett till ngt starkare är bara till för ryttarens oförmåga- genväg..senväg. Därför försöker man istället rida bättre o letar fel hos sig själv.

Toto´la tror att all skjutkraft är av ondo, men när hästen måste blir markbunden som vid skritt är det inte bärkraft alls. Korta steg är inte samlat. Titta på vinklade bakben o där hästen samtidigt förmår att ta sig framåt.

hästen ska inte bara kunna vara på stället o vara samlad=piaff, utan även kunna utföra ökad trav/ galopp i samling- uppförsbacke.

Om man tänker sig vidare så kanske man inte ska förakta skjutkraften så till den milda grad- att hästen inte förmår gör angt utan att möjlighen tassa runt.

En dressyrhäst ska inte bara vara "stolt" utan oxå vara ett kontrollerat krutpaket.

Såg i Ridsport att ngn ansåg sig sitta på en atombomb- ja den enrgin vill man ha...OM!!! man kan hantera det eller om man då blir rädd o bromsar.

du kan aldrig få den energin till rätt arbete om man håller i den. På sätet med små avstämningar där eftergiften kommer sig av sig självt. Man måste vara lika kvick o stark i sin kropp som hästen.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

För mig finns det ingen härligare känsla än det du är inne på och skriver om här, ifråga om energi, krut och styrka, parat med samspel och harmoni. När man har hästen på sätet och minsta lilla fjärdedels halvhalt går igenom precis när man vill om det så är var 3:e meter, och hästen svarar framåt på sekunden för minsta lilla påskjut av ryttaren, för att sen komma tillbaks lika fint när man tar tillbaks den på osynlig minimal hjälp. Det är ju inte alla pass vi vanliga dödliga har sånt flyt - men ju mer man är medveten om vad som behöver till eller vad som felas när det inte funkar osv - ju oftare får man ju uppleva det :)
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

***Kl***

Jag har låst tråden, då TS menar att h*n fått svar på sina frågor.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
M
Hästmänniskan Hej, Min fina häst dog hastig i vintras och saknar henne nå så fruktansvärt,satt nu under kvällen och tänkte på henne och kom då och...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: _Amazing_
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 051
Senast: lewellyn
·
Ridning Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 537
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp