Vanligt att medryttare inte noggranna vad är eran erfarenhet?

Bukefalos 30 år!

QueenLilith

Trådstartare
Jag undrar om jag bara har haft otur, eller om det är ett vanligt förekommande att folk inte är så noggranna med andras saker, och undrar om andras erfarenhet?
Medryttaren jag hade på min förre häst, skötte sig helt galant, behövde aldrig säga till om något alls.

Nuvarande medryttaren är bra (fick tips om henne genom stallet) saker är ställt tillbaka i samma ordning som jag hittat dom etc.

Men letade efter en ny medryttare till att ta en extra dag i veckan, då nuvarande bara har en och helst ville jag ha två dagar i veckan :) men verkar haft otur, eller kanske det är ett vanligt problem? Tycker själv jag skrev väldigt noggrant i annonsen detta "Jag är otroligt noggrann och mån om min häst så jag söker någon som gärna gör det "lilla extra" i stallet; dvs kolla till hästen en extra gång innan man åker, putsar utrustningen på sin dag, säger till om man märker av något som känns konstigt med hästen etc."

ändå hade jag nu först en person som inte fyllde tillräckligt med vatten på sin dag, i minusgrader, så då jag kommer dagen efter är hästarna törstiga och jag blev arg pga kolikrisken, så fick säga till snällt, men bestämt. Fått säga till att se till täcken stängs ordentligt då jag kommer dagen efter denna har täcket åkt bak då man inte stängt velcroet i fronten ordentligt etc. (som jag va väldigt noggran men att berätta för folk när dom hälsat på och sorterat ordentligt bland alla svar jag fått)

Nu hade jag en ny tjej som testade och kommer till stallet idag och mina saker är lite "utspridda" på olika ställen, det är ett inackordningsstall med mycket folk som rör sig. Det som gjorde mig mest besviken va att jag hittar mina barfotaboots slängda i en stor hög, ej rengjorda (fast jag påpekade detta dagen innan att dom skall göras rent, är dom smutsiga så tvättas dom av, annars borsta av) och dom står på sin plats, ej slängda i en hög i hörnet. Va några andra grejor med, som min ridhjälm som åkt av sin krok? och låg under. men fick skriva snällt att detta ej kommer fungera för oss och tacka för mig.

Men är det verkligen så vanligt? Jag tycker själv jag va oerhört noggrann med att berätta hur jag är, vad jag vill ha, båda i annonstext och person och ändå kommer jag till stallet o hittar detta.... Måste ärlig talat säga jag förstår inte riktigt grejen :confused: Om man inte är noggrann som person, så svarar man väl inte på en sån annons?
Hur tydlig behöver jag vara? Jag orkar inte leka chef och skulle behöva säga till minsta lilla grej till en vuxen medryttare. Att det slarvas med mina saker och min häst är totalt ohållbart för mig.

Jag tar dessutom betalt och har kontrakt med som skickas som folk får läsa igenom.

Jag tror att en del som är mer slarviga av sig verkligen inte fattar vad man menar med noggrann. Typ det är så långt bort att de inte ens tänker tanken att man skulle kunna vara så noga😅

Jag stör mig också på slarv och får brottas med vad som jag bara behöver hitta lite acceptans för eller vad som är rimligt.
Men jag kan liksom störa mig på att borstarna inte är i rätt fack i ryktväskan så jag tror att jag är rätt överdriven 🤪

Jag tror att en del som är mer slarviga av sig verkligen inte fattar vad man menar med noggrann. Typ det är så långt bort att de inte ens tänker tanken att man skulle kunna vara så noga😅

Jag stör mig också på slarv och får brottas med vad som jag bara behöver hitta lite acceptans för eller vad som är rimligt.
Men jag kan liksom störa mig på att borstarna inte är i rätt fack i ryktväskan så jag tror att jag är rätt överdriven 🤪
Ja alltså att saker är på olika platser kan jag nog leva med 😂 , men rykt väskan jag kom till idag va det som att sakerna bara va "slängt i" huller om bullar, och så gör den andra medryttaren inte. Toppen av isberget blev dock att mina boots låg slängda i en hög och super smutsiga, då kände jag hur det brann till i huvudet på mig: när jag sagt dagen innan hur dom skall fixas. Då kände jag att det inte kommer funka alls. Jag anser mig inte super pedant, men jag ordning på saker och ting, och är man slarvig av sig så kommer det inte funka alls.

Ja alltså att saker är på olika platser kan jag nog leva med 😂 , men rykt väskan jag kom till idag va det som att sakerna bara va "slängt i" huller om bullar, och så gör den andra medryttaren inte. Toppen av isberget blev dock att mina boots låg slängda i en hög och super smutsiga, då kände jag hur det brann till i huvudet på mig: när jag sagt dagen innan hur dom skall fixas. Då kände jag att det inte kommer funka alls. Jag anser mig inte super pedant, men jag ordning på saker och ting, och är man slarvig av sig så kommer det inte funka alls.
Låter rimligt att avsluta. Det där handlar ju också om att sköta sakerna så att de ska hålla och funka bra för hästen.
Jag hade varit rädd för att personen slarvade med ridning eller hästskötsel om det är sådär..

P
Låter rimligt att avsluta. Det där handlar ju också om att sköta sakerna så att de ska hålla och funka bra för hästen.
Jag hade varit rädd för att personen slarvade med ridning eller hästskötsel om det är sådär..
Precis så. Så känner mig väldigt trygg i det beslutet. Det som är konstigt är första 2 gånger hen testade, så va alltid jätte noggrant fixat. Men sen när jag sagt ok till provperiod så kommer jag till detta kaos. Känns väldigt konstigt måste jag säga.

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag tror att man som hästägare ofta har en självklar syn på vad som är viktigt och hur man vill ha det, som medryttaren inte automatiskt delar. Det kan skapa skav. Jag, som inte är en speciellt petnoga person och tycker det är jätteskönt att ha eget stall numera så jag kan ha min oordning 😉, störde ihjäl mig på att min medryttare exempelvis inte förstod att man inte kan hänga (min) hjälm på tränskroken där den lätt kan falla ner. Jag uppskattade inte heller när hen på eget initiativ tog isär tränset och rengjorde, eftersom det var inställt på ett specifikt sätt.

Öht tyckte jag det var jobbigt när medryttaren gjorde "snälla" saker som inte var överenskomna, då kände jag det typ som om min mamma varit hemma hos mig och städat utan att fråga. Men det där sitter ju främst i mig.

En sak jag tänkte på när det kom nya medryttare (eller inackorderade för den delen, var hur himla många saker man som hästägare och delaktig i ett stallkollektiv gör på ren automatik. Jag brukade ta på mig att skriva instruktion för de nya, och det är jättesvårt att få med allt som man själv gör typ utan att tänka på det, varje dag. Så lite sjyst och förstående behöver man vara, och kanske tänka sig in i hur det är att vara ny.

Ibland är det ju en komplett missmatch och då är det en annan sak, typ om personen inte prioriterar att fylla vattan eller göra nåt annat som har direkt påverkan på hästarnas välmående.

Jag brukade ta på mig att skriva instruktion för de nya, och det är jättesvårt att få med allt
Det är här det brister för mig, för när jag har skrivit en instruktion och sedan gett extra instruktioner i text och muntligt och dom inte följs, då funkar det inte för mig. Om det är något jag har missat, så har jag överseende, men när jag skrivit det noggrant och beskrivit "hur jag vill ha det" och det inte följs då blir det problem. Jag har hellre ingen medryttare alls än behöva "stå ut" med saker på någonting jag lägger mycket kärlek, tid och pengar på.

Anledningen till jag vet det kan funka är ju för jag har haft erfarenhet av en helt annan typ av medryttare och det är samma jag vill ha igen om jag skall ha medryttare öht.

Det är här det brister för mig, för när jag har skrivit en instruktion och sedan gett extra instruktioner i text och muntligt och dom inte följs, då funkar det inte för mig. Om det är något jag har missat, så har jag överseende, men när jag skrivit det noggrant och beskrivit "hur jag vill ha det" och det inte följs då blir det problem. Jag har hellre ingen medryttare alls än behöva "stå ut" med saker på någonting jag lägger mycket kärlek, tid och pengar på.

Anledningen till jag vet det kan funka är ju för jag har haft erfarenhet av en helt annan typ av medryttare och det är samma jag vill ha igen om jag skall ha medryttare öht.
Jag fattar verkligen det och jag skulle känna precis likadant. Jag tycker att man ofta har en rätt bra känsla för om det är rent slarv eller oengagemang, eller om det är en engångsmiss pga mycket nytt att ta in.

Jag fattar verkligen det och jag skulle känna precis likadant. Jag tycker att man ofta har en rätt bra känsla för om det är rent slarv eller oengagemang, eller om det är en engångsmiss pga mycket nytt att ta in.
Ja men verkligen så, jag känner ju också att man ser hur saker och ting ser ut när man kommer ditt? tex med just bootsen denna gången, som jag hade sagt till om innan båda i skrift och muntligt, att dom står uppställda och rengjorda när man kommer till stallet och jag då dagen efter hittar dom ihopslängda och smutsiga, så förstår jag verkligen inte hur man kan tänka det skall vara ok att lämna saker så? Visst att det är hovboots, men jag vill att dom skall vara "trevliga" att hantera för nästa person vilket oftast är jag.
Särskilt eftersom det är scootboots, vart hon frågade om det är ok hon öppnade spännet(mudstrap) i fram för att dra på dom (jag öppnar aldrig det men dra dom över hoven)) och jag sa det är ok så så länge dom sätts tillbaka som dom är när jag använder dom. Och då va alla spännen utdragna och ej tillbakaställda. Eftersom vi hade ett samtal om det istallet, så känner jag då är det inte en miss, men rent av slarv. Och som minili va inne på, då litar jag inte på en sådan person runt min häst, är ju en förtroende grej och mitt förtroende har totalt bristat nu.

Hon svarade mig att hon är jätte ledsen, men jag skrev att tyvärr så är mitt beslut "final", utan mitt förtroende är borta så då kan jag inte ha en sån person runt min häst.

Vet det finns en mängd av ägare som inte är like pedantiska och noggranna, så tycker en sån ägare är en mycket bättre match för en sån medryttare. Men jag är mån om mina grejer och min häst.

Jag hade ju aldrig svarat på din annons.

Jag var väldigt noga med min häst. Men aldrig att jag putsade lädret varje gång. Den tiden har jag inte för utrustningen.
Min häst hade inga tendenser att få skav och lädret var ju mjukt och skönt.

Men har du specat så tydligt vad du vill ha så är det dåligt med så lite självinsikt att svara om man inte vill pilla med detaljer på den nivån

Tror att just det jag fetmarkerat kan vara problemet.
Jag är själv väldigt noggrann och vill ha det på mitt sätt i mitt stall med mina hästar. Men jag känner att jag nog skulle ha svårt att få allt rätt den första/första gångerna i ett annat stall om det är massor med instruktioner nedskrivna, sedan lite extra instruktioner plus muntliga att komma ihåg.
Jag tänker att det då lätt blir att man glömmer saker pga att man måste läsa och komma ihåg massor med instruktioner. Man fokuserar på det istället för att fokusera på hästen och det man ska göra och använder inte sitt sunda förnuft.
Så skulle jag känna i alla fall.
Jag har tex ingen erfarenhet av att använda barfotaskor till hästarna och jo, jag förstår även utan instruktioner att de behöver rengöras efter användning. Men jag tror att jag mycket väl skulle kunna glömma att göra det om jag har massor med andra instruktioner att läsa och hålla reda på.
Men givetvis så måste du som hästägare känna hur många misstag som är okej och hur länge det kan pågå.
Med det sagt så vet jag mycket väl hur svårt det är att hitta vettiga personer som kan hjälpa till med hästarna…

Jag hade ju aldrig svarat på din annons.

Jag var väldigt noga med min häst. Men aldrig att jag putsade lädret varje gång. Den tiden har jag inte för utrustningen.
Min häst hade inga tendenser att få skav och lädret var ju mjukt och skönt.

Men har du specat så tydligt vad du vill ha så är det dåligt med så lite självinsikt att svara om man inte vill pilla med detaljer på den nivån
Det är ju därför jag skrivit det så tydligt så man förstår vad önskas eftersom jag nu i omgångar har sett beteendet hos andra medryttare i stallet och jag inte önskar det på det viset.

Sedan är det ju inte bokstavligt talat att man skall putsa varje gång, men nu varit med om flera medryttare som aldrig någonsin putsar torkar av utrustningen etc, så får man ju skriva med det. För mig en självklarhet att använder man utrustningen så ser man till att underhålla den. Märker man tyglarna är smutsiga efter användning så drar man en svamp med lite lädertvål och tar bort smutset etc. Annars är jag hellre utan medryttare, anledningen till jag ens söker är "ifall rätt person dyker upp" annars kan det kvitta.

Tror att just det jag fetmarkerat kan vara problemet.
Jag är själv väldigt noggrann och vill ha det på mitt sätt i mitt stall med mina hästar. Men jag känner att jag nog skulle ha svårt att få allt rätt den första/första gångerna i ett annat stall om det är massor med instruktioner nedskrivna, sedan lite extra instruktioner plus muntliga att komma ihåg.
Jag tänker att det då lätt blir att man glömmer saker pga att man måste läsa och komma ihåg massor med instruktioner. Man fokuserar på det istället för att fokusera på hästen och det man ska göra och använder inte sitt sunda förnuft.
Så skulle jag känna i alla fall.
Jag har tex ingen erfarenhet av att använda barfotaskor till hästarna och jo, jag förstår även utan instruktioner att de behöver rengöras efter användning. Men jag tror att jag mycket väl skulle kunna glömma att göra det om jag har massor med andra instruktioner att läsa och hålla reda på.
Men givetvis så måste du som hästägare känna hur många misstag som är okej och hur länge det kan pågå.
Med det sagt så vet jag mycket väl hur svårt det är att hitta vettiga personer som kan hjälpa till med hästarna…
Det va inte just att dom va smutsiga bara, det hade jag kunnat leva med, om det inte va så dom va slängda i en hög i ett hörn, som dom aldrig stått när man tar dom och jag försökte verkligen uttrycka på bra sätt hur jag ville ha det. (denna medryttare har dessutom ridit ett drös med barfota hästar innan och hanterat barfota boots, jag vet ett stall där dom ridit, dock kände jag inte denna personen sen innan)

För mig är det lite en självklarhet att man inte slänger folks saker i en hög, utan man försöker i största mån att ställa tillbaka det som man hittar det.

Har ju som sagt en annan medryttare en dag i veckan redan och haft henne i över ett år. Hon har aldrig någonsin slängt mina saker i en hög på det viset. Så visst att dom kan vara smutsiga ibland, det kan jag ha överseende med, men när jag får känslan att man slarvat för man inte är noggrann då brister det.

Jag skulle tro att de som inte är så noggranna heller inte nödvändigtvis inser att de inte är noggranna, det är väl inte så noga... men det är något man ska vara och då är det nog lätt att ta det som att man nog är det. Hur man ska hitta de som faktiskt är noggranna, och för den delen uttrycka sig så att man visar att man är äkta noggrann, det vet inte jag.

Finns mycket som folk slarvar med som jag inte förstår. Nu har jag ingen regelrätt medryttare utan endast sporadiska medhjälpare och då kan jag vara mer överseende. Till exempel att snabbt rensa borsten om den blivit väldigt smutsig av lera eller päls verkar orimligt ovanligt. Jag tycker att det borde vara uppenbart att det är svårt att göra rent en häst med en borste full med päls, men tydligen är så inte fallet. Även att ställa tillbaka saker i ordning är tydligen överskattat. Att snabbt putsa/skölja av utrustningen tycker jag heller är något högt krav, klart att man tar hand om grejerna. Är ju en helt annan sak att torka av tränset utan att ta isär eller gå under varenda spänne än att ta isär och verkligen gå igenom hela. Det första anser jag är rimligt att man gör om hästen blivit svettig under passet, det senare gör man nog sällan särskilt ofta.

Jag skulle tro att de som inte är så noggranna heller inte nödvändigtvis inser att de inte är noggranna, det är väl inte så noga... men det är något man ska vara och då är det nog lätt att ta det som att man nog är det. Hur man ska hitta de som faktiskt är noggranna, och för den delen uttrycka sig så att man visar att man är äkta noggrann, det vet inte jag.

Finns mycket som folk slarvar med som jag inte förstår. Nu har jag ingen regelrätt medryttare utan endast sporadiska medhjälpare och då kan jag vara mer överseende. Till exempel att snabbt rensa borsten om den blivit väldigt smutsig av lera eller päls verkar orimligt ovanligt. Jag tycker att det borde vara uppenbart att det är svårt att göra rent en häst med en borste full med päls, men tydligen är så inte fallet. Även att ställa tillbaka saker i ordning är tydligen överskattat. Att snabbt putsa/skölja av utrustningen tycker jag heller är något högt krav, klart att man tar hand om grejerna. Är ju en helt annan sak att torka av tränset utan att ta isär eller gå under varenda spänne än att ta isär och verkligen gå igenom hela. Det första anser jag är rimligt att man gör om hästen blivit svettig under passet, det senare gör man nog sällan särskilt ofta.
Men precis är på dom linjen jag är med. För mig en självklarhet, men tydligen inte. Känner igen med smutsig borsta etc. Som sagt har jag aldrig haft någon förväntning att man skall ta isär hela tränset och putsa det 😂 är väl inte många som gör.

"Att snabbt putsa/skölja av utrustningen tycker jag heller är något högt krav, klart att man tar hand om grejerna. Är ju en helt annan sak att torka av tränset utan att ta isär eller gå under varenda spänne än att ta isär och verkligen gå igenom hela" är precis det jag vill ha. Och nej det är inte alls en självklarhet med medryttare tydligen.... Tråkigt nog.

Men precis är på dom linjen jag är med. För mig en självklarhet, men tydligen inte. Känner igen med smutsig borsta etc. Som sagt har jag aldrig haft någon förväntning att man skall ta isär hela tränset och putsa det 😂 är väl inte många som gör.

"Att snabbt putsa/skölja av utrustningen tycker jag heller är något högt krav, klart att man tar hand om grejerna. Är ju en helt annan sak att torka av tränset utan att ta isär eller gå under varenda spänne än att ta isär och verkligen gå igenom hela" är precis det jag vill ha. Och nej det är inte alls en självklarhet med medryttare tydligen.... Tråkigt nog.
Tror att detta kanske har ett samband med om man har haft egen häst och därmed utrustning? I min inte alltför stora erfarenhet är utrustning från företag oftast betydligt sämre skött än från privatpersoner. Det gäller även företag som iallafall jag hade gissat skulle sköta sina grejer, det gör de inte... men har man egna grejer förstår man nog mer sannolikt att det finns ett värde i att ta hand om dessa. Inte alltid, jag känner till privatpersoner som vansköter sin utrustning rejält med. Men generellt tror jag att det mönstret finns.

Menar alltså att den som inte haft egna grejer inte nödvändigtvis är avsiktligt oaktsam, utan snarare aldrig har tänkt på att man behöver ta hand om utrustningen och riskerna med att inte göra det. Vilken kan leda till mer slarv.

Tror att detta kanske har ett samband med om man har haft egen häst och därmed utrustning? I min inte alltför stora erfarenhet är utrustning från företag oftast betydligt sämre skött än från privatpersoner. Det gäller även företag som iallafall jag hade gissat skulle sköta sina grejer, det gör de inte... men har man egna grejer förstår man nog mer sannolikt att det finns ett värde i att ta hand om dessa. Inte alltid, jag känner till privatpersoner som vansköter sin utrustning rejält med. Men generellt tror jag att det mönstret finns.

Menar alltså att den som inte haft egna grejer inte nödvändigtvis är avsiktligt oaktsam, utan snarare aldrig har tänkt på att man behöver ta hand om utrustningen och riskerna med att inte göra det. Vilken kan leda till mer slarv.
Jag har haft egen häst i många år och det går nog att räkna på en hands fingrar hur många gånger per år som jag putsade lädret. De flesta jag har delat stall med har putsat sin utrustning ännu mer sällan...

Ja men precis, är ju därför jag försöker vara övertydlig med mina förväntningar så det inte kommer som en överraskning för någon. Så jag tycker när man kommunicerar klart och tydligt borde det ändå inte vara så svårt?

Är ju olika vilken kvalitet på sakerna man har med. Jag köper dyra saker i kvalitet för det skall hålla länge. Om man bara köper billiga läder saker etc så förstår jag absolut man kanske skiter i det, men då skall man ju en vara medryttare hos en person som är mån om sina saker och väldigt tydlig med det från början 😂

Om det gäller torka av sadel, gjord, träns, rengöra boots mm tar det ju en del tid.
Många är ju medryttare för att de inte får ihop livet med egen häst, inte bara ekonomiskt. Så någon kanske underskattade tiden det tar att vara så noga som du vill?
Men om varit tydlig i annonsen vad som förväntas är det ju lite dåligt att de inte gör det.
Jag hade troligen inte ens svarat på din annons.

Jag hade aldrig hunnit/orkat vara så noga varje dag själv med två hästar hemma att motionera och sköta. Imponerande att du orkar vara noggrann varje dag. Jag lägger prion på det som för tillfället behöver skötseln mest och rengör ganska noga kanske en gång i månaden.
Har både billigt och lite dyrare läder och det verkar må bra.
Mina nya tärnsjötömmar avråder de till och med från att putsa i onödan 😅.

Har varit med om som medryttare själv för länge sedan att tränset skulle torkas av varje dag, med något flytande läderbalsam.
Jag gjorde det utan knot men tyckte väl inte lädret blev så trevligt utan allt sladdrigare, men det berodde kanske mer på kombinationen av rengöringsprodukt och läder typ

Edit: De flesta jag haft har skött sig bra, men mina krav har också varit lägre än dina.
Men sprida saker omkring sig har ingen av mina gjort.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka