Vänliga veckan

Bukefalos 30 år!

Takire

Trådstartare
Nästa vecka är det vänliga veckan.

https://www.lakarmissionen.se/om-oss/vanliga-veckan/historien-om-vanliga-veckan

Jag vet (eller också har jag drömt) att en del irriterar sig på sådant som att man ska vara extra vänlig och snäll vissa dagar och perioder eftersom det ska vara självklart att alltid vara snäll och trevlig.

Jag tycker ändå att det kan finnas värde i en extra vänlig vecka.

Vad för snälla saker kan man göra? Gärna så att det märks att man vill vara hjälpsam men utan att det verkar som att man ställer sig in eller kräver uppmärksamhet 😊.

Och om det låter som en idiotfråga, låt det få vara en idiotfråga då. 🩷.

Jag tycker verkligen inte heller att det är en idiotfråga. Tycker det är bra och bra att du uppmärksammar det.
Vi kan absolut vara snällare mot varandra i samhället.
Har inga tips på rak arm, men kommer följa tråden.

Eller jo, ett tips har jag, typ att om man vet att t ex en familjemedlem ska klippa sig/har lagt undan ett klädesplagg i butik eller liknande så kan man ringa innan och be att få swisha innan, så det redan är betalt när personen ska betala.
Så gjorde jag senast min mamma skulle klippa sig (i julklapp), hon blev jätteglad.
Det kostar ju dock, finns såklart många gratis sätt att vara snäll också, men det var ett tips.

Kom inte riktigt på något särskilt extra snällt idag. Så nu fick det bli en pengagåva. Gav ett litet bidrag till svenska Naturskyddsföreningen, med fokus på skogen.

Var för övrigt in på swish och upptäckte att jag blivit swishad av min mamma i fredags. Hon måste ha swishat mig efter att jag berättade att jag skulle ut och äta med en vän (stod "jag bjuder") 💛. Så jag upptäckte nåt snällt också idag 😊.

Tycker verkligen inte att det är en idiotfråga vilka snälla gärningar man kan göra, som blir snälla "på ett bra sätt". Det är en bra fråga tycker jag. Snarare kanske vi ofta bara älgar på i vardagen och gör ogenomtänkta saker, även inom snällhetsområdet, som inte blir så snälla fast det var tänkt så.

Jag ser ingen motsättning i att vara vänlig alla veckor på året, men under en särskild vecka tänka lite extra på vad som är snällt, och vad man kan göra som man inte brukar göra, eller hur man kan göra saker man brukar göra men på ett annat sätt.

Jag ska följa tråden och hoppas bli inspirerad. Jag hoppas också på att det blir en positiv tråd, men kommer själv bara med ett negativt exempel nu, på det jag inte kommer att göra, och det är en "pay utan forward". Det har ju blivit en grej och kommer ofta upp som exempel på en snäll sak att göra, och jag fattar grejen med att det är anonymt, men jag tycker att det sätter mottagaren i sån konstig sits, och jag skulle själv inte bli så glad även om jag förstås förstår den goda avsikten.

Jag tänker att om man en vecka om året riktigt försöker vara snäll och vänlig så skaffar man sig kanske verktyg för att vara det de övriga 51 veckorna om året, dvs det blir en vana?
@dobbis ;)

Jag ska mocka åt min hästägare idag så blir hon glad när hon kommer till stallet efter jobbet tex. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka