vanligt att hästen föredrar hö framför kraft?

N

NiraK

Hästen som jag rider nu är lite rolig. När han får mat (hö + kraft) så äter han först upp höt, sen äter han upp kraftfodret.
Han får havre, betfor, kli, kraft musli samt mineraler (pelletrerade). Kan inte tänka mig att kraftfodret skulle vara osmakligt? :confused:
Nån fler som vet hästar som gör samma sak?

Nirak
 
Hur mycket hö får han? Jag vet en annan häst som gör så, den får precis minsta nödvändiga giva grovfoder.
 
han får 9 kg per dag, är ett halvblod på 1.60 cm. Ser ut så här i hullet: BILD

Nirak
 
Tackar! Han går ännu finare om ryttaren inte sitter i bakvikt och drar i honom! *host, harkel* Jag tappade balansen lite där! :angel:

Ja, höt kanske är jättegott? :) Jag tycker bara att hans beteende är lite konstigt! :confused:

Nirak
 
Mitt halvblod föredrar hö framför det mesta, och han får definitiv inte lite hö :angel:
Men om man ser till foderlära så ska man ju ge grovfoder innan men ger kraftfoder, så det är kanske bara en ovanligt förståndig häst :D
 
min pålla äter hö först . har hört nånstans att man bör ge höet först o kraften ca 10 min senare så dom inte kastar sej över kraften d första dom gör. fast min har fri tillgång så hon kastar sig sällan över maten :smirk:
 
Min medryttarhäst gör också så!

Efter ridning, när man kommer in o det är redan lunchfodrat o hon får sitt lunchhö i boxen, brukar hon först äta en del hö, sen en del av betofrn hon alltid får efter ridning, sen lite mer hö, sen betfor, sen hö o så håller hon på så några gånger.

Har inte tänkt att det kan vara något allvarligt fel med det. Bara att det nog kunde ha att göra med att hon ALLTID blöter sitt hö, och betfor är ju blött så det kanske blev godare då? Sen kan ajg oxå tänka mig att vitlöken ger betforn en ny nyans, vilket gör att höet blir godare?!? (började relativt nyligen med vitlöken...)

Hö kanske helt enkelt är godare eller "bättre" att äta först!?
 
Sen jag började ge lusern i maten så har min häst käkat höet först många gånger, eller växelvis. Hon har förut alltid ätit k-foder först, så detta höet är nog himla gott. Hon har även ibland lämnat hö,och jag har inte fått i henne mer än ca 7 kg (väger 425-450 kg), nu äter hon 7,5 kg och lämnar inte minsta strå. Lägg till 0,8 kg lucern hack på detta. Ska ta bort lucernet snart dock, och ge hippo alfa, hoppas på att det är smakligare för henne. En del hästar verkar ju tröttna på lite på lucernet efter hand..? Jag kommer även då öka höet till 8 kg.
 
Grovfoder är det som får hästens mage att fungera, hästen är uteslutande grovfoderätare till sin instinkt så det är inte konstigt att hästen väljer det före något annat.

Hur länge tror du att din mage skulle palla med enbart godis :d, ett tag men sen lägger den av. :cry:
 
Vårt sto gör likadant och äter höet först. När hon ätit hö en stund tar någon tugga av kraftfodret.

Hon har gjort likadant så länge jag har haft henne(vilket är 4 år snart), sedan tar hela natten på sig att äta upp kraften men den är alltid slut på morgon.

Ibland undrar jag om någon har lärt henne att den spar hon har.

Medans valacken slänger i sig kraftfodret som om han aldrig fått mat (fast han får ca 14-15 kg hö om dagen)
 
Kunde inte fá upp bilden pá hästen :(
Mitt sto át sitt ensilage innan kraftfodret när hon stod pá det. Nu äter hon dock kraften före höet.
Smaken är ju som baken delad ;)
M V H Lotta
 
Så gjorde min häst ibland när han åt pellets, vilket han inte gillade.... Nu får han müsli, så nu äter han först sin kligröt (den är allra godast!!), sen hälften av kraftfodret, så nån tugga hö, och så resten av kraften.
 
Vad knasig han är! :D

Min fröken får alltid höet först när hon kommer in på kvällen efter ridningen (lägger in det innan) och då tar hon några tuggor men bara halvhjärtat och hela tiden med stenkoll på vad jag gör långt borta i andra änden av stallet. Efter kanske 15-20 minuter brukar hon få sin kvällskraft och då räcker det med att jag lyfter burken från hyllan i foderrummet (andra änden av stallet och på ett annat håll dit hon inte ens ser) och går ut genom fodderrummet för att hon ska ställa sig vid sin boxdörr, titta mot mitt håll och brumma sådär underbart :love:
Då finns det inget hö eller saftigt hösilage i världen som kan intressera henne, det är ju HAVRE och BETFOR på väg!!! :D
Skulle jag nån gång rida på dagen och inte ge henne kraft innan jag släpper ut henne tittar hon storögt på mig när jag sätter på grimman, nosar över hela min kropp och försöker på det sötaste, nosande viset förklara att du har faktiskt glömt nåt matte!!
Vi har våra rutiner hon och jag ;)


Radon är knasig ;) *hälsar Gabby*
 
Wanessa är precis som sin matte ombytlig och tar en tugga ur krubban, en tugga hö, en tugga ur krubban osv.
Fast det känns nästan som om all mat hon får är grovfoder numera, krubban innehåller nämligen mer lusernhack än havre...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 645
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 279
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp